تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820409765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افغانستان در آستانه تنش های سیاسی و اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چرخش تحولات انتخاباتی در افغانستان افغانستان در آستانه تنش های سیاسی و اجتماعی تهران- ایرنا- بالا گرفتن شبهه ها درباره بروز تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، افغانستان را در لبه تحولات خطرناک و شکننده قرار داده است.


دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شانزدهم فروردین ماه با هشت نامزد و دور دوم بیست و چهارم خردادماه میان «عبدالله عبدالله» و «اشرف‎غنی احمدزی» پیشتازان دور نخست، برگزار شد.
پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله کمیسیون‎های انتخاباتی و رقیب خود را با انتشار اسناد مکتوب و صوتی به انجام تقلب ‎های گسترده متهم کرد و روابط خود با کمیسیون‎ های انتخاباتی را به حال تعلیق درآورد.
احمدزی نیز به طور مشابه، عبدالله را به انجام تقلب متهم و شمار شکایت ‎های بیشتری را به کمیسیون رسیدگی به شکایت ‎های انتخاباتی فرستاد.
چندی پیش گروه انتخاباتی عبدالله فهرستی از خواسته های خود را به صورت کتبی به کمیسیون مستقل انتخابات سپرد و شرط کرد فقط با پذیرفته شدن این خواست ها، دوباره به روند انتخابات وارد خواهد شد.
این کمیسیون اعلام کرد تمامی خواست های عبدالله را پذیرفته شده است و دیگر برای قطع روابط با این کمیسیون دلیلی وجود ندارد؛ امری که از سوی گروه انتخاباتی عبدالله، فقط یک ادعا خوانده شد. آنها اعلام کردند این کمیسیون خواسته ها را رد کرده است.
از سوی دیگر در گردهمایی هفتم خرداد در کابل پایتخت افغانستان، بزرگانی از ولایت های قندهار، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار و دیگر ولایات جنوبی و شرقی شرکت کرده و رسیدگی به ادعای تقلب انتخاباتی را خواستند. آنان می گفتند برخی مقام های دولتی در روز انتخابات از حضور ناظران گروه «اصلاحات و همگرایی» که منتسب به عبدالله است، جلوگیری و صندوق‎ها را به سود نامزد دیگر پر کردند.
آنان همچنین رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات و بی‎ طرفی کامل دولت و کمیسیون ‎های انتخاباتی را خواستند.
«یوسف نورستانی» رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، شانزدهم تیرماه اشرف غنی را پیروز انتخابات معرفی اما در عین حال تاکید کرد نتیجه انتخابات، اولیه بوده و اعلام آن به معنی نتیجه قطعی نیست و نتیجه نهایی تا 2 هفته دیگر اعلام می شود. نورستانی بروز تقلب در انتخابات را تایید کرد و گفت در دور دوم تقلب هایی صورت گرفته است.
برای تحلیل بهتر و آشنایی با زوایای گوناگون انتخابات افغانستان باید به نکات ذیل توجه کرد:
1- این تفکر در افغانستان شکل گرفته که موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به صورت نظام مند (سیستماتیک) بوده است. یعنی از پیش، طرحی برای تقلب در انتخابات وجود داشته که بسیاری از افراد دولتی را نیز آلوده کرده است.
باز شدن پای «حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان، به عرصه اتهام زنی ها درباره تقلب حتی اگر اثبات هم نشود پیامدهای بسیار منفی برای آینده نظام سیاسی افغانستان خواهد داشت.
همچنین کمیسیونی که قرار بود به طور مستقل عمل کند و امانتدار رای مردمی باشد اکنون در مرکز ثقل اتهام هایی است که قرار است بررسی شوند.
2- اگر ادعای 2 میلیون و 500 هزار رای تقلبی درست باشد از یک سو بنیان انتخابات در افغانستان زیر سوال می رود و از سوی دیگر برگزاری دوره های دیگر انتخابات نیز با ابهام درباره سلامت آن همراه خواهد بود.
این حجم گسترده از آرای تقلبی می تواند به سلب اعتماد گسترده مردمی نسبت به رهبران، دستگاه های دولتی و مقام های افغانستان منجر شود.
3- اکنون سه بازیگر جدی در افغانستان در حال بازی هستند. در یک سو عبدالله قرار دارد که مخالف روند جاری است. در برابر او، اشرف غنی ایستاده است که تلاش می کند عبدالله را به پذیرش شرایط جاری و نتایج کمیسیون مستقل انتخابات متقاعد کند. بازیگر سوم که می تواند در تعیین قاعده بازی و نتیجه آن نقش جدی ایفا کند کمیسیون مستقل انتخابات است.
4- فراگیر شدن بحث تقلب در انتخابات افغانستان به دگرگونی الگوهای تحلیلی درباره انتخابات این کشور انجامیده است. به این معنا که تاکنون همه تحلیل ها از امیدواری نسبت به روند عادی و دموکراتیک (مردمسالارانه) افغانستان حکایت داشت اما به یکباره تفسیرها رنگ و بویی دیگر گرفت.
پیش از این، مطرح بود که تاکنون انتقال درست و بدون شبهه در انتخابات افغانستان تجربه نشده است و این نخستین دوره انتقال مسالمت آمیز و در عین حال دموکراتیک خواهد بود. اکنون تحلیل ها از ناقص ماندن روند دموکراسی در افغانستان حکایت دارد.
شکننده بودن دموکراسی در کشورهای در حال گذاری که همچون افغانستان با هجوم سربازان خارجی روبرو شده اند، گزاره دیگری است که بازار تحلیل های منفی را داغ می کند.
5- با ورود سربازان خارجی از نهادهایی همانند سازمان ملل متحد، از یک سو می توان درباره حل مساله تقلب به دست یک میانجی یا به نتیجه رسیدن انتخابات افغانستان امیدوار بود اما از سوی دیگر حضور طرف های خارجی می تواند زمینه را برای ادامه وابستگی افغانستان به بیرون از مرزهای خود در مواقع حساس و ضروری فراهم کند.
اکنون موضوع وابستگی مالی نیروهای امنیت ملی افغانستان به کشورهای خارجی، از نگرانی های جدی افغان ها است که اگر این کمک ها ادامه پیدا نکند احتمال فروپاشی برخی نظام های تثبیت شده محسوس خواهد بود.
دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار اعلامیه ای، از نامزدهای انتخابات، کمیسیون های انتخاباتی و دیگر نهادهای مسوول خواست شفافیت هر چه بیشتر در روند انتخابات را مدنظر قرار دهند. یوناما در این اعلامیه درباره رسیدگی به شکایت های انتخاباتی از سوی نهادهای مسوول تاکید کرده است.
دفتر مطبوعاتی سفارت آمریکا در کابل نیز با انتشار اطلاعیه ‎ای به نقل از «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، اعلام کرد نامزدهای ریاست جمهوری باید همکاری با کمیسیون ‎های انتخاباتی را آغاز کنند.
بر پایه این اطلاعیه، دابینز تاکنون با رییس جمهوری افغانستان و معاونان وی، وزرای کشور و دفاع و رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور دیدار کرده و به عبارت دیگر، نقش آفرینی آمریکا به وسیله نماینده ویژه در افغانستان آغاز شده است.
در این پیوند، آلمان هم در تلاش است با میانجیگری میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به حل تنش های انتخاباتی بپردازد. مقام های آلمانی اعلام کرده اند به همین منظور فرستاده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان، در کابل است.
** افغانستان به کدام سو می رود؟
در شرایط کنونی چندین سناریو (فیلمنامه) مطرح می شود.
سناریو نخست می تواند تایید تقلب در انتخابات با توجه به شواهد و مدارک ارایه شده باشد.
سناریو دوم بررسی و بازشماری آرا و سرانجام تایید صحت انتخابات است.
سناریو سوم نیز به بازشماری آرا، تایید تقلب و برگزاری دوباره انتخابات معطوف می شود.
باید توجه داشت که:
1- نخستین پیامد هر یک از سناریوهای مطرح شده، آن است که زمان تشکیل دولت تازه به تعویق می افتد. در آن صورت یا باید دولت کنونی بیشتر از زمان تعیین شده قدرت را در دست داشته باشد یا دولت انتقالی شکل بگیرد که اکنون شانس کرزی برای ریاست بر این دولت انتقالی بیش از هر گزینه دیگر است.
2- با ادامه ریاست جمهوری کرزی، همچنان آمریکا در موضع ضعف باقی خواهد ماند زیرا وی همچنان بر موضع پیشین خود درباره امضا نکردن قرارداد همکاری راهبردی با واشنگتن پافشاری خواهد کرد. همچنین در شرایط ویژه مانند تشکیل دولت انتقالی می توان صلاحیت امضای توافق های بلندمدت خارجی را از رییس دولت موقت یا انتقالی گرفت.
3- با توجه به اینکه عبدالله عبدالله در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 میلادی (1388 خورشیدی) پس از پیروزی در دور نخست و ورود به مرحله دوم به کناره گیری تشویق شد و در این دوره نیز همان شرایط پیشین تکرار شده، دور از ذهن است عبدالله همانند دور پیش عمل کند. عبدالله انتظار داشت با کناره گیری خود در دوره پیشین اعتمادسازی و برای این دوره ذخیره ای ایجاد کرده باشد و اکنون حاضر نیست از آن بگذرد.
4- در چند روز گذشته، افغانستان تظاهرات بی سابقه ای را شاهد بود که در آن هواداران عبدالله با پشتیبانی از نامزد خود برای ریاست جمهوری، با روند جاری مخالفت کردند.
دامنه این اعتراض های مردمی از کابل به دیگر شهرهای افغانستان کشیده شده و برخی افراد اعلام کرده اند در صورت بی توجهی به خواسته های آنان، بر دامنه و شدت اعتراض ها می افزایند. برخی از گروه ها نیز برخوردهای خشونت آمیز را از گزینه های خود در برخورد با شرایط جاری اعلام کرده اند.
بنابراین به نظر می رسد اوضاع پیش آمده به سبب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، این کشور را روی لبه تیز ناآرامی های اجتماعی و تنش های سیاسی قرار داده است که می تواند به طور جدی آینده این کشور را به خطر اندازد.
از گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**م.پ**1961**1358

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن