تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816924033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساعتی که با آفتاب کار می کند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ساعتي که با آفتاب کار مي کند 
ساعت آفتابي
ساعت هاي آفتابي از ديدگاه هاي تاريخي، زيباشناسي و پايه هاي دانش ستاره شناسي هميشه براي ما جالب و مهم بوده اند. در اين نوشتار ديدگاه هاي تاريخ دانش و بنيادهاي اين ابزار همگاني و زيبا بررسي خواهد شد.ساعت هاي آفتابي از دوران کهنبر پايه نوشته هاي هرودت، پيشينه ساعت هاي آفتابي به پيش از پنج هزار سال پيش بر مي گردد. او اين ابزار هاي سنجش زمان را بر گرفته از شهر نشيني سومري ها و کلداني ها مي دانست. آنان انسان هاي پيشرويي بودند که در سرزمين ميان دورودان (بين النهرين) مي زيسته اند و بخش بندي هاي درستي از زمان داشته اند. بخش بندي 24 ساعتي زمان، که امروزه نيز کاربرد دارد، يادگار اين مردم است.در آغاز نخستين ساعت هاي آفتابي، تنها شاخص هايي بودند که زمان عبور خورشيد را از نصف النهار رصد گر (ظهر شرعي) و بلندترين نقطه آفتاب در آسمان نشان مي دادند و توانايي بازنمايي زمان را در روزهاي گوناگون نداشتند.سومري ها اين ابزار را گسترش دادند و اولين نمونه هاي ساعت هاي آفتابي عمودي را ساختند. در اين ساعت ها، که ساده ترين نوع ساعت هاي آفتابي هستند يک شاخص عمودي ولي زاويه دار نسبت به خط عمود، سايه اي را بر صفحه اي مي اندازد که بخش بندي هاي آن ساعت، روز را نشان مي دهد. بر پايه نوشته هاي موجود، نخستين کسي که به محاسبه هاي نظري ساعت هاي آفتابي با دقت توجه کرد و آنها را گسترش داد آنکسيماندر، اهل ملطيه در سده شش پيش از ميلاد بود. در اين دوران ساعت هاي آفتابي در جاهاي گوناگون فرمانروايي يونان گسترش يافته بود.اگر چه امروز شمار اندکي از ساعت هاي آفتابي به جا مانده است، اما همين شمار کم گواه توانايي فن آورانه و نوآوري ستاره شناسان سرزمين هاي تمدن ايراني- اسلامي است.در سال هاي نزديک به 340 پيش از ميلاد، ستاره شناسي کلداني به نام بروسوس، ساعت هاي آفتابي کروي را طراحي کرد. در اين ساعت ها، شاخص دورن نيم کره قرار مي گرفت که افزون بر نشان دادن زمان بر پايه بخش بندي 12 ساعته طول روز، بلنداي سايه نيز فصل را نشان مي داد و بدين ترتيب گام هايي براي پيچيده تر کردن طراحي ساعت هاي آفتابي برداشته شد. نزديک 27 پس از ميلاد مهندس و معمار رومي به نام ويرتوويوس، 13 گونه از ساعت هاي آفتابي را طراحي و اجرا کرد. اين پيشرفت، پس از آموزه زمين مرکزي بطلميوس باز هم پيوسته بود و ستاره شناسان بر پايه اين نظر ساعت هاي آفتابي را در گوشه و کنار جهان گسترش دادند. در کنار فرهنگ يوناني اين ابزار در سراسر جهان به کار گرفته شد و در پرستش گاه هاي جهان باستان مورد توجه قرار گرفت.ساعت هاي آفتابي در تمدن ايراني – اسلاميايرانيان از گذشته هاي دور با ساعت هاي آفتابي آشنا بودند. «زيج شهرياري» که در زمان خسرو انوشيروان نوشته شد، روشي براي درجه بندي ساعت هاي آفتابي دارد. ابوريحان بيروني در کتاب " افراد المقال في امر الظلال " روش درجه بندي کردن ساعت هاي آفتابي را از اين زيج گفته است. از سده دوم هجري، اخترشناسان جايگاه مهمي در جامعه اسلامي پيدا کردند. آنها براي يافتن زمان درست نماز، به اصلاح ساعت هاي آفتابي پرداختند و ساعت هاي آفتابي کامل تر شدند.
ستاره شناسان دوران باستان
ستاره شناسان سرزمين هاي اسلامي با متمايل ساختن شاخص به سوي قطب شمال آسماني، کيفيت ساعت هاي آفتابي را بالا بردند. اين نوآوري که در سده هشتم هجري پديد آمد برتري بسيار مهمي به همراه داشت. تمامي اين حسابگري بر پايه دانش رياضيات به ويژه مثلثات مسطح و کروي بود.يکي از قديمي ترين اين رساله ها اثر خوارزمي است که جدول هاي محاسباتي را براي رسم ساعت هاي آفتابي براي عرض هاي جغرافيايي گوناگون ارايه کرده است. ثابت بن قره، نيز کتاب کاملي در زمينه ساعت هاي آفتابي براي جهت هاي گوناگون از خود به جا گذاشته است. حسن بن علي مراکشي اخترشناس و رياضيدان سده هفتم در کتاب «جامع المبادي و الغايات» مجموعه اي از جدول سايه در ساعت هاي آفتابي افقي، عمودي، استوانه اي و ... تنظيم کرده است. اگر چه امروز شمار اندکي از ساعت هاي آفتابي به جا مانده است، اما همين شمار کم گواه توانايي فن آورانه و نوآوري ستاره شناسان سرزمين هاي تمدن ايراني- اسلامي است.در ادامه به بيان انواع ساعت هاي آفتابي خواهيم پرداخت. پژوهش و نگارش: دکتر سيد حجت الحق حسيني منبع: ماهنامه آسمان شب تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن