واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ملودرامهاي تلويزيون بازنده جنگ با فارسيوان
اشک و آه» هديه شبانه سيما به بينندگان است صداوسيمايي که در محاصره شبکههاي پرنفوذ و پرطرفدار ماهوارهاي قرار گرفته در روزهاي تابستان مجموعهاي از آثار ملودرام را راهي آنتن ميکند تا اشک و آه و غمخواري انگيزهاي براي تماشاي مجموعههاي شبانه شود. در روزهايي که اخباري مبني بر پخش هرشبي يک مجموعه غيرکمدي منتشر شده بود، کمتر کسي تصور ميکرد، اين آثار بتواند به محبوبيتي مشابه محبوبيت مجموعههاي کمدي شبانه دست پيدا کند اما اين اتفاق رخ داد. استقبال گسترده از «نرگس» به کارگرداني سيروس مقدم گزينهاي به عنوان مجموعه شبانه غيرکمدي را براي برنامهسازان بيش از گذشته جدي کرد.«نرگس» در روزهايي مطرح شد که اغلب مجموعههاي کمدي به تقلب از دست يکديگر روي آورده و حتي در موارد موفق نيز به دليل تکرار بازيگران و سبک و سياق مشابه، جذابيت خود را تاحدودي کاهش داده بودند؛ و اين بار مجموعهاي ملودرام با طرح مسائل خانوادگي و گرهافکنيها و گرهگشاييهايي متفاوت از کارهاي کمدي، توانست ميان مخاطبان نفوذ پيدا کند و راهکار تازهاي را پيش روي برنامهسازان قرار دهد.اين روزها نيز به سبک سالهاي اخير نبض مجموعههاي شبانه تلويزيون در دست آثار جدي و ملودرام است. تماشاگران تلويزيون، تابستان سال 1389 را با دو مجموعه «فاصلهها» به کارگرداني حسين سهيليزاده و «زير هشت» ساخته سيروس مقدم طي ميکنند؛ و اين جداي از مجموعه دنبالهدار «تاوان» است؛ مجموعههايي که قرار است محبوبيت آثار ايراني را افزايش داده و تماشاگران را مجاب کند که به جاي تماشاي برنامههاي شبکههاي ماهوارهاي توليدات برنامهسازان ايراني را تماشا کنند.شبانههايي براي تابستان ايرانيانتولد مجموعههاي 90 شبي در صداوسيما همزمان با ساخت آثار کمدي شبانه بود. شبکه سوم سيما به عنوان شبکهاي پيشرو در اين زمينه وارد ميدان شد و تاکنون پرسابقهترين شبکه در زمينه پخش مجموعههاي شبانه محسوب ميشود، اما رويکرد صداوسيما در زمينه پخش مجموعههاي شبانه از چندي پيش تغيير کرده است.سال 1385 نخستين مجموعه در فضاي جدي به صورت شبانه روي آنتن رفت. «نرگس» نيازمودهاي بود که بعد از پخش اثر، موفقيتي ثبت کرد. محبوبيت مجموعههاي ملودرام شبانه اين روزها و در شرايطي که ديگر نه مهران مديري و نه رضا عطاران و نه مهران غفوريان کمديهاي شبانه ميسازند، بيش از هر زماني خودنمايي ميکند.نتيجه همين محبوبيت، پخش همزمان دو مجموعه شبانه ملودرام از دو شبکه مختلف است؛ «فاصلهها» به کارگرداني حسين سهيليزاده از نهم تير ماه روي آنتن شبکه سوم سيما و «زير هشت» ساخته سيروس مقدم از بيستم تير ماه براي نخستين بار از شبکه اول.سيروس مقدم با نوع خاص آثارش، کارگرداني شناخته شده براي تماشاگران برنامههاي تلويزيوني است. او از اواخر دهه 70 در مقام کارگرداني خوش فکر وارد عرصه مجموعهسازي شد و بعد از «روزهاي زندگي»، مجموعه «مسافر» را ساخت که با محبوبيت بالايي روبرو شد. براساس نظرسنجيهاي صورت گرفته اين مجموعه که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته شده بود به محبوبيت بالاي 80 درصد دست پيدا کرد.«زير هشت» با حضور بازيگران شناخته شدهاي چون آتيلا پسياني، امير جعفري و پانتهآ بهرام داستان مرد جواني است که ميخواهد يک شبه به همه چيز برسد، به همين خاطر دست به سرقت ميزند و با رفتنش به زندان ديد تازهاي به زندگي پيدا ميکند و اتفاقات متفاوتي برايش رخ مي دهد.مجموعه جديد مقدم با عنوان «زير هشت» در فضايي متفاوت نسبت به ديگر کارهايش به خصوص مجموعه طنز «چارديواري» که به کارگرداني او در نوروز امسال روي آنتن رفت، قرار دارد. «زير هشت» با حضور بازيگران شناخته شدهاي چون آتيلا پسياني، امير جعفري و پانتهآ بهرام داستان مرد جواني است که ميخواهد يک شبه به همه چيز برسد، به همين خاطر دست به سرقت ميزند و با رفتنش به زندان ديد تازهاي به زندگي پيدا ميکند و اتفاقات متفاوتي برايش رخ مي دهد.مقدم خود، اين کار را اثري در ژانر تلخ اجتماعي ميداند. او تصويربرداري اين کار را از اوايل اسفند ماه سال 1388 آغاز کرد و اکنون، نيمه دوم تيرماه 1389 مجموعه جديد اين کارگردان آماده پخش شده است. «زير هشت» هر شب ساعت 22:15 روي آنتن شبکه اول سيما ميرود. کامران تفتي، کتايون اميرابراهيمي، آرش مجيدي، مريم بوباني و آناهيتا افشار ديگر بازيگران اين مجموعهاند.از سوي ديگر تماشاگران مجموعههاي تلويزيوني همزمان با برگزاري مسابقات جامجهاني شاهد پخش مجموعه تازهاي از حسين سهيليزاده بودهاند؛ مجموعهاي که به نظر ميرسيد تب مسابقات فوتبال چندان فرصت مطرح شدن به آن را ندهد. «فاصلهها» از چهارشنبه نهم تير هر شب به جز شبهايي که مسابقات جام جهاني پخش ميشد، ساعت 23 روي آنتن شبکه سوم سيما رفته است. اين مجموعه 50 قسمتي داستان محسن و پسرش سعيد است که بر سر مسائل روزمره اختلاف فراوان دارند و اين اختلاف تا جايي پيش ميرود که سعيد تصميم ميگيرد از خانه فرار کند. سهيليزاده در اين مجموعه به بهانه قصه اصلي سراغ روايت مشکلات نسل نوجوان و درگيريهاي آنان با خانواده رفته است.تم تازه محبوب برنامهسازانبعد از پخش «نرگس» در سال 1385 اين جريان در سال 1386 متوقف شد و آن سال مجموعه شبانهاي با موضوع ملودرام روي آنتن نرفت تا اينکه در روزهاي پاياني تابستان پخش مجموعههاي ماه رمضان آغاز شد.در سال 1387 مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» به کارگرداني حسين سهيليزاده از تاريخ 15 تيرماه روي آنتن رفت؛ ساعت 23 هرشب تابستان آن سال فرصتي بود تا تماشاگران ماجراي بهرام و پويا و فاصلهها و به هم رسيدن آن دو برادر را پيگري کنند.اما تابستان سال گذشته را ميتوان گفت پرکارترين روزهاي صداوسيما در زمينه جذب تماشاگر بود؛ هدفي که موفق بودن آن چندان روشن نيست. سال گذشته در فصل تابستان چهار مجموعه «دلنوازان» به کارگرداني حسين سهيليزاده، «مسافران» ساخته رامبد جوان، «رستگاران» به کارگرداني سيروس مقدم و «شمسالعماره» ساخته سامان مقدم روي آنتن رفت. که فضاي ملودرام در اغلب اين آثار بر ساير تمها برتري داشت.براساس مسيري که صداوسيما در اين سالها پيموده تصور ميشود غير از مناسبتهايي همانند نوروز در ساير مقاطع گرايش بيشتر به سمت آثار جدي و ملودرام است؛ جرياني که تکبعدي بودن آسيب جدي آن محسوب ميشود.شفيعي: صداوسيما نيازمند بودجه بيشتري استمحمدرضا شفيعي، تهيهکننده مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» معتقد است مجموعههاي ملودرام محبوبيت بالايي در بين تماشاگران دارد. او در اين زمينه به خبر گفت: «بديهي است که اين روزها مجموعههاي ملودرام در ميان تماشاگران بسيار محبوب هستند و دليل اين مدعا آمار استقبال 80 تا 90 درصدي تماشاگران از اين آثار است. مخاطبان اين نوع مجموعهها را دوست دارند و پيگير تماشاگر آنها هستند.»اين تهيهکننده در مورد غفلت از ساخت مجموعههاي کمدي گفت: «با وجود آنکه شايد گرايش به ساخت مجموعههاي ملودرام بيش از پيش شده باشد اما شبکههاي مختلف خود را موظف ميدانند که در مورد ساخت مجموعههاي طنز نيز فعاليت داشته باشند و تا جايي که اطلاع دارم مجموعه کمدي مهمي با حمايت شبکههاي تلويزيوني در دست ساخت است.»او با تاکيد براينکه تلويزيون با برنامهها و مجموعههايش توانايي مقابله با شبکههاي ماهوارهاي را ندارد، گفت: «مشخص است که دست برنامهسازان و به طور کلي صداوسيماي ما براي مقابله با شبکههاي ماهوارهاي به طور کامل پر نيست. صداوسيما مقدورات کمي دارد و براي اينکه به عنوان رسانهاي قوي در مقابل هجوم شبکههاي ماهوارهاي فارسيزبان بايستد بايد مورد حمايت جدي قرار بگيرد.»شفيعي اظهار داشت: «واضح است که مخاطبان صداوسيما اگر با مجموعههاي متنوع و جذابي روبرو شوند کمتر ممکن است سراغ شبکههابي خارجي و ماهوارههاي فارسيزبان بروند. قطعاً بايد بودجه سازمان افزايش يابد تا تعداد مجموعههايي که در طول سال ساخته ميشود نيز بيشتر شود و هرآنچه تماشاگر به دنبال ديدن آن در ماهوارهها ميرود به صورتي متناسب با فرهنگ خود ما در تلويزيون کشورمان تامين شود.»او همچنين در مورد کيفيت مجموعههاي توليدي گفت: «مجموعهها بايد به لحاظ کمي و کيفي افزايش پيدا کنند. ما به تعداد بيشتري مجموعه الف ويژه و الف خاص، مجموعههايي که مدت زمان ساخت آنها طولاني مدنظر است و قسمتهاي بيشتري دارند نياز داريم. همچنين در کنار اينها بايد مجموعههاي درجه ب و الف معمولي نيز براي همراه کردن عموم مخاطبان توليد شود. بايد براي جذب تماشاگر و جلب نظر آنان هزينهاي صرف کنيم تا غلبه و تاثير شبکههاي ماهوارهاي از بين برود.»مهام: ملودرام در ميان تماشاگران محبوب استمهران مهام، تهيهکننده مجموعه «نرگس» و «دلنوازان» اما معتقد است تماشاگر به هر دو ژانر ملودرام و کمدي نيازمند است. او در اين زمينه به خبر گفت: «اگر هر اثري داستاني جذاب داشته باشد ميتواند تماشاگر را با خود همراه کند. اين مسئله در مورد مجموعههاي ملودرام جديتر است. «ترانه مادري»، «دلنوازان» و «رستگاران» مجموعههايي در فضاي ملودرام بودند که بازخورد خوبي نيز در ميان تماشاگران داشتند.»او ادامه داد: «ساخت اين مجموعهها سختيهاي خاص خود را دارد. ادامه دادن داستاني در 50 قسمت به گونهاي که تماشاگر را با خود همراه کند، کار بسيار دشواري است. جايگاه ويژه مجموعههاي روتين اين کار را سختتر ميکند زيرا تماشاگران انتظار نسبتاً بالايي از اين آثار دارند.»مهام با اشاره به مجموعه «نرگس» گفت: «مجموعه «نرگس» به عنوان يک اتفاق در تلويزيون توانست مسير را براي ساخت مجموعههاي شبانه ملودرام باز کند. آن مجموعه به خوبي تماشاگر را با خود همراه کرده بود و در مورد ساير مجموعهها نيز تلاش ميشود تا اين موفقيت به دست آيد اما به هرحال ساخت اين مجموعهها مسير پرآزمون و خطاست که بايد طي شود تا در نهايت به پختگي لازم دست پيدا کنيم.»اين تهيهکننده همچنين در مورد مجموعههاي طنز گفت: «ما در کنار ساخت مجموعه ملودرام در صدد تهيه کار کمدي نيز هستيم و براي پاييز مجموعهاي به کارگرداني سعيد آقاخاني را در دست دارم که در آن از طنز تکراري آپارتماني دور شديم و به سمت نوع تازه و متفاوتي از کمدي رفتهايم.»نوشته : سميه عليپورتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]