تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804459833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبکه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات و اطلاعات انرژی راه‌اندازی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: توسط ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی؛
شبکه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات و اطلاعات انرژی راه‌اندازی می‌شود
تدوین قیمت انرژی صرفه‌جویی‌شده، راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی شرکت‌های خدمات انرژی و دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و شبکه اطلاعات انرژی کشور از جمله اقدامات مهم ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.


به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باره اقدامات انجام شده در این ستاد اظهار کرد: هماهنگی برای تدوین قیمت انرژی صرفه جویی شده، راه اندازی شبکه‌های تخصصی شرکت‌های خدمات انرژی، دانش بنیان و دانشگاه‌ها و شبکه اطلاعات انرژی کشور از جمله اقدامات مهم ستاد بوده که در راستای بهینه سازی انرژی و محیط زیست انجام شده وستاد تلاش کرده تا هماهنگی لازم برای تدوین قیمت انرژی صرفه جویی شده و جذب امکانات و منابع مالی منعکس شده در قانون بودجه سال 93 را برای ایجاد بازار خدمات انرژی به عمل آورد.


وی در ادامه گفت: همزمان با مشارکت در فرآیند ارتقای سیاست‌های کلان انرژی، این ستاد، برگزاری جلسات با مصرف کننده های عمومی انرژی به ویژه با صنایع به شدت انرژی بر و تدوین فرآیندهای بهینه سازی انرژی، ارائه اطلاعات در مورد سیاست های جدید انرژی جهت ایجاد انگیزه در صنایع برای اقدام به بهینه سازی انرژی را در برنامه های خود دارد.


سبوحی در باره اولویت برنامه‌های ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست گفت: ستاد پیگیر تسهیل امر شکل گیری شبکه های شرکت های خدمات انرژی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاهها بوده و همچنین راه اندازی شبکه اطلاعات انرژی را با همکاری وزارت نیرو و نفت در اولویت خود قرار داده است.


دورنمای خدمات انرژی و تقاضای فناوری


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باره گسترش بازار فناوری گفت: شبکه های شرکت های دانش بنیان اگر در ارتباط با شبکه شرکت های خدمات انرژی قرار گیرند یک بخش مهم از بازار فناوری را تکمیل می کنند و توسعه فناوری کارآمد انرِژی و محیط زیست با توجه به دورنمای بازار خدمات انرژی و تقاضای فناوری برای آن در جهت گسترش فعالیت های فناورانه نقش ایفا خواهد کرد.


وی در ادامه گفت: شبکه دانشگاه ها نیز در پیوند با شبکه شرکت های دانش بنیان و خدمات انرژی، تعمیق شناخت جامعه از پتانسیل های فنی و نرم افزاری در جهت بهینه سازی انرژی و تامین نیروی انسانی با تخصص بالا و حرفه ای و گسترش کسب و کارهای دانش بنیان در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست یک عامل مهم خواهد بود.


سبوحی ضمن تاکید براهمیت موضوع بهینه سازی انرژی و محیط زیست اظهار کرد: با توجه به ضرورت توسعه عمقی جامعه در برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور موضوع بهینه سازی انرژی به عنوان یک سرفصل مهم مطرح و در سال 1374 در قانون برنامه دوم توسعه منعکس شد و همچنین در پی آن کاهش یارانه انرژی به عنوان یک مانع اصلی بر سر راه بهینه سازی انرژی مورد توجه قرار گرفت و افزایش قیمت های انرژی در دستور کار قرار گرفت. در سال 1375 قیمت های انرژی به طور متوسط به میزان 83 درصد رشد پیدا کرد. در سال 1376 به بعد وزارت نفت و نیرو سازمان های مشخص برای پیگیری امور بهینه سازی انرژی ایجاد کردند که سازمان بهره وری انرژی (سابا) و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از جمله موارد مذکور هستند که در دهه 70 شمسی تاسیس شدند.


موانع اصلی بهینه سازی انرژی


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: در پی ایجاد نهادهای مذکور تخصیص منابع اقتصادی قابل توجه به امر بهینه سازی انرژی از طریق وزارت نفت و نیرو در چارچوب بودجه های سنواتی مورد توجه بوده است. در 15 سال گذشته امر بهینه سازی انرژی از مباحث عمومی کشور و سطح پایین قیمت های انرژی از موانع اصلی بهینه سازی انرژی بوده و هست (تاکید می شود قیمت های نسبی مدنظر است).


وی در ضمن اشاره کرد: برای تصحیح این موضوع در سال 1380 کمیتهای برای هدفمندسازی یارانههای انرژی تشکیل شد علیرغم تلاش های فراوان اقدام بسیار محدودی در زمینه هدفمندسازی یارانه های انرژی انجام شد و به این دلیل از یک سو سطح پایین کارآیی منابع تخصیص داده شده به امر بهینه سازی انرژی شکل گرفت و از سویی دیگر رشد مصرف حامل های انرژی همچنان تداوم یافت.


سبوحی افزود: علیرغم اینکه در سالهای 82 به بعد قیمت انرژی در بازار جهانی به شدت افزایش پیدا کرد و به تبع آن تولید ناخالص ملی ایران در دهه 80 شمسی ازدیاد یافت ولی شاخص شدت انرژی که منعکس کننده عکس بهره وری جزیی انرژی بود افزایش پیدا کرد و یا در بهترین حالت در یکی دو سال متوالی ثابت ماند. این روند حاکی از افت بهره وری انرژِی در اقتصاد ملی بوده است.


میزان انرژی قابل صرفه جویی در کشور


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مطالعات جامع انرژی و بررسی های موردی حاکی از آن است که پتانسیل صرفه جویی انرژی در کل اقتصاد ایران در حدود 25 تا 35 درصد است. این رقم حاکی از آن است که در حدود 400 تا 500 میلیون بشکه معادل نفت انرژی قابل صرفه جویی در کشور است و دستاورد پیگیری سیاست بهینه سازی انرژی کاهش هزینه های اقتصادی به میزان تقریبی 40 میلیارد دلار در سال است به عبارتی دیگر می توان منابع اقتصادی به میزان در حدود معادل ده درصد تولید ناخالص کشور را از طریق بهینه سازی انرژی ازاد کرد و تخصیص این منابع برای توسعه سایر بخش های اقتصادی به اشتغال زایی گسترده در اقتصاد کشور می تواند منجر شود.


وی در باره ضرورت تشکیل و ایجاد شبکه‌های خدمات انرژی اظهار کرد: کمک به ایجاد و گسترش شبکه های شرکت های خدمات انرژی به هم افزایی توانمندی‌های مالی و فنی شرکت‌های خدمات انرژی و همچنین شکل گیری شرکت های یکپارچه کننده خدمات انرژی و ارتباط آنها با متقاضیان خدمات انرژی منجر خواهد شد که یک دستاورد بسیار مهم است.


سبوحی درباره ایجاد مرکز نوآوری و فناوری وابسته به ستاد و اهداف آن گفت: این مرکز به نیابت از معاونت سعی خواهد کرد تا ریسک مالی ناشی از ایده پردازی و توسعه فناوری را تقبل کند و به این ترتیب در راه بالفعل کردن ایده های نو و توسعه فناوری های کارآمد انرژی مشارکت کند. مرکز نوآوری و فناوری جهت کمک به ایده پردازی و نوآوری و توسعه فناوری تا آستانه تجاری شدن طرح ها و ایده ها راه اندازی شده است.


بهینه سازی انرژی و اقتصاد دانش بنیان
دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: فعالیت های مربوط به بهینه سازی انرژی و محیط زیست یک حرکت عمقی در راستای افزایش بازده تبدیل انرژی و کاهش تخریب منابع و جلوگیری از هدررفت انرژی و ارتقای کیفیت محیط زیست بوده ومحور اصلی این فعالیت ها تحلیل، شناسایی و تنظیم مسایل، یافتن راه حل مسایل و راهکارهای مناسب و عملیاتی کردن راهکارها از طریق توسعه و کاربرد فناوری های کارآمد و نوین است. پیگیری مجموعه این موارد تنها و تنها بر اساس دانش فنی، تحقیق و توسعه و فعالیت تخصصی و حرفه ای امکان پذیر است و حاصل آن ارتقای بهره وری اقتصاد و افزایش کیفیت زندگی خواهد بود.


وی افزود: به این ترتیب می توان تاکید کرد که بهینه سازی انرژی و محیط زیست یکی از فعالیت های اصلی اقتصاد دانش بنیان است. به عبارتی دیگر ارزش افزوده حاصل نه از طریق گسترش ظرفیت های تولیدی بلکه از طریق بکارگیری دانش و عملیاتی کردن دانش صورت می پذیرد. در این فرآیند نیروی انسانی لازم برای پیگیری فعالیت ها الزاما نیروهای تحصیلکرده و متخصص است و یکی از زمینه های اساسی اقتصاد جهت ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی تحصیلکرده با تحصیلات عالی به شمار می آید بنابراین بهینه سازی انرژی و محیط زیست یک رکن اساسی برای اقتصاد دانش بنیان در سه دهه گذشته در سطح جهانی بوده و یک ضرورت مهم برای شکل گیری اقتصاد دانشبنیان در کشور ما به شمار می آید.


سبوحی درباره روند فرآیند توسعه فناوری های بهینه سازی انرژی و محیط زیست خاطر نشان کرد: بهینه سازی انرژی و محیط زیست ایجاب می کند از فناوری های کارآمد و با بازده بالا در فرایندهای تولیدی و خدماتی استفاده شود بنابراین باید تقاضایی برای این فناوری ها در بخش های اقتصادی و اجتماعی وجود داشته باشد لذا در گام اول باید موانع برای گسترش تقاضا جهت فناوری های کارآمد انرژی رفع شود و این امر ارتقای سیاستگذاری انرژی و یکپارچه سازی سیاست های مدیریت انرژی در سطح کلان را ایجاب می کند.


تدوین خط مشی بهینه سازی انرژی


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: برای این منظور تدوین خط مشی بهینه سازی انرژی، سیاست پایدار برای حمایت از گسترش فعالیتهای توسعه انرژی و ایجاد استانداردهای فناوری و فعالیت ها و بکارگیری استانداردهای سطح بالا در همه بخش های جامعه یک الزام است.


وی با بیان اینکه ارتقای سیاست های کلان انرژی یک شرط لازم و اساسی بوده است، گفت: این امر به گسترش تقاضا برای فناوری های کارآمد انرژی و توسعه فعالیت های شرکت های خدمات انرژی منجر شده و توسعه فعالیت های شرکت های خدمات انرژی به گسترش تقاضا برای محصولات شرکت های دانش بنیان منجر خواهد شد به عبارتی دیگر بازار فناوری کارآمد انرژی و محیط زیست در جامعه شکل می گیرد.


سبوحی ضمن اشاره به این موضوع که توسعه دانش فنی یک نیاز برای شرکت های دانش بنیان خواهد بود که از طریق پژوهش های هدفمند در دانشگاه ها می تواند تامین شود گفت: گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان تنها هنگامی می تواند پایدار باشد که دانش فنی نیز توسعه پیدا کرده و به این ترتیب زنجیره تولید و کاربرد علم با پیوستن دانشگاه ها به بازار دانش فنی تکمیل شود لذا ایجاد و گسترش بازار خدمات انرژی، بازار فناوری های کارآمد انرژی و محیط زیست و بازار دانش فنی از جمله مواردی است که باید در دستور کار ستاد بهینه سازی انرِی و محیط زیست قرار گیرد.


الزامات فناوری در حوزه بهینه سازی انرژی و محیط زیست


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره الزامات توسعه فناوری کارآمد انرژی خاطر نشان کرد: ارتقای سیاست های کلان انرژی، گسترش فعالیت شرکت های خدمات انرژی و رفع موانع مربوط به آن، حمایت از شرکت های دانش بنیان برای توسعه فناوری های کارآمد انرژی و محیط زیست و تجاری سازی آنها، حمایت از ارتباط دانشگاه ها با شرکت های دانش بنیان و خدمات انرژی و دستگاه های اجرایی در بخش انرژی از جمله الزامات توسعه فناوری در حوزه بهینه سازی انرژی و محیط زیست است.


سبوحی همچنین ابراز کرد: ارزیابی پتانسیل های انرژی در نقاط مختلف کشور از طریق ایجاد شبکه های دانشگاهی، توسعه زیر ساخت های فنی برای ایجاد شرکت های یکپارچه کننده در سطح خدمات انرژی و دانش بنیان و توانمندسازی شرکت های دانش-بنیان و دانشگاه ها و تسهیل تبادل اطلاعات و همکاری بینابین از دیگر ملزومات توسعه فناوری کارآمد در حوزه انرژی است.


وی درباره ضرورت تشکیل ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست گفت: با توجه به تداوم روند فزاینده مصرف حامل های انرژی، ازدیاد برداشت از منابع انرژی فسیلی و تخصیص حجم زیادی از منابع اقتصادی به بخش انرژی، افت شدید بهره وری اقتصادی در کل کشور را موجب می شود به همین منظور سازماندهی امر توسعه فناوری های کارآمد انرژی و محیط زیست و استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت بهینه سازی انرژی یک التزام اجتماعی و اقتصادی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در همین راستا، ستادی تحت عنوان ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد وماموریت خود را در راستای پاسخگویی به ضرورت‌های مورد بحث، سازماندهی و در شش ماهه اول سعی کرده است با همیاری کارگروه های تخصصی موارد لازم را برنامه ریزی کند. در این مدت ضمن تعریف ماموریت و اهداف و تدوین سند ملی ستاد سعی بر این بوده است که در راستای ارتقای سیاست‌های کلان کشور از طریق همکاری با وزارت نفت و نیرو اقدام کند. توسعه و بالفعل بودن پتانسیل بهینه سازی انرژی و محیطزیست ایجاب می کند فناوری های کارآمد انرژی و محیط زیست توسعه یافته و در فرآیندهای تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد. لذا سازماندهی امر توسعه فناوری‌های کارآمد انرژی و محیط زیست و استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت بهینه سازی انرژی یک التزام اجتماعی و اقتصادی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.




انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن