تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820972075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح هاشمی برای همکاری ایران با امریکا و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


در مصاحبه با آساهی ژاپن؛
طرح هاشمی برای همکاری ایران با امریکا و عربستان
هاشمی رفسنجانی در این گفتگو افزود: کشورهای بزرگ در مسایل جهانی منافع مشترک دارند و ایران و امریکا هم در عراق مسایل مشترک دارند و مانعی هم برای همکاری نداریم. اگر دو کشور لازم بدانند که نیاز به همکاری است، ممکن است برنامه‌ریزی کنند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی مصاحبه‌ای با یک روزنامه ژاپنی گفت که «ایران و آمریکا در عراق مسائل مشترک دارند و مانعی هم برای همکاری ندارند.»
بر اساس گزارش "رادیو فردا" (RadioFarda) ارگان سازمان سیا امریکا، اکبر هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه که روز(16تیر) با روزنامه ژاپنی "آساهی شیمبون" (AsahiShimbon) انجام شده اما روز چهارشنبه ۱۸ تیر در رسانه‌ها بازتاب یافته در پاسخ به این پرسش که «اگر ایران بخواهد، می‌تواند با آمریکا یا عربستان همکاری کند؟» گفت: «بله، بستگی به موقعیت دارد و اگر لازم باشد، همکاری از طرف ایران انجام می‌شود.»
بر پایه این گزارش هاشمی رفسنجانی در این گفتگو افزود: «کشورهای بزرگ در مسایل جهانی منافع مشترک دارند و ایران و امریکا هم در عراق مسایل مشترک دارند و مانعی هم برای همکاری نداریم. اگر دو کشور لازم بدانند که نیاز به همکاری است، ممکن است برنامه‌ریزی کنند.»  
رئیس جمهوری اسبق ایران در ادامه گفت: «عراق درگیر مقابله با تروریسم است و ایران هم در خارج با این موضوع درگیر است. امریکایی‌ها هم مشکلات زیادی با تروریسم دارند. به نفع همه کشورهای دنیاست که شرّ تروریسم را از سر مردم کوتاه کنیم.»
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سؤال که «همکاری ایران و امریکا برای مقابله با تروریسم چگونه خواهد بود؟» گفت: «الان امریکا می‌خواهد کاری برای عراق بکند. ما هم می‌خواهیم کاری بکنیم. هر وقت لازم شد که این کارها در حالت همکاری باشد، طبعاً مذاکره می‌شود.»  
بر اساس گزارش رادیو فردا، پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال همکاری ایران و امریکا برای مقابله با تهدید داعش در عراق در رسانه‌ها منتشر شده بود تا این‌که "جان کری" وزیر خارجه امریکا، روز ۲۹ خرداد احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانست، اما در عین حال احتمال داد که واشینگتن با تهران در این مورد تبادل اطلاعات داشته باشد.
کری تأکید کرد که وی پیشنهادی برای همکاری با ایران در مورد حل بحران عراق نداده است و نمی‌داند این اخبار از کجا می‌آید.  
با این حال در همان روز باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در جمع خبرنگاران در واشینگتن گفت که ایالات متحده معتقد است که اگر «ایران نیز همچون امریکا بر اتحاد مردم عراق و احترام برابر به حقوق شیعیان و سنی‌ها» در این کشور تاکید داشته باشد٬ می‌تواند «نقش سازنده‌ای» در ایجاد ثبات در عراق ایفا کند.  
پیش از او، حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ روز ۲۴ خردادماه اعلام کرده‌ بود که «هرگاه امریکا علیه داعش اقدامی کرد٬ می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»  
رادیو فردا گفت: «پیشروی‌های گروه سنی‌مذهب تندرو داعش، که هم‌اینک بخش‌هایی از دو کشور عراق و سوریه را تصرف کرده و در آن اعلام یک "دولت اسلامی" کرده‌است باعث نگرانی دولت عراق و هم‌پیمانان امریکایی و ایرانی این دولت شده‌است.»    
آساهی ژاپی
 
مسئله حضور سپاه در عراق و موضوع ارسال هواپیما
هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه خود با روزنامه آساهی به این پرسش نیز پاسخ داد که «نشریات خارجی گزارش می‌دهند که سپاه پاسداران در عراق حضور دارند. آیا درست است؟»
آقای رفسنجانی گفت: «ایرانی‌ها به عنوان مشاور در عراق هستند و حضور نظامی ندارند. چون در مبارزه با تروریسم، مسایلی هست که همه باید مشاوره بدهند. قبلاً هم در حدود مسایل امنیتی به مسئولین عراق مشاوره می‌داد.»
در این مصاحبه هم‌چنین از وی سؤال شد که «مطبوعات خارجی که ما رصد می‌کنیم، اخیراً گفتند ۵ فروند هواپیمای سوخو از ایران وارد عراق شد. آیا تأیید می‌کنید؟»
آقای رفسنجانی پاسخ داد: «هنوز مسئله مسلّمی نیست. عراق رسماً از سازمان و کشورهای عضو آن برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک کرده. عراقی‌ها می‌گویند از بلاروس و روسیه خریدند. البته موضوع ایران مطرح شده‌است. اگر بنا باشد هواپیمایی به عراق برای مبارزه با تروریسم بفروشیم، مخالفتی نداریم. هواپیمای سوخو مال روسیه است که هم ما داریم و هم عراقی‌ها داشتند.»  
این رادیو امریکایی می گوید: روز چهارشنبه، هیجدهم تیر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در یک نشست خبری در پاسخ به این سؤال خبرگزاری مهر که «ایران ۷ جنگنده از جنگنده‌های پناهنده شده به ایران در جنگ عراق را به این کشور بازگردانده است»، گفت: «ایران هیچگونه تسلیحات و هواپیمایی به عراق ارسال نکرده است.»   104
 




۱۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن