تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813140833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زکات پول از منظر فقه فريقين و بررسي ظرفيت بالقوه آن در فقرزدايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ تير ۱۳۹۳ (۲۰:۱ب.ظ)
زکات پول از منظر فقه فريقين و بررسي ظرفيت بالقوه آن در فقرزدايي گروهي از اقتصاددانان معتقدند تحقيقات تجربي نشان مي‌دهد که درآمد بالقوه زکات (بر اساس نظر مشهور فقهاي شيعه) بسيار کمتر از آن است که بخواهد براي رفع فقر کفايت کند.
به گزارش خبرگزاري موج، در فصلنامه ي علمي - پژوهشي مطالعات اقتصاد اسلامي مقاله اي است که به اين موضوع پرداخته است که با هم گزيده اي از آن را مرور مي کنيم:
در حالي که نص صريح روايات دلالت بر آن دارد که زکات براي رفع فقر وضع گرديده و نصاب آن به گونه‌اي است که براي رفع فقر کفايت مي‌کند، تحقيقات تجربي نشان مي‌دهد که درآمد بالقوه زکات (بر اساس نظر مشهور فقهاي شيعه) بسيار کمتر از آن است که بخواهد براي رفع فقر کفايت کند. براي پاسخ به اين نوع تشکيک در کارايي زکات، فرضيه‌هاي متعددي مطرح گرديده است که اين مقاله فرضيه‌اي جديد به آن‌ها مي‌افزايد.
فرضيه جديد دلالت بر آن دارد که «بر مبناي نظر برخي از فقها (و برخلاف قول مشهور)، مراد از نقدين در زکات موارد نه‌گانه، پولي است که مردم با آن مبادله انجام مي‌دهند و لذا پول‌هاي امروزي مشمول زکات هستند؛ از اين‌رو درآمد زکات به اندازه کافي بالا خواهد بود و براي رفع فقر کفايت مي‌کند». اين مقاله ضمن بيان آراء فقهاي فريقين درباره زکات پول و نيز مبنا قرار دادن نظريه وجوب زکات پول، با استفاده از يک روش ابتکاري در تعيين مصداق نصاب و با استفاده از آمار سپرده‌هاي بانکي و ميزان پول نقد، به برآورد ظرفيت بالقوه زکات پول در اقتصاد ايران مي‌پردازد و ميزان کارايي آن در رفع فقر را مورد آزمون قرار مي‌دهد.
نتايج تحقيق نشان مي‌دهد که بر مبناي مانده سپرده‌هاي بانکي بخش خصوصي، ميزان زکات بالقوه پول توانايي قابل توجهي در رفع فقر دارد و مي‌تواند سطح مخارج دهک اول و دوم در نيازهاي اساسي را به ترتيب به سطح زندگي دهک‌هاي دوم و سوم ارتقا دهد.
ضمن اينکه نشان مي‌دهد که زکات پول بر مبناي اسکناس و سکه در دست مردم توانايي چنداني ندارد. اين تحقيق براي سال‌هاي 1387 تا 1389 صورت پذيرفته است.


نويسندگان:
- احمد شعباني
- عبدالمحمد کاشيان













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن