تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820467149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نویسنده ترک: داعش، نمود ظاهری پروژه پیچیده تجزیه عراق است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نویسنده ترک: داعش، نمود ظاهری پروژه پیچیده تجزیه عراق است آنکارا- ایرنا- ˈکنعان چامورجوˈ محقق و نویسنده سرشناس اسلام گرای ترکیه در تحلیل رویدادهای اخیر در عراق و فعالیت های گروهک تروریستی موسوم به ˈداعشˈ و مواضع آنکارا در قبال آن گفت: حملات سازمان تروریستی نهیلیستی موسوم به ˈداعشˈ در عراق، نمود ظاهری طرح پیچیده تجزیه عراق است.


به گزارش ایرنا، نویسنده ایرانشناس ترکیه ای در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنکارا تصریح کرد، مساله، صرفا جنگ تعدادی ماجراجو به پای عقاید و افکار عجیب و غریب آنها نیست. آنچه که می خواهند در عراق اجرا کنند، تقارن طرحی است که در سوریه اعمال کردند. اصولا تفاوت در واکنشهای کشورهای منطقه به داعش نیز موید این ادعاست.
چامورجو گفت: به عنوان مثال از ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه حتی یکبار نیز سخنی در باره تروریست بودن داعش نشنیده ایم. حتی او به جای متهم کردن داعش در حملات وحشیانه اخیرش در عراق، مدعی است مسبب اصلی رویدادهای اخیر عراق، نوری المالکی نخست وزیر فعلی آن کشور است. اردوغانی که تاکنون هیچگاه نگفته است مسبب اصلی فعالیتهای تروریستی علیه کشورهای اروپایی، اشغالگران غربی می باشند، اکنون به راحتی می گوید مسبب اصلی حملات داعش، مالکی است.
این نویسنده اسلامگرای ترکیه با گمانه زنی اینکه دستور کار سیاسی اولویت دار برای تجزیه عراق، ساقط کردن نوری المالکی از قدرت است، می گوید هدف از اینکار تضعیف قدرت جامعه شیعیان در عراق و زمینه سازی روانی برای شکل گیری نظام اقلیت گرای همانند دوران صدام است. به نوعی کاری را که با انتخابات مشروع نتوانسته اند انجام دهند، می خواهند با کودتا، دولت را برکنار کنند و چنین دیده می شود که آنکارا نیز نگاه مثبتی به این پروژه دارد و این را از اظهارات مقامات دولتی می توان فهمید.
چامورجو با طرح این سووال که به فرض محال، گوئیم توانستند مالکی را از سر قدرت گرفتند، با توجه به واقعیت وجود جامعه شیعه در عراق، تابلوی سیاسی آتی چه تفاوتی با وضع فعلی خواهد داشت؟ گفت: آیا می خواهند با مهندسی انتخابات را تنظیم کنند و یا دولت اقلیتی همانند دیکتاتوری صدام را به عراق حاکم کنند؟
او با اشاره به اینکه اتهامات مذهب گرایی به نوری المالکی در حال حاضر تنها دلیل محافلی است که برای طرح تجریه عراق دندان تیز کرده اند، گفت: این درحالی است که در بین جمعیت هشت میلیونی سنی های عراق، فقط چند هزاری از آنها به داعش پیوسته اند. از اتهام مذهب گرایی به مالکی برای مشروعیت بخشیدن به تروریسم داعش استفاده می شود.
چامورجو با تصریح اینکه اتکای عقل سیاست خارجی دولت آنکارا به این دروغ از دیدگاه وی شرم آور است، گفت: آیا دو عشیره ای که به داعش پیوسته اند، سنی های عراق را نمایندگی می کنند؟ این شبیه همان دروغی است که در مورد سوریه گفتند.
این نویسنده با تاکید بر اینکه تلاش برای دور ساختن نوری المالکی از قدرت با روشهای غیرمشروع به مفهوم ضربه بر اراده ملی عراق می باشد، گفت: آنکارا حمایت از این طرح را کتمان نمی کند. به یاد داشته باشیم که اردوغان که اکنون خودرا برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آماده می کند، تا چندی پیش، معترضین در این کشور را به عنوان ˈنیروهای کودتاگرˈ متهم می کرد. این برخورد دوگانه در گفتمان اردوغان را چگونه باید بررسی کرد؟
او با اشاره به اینکه یکی از سووالهای اساسی در بحران عراق، حمایت و یا عدم حمایت آنکارا از داعش است، گفت، آنکارا همواره این را رد می کند ولی فرضیه های قوی موجود این ادعا را تضعیف می کند. از اردوغان این سووال می شود: اگر ترکیه از داعش حمایت نمی کند، پس چرا به عبور پنج هزار تکفیری از خاک ترکیه و پیوستن آنها به این گروه تروریستی چشم پوشی شده است؟ چرا تروریستی به نام طارق هاشمی که جرم وی ثابت و حکم اعدام در حقش صادر شده، در بالاترین سطح در ترکیه پناه داده شده است؟
چامورچو مدعی شد: چنین به نظر می رسد اردوغان که نتوانسته خودرا از پارادایم ˈنظامی که اسراییل را در کانون خاورمیانه می نشاندˈ رهایی بخشد، از این رو بعداز خرابی سوریه، به خراب کردن عراق بسیج شده است. در حالی که وعده داده بود که با برقراری ˈروابط عالیˈ با همسایگان ترکیه، عمق استراتژیک به ترکیه ببخشد. ولی اکنون به مرحله ای رسیده ایم که برعکس ترکیه عمق استراتژیک تروریسم شده است.
دکترین داود اوغلو معروف به دکترین “عمق استراتژیک” (Strategic Depth) است که در کتابی به همین نام منتشر شده است.
او با اشاره به اینکه وقتی اردوغان در سال 2002 میلادی با تشکیل حزب آک خواست وارد میدان کارزار سیاست شود، به او گفتند که اگر راه ˈنجم الدین اربکانˈ نخست وزیر فقید و رهبر حزب منحله اسلامگرای ˈرفاهˈ را دنبال کنی، سرنوشتی مشابه وی خواهی داشت، یادآور شد: اربکان کشورهای اسلامی را در قبال ˈطرح نظامی در خاورمیانه که کانون آن اسراییل استˈ بسیج کرده بود.
چامورجو به موضوع مبارزه گسترده دولت آنکارا با جماعت نور به رهبری فتح الله گولن خود تبعید در پنسیلوانیای آمریکا به دنبال عملیات ارتشا و فساد 17 دسامبر سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد، توطئه تشکیل سازمان تروریستی به نام ˈسلامˈ به رهبری اردوغان نیز نتوانست او را از این طرح صهیونیستی دور کند.
این نویسنده با تاکید دوباره بر اینکه آنکارا بازی خودرا مبتنی بر طرح نظامی در خاورمیانه که کانون آن اسراییل است، شکل می دهد، افزود: علت خرابیهای سنگین در سوریه و عراق نیز همین طرح است. به همین خاطر است که واکنش ها به ایران، سوریه و حزب الله که قاطعانه در مقابل این طرح ایستاده اند، زیاد است.
او با تاکید براینکه هدف نظام ˈآنگلو – فرنکˈ نشاندن جزیره ˈاسراییلˈ در میان دریای عرب بود، می افزاید: به دنبال این آزمون، خواستند طرح بروز شده ˈخاورمیانه جدیدˈ خانم ˈکاندولیزارایسˈ وزیرخارجه اسبق آمریکا را امتحان کنند. آمریکای نئوکون صرفا برای نظام خاورمیانه ای که اسراییل در کانون آن قرار دارد، تلاش نمی کند، همزمان برای ماندن اسراییل به عنوان ˈاشکنازیستانˈ نیز تلاش می کند.
به تحلیل چامورجو، وابسته ماندن آنکارا به طرح اشکنازی ماندن اسراییل، ناشی از اختلاف پارادایم با دیدگاههای ایران و روسیه است. اگر اسراییل اشکنازی نماند، به گفته او ˈکردستان بارزانیˈ ( استقلال اقلیم کردستان عراق) نیز ممکن نخواهد بود.
او در خاتمه گفت: آنچه که تخمین و گمانه زنی را دشوار می کند این است که آنکارا که خودرا با رفرانس و ارجاعات عثمانی می خواهد شکل دهد، چرا خودرا پایبند اسراییل اشکنازی کرده است؟
خاورم/2011**7074**1586

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن