تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830387201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسیم رمضان/3 عبودیت وجه مشترک همه امور زندگی باشد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نسیم رمضان/3
عبودیت وجه مشترک همه امور زندگی باشد
امام جمعه موقت شهر قزوین با بیان اینکه عنصر عبودیت باید وجه مشترک همه امور زندگی به حساب آید، گفت: انسان می­‌تواند به گونه­‌ای زندگی خود را سامان دهد و روابط خویش را با خدا هماهنگ کند که همه کارهایش عبادت محسوب شود.

خبرگزاری فارس: عبودیت وجه مشترک همه امور زندگی باشد



به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در خصوص راه و رسم بندگی خداوند تبارک و تعالی آنچه دانستنش برای بنده ضروری محسوب می‌شود، مزایای این بندگی برای انسان و مضرات پرستش غیر خداست؛ بنده‌ای که خداوند او را آفریده است تا بندگی کند. عهدی هم که انسان برای بندگی در ازل با خداوند بسته یادآور همین اهمیت و ضرورت است که در ادیان نیز مورد تأکید قرار گرفته است. اینک قصد داریم با یک محقق و مفسر قرآن کریم در خصوص تمایل ذاتی انسان‌ها به عبادت و دلایل این تمایل سخن به میان آوریم. می‌خواهیم بدانیم که هر فردی در جایگاه کاری و شخصی زندگی خود چگونه می‌تواند به درجه بندگی خداوند دست یابد و از همین رو حاصل مصاحبه با حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت شهر قزوین و رمسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان قزوین را در ذیل می‌آوریم. *آیا تمایل به پرستش در وجود انسان‌ها امری فطری است؟ عبادت و نیایش خدای یگانه همزاد ما آدمیان بوده و همواره در طول اعصار و قرون و در گستره زمین و در میان ملل، اقوام، طوایف و قبایل، آنان را همراهی کرده است و همواره نیز همراه باقی می‌ماند. پیام­‌آوران الهی نیز هر جا سخن از عبادت به میان آورده و مردم را بدان فراخوانده‌­اند، در مقام اصلاح و پیرایش رفتار عبادی و چگونگی نیایش بوده‌­اند. آنان مردم را از عبادت و نیایش غیر خدا منع و به عبادت خدای یگانه ارشاد و رهبری می‌کرده‌اند و در حالی آمده‌­اند که مردم مشغول پرستش بوده‌­اند. به عبارتی دیگر انبیا (ص) مؤسس و بنیان‌گذار پرستش نبوده‌­اند و مردم نیز با پیشنهاد آنان بندگی را آغاز نکرده‌­اند؛ بلکه به رهبری آنان روح پرستنده خود را به سوی خدای یگانه متوجه کرده‌­اند. *چه دلایلی برای این فطری بودن روح پرستش در انسان وجود دارد؟ بندگی دارای خاستگاه فطری است؛ چرا که در وهله نخست، همگانی است؛ به این معنا که همه انسان­ها پرستش‌گر هستند و زندگی انسان­ها در طول تاریخ و در جغرافیای زمین گواه این مدعاست. همچنین بندگی، همه‌جایی است و اختصاصی به بخشی از جغرافیای زمین و یا قوم و قبیله­ای خاص ندارد. علاوه بر این همیشگی است؛ یعنی همراه با پیدایش انسان، پرستش، نیایش، راز و نیاز با جلوه­‌های گوناگون خود بخش قابل توجهی از زندگی آدمیان را در بر گرفته و در سوره روم نیز به آن اشاره شده است که «پس روی خود را به سوی آیین خالص پایدار کن؛ همان فطرتی که خداوند همه مردم را بر آن آفریده است». *و به همین دلیل بندگی دلپذیر و جذاب و راه آن هموار  است؟ بله. عبادت­‌کننده همواره با انگیزه و نشاط در راه بندگی گام ­نهاده است؛ چرا که او هماهنگی بین آیین بندگی و فطرت خویش را به خوبی درمی­‌یابد و اگر چنین نبود، بندگی عالم­‌گیر نمی­‌شد، تنور عشق و دلدادگی افروخته نمی­‌ماند و بازار حب، انس، الفت و شیدایی را گرم نمی­‌کرد. عبادت‌کننده با انگیزه فطری جان خویش را در کف گرفته و خانه محبوب خویش را می­‌جوید. پرستش‌کننده در همه جا و همه چیز و در میان انواع مراسم و مناسک عبادی معبود خویش را می­‌جوید و برای رسیدن به این مقصد همواره می­‌کوشد. آیه کریمه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» نیز سخن فطرت است که خداوند آن را بر زبان انسان جاری می‌کند. *هدف خداوند از آفرینش انسان چه بوده است؟ خدای متعال جن و انس را برای رسیدن به مقصد عبودیت و بندگی آفریده و در سوره ذاریات نیز به این طریق به آن اشاره کرده است که «و جن و انس را جز برای آن که پرستش کنند، نیافریده‌­ام». این بدان معناست که عبادت همگانی است و حتی کافران نیز از چرخه عبادت بیرون نیستند؛ هرچند آنان به جای پرستش معبود یگانه به پرستش غیر خدا روی می­‌آورند. انسان به هر کاری جز عبادت مبادرت ورزد، از هدف بازمانده و این در حالی است که انسان می­‌تواند به گونه‌­ای زندگی خود را سامان دهد و روابط خویش را با خدا هماهنگ کند که همه کارهایش عبادت محسوب شود؛ همان گونه که خداوند متعال در سوره انعام فرموده است که «بگو بی­‌گمان نماز و عبادات من و زندگی و مرگ من همه برای خدا پروردگار جهانیان است». *چگونه می‌توان به این درجه رسید؟ عنصر عبودیت باید وجه مشترک همه امور زندگی به حساب آید؛ به گونه‌ای که کشاورز باید کشت و کار خودش را با نیت و توجه به معبود و برای رضای خدا انجام دهد، معلم تعلیم خود را، طبیب طبابت خویش را و هر کسی در هر عرصه­‌ای کار و کوشش خود را برای خشنودی خدا و به رسم بندگی معبود یگانه به جای آورد، حتی خواب و خوراک خود را از این قاعده مستثنی نکند. آموزه­‌های دینی و آداب شرعی مربوط به کار، خواب و خوراک و مانند آن نشان می‌­دهد که امور مزبور بستری مناسب و فرصتی مساعد برای عبادت و پرورش روح پرستش‌گری بوده و فراهم آمده‌اند تا انسان را به جایگاه عبودیت ارتقا و تعالی بخشند. بر پایه این گزارش، این روزها و شب‌ها، زمان پرستش معبود است؛ آنگاه هنگام گشودن روزه، لذت عبادت را درک می‌کنیم و با همه وجود می‌فهمیم و آنگاه که مفتخر می‌شویم که بگوییم: «اللهم لک صمنا؛ خدایا برای تو روزه گرفتیم»؛ آری برای تو و در ماه بندگی تو. به واقع در این ماه می‌شود درک کرد که انسان می­‌تواند به گونه‌ای زندگی خود را سامان دهد و روابط خویش را با خدا هماهنگ کند که همه کارهایش عبادت محسوب شود و این خواسته دور از دسترس نیست. انتهای پیام/77011/

93/04/17 - 07:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن