تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820655716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان خونین غزه و تلاشهای اردوغان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رمضان خونین غزه و تلاشهای اردوغان وبلاگ > سلیمانی، افشار - رجب طیب اردوغان در سخنانی خطاب به رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره تجاوز این رژیم به غزه گفت: شما باید این ستم را متوقف کنید وگرنه روابط میان ما و شما به شکل طبیعی خود بازنمی گردد.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه17 تیر در سخنانی خطاب به رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره تجاوز این رژیم به غزه گفت: شما باید این ستم را متوقف کنید وگرنه روابط میان ما و شما به شکل طبیعی خود بازنمی گردد.
وی همچنین در اظهارات بعدی خود در روز جمعه 20تیر، رژیم صهیونیستی را به پیگیری سیاست دروغ درباره حملات به نوار غزه متهم کرد و در جمع هواداران خود دراستانبول گفت: اسرائیل می گوید حماس راکت شلیک کرده است؟ اما آیا کسی مرده است؟ وی افزود: ‌شمار فلسطینی هایی را که شما ( اسرائیل ) کشتید از 100 نفر فراتر رفته است. اردوغان که سرگرم تبلیغات به منظور انتخاب به عنوان رییس جمهوری آینده ترکیه نیز هست درسخنان خود تاکید کرد که اسرائیل بر پایه دروغ بنا شده است و راستگو نیست. او افزود:‌ ما نمی توانیم از بی رحمی حمایت کنیم. آرمان فلسطین آرمان ماست. وی خاطرنشان ساخت، در حالی که برادران فلسطینی ما کشته می شوند ما نمی توانیم عادی سازی روابط را به شیوه ای مثبت به پیش ببریم و در صورت ادامه خشونت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان ،روابط کشورش با این رژیم را عادی نخواهد کرد. اردوغان بار دیگر شروط کشور ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که پس از حمله سربازان اسرائیلی به کشتی کمک‌رسان آنکارا به غزه در سال 2010 مخدوش شده بود را اینگونه یادآوری کرد: شرایط ما روشن بودند: معذرت خواهی اسرائیل (بابت حمله سال 2010 به کشتی کمک‌رسان غزه)، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه. اردوغان به برخی تلاش‌های اسرائیل از سال گذشته برای عادی‌سازی روابط با ترکیه هم اشاره کرد، اما گفت که با وجود شرایط فعلی این امر امکان‌پذیر نیست: گفته شد که کاغذها روی میز ( اشاره تلویحی به بنیامین نتانیاهو) آماده هستند، اما این وضعیت (تهاجم نظامی اسرائیل به نوارغزه) همه آنها را از بین می‌برد.
گفتنی ست نتانیاهو با میانجی گری باراک اوباما دررابطه با کشته شدن 9 تبعه ترک کشتی مرمره آبی به دست سربازان اسراییلی طی تماس تلفنی یکسال پیش ازوی عذرخواهی کرده بود و تماسهای دوطرف درمورد تعیین وپرداخت خسارت ازسوی اسراییل به بازماندگان کشته شدگان ترک درمرحله نهایی خود بود و حتی آمادگی تلویحی خودرا برای ارسال کمکهای موردی به نوارغزه اعلام کرده بود که اسراییل به غزه حمله وحشیانه ای را آغازکرد. در همین حال نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته خود با حسن روحانی ضمن تاکید بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامی جهان اسلام با یکدیگر گفت: دراین مورد که ما با تمام توان در موضوع فلسطین در ارتباط با شما هستیم،شک ونگرانی نداشته باشید و امروز زمانی است که باید کشورهای اسلامی همکاری و همیاری و یکدستی خود را نشان دهند.
رجب طیب اردوغان تصریح کرد: ظلم‌هایی که در فلسطین انجام می‌شود غیر قابل تحمل است و ترکیه برای توقف آن آماده هرگونه همکاری مشترک است.وی ادامه داد: ایران و ترکیه می توانند یک برنامه و همکاری مشترکی را با یکدیگر در این زمینه داشته باشند و لازم است در این زمینه از تمام توانایی و امکانات خود استفاده کنیم. از دبیرکل سازمان ملل نیز باید بخواهیم نقش فعال‌تری در این زمینه داشته باشد.اردوغان تاکید کرد: باید فوراً وارد عمل شویم. ظلم‌هایی که در نوار غزه در حال وقوع است بسیار حاد است و باید آتش بس فوری در آنجا برقرار شود و باید کاری کنیم که رژیم صهیونیستی وادار به پذیرش آتش‌بس شود زیرا این رژیم تنها زمانی که ملزم و مجبور به آتش‌بس شود، آن را می‌پذیرد.
به موازات تلاشهای لسانی نخست وزیر ترکیه، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور روز یکشنبه 22تیر دستور ارسال یک میلیون دلار کمک برای نوار غزه را صادرکرد.طبق اعلام این بیانیه، آژانس همکاری ترکیه(تیکا) یک میلیون دلار کمک های خود را برای آژانس سازمان ملل متحد(انروا) ارسال کرده و روند ارائه خدمات و حمایت از 2000 خانواده فلسطینی را آغاز کرده است. در این بیانیه بر ارائه همه انواع حمایت از فلسطین های ساکن غزه که از جنگ در رنج هستند، تاکید شده است.
اردوغان همچنین روز سه شنبه 24 تیر در سخنانی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل را به اقدام برای تروریستی نشان دادن دولت فلسطین در نوار غزه متهم و تاکید کرد که اسراییل با بمباران غزه و با نادیده گرفتن حقوق بین الملل به حملات خود علیه غزه و به وحشت انداختن منطقه ادامه می دهد و هیچ کشوری غیر از ما !توقف آن را درخواست نمی کند. او خاطرنشان کردکه هیچ ظلمی پایدار نیست و حاکمان ظالم دیر یا زود بهای ستم خود راخواهند پرداخت. این حکومت ستمگر نیز بهای اقداماتش را خواهد پرداخت.
هیچ توجیحی برای نقض حقوق بشر توسط تل‌آویو وجود ندارد، طرحی که مصر برای آتش‌بس ارائه کرد، کافی نیست، محاصره غزه باید پایان یابد، آمریکا تشکیل دو دولت را نمی‌خواهد. وی افزود: کشورهایی که در قبال عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه سکوت کرده‌اند، در آن همکاری دارند.
به رغم اینکه اردوغان ودولت ترکیه با اتخاذ مواضع تندعلیه اسراییل وتاکید بر توقف حمله صهیونیستها و حتی پایان محاصره غزه از مردم بی دفاع فلسطین حمایت می کند و به موازات تحرک در سخن با ارسال کمک یک میلیون دلاری به آسیب دیدگان فلسطینی گامهای عملی نیز برمیدارد اما محدویتهای از حیث اینکه عضو پیمان نظامی -سیاسی ناتو بوده و درسیاست خارجی نیز با واشنگتن همسویی دارد مانع از تحرک بیشتر آنکارا درقبال جنایات اسراییل در باریکه غزه میگردد. از سوی دیگر داشتن روابط نظامی واقتصادی و سیاسی ترکیه با اسراییل در گذشته و اینکه دو طرف در شرف بهبودی مناسبات پس ازسردی حاکم بر روابط شان متعاقب ماجرای کشته شدن 9 تبعه ترک به دست نظامیان اسراییلی در کشتی ماوی مرمره در پرش زیر سقف کوتاه مزید بر علل گردیده است. از همه اینها که بگذریم حاکم بودن فضای انتخابات ریاست جمهوری درترکیه و نامزد بودن اردوغان دراین انتخابات که 19مرداد برگزار خواهد شد اردوغان را در شرایطی قرارداده است که مجبور است تعادلی میان حمایت از فلسطینیها با هدف رضایت اسلام گراهای ترکیه و نگاه امریکا به وی برقرار کند.آنچه روشن است این است که حتی اگر اردوغان درحمایت از غزه ،فراتر از آنچه که انجام میدهد میتوانست به کاربندد در جهت حل فوری جنگ تحمیلی بر غزه موفقیتی کسب نمیکرد. دولت ترکیه به دلیل عدم پذیرش السیسی با میانجیگری مصر برای خاتمه دادن به تهاجم اسراییل به غزه مخالف است و آنرا کافی نمیداند و تمایل خود را به میانجیگری قطر نشان می دهد. اسراییل هم برمیانجیگیری مصر تاکید دارد.

به نظر میرسد هرچند که مقاومتهای مردم غزه و حمایت افکارعمومی مسلمانان و جهانیان در به نتیجه نرسیدن خشونتهای اسراییل لازم و موثر است اما هرگز کافی نیست و در این نبرد نابرابر این فلسطینیان هستند که کشته میشوند و دچارخسران غیرقابل جبران شده واز قافله توسعه بازمی مانند. جنگ علیه فلسطین با تماسهای تلفنی رهبران کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمتعهد ونامه نگاری میان آنها و دبیرکل سازمان ملل هرچند که اقدام دیپلماتیک نمادین نزاکت گونه ایست اما نمی تواند رافع مشکل باشد و حمایت عملی یک یا دوکشور هم تنها می تواند به فرسایشی بودن بحران و جنگ کمک کند.
برای حل این بحرانی که بیش از شش دهه از شروع آن می گذرد در نظام بین الملل ناعادلانه کنونی که قدرتمندان حرف آخر را می زنند یا باید تجمیع قدرتی توسط کشورهای آزادیخواه صورت گیرد که بتواند در برابر نظام سلطه ایستادگی و آنرا به تغییر رفتار مجبور نماید یا اینکه بتواند با آن باب دیالوگی را مفتوح کند که بتواند حتی المقدور گامهای موثری در برقراری عدالت و تامین حاکمیت ملتها بردارد. اختلاف در میان کشورهای اسلامی، غیردموکراتیک بودن اکثریت دولتهای اسلامی، وابسته بودن اکثریت کشورهای اسلامی و غیرمتعهدها به اردوگاههای سلسله مراتبی قدرت مانع از تجمیع توان این کشورها و کاربردی شدن قدرت آنها در حل اینگونه بحرانها میگردد پس راه دوم یعنی فراهم نمودن زمینه مذاکره میان کشورهای اسلامی وغیر متعهد با قدرتهای جهانی و استفاده ازفشار افکارعمومی بهترین شیوه برای حل بحران وجنگ در خاورمیانه ودیگر نقاط جهان است.
از همین رهگذر در این شرایط حساس که مسلمانها هم به دست خود، هم به دست صهیونیستها و تروریستها در کشورهای خاورمیانه کشته می شوند بهتراست جمهوری اسلامی ایران مزید بر ارسال نامه به رهبران کشورهای اسلامی و غیرمتعهدها که بیشتر معجونی متضاد هستند تا پیکری واحد و کاری ازدستشان برنمی آید طی نامه ای خطاب به روسای جمهور امریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عضو بریکس پیشنهاد دهد که برای حل معضلات خاورمیانه با اولویت غزه نشستی فوری با حضور آنها و کشورهای موثر جهان اسلام و غیرمتعهدها در پایتخت یکی ازکشورهای کمتر بیطرف برگزار گردد تا چانه زنی و رایزنی برای حل مصایب موجود صورت گیرد. منتشر شده در سایت تدبیر 



جمعه 27 تیر 1393 - 10:47:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن