تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844562104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام آموزشی حوزه ناکارآمد است/ وقتی قائلان نظریات شاذ، نوآوران حوزه می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:
نظام آموزشی حوزه ناکارآمد است/ وقتی قائلان نظریات شاذ، نوآوران حوزه می‌شوند خبرگزاری رسا _ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که وقتی امام خمینی (ره) در مورد تحولات فقهی حرفی می­‌زدند ما هیچ واکنش مثبت و فهم درستی از حرف ایشان نمی‌دیدیم گفت: آن‌قدر حوزه در بحث روش ضعیف است که اگر کسی حرف شاذی بگوید، سریع به او اقبال می‌شود و او شاخص نوآوران حوزه می‌شود.



 
 به گزارش خبرگزاری رسا،

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سال 1338 در خانواده‌ای روحانی و سرشناس بروجردی دیده به جهان گشود. در همان اوان نوجوانی در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شد. وی دروس مقدماتی و سطح را نزد اساتیدی همچون آیات اشتهاردی، ستوده، پایانی و اعتمادی به انجام رسانید و در مقطع تخصصی دروس خارج از اساتید مبرز و به نامی هم چون حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی و مرحوم میرزا جواد تبریزی بهره برد. در سال‌های قبل از انقلاب علیه حکومت پهلوی مبارزه کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیز در جبهه‌های جنگ حضور به هم رساند. استاد مبلغی اکنون، با کوله باری از مطالعات علمی در حوزه‌های مختلف فکری مشغول به فعالیت است. وی مقالات زیادی در حوزه فقه دارد، از جمله: فقه هجرت، فقه سیاسی، فقه و جهانی شدن، پارادیم‌های فقهی، بررسی فقهی شبیه سازی انسانی و درمانی، و مبانی کلامی و کاربرد آن در فقه سیاسی امام خمینی می باشد. وی چندین عنوان کتاب دارد که «تاریخ تطور قواعد فقهى» از جمله آن‌هاست.
رسای اندیشه در موضوع جریان‌شناسی فقه با ایشان گفتگویی داشته است که حاصل این گفتگو را می‌خوانید:


جریان‌های فقهی را در حوزه علمیه قم به چند دسته می‌توان تقسیم کرد؟ تقسیم دست­‌اندرکاران فقهی یا اظهارنظرکنندگان در فقه، کار سختی است چون دو آگاهی را به صورت پیشینی می‌طلبد: یکی آگاهی بیرونی نسبت به فقه و نقاط و گلوگاه­‌های سختی که می‌تواند خاستگاه تحول در فقه باشد که این نگاه در حوزه کم است، نگاه ما بیشتر درون فقهی است؛ دوم آگاهی و اشراف بر آنچه که در حوزه می‌گذرد؛ یعنی مطالعه نسبت به کار فقه‌­پژوهان.  اگر این دو آگاهی باشد، تازه نوبت به تحلیل می‌رسد که چه جریان‌هایی در حوزه وجود دارد. در زمان حضرت امام تقسیمی به لحاظ روش، شکل گرفت و طبق آن برخی دو جریان را در فقه به رسمیت شناختند یکی سنتی‌ها و دیگری معتقدان به فقه پویا. جریان سومی که امام ایجاد کرد این بود که گروهی معتقد بودند که فقه سنتی ما که همان فقه جواهری است، پویا است. پس در حوزۀ فقهی، سه جریان وجود داشته است که قابل مطالعه و رصد است.  بعد از فوت امام صحت تقسیم‌­بندی و زاویۀ دید ایشان به فقه به مرور آشکارتر شد و در واقع 4 دسته به وجود آمد: یک دسته فقه مدرن است که فقه مورد نظر سروش است. فقه مدرن باور کسانی است که با نگاه خارج از فقه و عمدتاً با نگاه کلامی یا فلسفی، فقه را در یک وضعیت حداقلی قرار می‌دهند و بسیاری از مسائل جامعه، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و دیگر مسائل اجتماعی را به نحو خروج تخصصی از دایره موضوع فقه خارج می‌کنند. در این نگاه دین به صورت حداقلی عرضه می‌شود. این گروه عملاً روش‌های خاص و جدیدی را به فقه تزریق می‌کنند و بدین ترتیب بسیاری از مجموعۀ فقه فرو می‌ریزد. دسته دوم فقه مورد نظر کدیور است. دسته سوم فقه پویای سنتی است که فقه مورد نظر امام است و دسته چهارم هم به شدت طرفدار فقه سنتی هستند. الآن هر کسی که حرف نویی می­‌زند و دوست دارد از درون همین فقه برخیزد، نظرش را جزء فقه پویای سنتی می­‌داند، بدون اینکه خود او اصلاً تعریفی و برنامه­‌ای برای روش پرداختن به فقه پویای سنتی داشته باشد؛ چرا که حوزه در روش‌های منهجی بسیار ضعیف است. آیا نظریه فقه سنتی پویا، ابداع امام بود یا سابقه‌ای دارد و در منظر تطور و تحول تاریخی رشد کرده است؟در جریان فقه سنتیِ پویا که من نیز خودم طرفدار آنم و در این جریان کار می‌کنم، امام فرمودند از چهارچوب فقه خارج نشویم چون باید حجت در دست ما باشد.مثلاً نظریه تحول و تبدل موضوع، ابداع امام نیست. این نظریه از زمان استرآبادی اخباری وجود داشته است، این موضوع بعدها در فضای فکری شیخ جعفر کاشف ­الغطای اصولی مطرح شد و از آن پس وارد اصول می‌شود، اما پنهان می‌ماند و فقط در بحث محدودی به نام استصحاب باقی می‌ماند، هنر امام این بود که یک عنصر سنتی را یعنی عنصر موجودی را که از خارج نمی‌آید و در خود فقه هست می‌گیرد و در فضاهای اجتماعی از آن استفاده می‌کند. امام این موضوع را 1. از استصحاب خارج می‌کند.2. در تمام موضوعات اجتماعی این تبدل را امکان پذیر می‌کند.3. عامل تحول بخش به موضوع را نیز نظام‌های اجتماعی می‌بیند.پس پویایی که امام ایجاد می‌کند نه از خارج فقه بلکه از دل فقه است. این جریانی است که البته هنوز هم در حوزه پا نگرفته است. نگاه­‌های برخی بزرگان حوزه نسبت به نگاه امام یک نگاه ابتدایی است. اصولاً تحولاتی که در حوزه رخ می‌دهد دیرهنگام بروز پیدا می‌کند. مثلاً آیت الله بروجردی تحولی در حوزه ایجاد کرد ولی هنوز این دیدگاه در حوزه نهادینه نشده است تا چه برسد به امام. چرا حوزه این نظریات را دنبال نمی­‌کند یا دیرتر به این سو می­‌رود؟ نظام آموزشی حوزه ناکارآمد است و قدرت تفکیک بین نوآوری‌ها و حرف‌های تکراری را ندارد.در نجف درس‌های تخصصی برگزار می­‌شد و اگر کسی نکته­‌ای، روشی یا ابداعی را ایجاد می‌کرد همه می‌فهمیدند و بعد برجسته می‌شد و نوآوران و صاحبان مکتب زود شناخته می‌شدند؛ این امتیازی است که حوزه قدیم نجف داشت؛ اما الآن در قم این‌گونه نیست و حرف امام مبتلا به همین سرنوشت شده است. وقتی ایشان در مورد تحولات فقهی حرفی می­‌زند ما هیچ واکنش مثبت و فهم درستی از حرف امام نمی‌بینیم.  به جز تقسیم جریان‌های فقهی بر مبنای روش آیا برش‌های دیگری نیز می‌توان از حوزه ارائه کرد؟این تقسیم چهارگانه مربوط به روش بود. اما در ارتباط با خروجی‌ها نیز جریانی در حوزه وجود دارد که می‌توانیم آن را جریان شاذگرا بنامیم، آن‌قدر حوزه در بحث روش ضعیف است که اگر کسی حرف شاذی بگوید، سریع به او اقبال می‌شود و او شاخص نوآوران حوزه می‌شود، حال آنکه صرف ارائه فتواهای شاذ ارزشی ندارد چون ممکن است اساساً برای برخی خروج از فقه را در پی داشته باشد. کسی که فتوای شاذ مطرح می‌کند باید مبنا را اعلام کند. در حوزه اصولاً مبنا باید با منهج قوی فقهی سازگار باشد و بر اساس استدلال‌هایی که در فقه رایج است آن را اثبات کند. مرحوم مطهری از آن دسته افرادی بود که حرف‌های جدید فقهی بسیاری گفته است حتی تحول در موضوع را قبل از اینکه امام بگوید ایشان گفته بود، منتهی امام به صورت اصولی و نظریه کامل مطرح کرد و این یعنی همان فقه سنتی پویا. مرحوم مطهری نظریۀ دیگری نیز دارد، ایشان می‌گوید ما با قواعد فقهی می‌توانیم مسائل زمانه را جواب بدهیم. اما اگر این نظریه در حوزه بررسی شود، چه بسا به موانعی برمی‌خورد. یکی از موانع این است که در حوزه بر این باورند که قواعد فقهی هر کدام تا حریمی می‌تواند پیش برود که سلف گذشته مقید به آن محدوده و حریم بوده­ است و فراتر از آن یعنی ایجاد فقه جدید. می‌شود مثالی برای‌مان بزنید؟مثلاً شما دو قرائت از لا ضرر می‌توانید داشته باشید: یک‌بار می­‌گویید لا ضرر نفی حکم ضرری می‌کند، یک‌بار هم می­‌گویید لا ضرر حتی می‌تواند حکمی را اثبات کند. اگر این را بگویید خیلی از ضررها را باید برچینید و در بسیاری از موارد باید قائل به زمان شوید. با این کار می‌توان تحول عظیمی در فقه ایجاد کرد. مرحوم مطهری معتقد بود اگر دست و بال قواعد فقهی را باز کنیم، فقه پاسخگوی مسائل مستحدثه است. مرحوم مطهری سخن دیگری نیز دارد که اگر الآن فقیهی در حوزه این سخن را بگوید و بر آن پافشاری کند با او مقابله می‌کنند، می‌گوید «عدالت در سلسلۀ علل احکام است» این خیلی حرف بزرگی است. حوزه معتقد است عدالت حاصل و خروجی احکام است یعنی جایگاهش بعد از احکام است ولی ایشان می‌گوید عدالت در سلسله احکام است، یعنی می‌توانیم به خاطر آنکه چیزی را عدالت می‌بینیم بر اساس عدالت حکم کنیم. /916/102/ع
 



۱۳۹۳/۴/۲۱






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن