تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820665319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد شایعات درباره وضعیت نامناسب حیوانات باغ حیوانات سمنان/ انتقال حیوانات بومی به سایر استانها با بسته شدن باغ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > سمنان در گفتگو با مهر مطرح شد:
رد شایعات درباره وضعیت نامناسب حیوانات باغ حیوانات سمنان/ انتقال حیوانات بومی به سایر استانها با بسته شدن باغ
سمنان – خبرگزاری مهر: این روزها شایعاتی از گوشه و کنار درباره وضعیت نگهداری گونه های بومی از حیوانات اهلی و وحشی در باغ حیوانات سمنان به گوش می رسد که حاکی از شرایط نامناسب نگهداری از این گونه هاست. این در حالی است که معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان هدف این شایعات رامخدوش کردن اذهان دوستداران محیط زیست می داند و مسئول باغ حیوانات هم عدم آگاهی مردم نسبت به شرایط زندگی حیوانات را عامل انتقادات غیراصولی معرفی می کند.



به گزارش خبرنگار مهر، باغ پرندگان سمنان از سال 1390 در پارک سوکان راه اندازی شد. بعد از تعطیلی دو باغ وحش غیرمجاز در شهرستان های شاهرود و دامغان، اداره کل محیط زیست استان سمنان از مسئول باغ پرندگان سمنان خواست گونه های بومی این دو باغ وحش را در این باغ نگهداری کرده و این باغ به باغ حیوانات تغییر کاربری دهد تا در آینده نزدیک با همکاری محیط زیست استان و مسئول باغ پرندگان این باغ حیوانات به باغ وحش تبدیل شود و به این ترتیب گونه های بومی استان شامل دوخرس قهوه ای، گرگ، مرال (گوزن)، قوچ و میش وارد باغ پرندگان سمنان شدند. این باغ مکان ایده آلی برای نگهداری حیوانات نبود و قرار شد با کمک برخی از مسئولان پیشرفت کند. طب اعلام اداره کل محیط زیست استان سمنان عملیات تبدیل باغ پرندگان به باغ وحش در سالجاری 40 درصد پیشرفت داشته که البته شهرداری هم پا به میدان گذاشت و قبول کرده که کفپوش و جدول کشی این باغ را انجام دهد. از طرف دیگر هم سازمان پارکها و فضای سبز سمنان قرار است قسمت فضای سبز این باغ را درست کند. در این باغ احداث ساخت بنایی آغاز شده است و مسئول باغ حیوانات هم معتقد است باید درب این باغ بسته شود و پس از تکمیل درب آن باز شود یا اینکه مردم قبول کنند با وجود این مشکلات برای دیدن حیوانات به باغ بیایند تا با مشارکت برخی از دستگاه های اجرایی این باغ به حالت ایده آل در آید.

مسئول باغ حیوانات سمنان همچنین در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای نگهداری درست و تأمین سلامتی کامل این حیوانات تلاش می کند می گوید به تنهایی نمی تواند تمام هزینه ها را متقبل شود چرا که همین حالا هم برای نگهداری حیوانات در این باغ ماهانه حدود 20 میلیون ریال هزینه می شود. وی از تمام دستگاه ها کمک می خواهد چون با بسته شدن درب این باغ، حیوانات بومی باید به استان های دیگر انتقال پیدا کنند و این به ضرر استان سمنان است؛ البته حرف های زیادی در خصوص این باغ به گوش می رسد مانند اینکه به این حیوانات رسیدگی نمی شود، حیوانات مریض هستند  و ... .  برای تهیه گزارش و پیگیری شایعاتی که از گوشه و کنار به گوش می رسد سری به این باغ زدیم و پس از مشاهده محل نگهداری و وضعیت حیوانات به سراغ محیط زیست و مسئول باغ حیوانات رفتیم. باغ حیوانات با فراهم شدن بسترهای مناسب به باغ وحش تبدیل می شود معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه در استان سمنان دو باغ وحش غیرمجاز در شهرستان های شاهرود و دامغان فعالیت می کردند گفت: شکایت های زیادی از خوب نبودن وضعیت این دو باغ داشتیم و بر همین اساس گزارشی تهیه کردیم و به استانداری ارائه دادیم و از شهرداری شاهرود و دامغان در خواست کردیم برای اصلاح وضعیت این دو باغ وحش تدابیری بیاندیشند که در ادامه هر دو شهرداری به تعطیلی این دو باغ وحش رضایت دادند. بهرام علی ظاهری با تاکید بر اینکه محیط زیست دو راه بیشتر نداشت یا باید این گونه های بومی استان که گونه های تحقیقاتی دانشجویان و دانش آموزان هم محسوب می شدند را به استان های دیگر منتقل می کرد یا اینکه از مسئول باغ پرندگان سمنان می خواست تا این حیوانات را در باغ خود نگهداری کند افزود: قرار شد مسئول باغ پرندگان به صورت موقت مکانی برای نگهداری این حیوانات فراهم کند تا در آینده بتوانیم باغ پرندگان را که اکنون به باغ حیوانات تبدیل شده به مرور زمان با فراهم کردن بسترهای مناسب به باغ وحش تبدیل کنیم. وی با اشاره به وضعیت نابسامان نگهداری حیوانات از جمله خرس های قهوه ای در دو باغ وحش قبلی خاطرنشان کرد: در این باغ فضایی برای این خرس ها ایجاد شد که تقریبا با استانداردها مطابقت داشت و توانست حیوانات را از مرگ نجات دهد. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه از آذر ماه سال گذشته برای باغ حیوانات سمنان برنامه ریزی شد تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته فعالیت هایی در زمینه فضای سبز، رفت و آمد افراد، کف پوش، جدول کشی، خاک ریزی و ... در این باغ آغاز شده است. بخش باغ وحش باغ پرندگان سمنان 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ظاهری با تاکید بر اینکه فضای ایجاد شده برای نگهداری این حیوانات ایده آل نیست عنوان کرد: انتقاد های زیادی در خصوص این باغ شده و از سوی مردم علاقمند به محیط زیست دچار هجمه و حمله شدیم ولی به دلیل اهمیت این گونه ها برای تحقیقات علمی دانش آموزان و دانشجویان و بانک ژن استان تمام تلاش خود را برای حفاظت و نگهداری این گونه ها انجام می دهیم. وی با یادآوری این نکته این باغ، باغ حیوانات است نه باغ وحش و بخش باغ وحش تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اذعان داشت: برای تامین غذاهای لازم این حیوانات برنامه ریزی های لازم انجام شده اما برای اینکه این باغ به یک فضای ایده آل برای تفریح و تحقیقات علمی و ... تبدیل شود باید از مسئول این باغ حمایت شود.

معاون محیط  طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به این مطلب که انتقادهای سازنده ای که موجب پیشرفت باغ حیوانات می شود را خواهیم پذیرفت ادامه داد: متاسفانه  عکس هایی از خرس قهوه ای در سایت ها گذاشته شده است که برای قبل از آوردن این خرس به باغ حیوانات سمنان بوده و سعی در مخدوش کردن اذهان دوستداران محیط زیست می شود. ظاهری با تاکید بر اینکه دامپزشکی سلامت کامل این حیوانات را تائید کرده و ما از نظر های علمی استقبال می کنیم بیان داشت: سعی شده فضاها بر اساس تحقیقات علمی و شرایط زندگی حیوانات طراحی شود، این حیوانات دارای هیچ گونه مریضی یا کثیفی نیستند اگر هم افراد بویی را در اطراف احساس می کنند بوی ذاتی حیوانات است. دو دامپزشک ماهانه با معاینات لازم سلامت حیوانات را کنترل می کند مسئول باغ حیوانات سمنان با اشاره به نگهداری حیوانات اهلی و وحشی در این باغ و معاینه ماهانه حیوانات توسط دو دامپزشک ابراز داشت: حیواناتی که در قفس نگهداری می شوند دیگر نمی توانند برای زندگی وارد طبیعت شوند. داور قانع با تاکید بر اینکه حیوانات باغ باز پروری شده اند اظهار داشت: این حیوانات یا از دست شکارچیان غیرمجاز گرفته شدند، یا تیر خورده بودند یا پدر و مار خود را از دست داده و در محیط زیست سرگردان بودند که برای نگهداری به ما تحویل شده اند. وی با یادآوری این مطلب که این حیوانات زندگی در طبیعت را بلد نیستند و اگر وارد طبیعت شوند جان خود را از دست می دهند چون نمی توانند از خود دفاع کنند گفت: مرگ حیوانات یک امر طبیعی است مثلا اگر مرغ مینایی از دست شکارچیان نجات پیدا کند یا تیر خورده باشد بسیار ضعیف است و امکان مرگ او بیشتر است. مسئول باغ پرندگان سمنان با بیان این نکته که گرگ هایی که در باغ حیوانات می بینید دو روزه بودند و با شیر و عسل بزرگ شدند افزود: عقابی را تحویل گرفتیم که بالش شکسته بود برای بهبود بال این حیوان آن را به تهران بردیم و از بالش عکس هم گرفتیم اما متاسفانه به طور کامل بال این عقاب خوب نشد. عدم آگاهی مردم به شرایط زندگی حیوانات عامل انتقادات غیر اصولی قانع با یادآوری این که بیش از 30 نوع پرنده در باغ پرندگان سمنان زندگی می کنند خاطرنشان کرد: گروهی از نمونه های وحشی مانند عقاب، فلامینگو و پلیکان از کشورهای روسیه، چین، ازبکستان و سیبری به این منطقه آورده شده و حیواناتی چون گوزن، قوچ، میش، میمون، گرگ، خرس و ... هم در این باغ حیوانات نگهداری می شوند. وی با تاکید بر اینکه تمامی حیوانات این باغ دارای سند و شناسنامه هستند خاطرنشان کرد: بوی بدی که اطراف برخی قفس ها احساس می شود به دلیل بوی ذاتی خود حیوانات است و نمی شود آن را از بین برد.

مسئول باغ پرندگان با اشاره به ریختن پر و پشم حیوانات و پرندگان در برخی فصول سال تصریح کرد: روزی دوبار به حیوانات غذا داده می شود ولی باز هم اگر غذا یا خوراکی در دست مردم ببینند به سمت آن می روند و این امر در ذات حیوانات است. قانع عدم آگاهی مردم به شرایط زندگی حیوانات را عامل انتقادات غیر اصولی دانست و عنوان کرد: انتقاد شده بود که شاخ گوزن را بریدیم در صورتیکه شاخ گوزن سالی یکبار خود به خود می افتد، یا زمانی که به میمون غذا داده می شود زیر گلوی این حیوان ورم می کند این غده نیست بلکه غذا است و میمون کم کم این غذا را می خورد و هضم می کند. ماهانه 20 میلیون ریال برای نگهداری حیوانات در باغ هزینه می شود مسئول باغ حیوانات سمنان با تاکید بر اینکه اگر وضعیت نگهداری حیوانات در این باغ نامناسب بود آن ها زالد و ولد نمی کردند اذعان کرد: دور بیشتر قفس ها فنس کشیده شده و اگر چه محل مناسبی برای نگهداری حیوانات نیستند ولی خطری هم مردم یا بچه ها را تهدید نمی کند. وی ضعف استقبال مردم از این باغ را اطلاع نداشتن از وجود این باغ اعلام کرد و ادامه داد: از بازدیدکنندگان باغ هم می خواهیم هنگام بازدید به داخل محوطه نروند و پشت جدول که از آنجا نیز به خوبی حیوانات دیده می شوند بایستند. قانع با اشاره به این مطلب که چند سالی طول می کشد تا این باغ به یک باغ حیوانات یا باغ وحش ایده آل تبدیل شود اظهار داشت: تاکنون دو میلیارد ریال برای این باغ هزینه شده و هزینه ماهیانه این باغ حدود 20 میلیون ریال است. مسئول باغ حیوانات سمنان در خاتمه کمبود مالی را از مهمترین مشکلات اداره این باغ دانست و از مسئولان خواست تسهیلات بانکی برای توسعه به باغ حیوانات تخصیص دهند.

.................................
گزارش: اعظم سالار












































۱۳۹۳/۴/۱۸ - ۱۳:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن