تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814708955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج از رکود با حمايت از توليد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ تير ۱۳۹۳ (۹:۱۶ق.ظ)
آرمان: خروج از رکود با حمايت از توليد
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آرمان چنين نوشت:
دولت در برنامه خود دو اصل را درنظر گرفته که يکي خروج از رکود اقتصادي و ديگري کنترل نرخ تورم است ولي ابزارهاي لازم براي تحقق همزمان اين دو مقوله را دراختيار ندارد. هرچند شيب صعودي نرخ تورم کند شده و برخلاف انتظار مخالفان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها دال بر اينکه اگر اين فاز اجرايي شود، درنهايت نرخ تورم هم به دنبال آن افزايش پيدا مي کند، در عمل ديديم اقدامات دولت در کنترل نرخ تورم تاحدودي کارساز بود. در اقتصادي که به سوي غيردولتي و همچنين آزادسازي حرکت مي کند، عوامل بازار تعيين کننده اند. طرح مباحثي مبني بر اينکه هيچ گونه افزايش قيمتي نخواهيم داشت درمورد قيمت کالاهايي که کنترل آنها در اختيار دولت است مانند آب، برق و حامل هاي انرژي هم عملا تحقق نيافته.
اصولا در کشوري که نرخ تورم بالاي 20 درصد است، ثابت نگه داشتن قيمت ها به معناي مرگ واحدهاي توليدي است، يعني اينکه ما طرف عرضه را محدود مي کنيم زيرا هزينه هاي توليد متناسب با افزايش نرخ تورم، افزايش پيدا مي کند و اگر قيمت کالاهاي عرضه شده توسط بنگاه هاي توليدي بخواهد با فشار دولت ثابت بماند، درنهايت نابودي توليد را به دنبال خواهد داشت. براي مثال درمورد ثابت نگه داشتن قيمت خودرو يا ارز و جلوگيري از افزايش آنها، به طور مستقيم روي عرضه اين کالاها و ايجاد بازار موازي يا بازار سياه آنها بازتاب دارد. با اين وجود همين ثابت نگه داشتن قيمت حامل هاي انرژي و اجازه ندادن به اصلاح قيمت ها در نيمه دوم سال جاري به پديده قاچاق مواد سوختي در کشور انجاميده است.
به طوري که طبق گزارش هاي رسمي و غيررسمي روزانه بالغ بر 10ميليون ليتر قاچاق فرآورده هاي نفتي به خارج از کشور داريم. به هر حال انجام اصلاحات اقتصادي به عنوان يک عمل جراحي شناخته مي شود و عمل جراحي هم بدون درد نيست. اينکه دولت کماکان بخواهد روي بسياري از کالاها يارانه پرداخت کند عملا به معناي مصرف بي رويه بسياري از خدمات و کالاهاي عرضه شده توسط دولت است. در همه کشورها سياست هاي دولت ها بر پايه تقويت طرف عرضه است و نه تقاضا. به همين دليل است که مي بينيم افزايش جزئي قيمت حامل هاي انرژي نتوانسته ميزان مصرف آن را در کشور پايين بياورد. به طوري که بر پايه اطلاعات رسمي منتشرشده توسط دولت، ميزان مصرف بنزين در سه ماهه نخست سال جاري، 4درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته که اين خود بار سنگيني را روي دوش دولت گذاشته و نتيجه اين است که به طورمثال پروژه هاي سدسازي در کشوري مانند ايران که در منطقه نيمه بياباني است، به علت کاهش شديد بودجه هاي عمراني توسط وزارت نيرو متوقف مي شوند.
همچنين پروژه هاي بزرگي مانند سدهاي مخزني و برق آبي کارون2، کارون5 و بازوک و سد بزرگ بختياري که توسط مشاوران خارجي و عمدتا آمريکايي قرار بود روي رودخانه هاي کارون و دز ساخته شوند به حالت تعطيل درآمده و وزارت نيرو صورت مساله را پاک کرده و تنها در 3ماهه نخست سال جاري دوهزار نفر از نيروهاي پيمانکاري خود را اخراج کرده است. اين به آن معناست که هزينه کنترل قيمت ها را خود مردم پرداخت مي کنند يا به عنوان نمونه ديگر وزارت نيرو، بودجه کافي براي پرداخت هزينه برق نيروگاه هاي بخش خصوصي را ندارد و درنتيجه روند ساخت نيروگاه هاي جديد کند شده و دولت در فصل تابستان ناچار به درخواست کاهش مصرف از مردم است.
انجام دو عمل کنترل قيمت ها و کنترل نرخ تورم کار بسيار پيچيده اي است که در شرايط فعلي با وجود تحريم هاي اقتصادي و عدم روابط سازنده و مستقيم با سيستم مالي جهان، کار را براي دولت دشوارتر کرده است. در شرايط فعلي بايد به بنگاه هاي اقتصادي اجازه دهيم که سرپاي خود بايستند. اينکه با کنترل قيمت ها موجب واردشدن خسارت هاي سنگين به واحدهاي توليدي شويم که نمونه آن در اطلاعات ارائه شده توسط مديرعامل شهرک هاي صنعتي است مساله اي است که نيازمند بازبيني در سياست هاي گذشته است ولي با اين وجود محدودکردن رشد قيمت ها با توجه به افزايش هزينه هاي توليد ثمري به دنبال ندارد.
همان طور که نگه داشتن پايين نرخ برابري ريال در مقابل ساير ارزها به يکباره همانند حبابي ترکيد و قيمت ارز در بازار نسبت به چند سال گذشته سه برابر شد. کنترل قيمت ها به شکل دستوري در شرايط فعلي عملا دولت را از رسيدن به خروج از تورم متوقف مي کند و از طرف ديگر با کاهش شديد سرمايه گذاري ها توسط بخش خصوصي و عدم امکان سرمايه گذاري بيشتر در اقتصاد و پايين بودن نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي، زمينه اي را فراهم کرده تا اميد به خروج از رکود و درنهايت افزايش عرضه کالا و خدمات با دشواري هاي جدي روبه رو شود.
نويسنده: دکتر بهمن آرمان













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن