تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804710612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدیدترین پروژه دلواپسان؛ احضار علی لاریجانی برای فاش کردن جزئیات مذاکرات


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
جدیدترین پروژه دلواپسان؛ احضار علی لاریجانی برای فاش کردن جزئیات مذاکرات

جدیدترین پروژه دلواپسان؛ احضار علی لاریجانی برای فاش کردن جزئیات مذاکرات
با ناکام ماندن تلاش های دلواپسان برای گرفتن اطلاعات مذاکرات هسته ای از وزارت امور خارجه، این طیف علی لاریجانی را برای یک نشست مشترک به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردند تا بلکه از طریق رئیس مجلس بتوانند نسبت به فرآیند مذاکرات آگاه شوند.
به گزارش نامه نیوز به نقل از پیام‌نو، با ناکام ماندن تلاش های دلواپسان برای گرفتن اطلاعات مذاکرات هسته ای از وزارت امور خارجه، این طیف علی لاریجانی را برای یک نشست مشترک به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردند تا بلکه از طریق رئیس مجلس بتوانند نسبت به فرآیند مذاکرات آگاه شوند.

به گزارش پیام نو، این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در بزنگاه مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵، مخالفان دولت در مجلس دو طرح همزمان را برای تقابل با وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دادند؛ لزوم تصویب توافق جامع در صحن علنی و طرح تعیین راهبردهای فنی، حقوقی و سیاسی فعالیت های هسته ای.

هر چند اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته اند که حضور لاریجانی در این کمیسیون یک «دعوت معمولی» است اما از مجموعه شرایط چنین به نظر می رسد که این حضور بیشتر شبیه یک احضار باشد. علی لاریجانی مهمترین مدافع محرمانه ماندن مذاکرات هسته ای و عدم افشای جزئیات آن در مجلس است. وی حتی یک بار برای دادن هشدار در این زمینه به مخالفان دولت در مجلس، با نمایندگان جلسه غیر علنی تشکیل داد. در آن جلسه لاریجانی از نمایندگان خواست در حوزه وظیفه کاری خود اظهارنظر کرده و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند اما این اظهارات لاریجانی اعتراض حسینیان نماینده تهران و کریمی قدوسی نماینده مشهد را به دنبال داشت.

اطلاع از جزئیات مذاکرات هسته ای طی ۶ ماه گذشته یکی از درخواست های جدی مخالفان بود که البته محمد جواد ظریف هم گفت اگر استیضاح هم بشود جزئیات مذاکرات را فاش نخواهد کرد. بعد از این اظهار نظر و همچنین هشدارهای مقامات عالی رتبه نظامی همچون سرلشکر فیروزآبادی به رسانه های مخالف توافق ژنو، مخالفان دولت چاره را در این دیدند که از راه های دیگر سیاست خود را پی ریزی کنند. دعوت احضارگونه علی لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی را نیز می توان قسمتی از همین سیاست ها و برنامه ها دید.

با این وجود اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به این حضور سخنان یکسانی را مطرح نمی کنند. در حالی که منصور حقیقت پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی به پیام نو می گوید که این حضور یک اتفاق عادی است و ربطی به مذاکرات ندارد، صفر نعیمی رز، عضو دیگر کمیسیون و سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت و از دیگر نزدیکان علی لاریجانی به پیام نو می گوید که چنین جلسه ای اصلا قطعی نشده و احتمال تشکیل آن هنوز کم است.

می خواهیم اشراف بیشتری به مباحث هسته ای داشته باشیم

در مقابل اما طیف های دیگری از نمایندگان هستند که اظهاراتی متفاوت را مطرح می کنند. محمدرضا محسنی ثانی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تائید می کند که این جلسه در راستای اطلاع یافتن نمایندگان از جزئیات مذاکرات هسته ای است. وی به پیام نو می گوید: «آقای لاریجانی سابقه جدی در بحث مذاکرات هسته‌ ای داشتند و قبلا به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، تیم مذاکره کننده را رهبری می کردند و به همین دلیل از تخصص در این زمینه برخوردار هستند. بعد از آن هم که آقای لاریجانی رئیس مجلس شدند هم در قامت یک رئیس قوه و هم به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی به طور طبیعی در جریان تحولات هسته ای بودند که تا امروز هم چنین است. یعنی امروز هم یکی از کسانی که در جریان جزئیات بحث هسته ای قرار دارد، آقای لاریجانی است. بحث مذاکرات الان پیچیده تر شده است، به خصوص اینکه طرفین وارد مراحل نگارش متن نهایی شده‌ اند و زیاده خواهی و درخواست های خارج از پروتکل آمریکا و همپیمانانش نیز تمامی ندارد. کمیسیون علاقه دارد تا هم از دیدگاه های آقای لاریجانی مطلع شود و هم اینکه با توضیحات ایشان اشراف بیشتری به مباحث هسته ای داشته باشد و با اطلاعات بیشتری این موضوعات را پیگیری کند تا اگر جایی نیاز به ورود مجلس بود بتوانیم قوی تر وارد شویم».

سید حسین نقوی حسنی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در سخنانی مشابه به پیام نو توضیح می دهد که «نمایندگان به هر حال توقع دارند تا در جریان برخی تحولات هسته ای باشند و الان هم با توجه به انجام مذاکرات وین ۶ بهتر دیدند تا از طریق آقای لاریجانی جواب دغدغه های خود را بگیرند و راجع به اتفاقاتی که می افتد کسب اطلاع کنند. نمایندگان به هر حال اخباری را از این طرف و آن طرف می شنوند و تمایل ندارند تا بر اساس آن اخبار که معلوم نیست موثق هستند یا خیر، تصمیم گیری کنند».

می خواهیم از همه جزئیات مذاکرات باخبر شویم

این همه در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یعنی علاءالدین بروجردی خود از اعضای شورای عالی امنیت ملی است که در جریان جزئیات مذاکرات قرار دارد. محمدرضا محسنی ثانی در پاسخ به این سوال که آیا بروجردی اطلاعاتی از مذاکرات را در اختیار نمایندگان قرار داده یا خیر، توضیح می دهد: «آقای بروجردی در یکی از کمیته های زیر مجموعه مباحث هسته ای در شورای عالی امنیت ملی عضو هستند که مطالبی را که آنجا مطرح می‌شود را عموما در کمیسیون مطرح می کنند. نظر کمیسیون بر اشراف اطلاعاتی فراتر از آنچه که در این کمیته ها بررسی می شود، است». وی تصریح می کند که نمایندگان می خواهند از طریق رئیس مجلس در جریان جزئیاتی بیشتر از آنچه که تا کنون به آنها منتقل شده است، قرار بگیرند. نقوی حسینی درباره دلیل این درخواست نمایندگان توضیح می دهد که «به هر حال برخی از نمایندگان محترم مجلس نسبت به راهی که مذاکرات طی شده است نگرانی هایی دارند».

این همه در حالی است که صبح روز شنبه، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است: «دستورالعمل مذاکره‌کنندگان ما کاملا مشخص است و آنها طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی عمل می‌کنند». این اظهارنظر مشخص و روشن بروجردی می تواند پاسخی ضمنی به طیف مخالفان دولت در مجلس باشد که اکنون در پی کسب اطلاعات بیشتر از طریق کشاندن علی لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند.

هنوز رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس نسبت به دعوت علی لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی واکنشی نشان نداده اند. طیف نزدیک به علی لاریجانی در مجلس طی ماه های گذشته از جمله حامیان مذاکرات هسته ای بوده اند و همین موضوع می تواند موجبات ایستادگی مجدد آنها در مقابل درخواست نمایندگان برای افشای قسمتی از اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته ای باشد. هر چند که با این اقدام و همچنین دو طرح اخیر نمایندگان مخالف دولت به نظر می رسد که طیف های تندرو فعلا قصدی برای عقب نشستن از مواضع خود در قبال دستگاه دیپلماسی را نداشته باشند.




1393/4/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن