تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819539970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرايط تقاضاي صدور مجوز اوليه تاسيس حزب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۳ (۱۰:۳۱ق.ظ)
صحن علني مجلس و نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي؛ شرايط تقاضاي صدور مجوز اوليه تاسيس حزب گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج نشست علني روز يکشنبه 22 تير قوه مقننه رأس ساعت 8:35دقيقه به رياست ابوترابي فرد و با حضور 224نفر از نمايندگان آغاز شد.
محمد حسين فرهنگي دستور کار صحن امروز را به شرح زير قرائت کرد.
- ادامه رسيدگي به گزارش کميسيون شوراها و امور داخلي کشور درمورد:طرح نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي (دراجراي ماده 104 آئين‌نامه داخلي با اولويت در دستور قرار گرفت)
- گزارش کميسيون اقتصادي درمورد:لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در اتحاديه بيمه‌گران و اتکائي‌گران خطرهاي تجاري و غيرتجاري در کشورهاي عضو سازمان تعاون اسلامي و موسسه تضمين اعتبارات صادراتي و سرمايه‌گذاري عربي و تصويب اساسنامه (اعاده شده از شوراي محترم نگهبان)
- گزارش کميسيون قضائي و حقوقي درمورد: طرح اصلاح موادي از قانون تشکيل سازمان بازرسي کل کشور مصوب 1387 (اعاده شده از شوراي نگهبان)
- گزارش کميسيون اجتماعي درمورد:طرح الحاق يک بند به ماده (2) قانون تشکيل شوراي عالي اشتغال (يک‌فوريت اين طرح در جلسه علني مورخ 8/11/1392 به تصويب رسيده است)
- گزارش کميسيون اقتصادي درمورد: لايحه اجازه مشارکت جمهوري اسلامي ايران در افزايش سرمايه دور پنجم بانک توسعه اسلامي (دراجراي ماده 104 آئين‌نامه داخلي با اولويت در دستور قرار گرفت)
- گزارش شوردوم کميسيون انرژي درمورد: طرح حمايت از صنعت برق کشور (دراجراي ماده 104 آئين‌نامه داخلي با اولويت در دستور قرار گرفت)

ارجاع نحوه فعاليت تشکل‌هاي صنفي براي بررسي بيشتر به کميسيون شوراها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي جزئيات طرح نحوه تشکيل و فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي با ارجاع ماده يک طرح مذکور به کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس موافقت کردند.
گفتني است محمدحسين فرهنگي در پيشنهادي عنوان کرد که نحوه فعاليت تشکل‌هاي صنفي تحت نظارت کميسيون احزاب موضوع ماده 10 است که بايد بر اين اساس تعيين تکليفي صورت گيرد تا خلأهاي آن برطرف شود، لذا نبايد اين ماده واحده حذف شود. لذا پيشنهاد مي‌شود براي رفع ابهام مواردي مورد بررسي قرار گيرد.
بعد از مطرح شدن پيشنهاد از سوي محمدحسين فرهنگي، ابوترابي‌فرد نايب‌رئيس مجلس اعلام کرد با توجه به اهميت اين موضوع لازم است تا بررسي آن به کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس ارجاع شود.
بر اين اساس نمايندگان با 152 رأي موافق، 19 رأي مخالف و 10 رأي ممتنع از مجموع 233 نماينده حاضر در صحن خواستار ارجاع ماده يک طرح مذکور به کميسيون شوراها شدند.

مجوز اوليه تاسيس حزب تنها جهت راه‌اندازي و برگزاري مجمع عمومي
در جريان بررسي جزئيات طرح نحوه تشکيل و فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي با ماده 3 اين طرح با 156 راي موافق، 5 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 229 نماينده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس اين ماده مجوز اوليه تاسيس حزب جهت راه‌اندازي آن و تحصيل شرايط براي صدور پروانه فعاليت مطابق ماده 6 اين قانون و برگزاري مجمع عمومي موسس جهت تصويب مرامنامه و اساسنامه بوده و اعتبار ديگري ندارد.
براساس تبصره 1 اين ماده هيات موسسه موظف است ظرف 6 ماه از تاريخ صدور مجوز اوليه نسبت به تشکيل مجمع عمومي موسس جهت تصويب مرامنامه و اساسنامه اقدام نمايد. در غير اين صورت مجوز اوليه تاسيس باطل مي‌گردد.
در تبصره 2 اين ماده آمده است هيات موسس مي‌تواند در صورت وجود دلايل موجه و با تاييد کميسيون احزاب اين مهلت را تنها براي يکبار به مدت 3 ماه تمديد نمايد.
در تبصره 3 نيز تصريح شده است تا زماني که احزاب پروانه فعاليت نهايي را دريافت نکرده‌اند، حق فعاليت‌هاي حزبي ندارند.

شرايط تقاضاي صدور مجوز اوليه تاسيس حزب
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به طرح نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي ماده 2 اين طرح را که به موضوع تاسيس احزاب اختصاص دارد را با 170 راي موافق، 2 راي مخالف و 3 راي ممتنع از مجموع 228 نماينده حاضر در صحن تصويب کردند.
براساس ماده 2 اين طرح تقاضاي صدور مجوز اوليه تاسيس حزب توسط هيات موسس بايد به کميسيون احزاب ارائه شود و کميسيون احزاب موظف است ظرف سه ماه از زمان دريافت تقاضاي تصميم با رعايت مواد اين قانون مجوز اوليه تاسيس را ثبت و صادر نمايد.
براساس تبصره 1 اين ماده تقاضاي صدور مجوز اوليه بايد حاوي مرامنامه، اساسنامه ، اسامي و امضاي حداقل 15 نفر از اعضاي هيات موسس باشد.
در تبصره 2 اين ماده نيز به اينکه مرامنامه حزب متضمن چه مطالبي باشد اشاره شده است که به اين شرح است:
جهان بيني، مباني فکري و عقيدتي / اهداف ، راهبردهاي کلان و سياست ها و برنامه ها در راستاي رسيدن به اهداف تعيين شده / رويکردهاي کلي به مسائل فرهنگي،‌اجتماعي، اقتصادي، سياسي ،‌اجرايي و حقوقي کشور.
در تبصره 3 اين ماده نيز آمده است اساسنامه حزب بايد متضمن مطالب زير باشد:
نام کامل حزب و عنوان اختصاري آن / نشاني مرکز اصلي و محدوده جغرافيايي فعاليت / ساختار و ارکان حزب به همراه وظايف ، نحوه فعاليت ، حدود اختيارات و مسئوليت هر رکن به تفکيک و نحوه تعيين و عزل شوراي مرکزي ، دبيرکل و ساير ارکان به استثناي مجمع عمومي / نحوه تصويب مرامنامه و اساسنامه و تغيير و اصلاح آنها و نحوه تصويب آئين نامه هاي اجرايي ، مالي و دستورالعملها / نحوه تامين منابع مالي / نحوه عضوگيري و شرايط کلي عضويت / نحوه انحلال و تکليف دارايي ها پس از انحلال.
براساس تبصره 4 اين ماده حزب مي‌تواند از هر نام و نام اختصاري و نمادي استفاده نمايد مگر اسامي موهن و يا مغاير با شئونات ديني ، فرهنگي و وحدت ملي کشور و همچنين عناويني که منع قانوني دارد و يا توسط دستگاهها و نهادهاي عمومي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوري مصوب 8/7/1386 و يا احزاب ديگري مورد استفاده قرار گرفته اند و نيز عناوين مشابه آنها که عرفا موجب اشتباه گردد همچنين عناوين عام و غير مسمي به تشخيص کميسيون احزاب.
براساس تبصره 5 ماده 2 اين طرح احزاب متقاضي پروانه بايد در مرامنامه و اساسنامه خود صراحتاً التزام خود را نسبت به قانون اساسي و اصل ولايت مطلقه فقيه اعلام دارند. درتبصره 6 اين ماده نيز آمده است کميسيون احزاب مي‌تواند در صورت وجود دلايل موجه مهلت احراز شرايط براي ثبت و صدور مجوز اوليه را تنها براي يک بار به مدت 2 ماه تمديد کند. براساس تبصره 7 اين ماده در صورت عدم احراز شرايط تاسيس حزب ، کميسيون احزاب موظف است در مدت مقرر دلايل عدم صدور مجوز يا رد تقاضا را کتبا به اطلاع نماينده حزب برساند.
در جريان رسيدگي به اين ماده پيشنهاد رفع ابهام محمد حسين ميرمحمدي مبني بر الحاق عبارت "به استثناي مجمع عمومي" به انتهاي بند پ تبصره 3 ماده 2 مطرح شد که با 148 راي موافق، 7 راي مخالف و 8 راي ممتنع به تصويب رسيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن