تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819486712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس کانادایی:ایران وآمریکا می توانند اختلافات قدیمی را کنار بگذارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس کانادایی:ایران وآمریکا می توانند اختلافات قدیمی را کنار بگذارند تهران - ایرنا - ˈبرایان گیبسونˈ کارشناس تاریخ بین الملل معتقد است، با وجود بی اعتمادی ریشه ای وقدیمی حاکم برروابط ایران وآمریکا، دو کشور با داشتن روسای جمهوری مانند ˈحسن روحانیˈ وˈباراک اوباماˈ می توانند براین بی اعتمادی فایق آیند و اختلافات را برای همیشه کنار بگذارند.


گیبسون درمقاله ای درپایگاه اطلاع رسانی کانادایی ˈهمیلتون اسپکتیتر/theSpec.comˈ نوشت : پس ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران، معدودی از افراد درغرب تلاش کردند تا به چرایی رفتار ایران ودشمنی اش با غرب، به ویژه آمریکا و اسرائیل پی ببرند.
وی با اشاره به نقش کلیدی آمریکا دربراندازی دولت ˈمحمد مصدقˈ در دوران حکومت پهلوی افزود : مصدق، ملی گرایی سربلند بود که موجب اخلال در استعمار منابع نفت ایران از سوی انگلیس بوده و خواستار ملی شدن شرکت نفت انگلیسی – ایرانی یا همان بریتیش پترولیوم امروز شد.
در بحبوحه دوران جنگ سرد، انگلیس دولت آمریکا را متقاعد کرد که مصدق کمونیست است.
در اوت 1953 مصدق با کودتا برکنار شد و با کمک آمریکا و اسرائیل،راه برای دیکتاتوری سرکوبگر 25 ساله شاه فراهم شد.
از نظر ایرانی ها، آمریکا درکودتای 1953 مرتکب گناهی شد و ملتی بزرگ را از آمال دمکراتیک محروم کرد.
وی افزود: در مقابل، گناه ایران از نظر آمریکایی ها، بحران گروگانگیری 1981-1979 بود که موجب اسارت دیپلمات های آمریکا به مدت 444 روز شد.
این بحران به قیمت دشواری های زیادی برای ریاست جمهوری ˈجیمی کارترˈ و ناتوانی آمریکا در زمانی شد که سیاست تنش زدایی اش با اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی بود.
گیبسون خاطر نشان کرد، ˈصدام حسینˈ که قدرتش را در داخل عراق تحکیم کرده بود، در سپتامبر 1980 با قبول تغییر توازن قدرت منطقه ای، درصدد جبران نارضایتی های تاریخی از طریق حمله به ایران برآمد.
حمله صدام به جنگی هشت ساله منتهی شد و وقتی ایران این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد ، همدردی چندانی با ایران نشد. قصور جامعه بین الملل در نشان دادن واکنش به تهاجم 1980، لحظه ای سرنوشت ساز برای ایران بود.
بدتر آن که، درطول این جنگ، غرب آشکارا از حکومت صدام حسین حمایت و تسلیحات و اطلاعات برایش تهیه می کرد. سربازان ایرانی تقریبا هر روز با گاز سمی مصدوم می شدند. ایرانی ها احساس می کردند که دیگر نمی توانند اعتمادی به نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل داشته باشند.
این تجربه توضیح دهنده چرایی رفتار امروز ایران، تعهدش به خودکفایی و سوء ظن عمیق به جامعه بین المللی، به ویژه آمریکا، است.
در دهه 1990، گروهی از اصلاح طلبان به رهبری ˈاکبر هاشمی رفسنجانیˈ و ˈمحمد خاتمیˈ تلاش کردند ایران را از انزوا خارج سازند و روابط با غرب، به ویژه آمریکا، را بهبود بخشند.
رفسنجانی در سال 1990 برای آزادی گروگان های آمریکایی میانجی گری کرد اما، با وجود وعده ˈجرج بوشˈ پدر مبنی بر ˈحسن نیت موجب حسن نیت می شودˈ، ایران در مقابل شاهد چیزی نبود.
در زمان خاتمی، ایران باردیگر برای بهبود رابطه با غرب تلاش کرد و ˈبیل کلینتونˈ نیز صادقانه برای بهبود روابط تلاش کرد اما تندروها در دو کشور این تلاش ها را ناکام گذاشتند.
پس از 11 سپتامبر 2001 نیز تلاشی دیگر صورت گرفت و آن کمک ایران به آمریکا در شکست طالبان و تشکیل دولت جدید در افغانستان بود اما تندروها در دولت ˈجرج بوشˈ پسر، با قرار دادن ایران در فهرست ˈ محور شرارت ˈ ، این تلاش را ناکام گذاشتند.
گیبسون دربخش پایانی این مقاله نوشت : تشکیلات حاکم بر ایران، دلایلی خوب و متقن برای بی اعتماد بودن به آمریکا دارد.
وی افزود: آمریکا، پس از انقلاب ایران بارها دست به اقدامات تهاجمی، از جمله درخواست برای تغییر حکومت و اعمال تحریم های فلج کننده، علیه ایران زد.
گیبسون ادامه داد: همه این مسایل باعث شد مردم این کشور به این نتیجه برسند که آمریکا مصمم به نابودی حکومت ایران است. از این رو، از این منظر، بی اعتمادی عمیق ایران به نهادهای بین المللی و غرب، منطقی و معقول است.
این تحلیلگر مسایل بین المللی در پایان می نویسد : تلاقی منحصر بفرد منافع و انتخاب دو رییس جمهوری میانه رو در ایران امریکا بار دیگر این امکان را فراهم کرده است تا این دو کشور بزرگ بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند.
رسانام** 1088/1859 ** 1917

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن