تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819979704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه با قليان عمل مي‌خواهد آقاي وزير!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مبارزه با قليان عمل مي‌خواهد آقاي وزير!
نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور براي مهار سونامي سرطان ناشي از افزايش مصرف قليان پس از سپري شدن حدود يك ماه و پس از انتقاد رسانه‌ها و برخي از چهره‌ها همچون دكتر عليرضا مرندي وزير بهداشت اسبق و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي بالاخره با واكنش و حمايت كلامي وزير بهداشت مواجه شد.


نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور براي مهار سونامي سرطان ناشي از افزايش مصرف قليان پس از سپري شدن حدود يك ماه و پس از انتقاد رسانه‌ها و برخي از چهره‌ها همچون دكتر عليرضا مرندي وزير بهداشت اسبق و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي بالاخره با واكنش و حمايت كلامي وزير بهداشت مواجه شد.
بي‌ترديد پزشكان در جامعه ما يكي از گروه‌هاي مرجع و اثرگذار به شمار مي‌روند. حركت نمادين 4 هزار پزشك براي درخواست از رئيس‌جمهور جهت مهار كردن سونامي قليان نيز نمايشي از يك قيام ديگر عليه توتون و تنباكو بود چراكه قليان و گسترش مصرف آن به نسبت ساير مواد دخاني حكايت از وقوع يك فاجعه دارد؛ ‌فاجعه‌اي كه بخش زيادي از بودجه سلامت جامعه را فرو مي‌بلعد اما به رغم وجود قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، هر روز شاهد گسترش قهوه‌خانه‌ها و قليان كشيدن تمام اعضاي خانواده در جمع‌هاي فاميلي هستيم.
با وجود اين رئيس‌جمهور و حتي وزير بهداشت پاسخ به اين نامه را مسكوت گذاشته بودند تا سرانجام در حاشيه ديدار با وزير صنعت، معدن و تجارت از اين نامه حمايت كلامي كرد. اين حمايت ديرهنگام آقاي وزير در حالي است كه انتظار مي‌رود وي به عنوان متولي سلامت مردم و نماينده آنها در هيئت دولت جدي و قاطعانه‌تر در اين موضوع عمل كند و برنامه داشته باشد.
   مطالبه وزارت بهداشت، مبارزه با مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان
دكتر سيدحسن هاشمي در پايان نشست با وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران يكي از موارد مطرح شده در اين جلسه را موضوع سيگار و قليان عنوان كرد و افزود: افراد جامعه وقتي در اثر استعمال سيگار و قليان مريض مي‌شوند بيماري‌هاي صعب‌العلاج، معلوليت و آسيب‌هاي اجتماعي حاصل از مرگ و مير افراد افزايش مي‌يابد كه اين هزينه‌هاي عمومي سلامت را نيز بالا مي‌برد كه بخشي از اين موارد قابل جبران هم نيست.
 وزير بهداشت نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور را اقدامي نمادين از طرف كل جامعه پزشكي برشمرد و افزود: اين به اين معناست كه همه جامعه پزشكي و همه خانواده‌ها و همه ايرانيان علاقه‌مند هستند قانون دقيقاً رعايت شود و در مواردي هم كه تخلف مي‌شود به شدت برخورد شود.
وي تأكيد كرد: مطالبه همه ما به ويژه وزارت بهداشت مبارزه با مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان است كه اميدوارم دستگاه‌هاي ذي‌ربط، مسئولانه رفتار كنند.
به باور وزير بهداشت ورود غيرقانوني سيگار به كشور مشكل عمده‌اي است كه در اين بين وجود دارد و دستگاه‌هاي نظارتي بايد كار خود را به خوبي انجام دهند، در غير اين صورت تلاش‌ها بيهوده است.
هاشمي با بيان اينكه استفاده از قليان ممنوع است به نامه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: دستگاه‌هايي كه بايد نظارت كنند مشخص است، حال قوه قضائيه و اماكن در صورت ديدن تخلف بايد متخلفان را به دست قانون بسپارند و مطابق قانون با آنها رفتار كنند كه اين به قوه قضائيه مربوط مي‌شود.
   لزوم تشكيل كارگروه مبارزه با قليان در دولت
سخنان وزير بهداشت در همراهي با 4 هزار پزشك براي مقابله و مهار سونامي قليان در حالي است كه انتظار مي‌رود وي فراتر از حمايت كلامي در اين راستا گام بردارد. بي‌ترديد هاشمي متولي سلامت جامعه و يكي از اعضاي هيئت دولت به شمار مي‌آيد و اين مسئله به وي قدرت تعامل با رئيس‌جمهور به عنوان رياست قوه مجريه و همچنين تعامل با ديگر دستگاه‌ها را مي‌دهد.
از سوي ديگر وزير بهداشت خود پزشك است و به طور يقين يك پزشك اشراف بهتري روي مباحث سلامت دارد و مي‌تواند در رابطه با معضل دخانيات و به طور ويژه قليان به دليل نداشتن قبح ساير دخانيات، هيئت دولت و نهادهاي ذي‌ربط در اين مسئله را توجيه نمايد.
قانون جامع مبارزه با دخانيات مصوب سال 1385 نيز از آن دست قوانيني است كه ابهامي در بندهاي آن وجود ندارد و بن‌بست‌هاي اجرايي‌شدن اين قانون حكايت از سودهاي كلاني دارد كه در پس عرضه دخانيات و گسترش قهوه‌خانه‌ها نهفته است، در حالي كه مطابق با همين قانون قهوه‌خانه جزو اماكن عمومي است و عرضه سيگار و قليان در اماكن عمومي ممنوع است.
بر اين اساس تنها كافي است تا اين قانون اجرايي شود. در اين زمينه انتظار مي‌رود تا كارگروهي با مركزيت وزارت بهداشت و عضويت تمامي نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط در اين مسئله از سازمان ميراث فرهنگي كه در عين بي‌توجهي به خيل عظيم جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان قليان را جاذبه مي‌داند و از عرضه آن حمايت مي‌كند تا وزارت صنعت، معدن، ‌تجارت كه واردات سيگار و تنباكو را به عهده دارد و از همه مهم‌تر شوراي عالي اصناف و به طور ويژه صنف رستوران‌هاي سنتي و قهوه‌خانه‌داران كه هر روز به قهوه‌خانه‌ها در واقع قليان‌سراهاي بيشتري جواز فعاليت مي‌دهند، پاي كار بيايند تا قانون جامع مبارزه با دخانيات اجرايي شود. چنين اقداماتي است كه مي‌تواند حمايت عملي از 4 هزار پزشك معترض به وضعيت مصرف دخانيات و قليان در كشور از سوي وزير بهداشت به شمار بيايد و حتي بار نظام سلامت را سبك كند.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن