تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844863380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه می توان جهان را به مبارزه طلبید


واضح آرشیو وب فارسی:الف: چگونه می توان جهان را به مبارزه طلبید
بخش فرهنگی الف، 24 تیر 93

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸
دعوت به جامعه‌شناسی(نگاهی انسان گرایانه)نویسنده: پیترال. برگرمترجم: رضا فاضلنشر ثالث، چاپ اول ۱۳۹۳شمارگان ۱۱۰۰ نسخه۲۲۴ صفحه؛۱۲۰۰۰ تومانکتاب‎های معرفی شده در «الفِ کتاب» از روز انتشار به مدت یک هفته با ۱۰ درصد تخفیف در فروشگاه اینترنتی شهر کتاب عرضه می‌شوند، شما می‌توانید در صورت تمایل این کتاب را از اینجا خریداری کنید.****نویسنده کتاب حاضر پیتر ال برگر چهره شاخصی در میان پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی محسوب می‌شود، به‌خصوص به دلیل ارائه نظریاتی خاص که سیمایی متفاوت از او در میان جامعه شناسان ارائه کرده است.او به سال ۱۹۴۶ در وین به دنیا آمد، در جوانی به آمریکا کوچید؛ هنوز سی‌ساله نشده بود که به‌عنوان استادیار دانشگاه کارولینای شمالی مشغول به تدریس شد و پس از آن در دانشگاه‌های مختلف امریکا تدریس کرد و به مقام ریاست دانشکده نیز رسید و تألیفات گوناگونی هم در حوزه تخصصی خود ارائه کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به: ساخت اجتماعی واقعیت (رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت)، اشاره کرد که به فارسی هم ترجمه شده.کتاب حاضر علاوه بر پیش گفتار مترجم و مقدمه نویسنده در هشت فصل نوشته‌شده، عناوین فصول کتاب به‌قرار زیر هستند: جامعه‌شناسی چونان سرگرمی فردی، جامعه‌شناسی چونان گونه‌ای از آگاهی، گریزی به جابجایی و زندگینامه، انسان در جامعه، جامعه در انسان، جامعه چونان صحنه نمایش، ماکیاولیانیسم جامعه‌شناسی و اخلاق و جامعه‌شناسی چونان رشته انسان گرایانه.برگر در این کتاب درباره نقش و جایگاه جامعه‌شناسی سخن می‎راند. وی بر آگاهی جامعه‌شناختی و بر کارایی ساختارهای کلان در ساختن آدمیان پافشاری می‌کند و نشان می‌دهد سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی دیرپا به‌راستی از ساخت اجتماعی مهارناپذیری پدید آمده‌اند. برگر گرایش بی‌پروای جامعه‌شناسی با هدف به پرسش کشیدن فرض‌های پذیرفته شده همگان درباره جهان اجتماعی گسترش می‌دهد.شاید بهتر باشد برای درک زمینه‌های فکری آیین نویسنده و انگاره‌های فلسفی و جامعه‌شناختی او اشاره‌ای داشته باشیم به یکی از کلیدی‌ترین آثار او یعنی کتابی که برگر را به شهرت رساند، اثری که اوج دوران سیاه مک کارتیزم، یعنی جریان تحقیق و تفحص درباره کمونیسم در حوزه‌های مختلف، در امریکا، نوشته شد. دورانی که نه فقط روشنفکران چپ که هنرمندان، دانشمندان که حتی برخی از نظامیان در معرض تاخت و تاز سرکوبگرانه مک کارتیزم قرار گرفتند این اثر با عنوان «دعوت به جامعه‌شناسی» امروز دیگر کاری کلاسیک محسوب می‌شود.او در این کتاب جامعه‌شناسی را گونه‌ای از آگاهی می‌داند و آگاهی جامعه‌شناختی را چونان برون‎رفت از دیدگاهی می‌داند که چشم‌انداز تازه‌ای به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم می‌گشاید. برون‎رفتی که به آنچه آشنا روزمره است معنای تازه‌ای می‌بخشد، برگر می‌گوید نخستین گام برای رسیدن به آگاهی این است که چیزها را به‌گونه‌ای دیگری بنگریم نه آن‌گونه که به چشم می‌آیند. جامعه‌شناس نسبت به آواهای آدمیان پشت درها بسته کنجکاو است و می‌خواهد بداند آنان چه می‎گویند و گفته‌هایشان چه پیوندی با هستی اجتماعی‌شان دارد.او در پشت هر دربسته در جامعه‌شناسی، جلوه‌ای از زندگی انسان را می‌جوید که هنوز ناشناخته است. از نگاه او جامعه‌شناسی از این جهت پر از جذابیت است که ما را وا‌می‌دارد نگاهی دوباره داشته باشیم به زندگی گذشته‌مان دورانی که زندگی گذشته خود را در آن سپری کرده‌ایم و حالا باید با نگاهی نو به آن بنگریم به افق‌هایی که تازه در برابر ما گشوده شده تا همه دانسته‌های پیشین خود را دوباره مورد پرسش قرار دهیم.این چنین است که آدمی هیجان جامعه‌شناسی را درمی یاید. این‌که واقعیت‌های اجتماعی بی‌نهایت لایه‌های گوناگون داردکه کشف هر لایه مفهوم لایه‌های دیگر را دگرگون می‌کند.آن‌ها که از یافته‌های تازه و تکان‌دهنده گریزانند، براین باورند که جامعه همان است که در خانه و دبیرستان بدان‌ها آموخته‌اند. آن‌ها که خود را در خانه این آیین‌ها و شیوه‌ها و هنجارها زندانی کرده‌اند (کسانی که آلفرد شولتز آن‌ها را جهان مسلم انگاشته می‌نامد) از جامعه‌شناسی گریزانند.برگر کسی ست که گرایش بی‌پروای جامعه‌شناسی به زیر پرسش این انگاره‌های پذیرفته‌شده درباره جهان اجتماعی را گسترش می‌دهد. برای کسانی که نمی‌خواهند بدانند پشت درهای بسته چه می‌گذرد یا درباره هستی آدمیان کنجکاو نیستند.آن‌ها که در برابر ستمگران و زورگویان سر فرود می‌آورند و آنان را می‌ستاند و بر ستمدیدگان می‌شورند در جامعه‌شناسی جایی ندارند، اگر هم باد به ابزاری برای سرسپردگی به‌زورمندان برمی‌گرداند. آن‌ها که به علوم انسانی دلبسته‎اند و می‌توانند خود را دگرگون سازند، از پیله تنیده برگرد خود بیرون بیایند، دیوار کهنه ذهن خود را فروبریزند، باید بدانند که جامعه‌شناسی برای آن‌ها ارمغانی ندارد و بلکه تنها دلبند کسانی ست که هیچ‌چیز به‌اندازه زندگی درمیان مردم، تماشای کنش‌های مردم، زندگانی مردم و هستی اجتماعی آن‌ها خرسندشان نمی‌کند.آری واقعیت لایه‌های معنایی بسیار دارد و از این رو دیگاه برگر نشانه ویژه آگاهی جامعه‌شناختی توانایی نگریستن به موقعیتی از دیدگاه نظام‌های گوناگون تفسیر است.او برای این منظور رهنمودهای ویژه‎ای ارائه می‎کند. رهنمودهایی که به کمک آن می‌توان آنچه او آگاهی جامعه‌شناختی می‌خواند دریافت و شناخت. یعنی چهار درونمایه‎ای که در این کتاب از آن‌ها سخن می‌گوید. برگر درباره نقش و جایگاه جامعه‌شناختی در دنیای امروز سخن می‌گوید او نشان می‎دهد که سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی دیرپا براستی از ساخت اجتماعی مهار ناپذیری پدید آمده‌اند.روی هم رفته درونمایه این کتاب آن است که جامعه آزادی را در تنگنا می‎گذارد و آدمی باید سامان دیرینه را رسوا کند و سنت را زیر پرسش ببرد. در واقع جامعه شناس در این نوع نگاه به مبارزه با جهان برمی خیزد، جهان انگاره های ثابت و غیر قابل تغییر.بدین ترتیب مهم‎ترین شاخصه برگر همین بی پروایی نظریات جامعه شناختی اوست که فرض‎های پذیرفته شده جهان را به چالش کشیده و سنت را مورد پرسش قرار می دهد. او به ما نشان می دهد که چگونه جامعه درون ما را می‎سازد و برون‎مان را فرا می‎گیرد. او در این‎کتاب برای اثبات نظریه های خود به سراغ دیدگاه‎های چهره‎های بزرگی چون دروکیم، ماکس وبر زیمل و دیگران می رود و از این رو جامعه شناسی را به علوم انسانی و حتی فلسفه پیوند می‎زند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن