تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845414268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم ايمان به غيب و در نظر گرفتن محاسبات غيرمادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لزوم ايمان به غيب و در نظر گرفتن محاسبات غيرمادي
حد فاصل اديان الهي و خيل عظيم مؤمنين عالم با بقيه مردم و انسان‌ها، از زمان حضرت آدم تا امروز كه هريك اينها عالمي بودند عبارت است از ايمان به غيب، يعني ماوراي دنياي احساسات ما و معادلات و محاسبات بشري مبتني بر اين حواس. حد فاصل و نقطه اصلي، اينجاست. آيه «الذين يؤمنون بالغيب» در اول سوره بقره، به همين نكته اشاره مي‏كند. ايمان به غيب، به معناي بي‏اعتنايي به دنياي شهادت يعني همين دنياي ارتباطات مشهود و مفهوم همه نيست؛ به اينها كه نبايد بي‏اعتنايي كرد. چشم مي‏بيند، حواس احساس مي‏كنند و عقل‏ ادراك مي‏كند. بايد برطبق اينها عمل كرد. ايمان به غيب، معنايش اين است كه ماوراي آنچه كه در محدوده حواس ظاهري و ادراك مادي انسان هست، عالم ديگري، آن هم نه يك‏عالم بلبشوي هركس هركسي تصادفي بخت و اقبالي، بلكه عالم منظم علت و معلولي دقيقي وجود دارد. يعني ماوراي اين عالم مُلك، ملكوت و عالم معنايي هست. اين عالم معنا، متعلق به قيامت و برزخ و بعد از مرگ نيست؛ متعلق به همين الآن من و شماست و بايد به آن معتقد بود. البته نقطه اصلي، بلكه كل معناي حقيقي همه عوالم، ذات مقدس باري تعالي است كه او منشأ حيات و وجود و فعل و انفعالات و حركت و همه چيز است؛ ليكن در اين عالم غيب، خيلي چيزهاي ديگر هم مي‏گنجد كه بايد به آنها معتقد بود. بدبختي بشر آن وقتي است كه همه حقيقت را در مشاهدات و محسوسات خودش محدود و محصور كند؛ مثل ماديين و بسياري از غير ماديين غافل. اين فرد غافل، مادي هم نيست، معتقد به خداست؛ اما بااينكه به خدا اعتقاد دارد، ولي شعور ندارد كه اين اعتقاد، با اعتقاد به اصل غيب و فعل و انفعالات و علل و معاليل غيبي ملازم است. اگر ما معتقد به غيب نباشيم، يا درك درستي از آن نداشته باشيم، نتيجه اين مي‏شود كه محاسبات مادي مي‏كنيم، به معادلات و مبادلات مخلوق انسان، صددرصد دل مي‏بنديم و اتكا مي‏كنيم؛ همين‌هايي كه مي‏بينيد صدي هشتاد يا صدي پنجاهش، غلط در مي‏آيد. آن‏كس كه همه جوانب را ملاحظه مي‏كند، بعد مثلاً به طبس يا به مرزهاي غربي و جنوبي ما حمله مي‏كند، كجاي كارش اشكال دارد؟ آيا در محاسبات مادي‌اش، يك نقطه غلط هست؟ نه، محاسبات مادي، تا آنجا كه درك فعل و انفعالات مادي به انسان مي‏دهد، درست است. روي پول و آدم و ابزار و سياست و تبليغ و حمايت‌ها حساب كردن، اجزاي يك محاسبه مادي است. همه نوع محاسبه را كردند، ولي آخر سر مي‏بينيد كه در مشتشان هيچ‏چيز نيست. اين، حاكي از آن است كه يك سلسله محاسبات و علل و عوامل و فعل و انفعالات هست كه حواس انسان و در اغلب موارد، عقل مادي انسان را به آنها راه نيست؛ آنها را ديد ديگري مي‏تواند ببيند. من تصور مي‏كنم، آن چشمي كه مي‏تواند آن فعل و انفعالات را ببيند، اسمش در اصطلاح اسلامي و قرآني، عبارت از حكمت است. «و اتيناه الحكمه و فصل الخطاب». تا آنجايي كه من فهميدم، حكمت، آن بينشي است كه مي‏تواند حقايق را ماوراي غشاي مادي آن ببيند... پس، وراي اين محاسبات معمولي، دستگاه معقول قانونمندي وجود دارد كه غيب است و بايد به آن معتقد بود. آن محاسبه را از كجا پيدا كنيم؟ از راه شرع و عمل به تكليف... اگر انسان، شرع را امام خود قرار بدهد؛ يعني طبق آنچه كه تكليف اسلامي و شرعي است، قدم‏به‏قدم حركت بكند، يقيناً به پيروزي خواهد رسيد. (بيانات در ديدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و رؤساي دفاتر نمايندگي ولي فقيه در اين نهاد 29/6/1369)

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن