محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842076713
چرا هاشمی از جدید الاسلام ها گفت؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا هاشمی از جدید الاسلام ها گفت؟
کار ارزشمند آیتالله هاشمی بیان پیام های قرآن است، یعنی کاری که از روز اول پیامبر(ص) وائمه(ع) بر آن اصرار داشتند، با تفسیر ایشان،عملی شد.مفسران ما باید شیوه تفسیری خود را عوض کنند و به پیامهای قرآن توجه کنند و آنها را روشن کنند.
آفتاب: حضرت آیت الله شیخ محمد هادی معرفت (ره) طی سخنانی در سال 1383 ضمن بیان نکاتی درباره نگاه قرآنی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ،فرمودند:" آنچه اساساً جاودانگی قرآن را ضمانت کرده، همین لایه های درونی آیات است. نه سطح ظاهری آنها، چون سطح آیات مقید به وقت، تاریخ و اشخاص است و مفسر باید لایه های درونی را از آیات استخراج کند و آنها را به خوانندگان عرضه دارد".
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده سخنان آیت الله معرفت(ره) در سال 1383 بدین شرح است:
یک سوال این است که آیا قرآن نیازمند تفسیر است؟ دیگر این که مفسر قرآن باید چه کسی باشد؟ قرآن به هر دوی این پرسش ها پاسخ داده است. درجایی می فرماید:«و اَنزلنآ اِلَیکَ اَلذکرَ لتُبَیِنَ لِلناسِ مَا نُزِلَ اِلَیهِم وَ لَعَلَهُم یَتَفَکَرُونَ»، یعنی ما بر تو قرآن را که ذکر است فروفرستادیم تا آن را تبیین کنی و محتوای آن را روشن سازی.در آیه اولا: نیاز آیات قرآنی را پیامبر اکرم (ص) قرارداده است. پس قرآن، تبیین کننده می خواهد و آن نیز شخصیتی مانند پیامبر اکرم (ص) است. در این آیه به این نکته نیز اشاره شده است که قرآن جدا از پیامبر مفهومی ندارد، چنانکه آن حضرت در حدیث ثقلین برای تثبیت همین تقارن میان مفسر و قرآن، عترت خود را تبیین کنندگان پس از خود معرفی کرده است به این معنا که پس از من، این اشخاص هستند که باید در کنار قرآن باشند و آیات آن را تفسیر کنند.
عبید سلمانی مرادی و مره همدانی و علقمه بن قیس از شخصیت های بارز تابعین، خدمت امیرمومنان علی بیان کردند که ما در حل آیه های مشکل قرآن چه کنیم و به چه کسی مراجعه نماییم؟ آن حضرت فرمود:«علیکم بالعتره، برشماست که به عترت رسول الله(ص) مراجعه نمایید.»
ابن حجر هیثمی در الصواعق المحرقه در شرح و تبیین حدیث می نویسد: این حدیث با 22 طریق صحیح نقل شده و بر عبارت «کتاب الله و عترتی» تاکید دارد. البته او تصریح دارد که در بعضی ازروایات ضعیف و سست و به جای «عترتی»،«سنتی» است. وی تاکید می کند که این سنت نیز باید از طریق همین اهل بیت و عترت باشد. سپس به شرح حدیث می پردازد و میگوید حضرت می فرماید:«انهما لن یفترقا، کتاب و عترت هرگز از هم جدا نشوند».
ابن حجر می گوید: «از این حدیث تقریبا بیست فایده پیام و آموزه به دست می آید و سپس به نقل فواید می پردازد و در پایان میگوید)لن یفترقا) معنایش این است که قرآن به تنهایی هدایت گرنیست.پس ایده(کفانا کتاب الله)» سخن نادرستی است.
از این بیانات روشن شد که قرآن نیاز به مبین دارد و مبین آن نیز رسول الله و عترت طاهره اوهستند که از مکتب او بهره گرفتهاند.
عبدالکریم شهرستانی می گوید:مدتی بود که می خواستم تفسیر بنویسم. در جستجوی مفسر بودم و در پی استاد و شخصیتی علمی از خاندان پیامبر می گشتم، چون پیامبر(ص) تاکید کرده که باید از اینها پیروی کنید. مدت ها صبر کردم تا استاد عالی قدری از عترت طاهره یافتم و در خدمت وی تلمذ کردم. وی پس از مدتی شاگردی، تفسیر معروفش را نوشت.
این مطلب نشان می دهد که تکیه بر عترت مورد توافق همه محققان و فرهیختگان جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی است.
مطلب دیگری که باید به عنوان مقدمه بیان کنم این است که قرآن کریم طبق روایات متعددی که از پیامبر (ص) نقل شده، دارای ظهر و بطن است. سر این که قرآن ظهر و بطن دارد، این نکته است که قرآن به عنوان یک کتاب مدون از آسمان نازل نشد، بلکه مجموعه آیاتی است که گاه و بیگاه در مناسبت های مختلف و بر اثر پیش آمدها و رخدادها و مقتضیات گوناگون برای ارائه دستورالعمل و علاج مردم نازل می شد. از این لحاظ، شبیه خطبه ها و کلمات امیر المومنان است که آن حضرت به مناسبتهای مختلف بیان می کرد، که پس از آن به صورت کتاب نهج البلاغه تدوین و تنظیم شد. از این رو برای فهمیدن کلمات حضرت باید مناسب و فضای سخن یا نامه را به درستی فهم کرد. از این جا نقش «اسباب نزول»به خوبی روشن می شود. البته شان نزول از این جهت ارزش و اعتبار دارد که جهت آیه و مسئله پیرامونی آن را روشن می کند که این آیه درباره چه کسی، چه پرسشی، چه حادثه ای و ناظر به کدام شان است. معنای این حرف آن است که آیا یا آیاتی که یکجا نازل شده ، مانند نسخه بزرگی است که برای یک بیمار در حالتی ویژه نوشته شده است. این درمان و علاج، زمانمند و مربوط به حالت خاص از بیمار است.
وقتی آیات قرآن این گونه با حوادث و رخدادهای زمانش گره خورد، قید تاریخ می شود و دیگر جنبه رسالت جهانی اش نمود ندارد. در این حالت است که حضرت رسول اکرم (ص) سخنی ماندگار می گوید فرهیختگان امت خویش را به نکته ای بس مهم توجه می دهد، چون آن حضرت بیشتر این آیات را در مراسم مختلف بیان نموده و مخاطبش نیز عموم مسلمانان از معاصران و غیر معاصران است اما آن سخن و نکته اساسی این است که در مواجهه با آیات قرآن سطحی نگر نباشید و به ظاهر آن اکتفا نکنید، زیرا سطح آیات بالاتر از مطالبی است که در الفاظ و عبارت های آن آمده و در مورد خاص نازل شده است در درون این ظاهر و الفاظ، مطالبی است که پیام های اصلی قرآن را تشکیل می دهد و فراتر از حادثه و رخداد را می نگرد.
این که می گوییم «بطن»، یعنی در درون آیات پیام هایی است که سراسری و عمومی است، یعنی اگر به سراغ آیه ای رفتی و دیدی اشاره به موضوع، واقعه، شخص یا زمان خاصی دارد، دقیقا طبق این شان نزول که مورد تنزیل آیه است، آیه را شرح و بسط ندهیم، بلکه باید این روحیه را داشته باشیم که این آیه را کنار بزنیم و به لایه های زیرین و پیام آیات برسیم، پیامی که عام است و اساساً آن چه جاودانگی قرآن را ضمانت کرده است ، همین لایه های درونی آیات است. نه سطح ظاهری آنها، چون سطح آیات مقید به وقت، تاریخ و اشخاص است و مفسر باید لایه های درونی را از آیات استخراج کند و آنها را به خوانندگان عرضه دارد. اصولاً قرآن بودن این کتاب عظیم به همین سطوح درونی و باطنی است و نه به سطح ظاهری، زیرا در سطح ظاهری، پیامی نیست. پیام های قرآن در سطوح باطنی آن نهفته است و آن مفاهیم باطنی باید استخراج و عرضه شود. پیامبر و دیگر پیشوایان معصوم(ع) به این امر تاکید داشتند. فخمی بن یسار از یاران امام محمد باقر (ع) از ایشان می پرسد: مراد پیامبر در این حدیث شریف که فرموده است: «ان للقرآن ظهراً و بطناً» چیست؟ آن حضرت پاسخ می دهد: «ظهره تنزیله وباطنه تاویله، یعنی ظهر قرآن و سطح آن همین هست که طبق شان نزول ها است و بطن قرآن همان تاویل آیات است»، به بیان دیگر آن چیزی که در درون آیه نهفته است و نیاز به تعلیق و ارجاع است و باید مفسر آن اندازه قدرت و توانایی داشته باشد که بتواند آن را از درون آیات بیرون بکشد، همان پیام قرآنی و تاویل آن است. باز همان حضرت در ادامه می فرماید:«ولو ان القرآن نزل فی قوم ثم مات اولئک القوم اذاً لمات القرآن بموتهم»، یعنی قرآن اگر در قید وقت و تاریخ می بود، امروز مرده بود. پس زنده و جاوید بودن آن به همین پیام های درونی اش است.
کلمه «بطن» اشاره به همین پیام های درون آیات دارد. استخراج این پیام ها از درون آیات، بسیارسخت و دشوار است، چون قرن بطنهای بسیار دقیق و ظریفی دارد.خود مفهوم «بطن» به درستی روشن نشده است و کاری به طور شایسته درباره آن صورت نپذیرفته و ضوابط و اصول آن تبیین نشده است. همین تفسیر که الان انجام میشود، آیا این تبیین ظاهر و سطوح آشکار قرآن ضابطهمند است یا نه؟ قطعاً ضابطهمند است. پس تأویل که مشکلتر از تفسیر است، چگونه میشود ضابطهمند نباشد؟ وقتی پی بردن به سطوح قانون دارد، چگونه میتوان پذیرفت که پی بردن به این بطن و تأویل قانون ندارد. وقتی از کسی معنای آیهای را میپرسیم، آن چه به ذهنش میرسد مطرح میکند. آیا بطن و تأویل قانونمند است؟ ما میگوییم ضابطهمند است و هر معنایی را نمیتوان مدلول باطنی آیه بیان دانست. ما میگوییم مدلول باطنی که به عنوان تأویل قرآن مطرح شده، جزو مدلولهای التزامی الفاظ آیه است، هر چند که از نوع «لازم غیر بیّن» هم باشد. ظاهر آن یا مطابقی یا تضمینی یا التزامی است. التزامی آن نیز یا بیّن است یا غیر بیّن. میرشریف در کتاب منطق کبری تصریح دارد که حتی مدلولهای التزامی غیر بیّن نزد علمای بیان و اصول معتبر است.علمای اصول چیزی را که جزو ظاهر لفظ نباشد، قبول ندارد. باید جزو مدلولها قرار گیرد تا بپذیرند.
این مدلولها همگی جزو ظاهر قرآن است و فقها بدان استناد میکنند و به مضامین استنباطی آن استدلال میورزند، در حالی که از بطون آیات به شمار میآید. اصولیها میگویند: ظاهر آیات حجت است و اگر چیزی از ظاهر آیات به شمار نیاید حجت نیست.
مثالی معروف را مطرح میکنم. قرآن میفرمایند: « وَ مَآ أَرسَلنَا مِن قَبلِکَ اِلَّا رِجَالًا نُّوحِی...» مخاطب این آیه مشرکان و نیز کسانیاند که در رسالت شک داشتند و میگفتند که آیا بشر میتواند رسول و پیامبر از سوی خداوند باشد؟ به نظر آنان رسول باید ملک و فرشته باشد. قرآن دو پاسخ به آنها میدهد که یکی از آن پاسخها این است که میگوید از یهودیان –که همسایه شما هستند- بپرسید که پیامبران آنها چه کسانی بودند.
حال آیا معنا و پیام آیه فقط همین است؟ به عبارت دیگر، طبق مجرمان، ظالمان و ستمگران قرار دهید. شما در تفسیر معمولی این پیام را نمیبینید، بلکه به ظاهر آیه بسنده میکنند و از سطح به عمق نمیروند. مفسران به همان سطح ظاهری اکتفا کرده و به خلوص موسی و ادب و تواضع او اشاره دارند و از این سطح تجاوز نمیکنند.
پیامهای قرآن که در درون آیات نهفته است، مسئله اصلی قرآن است. اندیش وران باید پیامها را از درون آیات بیرون بکشند و این نکتهای است که از آن غفلت شده است. با آن که پیامبر(ص) تأکید داشت که به سطح اکتفا نشود، ولی در تفاسیر به همان سطح اکتفا شده است. کار ارزشمندی که آیتالله علیاکبر هاشمیرفسنجانی در تفسیر راهنما انجام داده، توجه به بطون آیات قرآن و بیان پیام های آن است یعنی کاری که از روز اول پیامبر(ص) و ائمه اطهار بر آن اصرار داشتند، با این تفسیر، عملی شد. مفسران ما باید شیوه تفسیری خود را عوض کنند و به پیامهای قرآن توجه کنند و آنها را روشن کنند. این شیوهای که دروننگری و استخراج پیام های درونی قرآن است، همان موجب جاودانگی قرآن است. این بعد را باید آشکار سازیم و به منصه ظهور برسانیم.امیدواریم این کار خجستهای که ایشان و همراهانشان و همکارانشان انجام دادهاند، به گونهای احسن و متقنتر ادامه یابد و تکمیل شود.
منبع : کتاب بازخوانی روشی نو در تفسیر قرآن ( گزارش همایش بزرگداشت نفسیر راهنما)
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
آیت الله هاشمی 2014: جدیدالاسلام ها از ماهواره میترسند/ هاشمی 1376: ماهواره در قانون منع شده تا افکار ناپسند
آیت الله هاشمی 2014 جدیدالاسلام ها از ماهواره میترسند هاشمی 1376 ماهواره در قانون منع شده تا افکار ناپسند در ذهن جوانان وارد نشود مواضع این روزهای آقای هاشمی رفسنجانی راجع به مبسائلی مثل تندروی آزادی و تحجر شاید بیش از آنکه برای عده ای خوشحال کننده باشد برای آشنایان به ادمهرعلیزاده در گفتوگوی تفصیلی با فارس: سال 84 استانداران اصلاحطلب کار را رها نکردند/ پیگیری نکردم چرا استاند
مهرعلیزاده در گفتوگوی تفصیلی با فارس سال 84 استانداران اصلاحطلب کار را رها نکردند پیگیری نکردم چرا استاندار نشدم لزومی نداشت هاشمی کاندیدا شودمعاون رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه استانداران اصلاحطلب سال 84 کار را رها نکردند گفت اگر آقای خاتمی سال 84 شیخوخیت میکرد کار بهسامان خلیلیان در گفتوگو با فارس عنوان کرد عدم تمایل مدیر جدید به برگزاری جشنواره مریوان/ اهالی تئاتر خیابانی
سامان خلیلیان در گفتوگو با فارس عنوان کردعدم تمایل مدیر جدید به برگزاری جشنواره مریوان اهالی تئاتر خیابانی چراغ این جشنواره را روشن نگه میدارندرئیس انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر با اشاره به بیبرنامگی اداره کل هنرهای نمایشی و عدم حمایت مالی از تئاتر خیابانی گفت با وجود عحجتالاسلام حشمتی در گفتوگو با فارس: بدهیهای معاونت قرآن و عترت مانع از عرضه تولیدات جدید در نمایشگاه قرآن ش
حجتالاسلام حشمتی در گفتوگو با فارس بدهیهای معاونت قرآن و عترت مانع از عرضه تولیدات جدید در نمایشگاه قرآن شدرئیس نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با اشاره به به اینکه این نمایشگاه باید محل عرضه دستاوردهای یکساله جامعه قرآنی باشد گفت در نمایشگاه جاری محصول تولیدی عرضه نشده است چرحمله تند کیهان به آیت الله هاشمی: شما که قدیم الاسلام هستید چرا در برابر حوادث سال 88 سکوت کردید؟/ بوی قبیله گ
حمله تند کیهان به آیت الله هاشمی شما که قدیم الاسلام هستید چرا در برابر حوادث سال 88 سکوت کردید بوی قبیله گرایی به مشام می رسد اگر کسی به اسلام و به انقلاب معتقد شود و به قول شما جدیدالاسلام باشد بارها بهتر از آن است که یک مسلمان و یک انقلابی از گذشته خود پشیمان شود و روی بهمدیر فروش شرکت ملی مس در گفتوگو با فارس تشریح کرد جزئیات فرمول جدید قیمت گذاری مس/ افزایش قیمت جدیدی نخواهیم
مدیر فروش شرکت ملی مس در گفتوگو با فارس تشریح کردجزئیات فرمول جدید قیمت گذاری مس افزایش قیمت جدیدی نخواهیم شدمدیر فروش شرکت ملی مس با تشریح جزئیات فرمول جدید قیمتگذاری مس گفت بر اساس این فرمول قیمت مس نسبت به قبل ۱۳ درصد افزایش یافته است احمد مرتضوی در گفت و گو با خبرنگارایرانی در گفتوگو با فارس مطرح کرد دیدار حزب فزندان ایران با هاشمی/ برگزاری ضیافت افطاری حزب
ایرانی در گفتوگو با فارس مطرح کرددیدار حزب فزندان ایران با هاشمی برگزاری ضیافت افطاری حزبدبیرکل حزب فرزندان ایران گفت حزب فرزندان ایران هفته آینده با خوشههای سیاسی خود ضیافت افطاری برگزار خواهد کرد و بنا داریم پیوست این ضیافت دیداری با آیتالله هاشمی رفسنجانی باشد جمشید ایرجديدالاسلام ها از ماهواره و اينترنت مي ترسند
۸ تير ۱۳۹۳ ۱۲ ۳۹ب ظ آيت الله هاشمي رفسنجاني جديدالاسلام ها از ماهواره و اينترنت مي ترسند آيت الله هاشمي رفسنجاني در سخناني منتشر نشده در جمع دانشجويان - به مناسبت اولين سالگرد انتخابات 92- اعلام کرد جديد الاسلام ها به جان انقلاب و مردم افتاده اند و اين گروه فرصت طلب که دکیهان: چرا وزیر ارشاد می گوید فساد اخلاقی در جامغه ریشه اقتصادی دارد؟/چه کسی گفته آمار طلاق بالاست؟
کیهان چرا وزیر ارشاد می گوید فساد اخلاقی در جامغه ریشه اقتصادی دارد چه کسی گفته آمار طلاق بالاست جامعه > آسیبها - کیهان با بیان این جمله از قول وزیر ارشاد که گفته بود شما نگران این هستید که چرا یک خانم در شهر ساپورت پوشیده ما هم معتقدیم که باید دولت در این زمینهگفتوگوی شبکه قرآن با حجتالاسلام شرفخانی+فیلم اعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی/ ۱۸۰۰ امامزاده میز
گفتوگوی شبکه قرآن با حجتالاسلام شرفخانی فیلماعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی ۱۸۰۰ امامزاده میزبان دانشآموزان در تابستاناعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی و میزبانی ۱۸۰۰ امامزاده از دانشآموزان از جمله برنامههای تابستانی سازمان اوقاف و امور خیریه است کهمنابع آگاه عراقی در گفتوگو با فارس: «طارق الهاشمی» هنگام سقوط موصل در اربیل حضور داشت
منابع آگاه عراقی در گفتوگو با فارس طارق الهاشمی هنگام سقوط موصل در اربیل حضور داشتمنابع آگاه سیاسی عراقی تصریح کردند که طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهوری عراق که به طور غیابی به اعدام محکوم شده هنگام سقوط شهر موصل به دست داعش در اربیل به سر میبرده است منابع آگاه سیاسی عراقیخاتمی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حیدری را تسلیت گفت
خاتمی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حیدری را تسلیت گفت رحلت عالم سالک و مبلغ پارسای آئین محمدی ص حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید جواد حیدری رضوان الله علیه پدر بزرگوارتان را که عمر پر برکت خود را در جهت اعلاء کلمه حق و خدمت به بندگان خدا سپری کرد موجب تاسف فراوان شدحجتالاسلام قمی در گفتوگو با فارس: «ائمه جماعات» بستر لازم برای تعمیق دینداری مردم را فراهم کنند
حجتالاسلام قمی در گفتوگو با فارس ائمه جماعات بستر لازم برای تعمیق دینداری مردم را فراهم کنندعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت بسیاری از ناهنجاری اجتماعی از قبیل مشکلات ازدواج جوانان اعتیاد و بدحجابی با حضور در مساجد قابلیت برطرف شدن دارند و ائمه جماعات باید بستر لازم برای تعمیواکنش مثبت بازار ارز به دور جدید مذاکرات هسته ای/ چرا دلار ارزان شد؟
واکنش مثبت بازار ارز به دور جدید مذاکرات هسته ای چرا دلار ارزان شد قیمت دلار که یک ماه قبل تا مرز 3300 تومان پیش رفته بود این روزها به 3100 تومان رسیده است به گزارش نامه نیوز طی سه سال گذشته بازار ارز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است و به واسطه مشکلات مختلفی همچون تحررئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با فارس: شهریههای جدید مهدهای کودک شهریور مشخص میشود
رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با فارس شهریههای جدید مهدهای کودک شهریور مشخص میشودرئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هیچ مهدکودکی حق ندارد مبلغ اضافی از خانوادهها تحت هر عنوان دریافت کند گفت شهریههای جدید مهدهای کودک در شهریور مشخص خواهد شد همایون هاشمی در گفتوگوحجتالاسلام سالک در گفتوگو با فارس بیش از 80 درصد برنامههای فرهنگی کشور را مردم انجام میدهند
حجتالاسلام سالک در گفتوگو با فارسبیش از 80 درصد برنامههای فرهنگی کشور را مردم انجام میدهندرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فعالیتهای گسترده مردمی در حوزه فرهنگ گفت نظارت دولت و وزارت ارشاد و مجلس بر برنامههای فرهنگی که توسط بخش خصوصی اجرا میشود همواره وجود خواهد داشتمراجع هم جدیدالاسلام هستند؟!
گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه مراجع هم جدیدالاسلام هستند روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون ثبت نام هاشمی برای دریافت زمین دولتی اروپا تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را لغو کرد خراسان رضوی اول در طلاق دوازدهم در ازدواج وسایل پرمصرف برق را در س-
گوناگون
پربازدیدترینها