تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819201843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثر توسعه انساني بر افت تحصيلي دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۳ (۲۰:۵۹ب.ظ)
اثر توسعه انساني بر افت تحصيلي دانش آموزان گروهي از اقتصاددانان معتقدند هدف اين تحقيق اندازه­گيري اثر شاخص توسعه انساني بر افت تحصيلي دانش­آموزان در بين استان­هاي كشور است.
به گزارش خبرگزاري موج، در فصلنامه ي مطالعات اقتصاد کاربردي مقاله اي است که به اين موضوع پرداخته است که با هم گزيده اي از آن را مرور مي کنيم:
روش تحقيق برآورد يك مدل اقتصادسنجي با استفاده از داده­هاي پنل ديتا است كه مقاطع استان­هاي كشور و دوره­ي زماني سال­هاي 1380-1387 مي باشد. در اين پژوهش افت تحصيلي متغير وابسته و شاخص توسعه انساني متغير سياستي تحقيق است و متغيرهاي درآمد سرانه، نرخ بيكاري و بعد خانوار متغيرهاي كنترلي هستند.
نتايج نشان مي­دهد كه «شاخص توسعه انساني» تاثير منفي و قابل توجهي بر افت تحصيلي مردان و زنان دارد. اگر درآمد سرانه نيز به­عنوان شاخص معكوس فقر اقتصادي در نظر بگيريم، كاهش فقر (افزايش درآمد سرانه) باعث كاهش افت تحصيلي نيز مي­شود. اثر درآمد سرانه براي مردان بيشتر از زنان است، به عبارت ديگر با كاهش درآمد خانوار، احتمال ترك تحصيل پسر خانواده بيشتر از دختر است. نرخ بيكاري بر افت تحصيلي مردان اثر مثبت دارد در حالي كه در مورد زنان معنا دار نيست.
اين نتيجه با واقعيت جامعه هم­خواني دارد زيـرا با افزايش بيكاري در جامعه، معيشت خانواده كاهش مي­يابد و اولين فردي كه مي­بايست در چنين شرايطي به سرپرست خانواده كمك كند فرزند پسر است. نتيجه آخر اينكه افزايش بعد خانوار موجب افت تحصيلي در بين تمام دانش­آموزان (مرد و زن) مي شود.


نويسندگان:
- صالح قويدل
- فاطمه درويشي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن