تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819866753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علل کم‏ توجهی به عفاف و حجاب اسلامی‏


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

علل کم‏ توجهی به عفاف و حجاب اسلامی‏ تهران - ایرنا - میانگین سن ازدواج در سال‏های اخیر بالا رفته است و جوانان به دلایل زیادی ازجمله مشکلات معیشتی، نبود مسکن، نداشتن شغل و یا امور دیگری همچون سختگیری خانواده ‏ها و مطالبات و خواسته‏ های غیرمنطقی و مسائل دیگر نمی توانند ازدواج کنند.


اهمیت‏ ندادن به عفاف و حجاب از سوی برخی از زنان، کم توجهی مسؤولان و متولیان امور فرهنگی به اجرای آن در جامعه، آثار زیانبار فردی و اجتماعی به ‏دنبال خواهد داشت و ممکن است به ‏تدریج بنیادهای ارزشی و اخلاقی را سست و متزلزل کند و زمینه‏ های انحطاط فرهنگی و معنوی را فراهم سازد، از این‏ رو شناخت عوامل مؤثر در سیر نزولی توجه به عفاف و حجاب بسیار مهم است و می ‏تواند ما را در تبیین و تقویت هرچه بهتر راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب یاری دهد، آنچه در ادامه از آن سخن به میان می‏ آید، اشاره به این عوامل می‏ باشد.

**تبیین نشدن شایسته فرهنگ اسلام‏
پس از انقلاب اسلامی گرایش به دین و معنویت و انجام دستورات دینی به ‏نحو خوبی رشد یافت و متولیان فرهنگ کشور وضعیت اجتماعی را پاک و سالم دانسته و به تصور این‏که این روند و این فضا ادامه خواهد داشت، کمتر برای تبیین و استمرار فرهنگ دینی که حجاب و عفاف نیز جزو آن است، سرمایه گذاردند و به مسائل دیگری که گمان می ‏کردند از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است پرداختند.

**نبودن مجال برنامه‏ ریزی‏
کینه ‏توزی دشمنان اسلامی و توطئه ‏های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار و راه ‏اندازی بحران‏های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تنش‏های اجتماعی که همه ما مصادیق بسیاری از آن ‏را از اول انقلاب تا حال، شاهد بوده ‏ایم و از همه مهم‏تر راه ‏انداختن جنگ تحمیلی که بیشترین منابع و سرمایه ‏های مادی و معنوی کشور را به خود اختصاص داد، باعث شد که فرصت برای برنامه ‏ریزی صحیح از مسؤولان سلب گردد.

**سیاست‏های فرهنگی‏
عرصه ‏های فرهنگی به افراد خوش ‏ذوق، متعهد، متدین و متخصص نیازمند است که به‏ صورت دقیق و عمیق بتوانند مسائل اسلامی را از منابع غنی اسلامی فهمیده و به شیوه صحیح و در کتاب‏های معارف اسلامی دبیرستان‏ها و دانشگاه‏ها و همه سطوح آموزشی جامعه ارائه دهند به‏ صورتی‏ که مطالب این کتاب‏ها جوانان را جذب کند و توجه به معنویت، اخلاق و ارزش‏های دینی را در وجود آنان نهادینه سازد البته کارهای زیادی در این زمینه شده است ولی کافی ‏نیست و ما هنوز در آغاز راهیم.

**ترویج تساهل و تسامح‏
افرادی که از طرفی آگاهی و شناخت درستی از اسلام ندارند و از طرف دیگر، در معرض بمباران تبلیغات سوء دشمنان قرار دارند، چه‏ بسا حجاب را قید و بندی برای خود احساس کرده و مراعات آن ‏را با آزادی مادی و جسمی خود سازگار نبینند و به‏ دنبال دست‏ یافتن به راحتی و آسان ‏بودن زندگی، خیلی زود به افکار و عقاید دشمن که در این زمینه القاء می‏ شود، گرایش پیدا کنند و در دامی که برای آنان نهاده شده گرفتار آیند.

**نبودن الگوهای مناسب‏
متأسفانه ما نتوانسته‏ ایم الگوهای مناسب فرهنگی از نظر پوشش، رفتار و بسیاری از مناسبات اجتماعی به دختران و زنان ارائه دهیم که مورد توجه آن‏ها قرار گیرد و آن‏را الگوی خود سازند در حالی‏ که دشمن از این خلاء فرهنگی سود جسته و با ترویج الگوهای مصرفی، بی‏ بندوباری در میان جوانان و نوجوانان را بسط داده و قبح بسیاری از مسائل غیراخلاقی را از بین برده است.

**بالارفتن سن ازدواج‏
تردیدی نیست که میانگین سن ازدواج در سال‏های اخیر بالا رفته است و جوانان به دلایل زیادی ازجمله مشکلات معیشتی، نبود مسکن، نداشتن شغل و یا امور دیگری همچون سختگیری خانواده ‏ها و مطالبات و خواسته‏ های غیرمنطقی و مسائل دیگری از این قبیل نمی ‏توانند در سال‏های آغاز دوره بلوغ ازدواج کنند و این امر به سهم خود می ‏تواند مشکلات و عواقب زیادی را در پی داشته باشد که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد و مسؤولان باید برای حل آن تدبیری بیندیشند. در رابطه با موضوع بحث ما نیز بسیاری معتقدند بالارفتن سن ازدواج در پایین ‏آمدن سطح حجاب و عفاف و رواج بی ‏بندوباری و بی‏ عفتی در بین جوانان مؤثر است زیرا طبیعت زن خودنمایی و جلوه‏ گری در برابر جنس مخالف است و اگر از راه‏های صحیح و شرعی ارضا نشوند چه‏ بسا به سراغ راه‏های دیگر بروند و حجاب و عفاف آنان آسیب ببیند، بی‏ حیایی و بی‏ حجابی رونق گیرد.

**ایجاد زمینه از هم گسیخته دوری از خانواده‏
اکنون شرایط تحصیل فرزندان به ‏گونه ‏ای است که بسیاری از دختران ناچارند کانون گرم خانواده را ترک کنند و برای ادامه تحصیل به شهرهای دیگر بروند و سال‏ها در محیط مدرسه و دانشگاه و خوابگاه‏های دانشجویی که گاه بعضاً نامناسب هم هستند زندگی کنند و از مهر و محبت والدین و مراقبت‏های رفتاری و عاطفی زیاد نتوانند استفاده کنند، برخی از پدر و مادرها نیز سرکشی و مراقبت از آن‏ها را جدی نمی ‏گیرند و وظایف خود را به‏ درستی انجام نمی ‏دهند، روشن است که در این صورت آسیب ‏پذیری فرزندان افزایش می ‏یابد و احتمال تأثیرپذیری دختران کم ‏تجربه و جوان از القائات سوء دشمنان و وسوسه‏ های خناسان که مطابق میل و خواهش نفسانی آن‏ها نیز هست، بسیار زیاد می‏شود.

**دین‏ زدایی بیگانگان‏
روشن است که همه کشورهای اسلامی به ‏ویژه کشور عزیزمان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حاضر مورد شدیدترین تهاجمات فرهنگی قرار دارد و استکبار جهانی با امکانات بسیار گسترده و بکارگیری ده‏ها و صدها فرستنده رادیویی و تلویزیونی و کانال‏های بی‏شمار ماهواره‏ ای و شبکه‏ های گسترده خبری و رسانه ‏ای و صرف میلیاردها دلار، به‏ شدت می‏ کوشد ارزش‏های معنوی و اخلاقی و اعتقادات دینی را زیر سؤال ببرد و جوانان مسلمان را از پایبندی به آموزه‏ های دینی دور سازد و آنان را به سمت اباحی ‏گری و بی ‏حیایی سوق دهد و آزادی بی‏ بندوباری را ترویج کند، آن‏ها با شعارهای پوج فمنیستی احساسات و عواطف زنان را تحریک می ‏کنند و با کمک زنان و دخترانی که سخت در ورطه جهل و غفلت غوطه‏ ورند و یا در دام باندهای فساد و تبهکاری گرفتار شده‏ اند، تلاش می‏ کنند به‏ کلی جوانان را از معارف الهی دور سازند و ارزش‏های اخلاقی و دینی را وارونه جلوه دهند و به ‏جای آن‏ها ضدارزش‏ها را ارزش وانمود کنند و جامعه را به آن سمت و سو ترغیب نمایند.
در پایان خلاصه‏ ای از ملاحظاتی که می‏ تواند در توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر باشد تیتروار بیان می ‏گردد:
1. در اولویت قراردادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‏ های دستگاه‏های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی.
2. ابلاغ روش‏های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‏های رسمی و اداری کشور. (عمل به قوانین مصوب)
3. نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‏های دولتی و عمومی و نظارت و تأکید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‏های اسلامی و حضور ساده و بی ‏آرایش در محیط کار به ‏دلیل تأثیر منفی بر مراجعان.
4. تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم ‏کردن زمینه‏ های لازم برای‏ ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگو ده.
5. ایجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‏های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در این زمینه و لحاظ کردن حجاب در مطرح‏ نمودن سوپر استارهای هنری و ورزشی.
6. وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه.
7. گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ‏ترویج پوشش اسلامی در جامعه.
8. اصالت‏ بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب.
9. رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسؤولان حکومتی و خانواده‏ های آنان و تدوین شاخص‏هایی در این زمینه برای گزینش مدیران.
10. رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی.
11. پیگیری نحوه اجرای طرح گسترش فرهنگ عفاف به‏صورت مستمر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‏ها و ارائه گزارش‏های منظم.
12. ارزیابی دقیق از اجرای طرح‏ها توسط دستگاه‏های فرهنگی، انتظامی و قضایی برای مقابله با مظاهر بدحجابی و یافتن راهکارهای مناسب توسط کمیته توسعه و ترویج فرهنگ عفاف.
13. نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه ‏ها - خصوصاً صدا و سیما و سینما- در ارتباط با الگوهای تبلیغی آن‏ها و تأثیر آن در جامعه.
14. به ‏رسمیت شناختن احیای سنت حسنه «امر به معروف و نهی از منکر» درمورد حجاب و عفاف.
15. فراهم ‏کردن زمینه ‏های لازم برای تهیه کتب، نشریات و تولیدات علمی - فرهنگی به‏ منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن.
16. انجام سیاست‏های تشویقی درباره مدیران و کارگزارانی که در محیط کار خود اصول عفاف و پوشش اسلامی را رعایت می‏ کنند.

**نتیجه‏
حساسیت آموزه‏های دینی به اخلاق و تربیت جنسی و تأثیرات فردی، خانوادگی و اجتماعی عفاف یا ابتذال جنسی، مسؤولیت خطیری بر عهده نظام اسلامی، نهادهای تخصصی، حوزه ‏های علوم دینی و کارشناسان، پژوهشگران و مبلغان نهاده است.
در قدم اول، تشکیل گروه کارشناسی زیر نظر مستقیم ریاست قوه مجریه ضروری است تا تحلیلی جامع از وضعیت موجود به ‏دست دهد؛ سرفصل‏های اصلی موضوع را ترسیم کند و با ترسیم نقشه راهبردی، جایگاه نهادهای دولتی و غیردولتی را در هر بخش به ‏وضوح مشخص نماید و با این‏کار زمینه هماهنگی ثمربخش نهادها را در حوزه اخلاق جنسی بر عهده گیرد.
از سوی دیگر، جامعه کارشناسی کشور در پیوند با نهادهای رسمی نظام، باید مسؤولیت‏های خود را به‏ خوبی ایفا کند و بهای لازم را در تدوین سیاست‏ها و برنامه ‏ها به‏ دست آورد. حوزه ‏های علوم دینی نیز لازم است با ورود به عرصه ‏های کاربردی و پرهیز از کلی ‏گویی، در تعامل با جامعه کارشناسی و نهادهای دولتی، با نقد عالمانه ساختارها و دیدگاه‏های علمی رایج و با تحلیل‏های موضوع‏ شناسانه به تبیین روشمند آموزه ‏های دینی بپردازند تا همکاری ثمربخش این نهادها به ترسیم شاخص‏های رشد اخلاقی جامعه اسلامی، تحلیل جامع وضع موجود، افق‏های پیش رو و برنامه عملی ملی نظام در زمینه اخلاق و سلامت جنسی منجر شود.
عفاف و حجاب به‏ حق آنچنان فواید آشکار فطری و الزامات دینی دارد که بعید به نظر می‏ رسد متدینی به دور از بدآموزی و القائات غلط در ضرورت آن تردید نماید. آرمانی بودن آن در انقلاب اسلامی ملت ما نیز بر این وضوح وضرورت می ‏افزاید و تقریباً کسی از مسؤولان و دست‏ اندرکاران نظام نیز حداقل در این مقدار تردید ندارد. در چنین روزهایی در زمان حکومت رضا خان ملعون عده ‏ای از زنان و جامعه ما به خاک و خون کشیده شدند تا حجاب خود را از دست ندهند.
اما با این‏همه چرا در مقام عمل این‏همه اختلاف وتردید؟ تردیدی که انعکاس آن در بین دختران و زنان و حتی پسران و مردان جامعه حیرانی و سرگردانی ایجاد کرده است. انسان بی‏ اختیار یاد این روایت می‏ افتد که: مرگ شبیه ‏ترین امر یقینی به شک است. همه در عین یقین به آن مانند کسانی‏ که شک دارند نسبت به آن عمل می‏ کنند. حال شما جای مرگ در این روایت بگذارید: عفاف و حجاب.
در هر صورت به ‏طور مسلم تا مسؤولین و دست ‏اندرکاران در این زمینه به ‏صورت کامل توجیه و هم‏داستان نشوند و در مقام عمل از تقابل با هم دست برندارند، در جامعه وضعیت به ‏سامانی به‏ وجود نخواهد آمد.

**آثار و فواید حجاب اسلامی‏
آثار و فواید حجاب و عفاف بسیار گسترده و بر همگان آشکار است منتهی از باب اشاره، بخشی از این آثار به‏ صورت اجمال بیان می‏ گردد:
- آرامش روانی‏
یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه است. نفس آدمی دریایی از خواستنی ‏ها و تمایلات است. زمانی که به چیزی رغبت پیدا کند، همانند دریا، توفانی می‏ شود و تنها راه آرام‏ شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا برای جلوگیری از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت‏ فرسایی، حجاب؛ داروی درمان ‏کننده و موجد امنیّت و صفای روحی است. همان‏ طورکه یک بانوی تازه مسلمان آمریکایی می‏ گوید: «سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد.»
جامعه ‏ای دارای امنیت و آرامش کامل است که امنیت را در ابعاد مختلف برای همه افراد آن ‏جامعه فراهم نماید. می‏ دانیم بخش عمده‏ ای از این مهم به ‏عهده زنان است که با حفظ پوشش صحیح به این امر جامه عمل بپوشانند.
اگر این حریم بین زن و مرد در جامعه از بین برود، آزادی معاشرت‏ها، بی‏ بندوباری، هیجان‏ها و التهاب‏های جنسی افزایش یافته، به ‏صورت یک عطش اشباع‏ نشدنی در می‏ آید. آری! اگر این حریم دریده شود، ضمانتی برای سلامتی شخص وجود ندارد. زن چون از صدف حجاب در آید، در معرض ضربات دیده‏ های آلوده و قلوب منحرف قرار می ‏گیرد و آرامش و آسایش خود را از دست داده و در نتیجه امنیت و آسایش افراد دیگر جامعه را نیز از بین می ‏برد. در سایه رعایت عفاف، زن با شهامت هرچه تمام‏تر به وظیفه خود مشغول می‏ گردد و خطری از ناحیه اجتماع متوجه وی نمی‏ شود و او هم به آسایش و آرامش روانی جامعه آسیبی نخواهد رساند. قرآن مجید خطاب به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) می ‏فرمایند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که مقنعه‏ های خویش را به خود نزدیک سازند که این پوشش نزدیک‏تر است که زنان به حیا و عفاف شناخته شوند و مورد اذیت نااهلان واقع نشوند.»
بدین‏سان با قاطعیت تمام می‏ توان گفت: حجاب در امنیت و آرامش روانی جامعه نقش به ‏سزایی دارد و زنان در حریم حجاب می‏ توانند با خیالی آسوده در جامعه حضور یابند و به فعالیت‏های اجتماعی مفید بپردازند.
- پایداری خانواده‏
بدیهی است رعایت حجاب صحیح عامل مؤثری در حفظ زینت‏های زنان از نامحرمان و عامل مهمی در تقویت بنیان‏های خانواده است. اختصاص لذت‏های جنسی به محیط خانوادگی و در چارچوب ازدواج مشروع، پیوند زناشویی را محکم می ‏سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین می ‏گردد. حجاب و پوشش برای زنان، محیط جامعه را از بی ‏بندوباری و آزادی ‏های جنسی حفظ می ‏نماید و جلوی جلوه‏ نمایی ‏های زنان و دختران گرفته می‏ شود و ارضای نیازهای جنسی را در همان محیط خانواده محدود می ‏نماید. آری! با بی ‏حجابی، روابط آزاد و نامشروع جنسی جامعه را فرامی ‏گیرد و به همان نسبت کانون خانواده‏ ها سست شده و آمار ازدواج کاهش می ‏یابد و ازدواج‏های گذشته هم به جدایی و طلاق منجر می ‏شود. بنابراین وجود خانواده سالم و مستحکم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود.
اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن بجز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد، عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این‏طور باشد، زندگی‏ شان بسیار شیرین و با صفا خواهد شد.
برعکس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده می‏ گردد. یکی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشکیدن درخت تنومند خانواده، این‏گونه بیان کرده است: در جامعه ‏ای که برهنگی بر آن حاکم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه ‏ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه ‏ی خانوده را می ‏سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می ‏زند. زنی که بیست یا سی سال در کنار شوهر خود زندگی کرده و با مشکلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریک بوده است، پیداست که اندک‏ اندک بهار چهره‏ اش شکفتگی خود را از دست می‏ دهد و روی در خزان می ‏گذارد. در چنین حالی که سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوان‏تری از راه می ‏رسد و در کوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسه‏ ای می‏ دهد؛ و این مقدمه ‏ای می‏ شود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امیدِ زنی که جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همه ‏ی خواهران جوان لابد می‏ دانند که هیچ جوانی نیست که به میان‏سالی و پیری نرسد و لابد می‏ دانند که اگر امروز آنان جوان و با طراوت ‏اند در فردای بی‏ طراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند که بتوانند برای خانواده ‏ی فردای آن‏ها، همان خطری را ایجاد کنند که خود آنان امروز برای خانواده‏ه ا ایجاد می‏ کنند.
زن مسلمان با حجاب اسلامی خود را در حصن و حریم الهی می‏ یابد چراکه او سرباز سپاه الهی است که باید بر تعهدی که با خدای متعال بسته پایبند بوده و از آنچه که گزندی به این تعهد برساند در هراس باشد.
گو این‏که لباس ظاهرش نشان از این وظیفه و تعهد دارد. حجاب به‏ گونه ‏ای برای او طراحی شده که نه تنها عاطفه زندگی را حفظ کرده و امکان فعالیت را برای او فراهم می‏ سازد بلکه زن مسلمان محجبه با حضور همیشگی خود در صحنه بر اقتدار و تداوم حرکت صحیح اجتماع به‏ سوی اهداف متعالی نقش ‏آفرین بوده است.
کاهش مفاسد و استواری جامعه‏
از عواملی که موجب تقویت بنیان جامعه و رشد و پویایی آن می‏ شود، تلاش در جهت کاهش مفاسد و به همان نسبت رشد و توسعه ارزش‏ها و فضایل اخلاقی در بین افراد جامعه است. جامعه ‏ای که فساد و تباهی در آن رو به گسترش باشد، محکوم به نابودی و انحطاط است و زندگی افراد در آن از سعادت و خوشبختی به شقاوت و پستی کشیده خواهد شد. در این میان حجاب زن در جامعه که خودنمایی و جلوه گری آنان را محدود می ‏کند عامل مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی و به همان نسبت رشد فضایل اخلاقی و استواری جامعه خواهد بود.
اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند، یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به‏ نحو احسن انجام می‏ دهند، مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می‏ دهند.
اما برعکس اگر زنان با لباسهای نامناسب و آرایش بیرون روند؛ نیروی مردان کم شده و به ‏جای کار و فعالیت، نیروی شهوانی در وجود ایشان فعال می ‏شود. زنان هم به‏ جای کار در اجتماع مشغول خودنمایی و هوسبازی می‏ شوند. در این‏جاست که می ‏بینیم کار اجتماعی پیشرفت نکرده و رو به تنزل می‏ گذارد.
- حفظ ارزش و مقام زن‏
چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می ‏بینند؛ اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد، موجب ارزش او می ‏شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می ‏بینند که به ‏علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی ‏توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف ‏تر باشد ارزش و احترامش بهتر محفوظ می‏ ماند.
زن مسلمان، تجسّم حرمت و عفت در جامعه است و حفظ پوشش نوعی احترام ‏گذاردن به زن و حفظ وی از نگاه‏های شهوانی است. کلام گهربار حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) نشانگر لزوم محافظت از جایگاه والای زن است که فرمودند: «خیر النساء أن لایَرینَ الرِجال و لایراهُنَّ الرجال؛ بهترین زنان، زنی است که مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند.»
چنان‏چه زن، حدود را رعایت نکند، هر بیماردلی به او طمع می‏ نماید و با نگاه آلوده ‏اش حریم او را می‏ شکند. زن شخصیتی است که باید سالم بماند و نسل سالم تربیت کند تا جامعه ‏ای سالم داشته باشیم. اما چنان‏چه تحت تأثیر چشمان آلوده به گناه، به طرف شهوات سوق داده شود و در نتیجه هویت واقعی ‏اش را فراموش کند و در چنگال بیماردلان و هوسبازان، گرفتار آید، از منش انسانی سقوط می‏ کند و در این حالت او چگونه می‏ تواند فرزندانی سالم به جامعه عرضه نماید؛ جامعه ‏ای که سلامت و پویایی آن در گرو داشتن نسلی سالم است. بنابراین حجاب و پوشش عامل مؤثری در حرمت ‏بخشی و تکریم زنان است و این حرمت‏ بخشی موجب سلامت جامعه و نسل آینده خواهد شد.
شکوفایی علمی و اقتصادی‏
بدون ‏شک شکوفایی علمی و اقتصادی عامل مؤثری در پویایی و توسعه همه‏ جانبه جامعه است و از آنجا که زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می ‏دهند، لذا می ‏توانند نقش مؤثری در شکوفایی علمی و اقتصادی آن داشته باشند. از آن گذشته باید این حقیقت را پذیرفت که ابتذال و بی ‏حجابی زنان نه تنها شرایط مناسب جامعه را برای رشد و شکوفایی علمی و اقتصادی مردان بر هم خواهد زد؛ بلکه تأثیر به ‏سزایی در تضعیف روحیه علم ‏جویی خود زنان و هدررفتن منابع مالی آنان خواهد داشت. زنی که هر روز برای خودنمایی بیشتر و استفاده از مدهای جدید مبالغ هنگفتی هزینه می‏ کند، دیگر نه تنها علاقه به فراگیری علم و بالابردن سطح معلومات خود ندارد، بلکه وقت و زمانی برای او باقی نخواهد ماند.
بنابراین، باید گفت رعایت حجاب و پوشش اسلامی که عامل مهمی در جلوگیری از خودنمایی زنان است، 1- از ورود زنان به ورطه مدها و پوشش‏های کاذب و غیراسلامی جلوگیری می‏ کند و موجب هزینه‏ شدن درست منابع مالی آن‏ها و در نتیجه تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهد شد. 2- زمینه ‏های لازم را برای حضور سازنده زنان در عرصه ‏های علمی و پژوهشی فراهم خواهد کرد که در نهایت منجر به رشد و شکوفایی علمی جامعه خواهد شد.
پوشش اسلامی و سلامت نسل آینده جامعه‏
بدون شک جامعه ‏ای سالم است که سلامت نسل آینده آن تأمین شده باشد و رعایت حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل آینده و تأمین سلامت آن‏ها دارد؛ چراکه زنان مربیان اصلی جامعه ‏اند و انسان‏ها از دامن آن‏ها به رشد و کمال می‏ رسند. زنان با داشتن حجاب صحیح و کامل، سعادت فرزندان آینده را تضمین می‏ نمایند. همگان بر این مطلب اذعان دارند که بی‏ بندوباری و رعایت‏ نکردن حجاب، سبب افزایش روابط نامشروع در ابعاد گسترده خواهد شد و یکی از آثار آن همچنان که در مجامع غربی مشاهده می ‏شود، افزایش فرزندان غیرقانونی و نامشروع و به‏ طور کلی سقوط و انحطاط اخلاقی نسل آینده آن جوامع است.
در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «فرزند نامشروع به گناه و تحقیرکردن دین خدا و نیز بدرفتاری با مردم تمایل دارد.»
اگر بخواهیم نسل آینده جامعه ما از سلامت کامل برخوردار باشد، باید از به دنیا آمدن کودکان نامشروع و غیرقانونی جلوگیری کنیم و ناچاریم به امر حجاب بیش از پیش اهمیت دهیم؛ زیرا در سایه حجاب و پوشش اسلامی بانوان است که خودنمایی ‏های مفسده‏ انگیز و روابط نامشروع مردان و زنان تا حدود زیادی از بین خواهد رفت.
منبع : تسنیم
اول**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن