محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844804255
نگاهی جامعه شناسانه به یک حماسه حماسه 23 تیر و تقویت الگوی امام و امت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی جامعه شناسانه به یک حماسه
حماسه 23 تیر و تقویت الگوی امام و امت
طرح کاریزما بودن رهبری امام خمینی(ره) و منحصربهفرد دانستن این ویژگی در ایشان درواقع مستمسکی برای تضعیف ولایتفقیه و رهبری امت پس از امام (ره) بود.
فتنه 18 تیر 1378 را میتوان از دو منظر نگاه کرد. یک منظر نگاه به تلخیها و زشتیهای رخداده در آن و آسیبهایی است که بازیگران و بازیگردانان آن به دنبال واردآوردن به حقیقت الهی انقلاب اسلامی بودند و تلاش کردند تا با بهانه اعتراض دانشجویی به چهره انقلاب اسلامی چنگزده و کینه تاریخی خود را عقدهگشایی کنند. اما از منظری دیگر، این حادثه واجد وجه مثبتی هم بود. امتداد حوادث 18 تیر منتهی به روز 23 تیر شد که در آن مردم انقلابی ایران با خلق حضوری با بصیرت و شورانگیز، حماسهای جاودانه آفریدند. ازاینروی چرایی رخداد 23 تیر 1378 نیز نیازمند واکاوی است. نظریه کاریزما و نظریه ختم ولایت، دو لبهی قیچی هجمه به ولایتفقیه پس از ارتحال امام خمینی(ره) و با انتخاب مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به رهبریِ امت از سوی مجلس خبرگان رهبری، تعداد قابلتوجهی از بهظاهر انقلابیون سابق-که انقلابیگریِ آنها از سر صدق و اخلاص نبود و انقلاب را فرصتی برای قدرتاندوزی خود میدانستند و با آغاز رهبری ایشان، بافتههای ذهنی خود را بربادرفته میدیدند و از سوی دیگر بهشدت تحت تأثیر اندیشههای نظریهپردازان غربی بودند- تمام تلاش خود را برای تضعیف رهبری جدید به کار بستند. این تلاش به دو صورت قابل پیگیری بود، ازیکطرف هجمه به شخصیت مقام معظم رهبری و از طرف دیگر زیر سؤال بردن اصل جایگاه ولایتفقیه. این انقلابیون سابق-که با فرض اعتقاد به اصولِ اسلامی انقلاب توسط آنان درگذشته، میتوان آنها را تجدیدنظرطلب نامید- تلاش نمودند تا با طرح تقسیمبندی سهگانه ماکس وبر جامعهشناس آلمانی در خصوص انواع مشروعیت حاکمان، بر «اقتدار کاریزماتیک» که یکی از این سه نوع بود، تأکید نموده و رابطه مردم با امامخمینی(ره) را به رهبریِ کاریزماتیک تعبیر و تفسیر نمایند. در این نوع نگاه، مردم تحت تأثیر شخصیت نیرومند و عرفانی امام(ره) از ایشان پیروی کرده و انقلاب اسلامی را رقم زدند و اینک با ارتحال ایشان دیگر زمینهی رهبریِ کاریزماتیک وجود نخواهد داشت و به همین دلیل از این به بعد رابطهی مردم و رهبری در چارچوب قانونی که شق دیگری از تقسیمبندی سهگانه ماکس وبر است، تداوم خواهد داشت و رهبری بعدی انقلاب اسلامی که فاقد جنبهی کاریزماتیک مشروعیت است، صرفاً یک شخصیت سیاسی همچون سایر مسئولین سیاسی و در چارچوب قانون خواهد بود. طرح نظریه ماکس وبر، کارکرد ویژه خود را در غرب داشته است. مدرنیته طی چند قرن بسط و تطور خود، با کنار نهادن تدریجی تفکر قدسی در پی حاکم کردن نگرش یکبعدی مادی به جهان و انسان بوده است و ازاینروی نظریهپردازان آن به اشکال گوناگون در خدمت این هدف قرار داشتهاند. طرح نظریهی مشروعیت سهگانهی وبر و تأکید بر مشروعیت عقلانی، تلاشی است در جهت محدود کردن نظامهای فکری-معرفتی دیگر و غیرعقلانی نشان دادن آنها و بیان اینکه نظامهای معرفت دینی متعلق به دوران کودکی بشر است؛ همانگونه که آگوست کنت در تقسیمبندی سهگانهی سیرِ تکاملی معرفت بشری، با تحویلگرایی دین به اسطوره، آنرا متعلق به دوران کودکی بشر دانست. بین دیدگاه ماکس وبر و دیدگاه امامخمینی(ره) دربارهی مبنای مشروعیت حکومت هیچگونه ارتباطی وجود ندارد و جدای از نقدهای جدی که به نظریه وبر وارد است، این نظریه از اساس واجد یک جهتگیری ارزشیِ ایدئولوژیک است و نمیتوان آن را یک دیدگاه بیطرف علمی دانست. امامخمینی(ره) مبتنی بر دیدگاه تشیع، منبع مشروعیت حکومت را «الهی» و بر این اساس ولایتفقیه را تداوم راه انبیاء و ائمه میداند. طرح کاریزما بودنِ رهبری امامخمینی(ره) و سخن گفتن از اینکه این ویژگی، منحصر به ایشان بود درواقع مستمسکی برای کسانی بود که به دنبال تضعیف ولایتفقیه و رهبری امت پس از امام(ره) بودند. دراینباره نظرات حسین بشیریه بهعنوان یکی از پدران فکری جریان تجدیدنظرطلب درباره کاریزما بودن اقتدار امام خمینی(ره) زمینهساز هجمههای شاگردان وی به ولایتفقیه با توسل به این دیدگاه بود. وی رهبری امامخمینی(ره) را یک رهبری کاریزماتیک بهحساب میآورد که بهواسطه ویژگیهای شخصیتی خاص امام(ره) زمینه پذیرش آن توسط مردم وجود داشته و بعد از ارتحال امام و از بین رفتن این اقتدار بهناچار باید به دنبال مشروعیت عقلانی که مبتنی بر قانون است، رفت. این دیدگاه با فروکاهش ولایتفقیه، از امری الهی مبتنی بر نظریه سیاسی شیعه به یک مشروعیت کاریزماتیک پوپولیستی، بستر لازم برای واردکردن هجمهی همهجانبه به این جایگاه را فراهم نمود. از این منظر طرح بحثِ محدود کردن ولایتفقیه در چارچوب قانون در دوران استقرار تجدیدنظرطلبان در دولت وقت قابلفهم است. در سالهای منتهی به حادثهی 18تیر 78، دیگر پروژه فکری جریان تجدیدنظرطلب برای تقابل با ولایتفقیه، تحت عنوان نقد فلسفی دین توسط دکتر عبدالکریم سروش بهعنوان دیگر پدر فکری جریان تجدیدنظرطلب و شاگردانش پیگیری میشد. وی با مطرح کردن بحث خاتمیت و پرداختن به مسئله ختم نبوت، سر از ختم ولایت درآورد و اعلام نمود که ولایت نیز به همراه نبوت پایان یافته است و بهتبع آن صحبت از ولایتفقیه هم بیمعنا جلوه مینماید. سروش در مقاله خاتمیت، ادعا میکند: «ولایتی که بهطور کامل مورد پذیرش هر مسلمان است، فقط ولایتی است که خداوند به حضرت محمد داده و جز او، کسی چنین ولایتی را ندارد، با خاتمیت نبوت پیامبر اسلام، ولایتش نیز خاتمه یافته است و کسی ولایت او را ندارد، همانطور که هیچکس، نبوت او را ندارد.» 18 تیر 78؛ تلاش برای اثبات نظریهی کاریزما بودن امام(ره) با توجه به مطالبی که گفته شد، پروژهی 18 تیر فتنهای بود که توسط جریان تجدیدنظرطلب غربگرا برای به چالش کشیدن ولایتفقیه و اثبات نظریه کاریزماتیک بودن رهبری امام(ره) طراحی شده بود. این جریان تلاش نمود تا با فرصت بهدستآمدهی استقرار در دولت و با زمینهسازی صورت گرفته در سالهای قبل از فتنهی فوق و با یک طراحی حسابشده در استفاده ابزاری از بدنهی محدود دانشجویی و اراذل و اوباشِ سازماندهیشده، مشروعیت نظام و رهبری را به چالش بکشد و بهاینترتیب زمینه محدود کردن رهبری و استحالهی هویت حقیقی نظام را فراهم نموده و نشان دهد همانگونه که مدعی است رهبری امامخمینی(ره) یک رهبری کاریزماتیک بوده و بعد از وی قابل تکرار نخواهد بود. این جریان که وابستگی کامل آن به غرب در سالهای بعد بهطور واضح عیان گردید، مأموریت داشت تا با زمینهسازیهای صورت گرفته و با میدانداری عناصر خودفروخته و فریبخورده به تحریک مردم پرداخته و به التهابات در جامعه دامن زند و با عملی کردن تئوری فشار از پایین و چانهزنی از بالا به باجخواهی از نظام بپردازد. نیت شومی که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) بهعنوان امام امت و بصیرت بالای امت امام ناکام ماند. حضور حماسی 23 تیر و ضعف غرب از فهم انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی عرصه ظهور و بروز روح جمعی مردم ایران بود. حرکت عظیم انقلابی مردم ایران که برخاسته از روح جمعی اسلامخواه آنان بود نظریهپردازان جامعهشناسی را در تحیر فرو برد و ناتوانی نظریات آنان را در فهم و تبیین انقلاب اسلامی نشان داد و برخی از آنان را وادار به دستکاری و تغییر در نظریاتشان نمود.[1] مهمترین خصیصهی انقلاب ایران عنصر اسلامیت آن است و مهمترین مطالبه مردم در آن پیاده شدن اسلام در عرصه سیاسی و اجتماعی است که با تحقق آن سایر خواستههایشان نیز به ثمر خواهد رسید. چرایی ناتوانی غربیها در پیشبینی پیروزی انقلاب اسلامی که در دستپاچگی آنها در نحوهی مواجهه با آن کاملاً پیدا بود تا غافلگیری آنان در شکست طراحیهایشان برای مقابله با انقلاب اسلامی که در سالهای بعد، آنها را عملیاتی کردند، نشاندهنده ضعف نظری آنان در شناخت انقلاب اسلامی و جامعه ایران بهعنوان بستر پیدایش آن است. همانگونه که پیشتر اشاره شد علوم انسانی غربی، نه یک علم محضِ بیطرفِ عاری از ارزش است و نه یک قانون عام جهانشمول، بلکه یک نوع و شیوهی نگرش ایدئولوژیک به جهان است. بهواقع علوم انسانی در غرب در مقام دین دنیای مدرن نشسته و با نگاهی مادی و یکسویه در پی تفسیر و تغییر جهان است و راز عدم فهم درست کنش امام و امت در انقلاب اسلامی و ناتوانی تئوریهای علوم انسانی در برابر تحولات آن از همینجا ناشی میشود. فتنه 18 تیر 1378 بار دیگر ضعف غرب و عوامل داخلی آن در شناخت جامعه ایران و ناتوانی دستگاه فکریاش را عیان کرد. حضور حماسی مردم در 23 تیرماه به فاصله پنج روز از شروع فتنه و در اجابت تدبیر رهبری انقلاب طراحیهای فتنه گران را نقش بر آب کرد. حضوری که بار دیگر به الگوی امام و امت عینیت و قوام بخشید. چرایی فهم این حضور نیازمند واکاوی و فهم درست الگوی امام- امت است. جامعهشناسی 23 تیر مبتنی بر الگوی امام-امت آنچه در لابهلای متون جامعهشناسی و نظریات غربی درباره نقش مردم در جنبشها و انقلابهای بزرگ اجتماعی دیده میشود، یا حرکت عدهای گرسنه است که تحت عنوان پرولتاریا در پی احقاق معیشت و سیر کردن شکم خود است و یا حرکت عدهای نوکیسه منفعتطلب و فرصتطلب تحت عنوان بورژوا که به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای نیل به آزادی فردی و اقتصادی برای ارضاء هرچه بیشتر روح سودمداری و لذت طلبی است. دقت در نظریات گوناگون جامعهشناسی نشان میدهد که شناخت انسان غربی - بهعنوان سوژه مدرن - از حقیقت انسان، شناختی است نازل که مطابق دیدگاه داروین انسان را صرفاً حیوانی میداند که تکاملیافته و از میدان تنازع برای بقاء پیروز خارجشده است. در این نگرش تفاوت چندانی بین انسان و حیوان وجود ندارد و ازاینجهت نظریات جامعهشناسی غربی ابزار مناسبی برای درک صحیح حقیقت انقلاب اسلامی نیست. امامخمینی(ره) حرکت انقلابی خود را از سر تکلیف و با تکیه بر دو قدرت انجام داد. وی با تکیه بر قدرت لایزال الهی و باایمان راسخ به نیروی مردمِ خداباور، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. مردم ایران باسابقه طولانی یکتاپرستی و خداباوری و با تمسک به آموزههای اصیل اسلامی همواره در مسیر دین حرکت کردهاند و اعتقاد به خدا و راه روشن اسلام در روح جمعی آنان نهادینهشده است. در تحلیل جامعه ایران همواره باید به این خصیصه مهم توجه نمود وگرنه نمیتوان به تحلیل درستی از آن رسید. تلاش همدلانه برخی از اندیشمندان غربی برای نزدیک شدن به هویت مشترک و روح جمعی ایران، آنان را به شناختی هرچند ناقص نسبت به برخی از جنبههای این حقیقت نزدیک نمود. آنچنانکه میشل فوکو اندیشمند پستمدرن فرانسوی در دیدار خود از ایران و در بحبوحهی انقلاب، انقلاب اسلامی را یک انقلاب متفاوت ارزیابی کرد که فاقد بسیاری از ویژگیهای سایر انقلابهاست. در انقلاب اسلامی ایران نه از مبارزات طبقاتی خبری هست و نه از جبههبندی اجتماعی دیگر و نه حتی از اقدامات انقلابی یک طبقه پیشرو. وی بیان میکند که: «این انقلاب باانگیزههای مادی و اقتصادی صورت نگرفته و یکی از دلایل این ادعا، گستردگی این حرکت انقلابی است که در آن، همه یک ملت حضور دارند.». وی اعلام میکند که در ایران ارادهی جمعی یک ملت را آشکارا دیده است. به بیان وی، ملت ایران قصد و ارادهی آغازی نوین داشتند که بتوانند در آن به آزمون دوباره یک تجربه معنویتگرایانه بپردازند که بالقوه در بطن اسلام شیعیِ آنها موجود بود و این همانی است که فوکو از آن به «روح انقلاب ایران» یاد میکند. روحی برای یک جهان بیروح. فارغ از برداشت پستمدرنیستی فوکو از انقلاب ایران، همانطور که از سخنان وی برمیآید، انقلاب اسلامی تفاوتی اساسی با سایر انقلابها داشت و آنچه آن را به پیروزی رساند، به صحنه آمدن مردم حول اسلام و احیاء مجدد الگوی امام- امت و انطباق آن باروح جمعی مردم ایران بود. نه رهبری در انقلاب اسلامی یک رهبر فرهمند و کاریزما است و نه حرکت همگانی مردم، یک حرکت تودهوار و بیشکل. بلکه نقش رهبری و مردم در انقلاب اسلامی در تحقق عینی الگوی امام و امت قابل ارزیابی است. امام در این دیدگاه، انسانی است که از دنیا و تعلقات آن دور شده است و بهواسطه ایمانش به غیب و فهم بالایش در دین، نقش هدایت و آگاهی بخشی در جامعه را بر عهده دارد و امت، مجموعهای از کنشگران است که بهصورت آگاهانه و عاملانه در سبیل هدایت قرارگرفتهاند و این راه را برگزیدهاند. در این الگو امام کسی است که مسیر حرکت را روشن میکند و با دست هدایت خود امت را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون میگردد. همانگونه که گفته شد، وقوع فتنه 18 تیر سال 1378 ادامه برنامه طرحریزیشده برای ضربه زدن به جایگاه امام امت بود. فتنهای که با سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در 21 تیر و پیام ایشان خطاب به مردم در 22 تیر و متعاقب آن حرکت آگاهانه و پرشور امت در 23 تیر، در نطفه خفه شد. مقاممعظمرهبری(مدظلهالعالی) در این سخنرانی با ترسیم دقیق فتنه و اهداف پیدا و پنهان آن به هدایت امت پرداخته و بخشهای مختلف امت اعم از دانشجویان، جوانان، جریانات مختلف سیاسی و آحاد مردم را خطاب قرار دادند و توصیههای لازم و روشنگرانه را بیان کرده و راهبردهای مقابله با فتنه را نشان دادند. حضور حماسی و از سر بصیرت امت در راهپیمایی 23 تیرماه در لبیک به ندای امام خویش تمام بافتههای دشمنان اسلام را پنبه کرده و برخلاف طراحی آنها برای تخریب رابطه امام و امت، کارآمدی الگوی امامت و امت در مسیر تکاملی انقلاب اسلامی را نشان داد. پی نوشت ها [1]برای مثال میتوان از خانم تدا اسکاچپل، نظریهپرداز ساختارگرا نام برد که پس از انقلاب اسلامی و ناکامی نظریهاش در تبیین انقلاب اسلامی، برای انطباق نظریهاش در مورد انقلابها، مجبور شد عناصر دیگری در نظریهاش وارد کند و از این منظر جنبه ساختارگرا بودن نظریهاش را تعدیل نماید. حمیدرضا شاهنظری کارشناس ارشد مسائل سیاسی منبع: برهان انتهای متن/
93/04/23 - 14:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
محورهای سخنان روحانی در حماسه 23 تیر 78
محورهای سخنان روحانی در حماسه 23 تیر 78 سخنان حجه السلام روحانی در 23 تیرماه سال 78 که به مناسبت خروش مردم در واکنش به فتنه78 بود در خصوص فتنه و فتنه گران و نقش سازمان های خارجی و اتفاقاتی که افتاد بسیار سخنان مفیدی بود که در خصوص فتنه 88 نیز می تواند مورد توجه قرار بگیردبیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت سالگرد حماسه 23 تیر 78
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ ورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پانزدهمین سالگرد قیام مردمی بیستوسوم تیرماه سال 1378 ضمن پاسداشت این حضور مقتدرانه بصیرتمندانه و پربرکت و خیزش عظیم ملی مردم علیه آشوبگران و فتنهجویان 23 تیر را نشان از اوج حمایت مردمی از نظام و انقلاب اسلامی وخلق حماسه 23 تیر نشانه ای از مدیریت عالی مقام معظم رهبری است
امام جمعه چناران خلق حماسه 23 تیر نشانه ای از مدیریت عالی مقام معظم رهبری است امام جمعه چناران گفت خلق حماسه 23 تیر سال 87 و آمدن مردم به خیابانها و پایان دادن به فتنه 18 تیر نشانه ای از مدیریت عالی مقام معظم رهبری در بحرانهاست به گزارش روز جمعه ایرنا حجت الاسلام مظفر تاجیحماسه بزرگ ۲۳ تیر قدرت نرم و اقتدار بالای نظام اسلامی بود
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حماسه بزرگ ۲۳ تیر قدرت نرم و اقتدار بالای نظام اسلامی بود خبرگزاری رسا ـ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیهای ۲۳ تیرماه ۷۸ را یادآور حضور هوشمندانه ملت بصیر دانست و نوشت مردم در آن روز در مقابل آشوبگران و اغتشاشگران متحد و یکپارچه برامام جمعه تکاب عنوان کرد امام حسن (ع) الگوی کرامت و بخشندگی برای همه مسلمانان
امام جمعه تکاب عنوان کردامام حسن ع الگوی کرامت و بخشندگی برای همه مسلمانانامام جمعه تکاب گفت امام حسن مجتبی ع الگوی گویا و حتمی کرامت و بخشندگی برای همه مسلمانان است حجتالاسلام عبدالله محمدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت امام حسن مجتبی ع در اکراامام جمعه آستارا: کرامت امام حسن(ع) باید الگوی مومنان باشد
امام جمعه آستارا کرامت امام حسن ع باید الگوی مومنان باشد آستارا - ایرنا - امام جمعه شهرستان مرزی بندر آستارا گفت کرامت حضرت امام حسن مجتبی ع باید الگوی عملی و حقیقی مومنان باشد به گزارش ایرنا حجت الاسلام کاظم حافظ نیا روز یکشنبه در آیین گرامیداشت فرخنده میلاد با سعادت کریمفرماندار فردیس :بسیج اصناف در تحقق حماسه اقتصادی نقش تاثیرگذاری دارد
فرماندار فردیس بسیج اصناف در تحقق حماسه اقتصادی نقش تاثیرگذاری دارد فردیس-ایرنا- فرماندار فردیس گفت بسیج اصناف در تحقق حماسه اقتصادی و اجرای سیاست های اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد به گزارش ایرنا مهدی مهرور روز شنبه در نشست اعضای شورای کسب وکار شهرستان فردیس افزود داشتنروزشمار فتنه 88/ 18 تیر دروغپردازی شبکه بی.بی.سی فارسی و صدای آمریکا در سالروز 18 تیر/ پیشنهاد گریسیک به ا
روزشمار فتنه 88 18 تیردروغپردازی شبکه بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در سالروز 18 تیر پیشنهاد گریسیک به اپوزیسیون برای بستنشینی در حرم امام ره کشورهای غربی با توسل به تبلیغات گسترده خود علیه نظام برنامه گستردهای برای براندازی نظام طراحی کردند که در سالگرد 18 تیر با استقبالنگاهی به تیترهای صفحه نخست روزنامه های هرمزگان در11 تیرماه93
نگاهی به تیترهای صفحه نخست روزنامه های هرمزگان در11 تیرماه93 بندرعباس - ایرنا - ندای هرمزگان در شماره 2158 در تاریخ 11 تیرماه برابر با چهارم رمضان تیتر نخست خود را هرمزگانی ها 49 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند آورده است به گزارش ایرنا این خبر که درصفحه دوم این نشریه به چاپ رسامام جمعه مشگین شهر: هفتم تیر نماد جنایتکاری آمریکا در حمایت از تروریسم است
امام جمعه مشگین شهر هفتم تیر نماد جنایتکاری آمریکا در حمایت از تروریسم است اردبیل - ایرنا - امام جمعه مشگین شهر گفت هفتم تیر ماه سمبل مظلومیت مردم ایران اسلامی و نماد جنایتکاری آمریکا در حمایت از تروریسم است به گزارش ایرنا حجت الاسلام رضا باوقار در خطبه های نماز جمعه این هفتامام جمعه گرگان: گرفتاری امت اسلامی به دلیل دوری از تعالیم قرآنی است
امام جمعه گرگان گرفتاری امت اسلامی به دلیل دوری از تعالیم قرآنی است گرگان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت گرفتاری های امروز امت اسلامی به دلیل دوری از تعالیم قرآنی است که بایدها و نبایدهای قرآنی برای آنان تبیین نشده است به گزارش خبرنگار ایرناامام جمعه جلفا: ماه رمضان فرصتی برای تقویت ایمان و تقواست
امام جمعه جلفا ماه رمضان فرصتی برای تقویت ایمان و تقواست تبریز- ایرنا- امام جمعه شهرستان جلفا گفت ماه مبارک رمضان فرصتی برای تقویت و ارتقای ایمان تقوا و اخلاق عمومی در جامعه اسلامی است حجت الاسلام علی انتظاری شامگاه چهارشنبه در جمع اهالی سیه رود اظهار کرد روزه داری برای انساامام جمعه خوی: کمک به محرومان باید به گونهای باشد که کرامت انسانی آنها خدشهدار نشود
امام جمعه خوی کمک به محرومان باید به گونهای باشد که کرامت انسانی آنها خدشهدار نشودامام جمعه خوی با انتقاد از برخی شبوههای نامناسب در دستگیری از نیازمندان گفت نحوه کمکرسانی خیرین به نیازمندان باید به گونهای باشد که کرامت انسانی آنها خدشهدار نشود به گزارش خبرگزاری فارس ازنگاهی به تیترهای روزنامه ندای هرمزگان در9 تیر
نگاهی به تیترهای روزنامه ندای هرمزگان در9 تیر بندرعباس - ایرنا - روزنامه ندای هرمزگان در تیتر نخست خود در شماره 2156 روز 9 تیر آورده است رییس شورای عالی مناطق آزاد مناطق آزاد به جای قطب صادراتی گذرگاه وارداتی شده است به گزارش ایرنا این خبر فوق که در صفحه دوم این نشریه به چاهمزمان با میلاد دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت جشن بزرگ میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار
همزمان با میلاد دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایتجشن بزرگ میلاد کریم اهل بیت ع در حرم مطهر رضوی برگزار میشودمعاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت همزمان با میلاد دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع مراسم جشن با شکوهی در حرمرئیس ورزش وجوانان رودهن:تقویت جایگاه ورزش درحفظ سلامت جامعه موثراست
رئیس ورزش وجوانان رودهن تقویت جایگاه ورزش درحفظ سلامت جامعه موثراست دماوند - ایرنا - رئیس اداره ورزش و جوانان شهر رودهن گفت تقویت جایگاه ورزش با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان در پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و حفظ سلامت جامعه موثر است علیرضا عسگری روز یکشنبه در گفحماسه کربلای یک مسیر دفاع مقدس را تغییر داد
حماسه کربلای یک مسیر دفاع مقدس را تغییر داد فرمانده سپاه استان ایلام اظهار داشت دهم تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران است اما این واقعه مهم به رغم اینکه حاصل خون ۵۸۶۰ شهید است هنوز در تقویم ملی کشور ثبت نشده است سردار حسيني گفت ارتش متجاوز صدام پس از ناکامی در بازپس-
گوناگون
پربازدیدترینها