واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
پژوهشگر قرآنی:
بشری دانستن ترتیب آیات قرآن حاصل اغراض سیاسی است خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر قرآنی به مسأله ترتیب سوره و آیههای قرآن اشاره و تصریح کرد: حضرت آیت الله خوئی(ره) در کتاب البیان به این بحث میپردازد و چینش و ترتیب سورهها را امری الهی و بشری دانستن آن را حاصل اغراض سیاسی میداند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صبوحی، پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، در نهمین جلسه از سلسله بحثهای قرآنی که در این موسسه قرآنی برگزار شد، اظهارداشت: هدف از تدبر در سوره حدید آماده سازی مؤمنین برای انفاق جان و مال در راه برپایی حکومت عدل الهی است.حجت الاسلام صبوحی تدبر در قرآن را دارای مراحلی دانست و گفت: نخستین مرحله فهمیدن آیات است و برای فهم قرآن باید مداومت در تلاوت و شنیدن آیات الهی داشته باشیم. وی ترجمه متن آیات را در فهم آنها مهم عنوان کرد و ابرازداشت: ترجمه متن، شاخص و میزان درستی و نادرستی فهم آیات محسوب میشود که باید با تطبیق ترجمه با متن به فهم درستی از آیات رسید.این استاد قرآن با اشاره به کلمات کلیدی در آیات گفت: یک یا چند کلمه کلیدی در آیات وجود دارد که با مراجعه به چند فرهنگ لغت معتبر مانند قاموس قرآن، مفردات و التحقیق فی کلمات القرآن میتوان به فهم عمیقتر و بهتری از قرآن رسید.وی با بیان این که در فهم قرآن غیر از مراجعه به فرهنگ لغت باید از تفسیر هم کمک گرفت اضافه کرد: تفسیر المیزان، نمونه، هدایت، ناطق، کاشف و من هدی القرآن و دیگر تفاسیر در فهم عمیق قرآن و آشنایی با معارف آن مؤثر است. حجت الاسلام صبوحی شناسایی فضای سخن آیات را مهم عنوان کرد و توضیح داد: فضای سخن یعنی این سوره و آیه چه مشکل، آسیب و بحرانی را قرار است حل کند و به عبارتی هدف، آشنایی با درد برای درمان است.وی فهم عمیق قرآن را در کشف پیامهای کلیدی و ارتباط آیات مؤثر دانست و گفت: بعد از فهم آیات به مرحله تشخیص ارتباط و دستهبندی آیات و سورهها میرسیم.حجت الاسلام صبوحی با بیان این که دستهبندی سورهها و آیات قرآن هم در فهم سیرهدایتی آن مؤثر است گفت: نوعی چینش و موضوع بندی که به فهم ما از قرآن، نظم خاصی میدهد و میتوان از تفسیرهایی مانند المیزان که این سیر هدایتی را دستهبندی کردهاند کمک گرفت.وی این مراحل را در تدبر قرآن مهم دانست و بیانداشت: با طی شدن این مراحل کسی مترجم و مفسر قرآن نمیشود بلکه میتواند در قرآن با فهم عمیقتری که پیدا کرده است تدبر کند و از معارف کلام وحی برخوردار شود.حجت الاسلام صبوحی با بیان این که تدبر بالاتر از تلاوت و قرائت قرآن است تأکیدکرد: با تدبر کردن در کلام وحی از آیه و واژه عبور کرده به بصیرت و ایمانی دست پیدا میکنیم که ما را به شناخت و پیروی از امام معصوم(ع) میرساند.وی قرآن کریم و اهل بیت(ع) را مسیر حرکت به سمت خدا و صراط مستقیم هدایت عنوان کرد و گفت: این دو ثقل پیامبراکرم(ص) در کنار هم هستند و همواره ائمه اطهار(ع) ما را به تدبر، تمسک و انس با قرآن سوق دادهاند و اگر کسی خود را پیرو ایشان میداند باید با قرآن انس و الفت داشته باشد.این استاد حوزه در ادامه به مسأله ترتیب سوره و آیههای قرآن اشاره و تصریح کرد: حضرت آیت الله خوئی(ره) در کتاب البیان به این بحث میپردازد و چینش و ترتیب سورهها را امری الهی و بشری دانستن آن را حاصل اغراض سیاسی میداند.وی با بیان این که چینش و ترتیب قرآن تدبیر الهی است، خاطرنشانکرد: خداوند می فرماید جمع کردن قرآن بر عهده ما است و در روایاتی هم آمده است پیامبراکرم(ص) سورهها را به چند گونه تقسیم کرد و سوره حمد را فاتحه الکتاب نام نهاد که این بر دستهبندی سورهها به دست ایشان دلالت میکند.حجت الاسلام صبوحی در پایان عدم مخالفت ائمه اطهار(ع) با چینش و ترتیب قرآن را حاکی از الهی بودن آن برشمرد و اضافه کرد: در روایتی حضرت علی(ع) می فرماید«القرآن کله جاء کلکلمه الواحده» این قرآن مانند یک کلمهای است که متقن و مرتبط با یکدیگر است و ما هنگامی میتوانیم به ارتباط سوره و آیهها پی ببریم که همه قرآن را بفهمیم و فقط یک آیه یا سوره را به صورت جداگانه بررسی نکنیم./908/پ202/س
۱۳۹۳/۴/۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]