تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819091814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار رقابتي نمايشگاه نمي خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ تير ۱۳۹۳ (۱۱:۱۵ق.ظ)
مخالفان و موافقان برگزاري طرح ضيافت؛ بازار رقابتي نمايشگاه نمي خواهد گروه صنعت و تجارت
به گزارش خبرگزاري موج، در آستانه ماه مبارک رمضان تنظيم بازار و تأمين مايحتاج مردم به يکي از وظايف اصلي مسوولان حوزه بازرگاني و اصناف کشور تبديل مي شود تا بازار حداقل در اين ماه کمترين بي ثباتي را داشته باشد.
هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان براي ايجاد ثبات در بازار طرح ضيافت از سوي اتاق اصناف کشور با همکاري سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها برگزار مي شود.
برگزاري طرح ضيافت و عرضه مستقيم کالا در نمايشگاه ها يکي از اقداماتي است که متوليان امر تلاش دارند تا کالاهاي مورد نياز مردم را با سود حداقلي و بدون حضور واسطه ها به مصرف کنندگان عرضه کنند، اما؛ هر ساله اجراي اين طرح با نقاط ضعف بسياري همراه بوده تا جايي که عده اي خواستار توقف برگزاري نمايشگاه و برخي ديگر به دنبال تغيير شيوه اجراي اين طرح هستند.
حال مهمترين سؤال اين است که آيا برگزاري چنين نمايشگاه هايي در کشور ضرورت داشته و توانسته به خوبي در تنظيم بازار ايفاي نقش کند يا اينکه اين طرح نيز صرفا در راستاي منافع برخي اجرايي شده است؟
برگزاري نمايشگاه هاي طرح ضيافت از سوي مديران قبلي اصناف مورد نقد مديران جديد اصناف قرار گرفته است و متوليان جديد اصناف نقدهاي جدي اي نسبت به اجراي اين طرح داشته اند.
آيا منتقدان اجراي طرح ضيافت توانسته اند عملکرد قابل قبولي در برگزاري نمايشگاه طرح ضيافت داشته باشند؟ آيا برگزاري نمايشگاه طرح ضيافت و عرضه مستقيم کالا يک عامل ضروري براي تنظيم بازار است؟

با برگزاري نمايشگاه، بازار تنظيم شد
قاسم نوده فراهاني، رئيس سابق اتاق اصناف ايران، در گفت و گو با خبرنگار موج مي گويد: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم کالا تأثير بسزايي در تنظيم بازار داشت.
وي مي افزايد: در مقاطعي ما با مشکل جدي در توزيع کالا مواجه بوديم و عده اي از کسبه از فروش اجناس امتناع مي کردند، بنابراين برگزاري اين نمايشگاه ها بهترين عامل در تنظيم بازار و جلوگيري از گران فروشي و ايجاد کمبود در بازار محسوب مي شد.

نيازي به برگزاري نمايشگاه نبود
اما علي فاضلي، رئيس جديد اتاق اصناف ايران، با برگزاري نمايشگاه طرح ضيافت مخالف بوده و خواستار متوقف شدن اجراي اين طرح است، اما؛ مي گويد: فعلا چاره اي به غيراز برگزاري اين نمايشگاه نداريم، اما؛ تلاش مي کنيم تا نقاط ضعف آن را برطرف کنيم.
وي تصريح مي کند: نيازي به برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم کالا و يا طرح ضيافت نبوده و دليل اجراي اين طرح مشخص نيست. هر چند با برگزاري اين نمايشگاه مخالفم، اما؛ فعلا چاره اي به غير از برگزاري اين نمايشگاه ها نداريم.

تأثير مثبت نمايشگاه ها در بازار قابل انکار نيست
يدالله صادقي، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، نيز در اين ميان ديدگاهش به رئيس سابق اتاق اصناف ايران نزديک تر بوده و معتقد است: نمي توان نقش برگزاري نمايشگاه ها در تنظيم بازار را انکار کرد.
وي مي افزايد: اصولا نمايشگاه ها زماني برگزار مي شود که بازار کارآيي لازم را نداشته باشد و احتمال تباني و احتکار وجود داشته باشد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطر نشان مي کند: در حال حاضر بازار به حالت رقابت نسبي رسيده، بنابراين فعلا نيازي به برگزاري نمايشگاه نداريم.
صادقي ابراز مي دارد: در شرايط موجود شايد نياز به برگزاري موردي نمايشگاه داشته باشيم، اما؛ نياز عمومي به اجراي اين طرح نداريم، ولي؛ به طورقطع در شرايطي که اقتصاد به حالت غير رقابتي وارد شود چاره اي به غير ازافزايش کانال هاي توزيع از طريق برگزاري نمايشگاه نداريم.

مصرف کننده نبايد ناراضي برگردد
قاسمعلي حسني، رئيس اتحاديه کشوري بنکداران مواد غذايي، با اشاره به نقاط ضعف نمايشگاه هايي که تا کنون برگزار شده است، مي گويد: برگزاري نمايشگاه به صورت علمي و تخصصي در تنظيم بازار مي تواند نقش مؤثري داشته باشد، اما؛ هيچ کسي نمي تواند نقش تأثير رواني اجراي اين طرح در تنظيم بازار را انکار کند.
وي مي افزايد: نمايشگاه ها بايد به شکلي برگزار شود که در آن رضايت مصرف کنندگان تدمين شود، اما؛ نبايد به دنبال عدم اجراي اين طرح باشيم.
حسني با اشاره به اشکالات برگزاري دوره هاي قبلي نمايشگاه هاي طرح ضيافت تصريح مي کند: مهمترين اشکال برگزاري نمايشگاه هاي دوره قبل در مکان يابي و نبود پارکينگ و نظارت بود.
اجراي طرح ضيافت همانند هر طرح ديگري مخالفان و موافقان خود را دارد، اما؛ بايد منتظر مشخص شدن نتيجه عملکرد منتقدان برگزاري اين نمايشگاه ها که امروز مجريان اين طرح هستند، بمانيم تا مشخص شود که متوليان امر آيا مي توانند نقاط ضعف دوره هاي قبلي برگزاري نمايشگاه ها را برطرف کرده و يا اينکه گرانفروشي و عرضه کالاي غير کيفي را نيز بايد به ليست اشکالات برگزاري نمايشگاه ها افزود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن