تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799459939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازخواني تحريم هاي بين المللي عليه برنامه هسته اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ تير ۱۳۹۳ (۲:۵۱ق.ظ)
همزمان با مذاکرات وين 6؛ بازخواني تحريم هاي بين المللي عليه برنامه هسته اي ايران گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، با انتشار اخبار پياپي از فعاليتهاي هسته اي در ايران و پس از دامنه دار شدن اختلافات ميان ايران و نهادهاي بين المللي نظير شوراي امنيت سازمان ملل متحد که منجر به صدور چندين قطعنامه بر عليه برنامه هسته اي ايران و غني سازي گرديد تحريم هاي وسيعي عليه ايران از طرف امريکا و ساير کشورهاي جهان عليه ايران اجرا گرديد.
ايالات متحده و شرکايش با ادعاي انگيزه توقف در پيشرفت برنامه هسته اي ايران تحريم‌هايي عليه ايران شکل دادند. اين تحريم‌ها بر روي نه تنها تاثير گذار نبود بلکه به دليل در ميان بودن عزت و غرور ملي رشد و پيشرفت هسته اي را هم مو جب گرديد اما با اين حال تحريم ها تاثيرات منفي بر روي اقتصاد ايران گذاشتند. در دولت يازدهم و پيگيري براي به سرانجام رساندن پروژه هسته اي بارها اين مسئله (پيشرفت هسته اي ايران و نتيجه ندادن تحريم ها) به صورت شفاهي و مکتوب در قالب مقالات متعدد از سوي وزيرخارجه ايران محمد جواد ظريف با صراحت بيان گرديد.
تحريم هاي غرب اگر چه از پس از انقلاب اسلامي جريان داشت اما به موازات فعاليت هسته اي ايران شدت يافت به طوري که اين تحريم ها سالهاي 90 تا 92 به اوج خود رسيد. از جمله تاثيرگذارترين اين تحريم‌ها مي‌توان به تحريم صادرات نفت ايران و بانک مرکزي ايران اشاره کرد که اقتصاد تک‌محصولي ايران و نقش بانک مرکزي ايران در وصول درآمد سهل حاصل از فروش نفت به کشورهاي جهان را هدف گرفته‌است. با توجه به تحريم هردو بخش نامبرده، اقتصاد ايران دچار مشکل جدي شده‌است. در زير برخي از مهمترين تحريم ها عليه ايران آورده شده است.
نخستين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره پرونده هسته‌اي در ۳۱ ژوئيه ۲۰۰۶ (دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵) تصويب شد. اين قطعنامه به ايران مهلت داد تا فعاليت‌هاي خود در زمينه غني‌سازي اورانيوم را متوقف کند و به واقع سرآغاز ورود شوراي امنيت به اقدام‌هاي تنبيهي است. دومين قطعنامه‌ شوراي امنيت در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ (۲ دي ۱۳۸۵ ) براي وادار کردن جمهوري اسلامي ايران به پايان دادن به برنامه غني‌سازي اورانيوم در اين کشور به راي گذاشته شد و با رأي هر ۱۵ کشور حاضر در شوراي امنيت به تصويب رسيد. شوراي امنيت سازمان‎ ملل با صدور قطع‌نامه‌اي مجموعه تحريم‌هايي شامل تحريم تأسيسات حساس هسته‌اي و توقيف دارايي‌ها و شرکت‌هاي ايراني مرتبط با برنامه‌ي هسته‎اي ايران را به تصويب رساند و به ايران ۶۰ روز فرصت داد تا غني‎سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورد
قطعنامه‌ ۱۷۴۷ شوراي امنيت در تاريخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، (۴ فروردين ۱۳۸۶) به تصويب رسيد. در اين قطعنامه از تمامي کشورهاي جهان خواسته شده است تا همکاري خود با شرکت‌هاي ايراني را که در زمينه انرژي هسته‌اي فعاليت دارند، محدود کنند. ممنوعيت صادرات و واردات سلاح‌هاي سنگين به ايران نيز از ديگر موارد مذکور در اين قطعنامه است.
قطعنامه بعدي ۱۸۰۳، در ۳ مارس ۲۰۰۸ (۱۳ اسفند ۱۳۸۶ ) به تصويب شوراي امنيت رسيد. اين قطعنامه، تحريم‌هاي اعمال‌شده در قطعنامه‌هاي ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ عليه ايران را تشديد مي‌‌کند و اضافه بر آن، از کشورهاي عضو سازمان ملل متحد مي‌خواهد که محموله‌هاي دريايي و هوايي به مقصد ايران و بالعکس را، اگر مشکوک به حمل مواد و تجهيزات ممنوعه باشند، مورد بازرسي قرار دهند. اين قطعنامه ممنوعيت اقلام داد و ستد کالاهايي با کاربردهاي نظامي ‌و غيرنظامي ‌را گسترش داد و ممنوعيت‌ها، فروش تمامي فن‌آوري‎هايي از اين دست به ايران را شامل شد.
قطعنامه ۱۸۳۵ که در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۸ (۶ مهر ۱۳۸۷) به تصويب رسيد حاوي تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران نبود و فقط از ايران مي‌خواست چهار قطعنامه پيشين شوراي امنيت را هرچه سريع‌تر اجرا کند.
قطعنامه ۱۹۲۹، ششمين قطعنامه شوراي امنيت ۹ ژوئن ۲۰۱۰ (۱۹ خرداد ۱۳۸۹) بود که بيان مي داشت تمامي کشورهاي عضو سازمان ملل متحد بايد از انتقال هرگونه تانک، خودروهاي زرهي، هواپيماهاي جنگي، هليکوپترهاي تهاجمي، توپخانه کاليبر بالا، کشتي‌هاي نظامي، موشک و سيستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ايران جلوگيري کنند. اين قطعنامه ضمن تاييد تحريم‌هاي اعمال شده در قطعنامه‌هاي پيشين، تحريم‌هاي تازه‌اي عليه ايران برقرار کرد که به‌طور مشخص سپاه و شرکت کشتي‌راني جمهوري اسلامي ايران را هدف گرفته‌اند.
همچنين از سال 1388 به بعد تحريم هاي يکجانبه آمريکا و شرکاي غربي اش نيز عليه ايران آغاز شد که شامل تحريم شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي صادر کننده‌ي بنزين به ‌ايران، بخش انرژي و کشتيراني ايران، تجار و اشخاص حقيقي و حقوقي، شرکت هواپيمايي "ايران اير" و ... بود. در دي ماه 1390 (اول ژانويه 2012) اوباما تحريم بانک مرکزي ايران را امضا کرد. بر اين اساس، شرکت‌هاي خارجي که با بانک مرکزي ايران دست به معامله بزنند، مشمول جريمه خواهند شد. همچنين در همين ماه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در راستاي اعمال فشار بيشتر بر ايران به‌منظور وادار کردن ايران به انصراف از برنامه هسته‌اي خود، با اعمال تحريم تدريجي بر نفت ايران و بانک مرکزي موافقت کردند. طبق توافق اعضاي اتحاديه اروپا، از اين پس انعقاد هرگونه قرارداد جديد از سوي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا با بخش نفتي ايران ممنوع خواهد بود و تمامي قراردادهاي جاري ميان اروپا و بخش نفت ايران نهايتا تا اول ژوئيه ۲۰۱۲ لغو خواهند شد.
از اين سال به بعد تا اوايل سال 1392 تحريم ها عليه اشخاص، موسسات و بانکهاي ايراني از سوي اتحاديه اروپاو آمريکا بويژه وزارت خزانه داري اين کشور انجام مي گرفت.
دولت يازدهم به رياست حسن روحاني به محض روي کار آمدن تلاش زيادي را انجام داد تا شدت تحريم هاي بين المللي عليه ايران را بکاهد. بدين ترتيب هيئت ديپلماتيکي را به رياست محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان مامور رسيدگي به پرونده هسته اي کرد تا اينکه در ۳ آذر ۱۳۹۲ (برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۵ توافق موقت ژنو امضا شد و تا به امروز تلاش ها براي رفع کامل تحريمهاي ظالمانه و استيفاي حق از سوي جمهوري اسلامي ايران ادامه دارد.
در پايان بايد گفت اگر هدف تحريم ها، صدمه زدن به مردم ايران بوده، اين هدف محقق شده است. اما در صورتي که تحريم ها به منظور راضي کردن تهران به دست کشيدن از برنامه هاي هسته اي اش، طراحي شده باشند، آنها شکست خورده و در واقع به فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي نيز شتاب بخشيده اند. ايرانيان با توجه به طرز تفکر، فرهنگ و عقايد مذهبي، مخالف تسليم شدن هستند. پيشرفت هسته اي ايران در زمان اعمال تحريم ها جاي ترديدي باقي نمي گذارد که زور و اجبارغرب، عامل مهمي در سوق دادن جمهوري اسلامي به سمت خود کفايي در تکنولوژي هسته اي بوده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن