تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802702128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جهانی برزیل؛ آغازی بر پایان فوتبال ˈژوگو بونیتوˈ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جام جهانی برزیل؛ آغازی بر پایان فوتبال ˈژوگو بونیتوˈ ارومیه - ایرنا - جام جهانی برزیل به عنوان بیستمین جام جهانی، روزهای پایانی خود را سپری می کند که این اتمام با نگرانی اهالی فوتبال به خاطر از بین رفتن سبک فوتبالی ˈژوگوبونیتوˈ همراه است.


ژوگوبونیتو واژه ای پرتغالی با ترجمه صحیح ˈبازی زیباستˈ که برای نخستین بار توسط ستاره سالهای دور برزیل ˈپلهˈ مطرح شد و نام فوتبال برزیل، با آن گره خورد. برزیل در دنیای فوتبال، همیشه به عنوان تهاجمی ترین تیم جهان و رویای بازی تهاجمی مطرح بوده و تماشاگران، افتخارات این تیم بزرگ را مدیون بازی زیبا و تهاجمی برزیلی ها می دانند.
حضور در 20 دوره جام جهانی، قهرمانی در پنج دوره آن و حضور در هفت فینال این مسابقات، داشتن مطرح ترین فوتبالیست های جهان در سالهای مختلف، درخشیدن نام هایی چون ریوالدو، رونالدو، رونالدینهو، زیکو، به به تو، روماریو، دونگا، روبرتو کارلوس، توستائو، سوکراتس و بالاخره پله تنها بخشی از خاطرات به جا مانده از برزیل در ذهن مردم جهان است.
تمامی ستارگان این تیم در سالهای دور و نزدیک از فوتبال خداحافظی کرده اند اما مهمترین نام عجین شده فوتبال برزیل، ˈژوگوبونیتوˈ یا ˈبازی زیباˈست که توانسته صدها میلیون هوادار برای تیم ملی فوتبال برزیل در هر دوره جام جهانی دست و پا کند.
قهرمانی در جام های جهانی 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 و ارائه بهترین بازی ها با حضور بازیکنان ماهر جلوه های زیبایی از بازی برزیلی را به نمایش گذاشته است که کمتر کسی در بازی برزیل، به دفاع این تیم فکر می کند.
البته در کنار برزیل، تیم های دیگری بودند که بسیار چشمنواز بازی می کردند که در این خصوص می توان تیم های آرژانتین 1978 و 1986، هلند سالهای 1978 و 1974، ایتالیا و فرانسه سال 1982 و فرانسه 1998 را نام برد.
با آغاز قرن جدید و ورود میلیاردها دلار به صنعت حرفه ای فوتبال، بازی فوتبال نیز تحت الشعاع سودآوری و نتیجه گرایی قرار گرفت و بسیاری از بازی های زیبا نیز به همین دلیل، زیبایی خود را از دست داد.
قهرمانی تیم ملی فوتبال یونان در جام ملت های اروپا 2004، اوج اتکا به بازی دفاعی و عدم ارائه بازی زیبا در کنار نتیجه گرایی بود چرا که تیم یونان به عنوان قهرمان این مسابقات، تنها هفت گل به ثمر رساند و تمام بازی های دورهای حذفی خود را تنها با نتیجه یک بر صفر برد تا جام ملت های اروپا را برای اولین و شاید آخرین بار به دست آورد.
این بازی شاگردان اتو رهاگل موجب شد تا انتقادهای بسیاری بر بازی دفاعی در تورنمنت های بزرگ صورت گیرد که البته این انتقادها راه به جایی نبردند.
بازی تیم ایتالیا در جام جهانی 2006 آلمان نیز دست کمی از بازی های تیم ملی یونان در یورو 2004 نداشت و این تیم نیز با ارائه بازی دفاعی خود و با اتکا به مدافعانی نظیر ˈفابیو کاناواروˈ، ˈ گاتوزوˈ، ˈماتراتزیˈ و البته دروازه بان ˈبوفونˈ توانست جام قهرمانی را با غلبه بر تیم های مطرحی چون آلمان و فرانسه بر دست بگیرد و رویای بازی های زیبا را کمرنگ و کمرنگ تر کند.
در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز، با وجود اینکه تیم اسپانیا با تیکی تاکای خود، تمام نقایص این بازی ها را رفع کرده بود ولی بازی های نه چندان دلچسبی اتفاق افتاد و 145 گل در 64 بازی این رقابت ها به ثمر رسید که میانگین 2.27 گل در هر بازی را نشان می داد و تیم قهرمان، اسپانیا نیز تنها با هشت گل به قهرمانی رسید.
رقابت های جام جهانی 2014 برزیل نیز در حالی آغاز شد که تمام مردم این کشور فوتبال دوست، به فکر قهرمانی میزبان در این دوره بودند ولی این اتفاق نیفتاد و تیم برزیل، آن برزیلی نبود که همه انتظارش را داشتند و در بازی های مختلف مقابل کرواسی، کلمبیا، مکزیک، شیلی و بالاخره آلمان نمایش ضعیف و قابل انتقادی داشت و بالاخره با شکستی تحقیرآمیز از آلمان، سنگین ترین شکست خود را در طول 20 دوره جام جهانی تجربه کرد و ناامیدانه از فینال بازماند.
بازی دوم نیمه نهایی جام جهانی فوتبال 2014 نیز چنگی به دل نزد و این نیمه نهایی، تنها نیمه نهایی دوره های 20 گانه جام های جهانی فوتبال بود که بدون گل زده، پایان یافت و دو تیم با احتیاط و کم حوصله آرژانتین و هلند، شانس خود را به ضربات پنالتی سپردند که در این ضربات، هلند مغلوب شد تا آرژانتین در تکراری ترین فینال دوره های مختلف جام جهانی به دیدار آلمان برود.
البته حضور دفاعی تیم هایی نظیر ایران، نیجریه، مکزیک، کاستاریکا، کلمبیا و یونان دراین رقابت ها را نیزنباید نادیده گرفت که با حضور 11 نفره و سیستماتیک در دفاع، مانع از گلزنی تیم های مطرح تر شدند و حتی بردهایی را نیز رقم زدند.
تمامی این آمار که بسیاری از آنها نیز ناگفته ماند نشان از آن دارد که بازی های رو به جلو، هجومی با گل های بسیار زیاد به ویژه در تورنمنت هایی نظیر جام جهانی و جام ملت های اروپا و دیگر قاره های جهان، تقریبا رو به فراموشی است و نمی توان در بازی های آینده به روال گذشته، رقابت هایی چشمنواز را دید که دلیل آن نیز بازی های دفاعی تیم های ضعیف تر و حتی قوی است.
البته باید تجربه های رشته های دیگر ورزشی نظیر کشتی، درس عبرتی برای رشته فوتبال و قانونگذاران این رشته باشد چراکه کشتی به دلیل ورود به ورطه خطرناک دفاع و گریز از حمله، تا مرز حذف از المپیک نیز پیش رفت و روز به روز از تماشاگران آن کم شد.
با این تفاسیر، این سوال مطرح می شود که آیا زمان مرگ ˈژوگو بونیتوˈ یا بازی زیبا در فوتبال فرا رسیده یااین ورزش زیبا وشگفت انگیز، دوباره با خلاقیتی جدید، از خواب بازی های دفاعی و ملال آور خارج شده وآینده ای زیباتر و اسطوره هایی جدیدتر را برای خود تولید خواهد کرد؟
8136/581

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن