تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827562206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسیم رمضان/2 عابدینی: عبادت حلقه واسطه­‌ای بین عقیده و اخلاق است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نسیم رمضان/2
عابدینی: عبادت حلقه واسطه­‌ای بین عقیده و اخلاق است
امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه عبادت حلقه واسطه­‌ای بین عقیده و اخلاق است، گفت: عبادت همراه با حضور قلب، اخلاص و معرفت، عبادت‌کننده را در حوزه جهان‌بینی با شتاب بیشتری به سوی «یقین» پیش می­‌برد.

خبرگزاری فارس: عابدینی: عبادت حلقه واسطه­‌ای بین عقیده و اخلاق است



به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، خداوند بزرگ، خدایی است که تاب مهجوری نداشت و در آغاز تنها فرشتگانی تسبیح وی را می‌گفتند که عقل محض بودند و هیچ از عشق نمی‌دانستند. حافظ نیز با درک همین موضوع است که می‌گوید: «فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی/ بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز» و آنگاه که ساقی گلابی به خاک آدم ریخت، موجودی خلق شد که خداوند برای آفرینش وی خود را ستود و فرشتگان را فرمان به کرنش در برابر وی داد. چنین خدایی را نتوان تسبیح نگفت؛ چه انسان خود حاصل عشقی است که فرشته نمی‌داند چیست و آنگاه که فرشته خداوند را می‌گوید «آیا می‏خواهی در روی زمین موجودی قرار دهی که تباهی کند و خون‌ها بریزد، با اینکه ما تو را به پاکی می‏‌ستاییم و تقدیس می‏گوییم؟» وی را پاسخ می‌فرماید که «من چیزهایی می‏دانم که شما نمی‌‏دانید». اما این موضوع که انسان تا چه اندازه ضرورت ستایش این خالق را درک کرده و بدان آگاه است، باید دانست و به راهی رفت که پایان آن رسیدن به مرتبه بندگی خداست. در این خصوص با حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت شهر قزوین و رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان قزوین سخن گفتیم. حاصل گفت‌وگو با این پژوهشگر و مفسر قرآن کریم در پی می‌آید. آیا انسان برای پرستش خداوند تعهدی دارد و پیمانی با خداوند بسته است؟ قرآن کریم از دو نوع پیمان و پیمان‌­نامه سخن به میان آورده است که نوع نخست آن، پیمان‌های مقطعی، منطقه‌ای و قومی است. پیمان­‌هایی که خدا از بنی اسرائیل گرفته، نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود و از جمله آن‌ها این بخش از سوره مبارکه بقره است که «و آن گاه که از شما پیمان گرفتیم تا خون یکدیگر مریزید و یکدیگر را از خانه­‌هایتان بیرون نکنید، سپس شما اقرار کردید و شما گواه هستید». همچنین خدا از هر یک از پیامبران پیمانی گرفته که نمونه دیگری از پیمان‌های مقطعی، منطقه‌­ای و قومی است و در سوره احزاب به آن با عنوان پیمانی استوار از پیامبران اولوالعزم اشاره می‌کند. این مطلب را امام علی(ع) نیز در خطبه 1 نهج‌البلاغه مورد اشاره قرار داده و از پیمانی سخن به میان آورده است که خداوند از همه پیامبران گرفته تا آمدن پیامبر خاتم (ع) را بشارت دهند. نوع دوم این پیمان‌ها چیست؟ نوع دوم، پیمان­‌های عمومی، فراگیر و همیشگی است که این گروه از پیمان­‌ها دارای سه مصداق برجسته، مشخص و بسیار مهم هستند. مصداق نخست آن پیمان اعتقادی و پذیرش ربوبیت خداوند است که مشرکان و کافران نیز نسبت به ربوبیت پروردگار و الوهیت خدای متعال اعتراف و اقرار می­‌کنند. مصداق دوم پیمان عبادی است و این آیه از سوره یس نمونه‌ای از آن محسوب می‌شود که «ای فرزندان آدم مگر از شما پیمان نگرفتیم که شیطان را پرستش نکنید. همانا او دشمن آشکار شماست و اینکه تنها مرا پرستش کنید که راه راست همین است». همچنین مصداق سوم پیمان اخلاقی با این نمونه از سوره شمس که «و سوگند به نفس آدمی و آنچه که او را استوا و اعتدال بخشید، پس فجور و تقوا را به وی الهام کرد، به یقین هر کس خود را تزکیه کرد، رستگار شد و به یقین آن کسی که خود را آلوده ساخت، ناکام شد». واکنش فطرت آدمی در مواجهه با پیمان­‌ها در اشعار حافظ نیز به چشم می‌خورد. تدبر در مفاد پیمان­‌های یاد شده بار دیگر هندسه جامع دینی را نمایان و جایگاه عبادت و بندگی را در آن مشخص می‌کند. جایگاه پرستش در دین چگونه است؟ شاکله دین و جغرافیای جامع آن را در سه بخش می­‌توان مشاهده کرد که بخش نخست آن بینش و نگرش دینی است و اعتقاد به خداوند، اسماء و صفات خدا، وحی و نبوت، فرشتگان الهی، کتاب‌های آسمانی، رسالت، امامت، معاد و مانند آن را دربرمی­‌گیرد. بخش دوم هم عبادت و بندگی را شامل می‌شود و در این بخش از حقیقت بندگی، مصادیق عبادت، احکام و مقررات و نیز آثار و برکات عبودیت، تصویر چهره بندگان فرهیخته سخن به میان آمده و آسیب‌ها و آفت‌های عرصه یگانه‌­پرستی و پرستش خدای یگانه مانند شرک، ریا، عجب است. امور اخلاقی، ملکات نفسانی و فضایل و رذایلی که در روح انسان پدیدار می­شود و به پایداری و ثبات می­رسد، بخش سوم را تشکیل می‌دهد. این امور به گونه­‌ای با خلقت انسان آمیخته و عجین می‌­شود که گویا بخشی از آفرینش اوست و به همین دلیل خَلْق و خُلق از یک ریشه برخاسته است. بخش سوم که همان امور اخلاقی است از بخش دوم یعنی عبادت نشأت می­‌گیرد، از آن متأثر می­‌شود و محصول و میوه آن به حساب می­‌آید؛ چنانکه بخش دوم خود از بخش نخست سرچشمه گرفته و ثمره و نتیجه آن محسوب می‌­شود. پس با در نظر گرفتن این سه بخش آیا می‌توان گفت که اخلاق و عقیده صحیح، انسان را به عبادت خداوند رهنمون می‌کند؟ به بیانی روشن‌­تر جهان‌بینی و نگرش انسان به نظام هستی، مبدأ، منشأ و آفریننده جهان، اسماء و صفات جمال و جلال الهی به هر اندازه از عمق و دقت بیشتری برخوردار باشد، بنده را با انگیزه­ای قوی­تر، شور، نشاط و اشتیاقی بیشتر و انس، الفت و محبتی افزون­تر وامی­دارد تا در برابر ذات مستجمع همه کمال‌­ها، آفریننده هستی و پروردگار جهانیان به کرنش پردازد. عبادت هرچه از حضور قلب، اخلاص و معرفت بهره‌­مند باشد، عبادت‌کننده را در حوزه جهان­بینی با شتاب بیشتری به سوی «یقین» پیش می‌­برد و در حوزه مبانی اخلاقی، ملکه «تقوا» را در او استحکام می­بخشد و تثبیت می­‌کند. پس عبادت حلقه واسطه­‌ای بین عقیده و اخلاق است. رابطه عبادت با هر یک از دو مؤلفه اخلاق و عقیده چگونه است؟ از سویی عبادت خاستگاه ملکات اخلاقی است، چراکه فضایل اخلاقی از کرامت نفس نشأت می­‌گیرد؛ در حالی که «کرامت» ثمره تقوا و «تقوا» ثمره «عبادت» است. از سوی دیگر هم با پیدایش فضایل اخلاقی، انسان مستعد حضور در مدارج بالاتر بندگی می‌شود و این اثرگذاری و اثرپذیری متقابل همان­گونه که بین عقیده و عبادت جریان دارد، بین عبادت و اخلاق نیز همواره جاری است. در یک کلام می­‌توان گفت که عبادت از عقیده برمی‌­خیزد و پایگاه و خاستگاه ملکات اخلاقی می­‌شود و اخلاق عبادت را عمق و لطافت می‌­بخشد و عبادت پرستش­‌کننده را به قله یقین صعود می‌­دهد. انتهای پیام/77011/ب۴۰

93/04/14 - 09:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن