تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819244146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج پیشمرگ از کردستان قابل مذاکره نیست


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: خروج پیشمرگ از کردستان قابل مذاکره نیست


نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، با بیان اینکه خروج نیروهای پیشمرگ از استان کرکوک قابل مذاکره با بغداد نیست، گفت: ما درباره این مناطق بر اساس واقعیت کنونی آنها برخورد می کنیم و بغداد باید این را بداند که هدف حفظ امنیت در این منطقه است چه نیروهای پیشمرگ حضور داشته باشند و چه نیروهای ارتش عراق. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نیچروان بارزانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تسلط عناصر تروریستی داعش  بر مناطقی از عراق و اینکه حکومت کردستان عراق با وضع جدید این کشور چگونه برخورد خواهد کرد گفت: نخست باید گفت که اکنون در عراق وضع کاملا جدیدی ایجاد شده است، به ویژه در موصل، دیاله و صلاح الدین. اولویت ما به عنوان «دولت» حمایت از امنیت و ثبات منطقه است که شهروندان کردستانی، مسیحی، ترکمن و دیگران در آن ساکن هستند. اولویت ما این است.
مجری الجزیره پرسید: بغداد اربیل را متهم می کند که در آنچه «توطئه» می نامد شرکت کرده است؛ به این معنا که اربیل از تحولات این مناطق بهره برداری کرده است؟
وی پاسخ داد: ما اتهام های زیادی از این قبیل از بغداد شنیده ایم، به ویژه از برادرانمان در ائتلاف دولت قانون؛ اما چنین اتهامی بی پایه و اساس است. این اتهام با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست‌شان در اداره امور کشور به لحاظ سیاسی و نظامی مطرح می شود. موضع ما از همان ابتدا مشخص است. ما در مناسبت های زیادی آمادگی خود را اعلام کرده ایم، اما آنها توجه نکرده اند. آنها به پیشنهادهای ما توجه نکرده اند. آنچه امروز درباره آن سخن می گویند سرپوش گذاشتن به شکست سیاسی و نظامی است که دچار آن شده اند. آنها می خواهند کردها را متهم کنند، در حالی که این اتهام آنها بی پایه و اساسی است. برعکس، ما هزاران نفر از ارتش عراق را نجات داده و آنها را به مناطق امن فرستاده ایم. ما بسیاری از افسران ارشد ارتش عراق را نجات داده و از آنها حمایت کرده و به بغداد فرستاده ایم. ما به هیچ وجه بخشی از حوادثی که روی داده است؛ نبوده ایم. ما به شنیدن تئوری توطئه از بغداد عادت کرده ایم. اتهام های مطرح شده بغداد علیه ما جدید نیست بلکه از اساس باطل است.
مجری الجزیره در ادامه از وی پرسید که آیا منطقه کردستان وارد جنگ یا رویارویی مسلحانه با افراد مسلحی که وارد این مناطق شده اند خواهد شد، به ویژه اگر چنین چیزی بخواهد؟
این مسئول منطقه کردستان عراق در پاسخ گفت: لازم است بین دو مسئله تفاوت قائل شویم. مسئله اول موضوع تروریسم است که ما ضد آن در هر جایی که باشد هستیم. این موضع ماست و تغییر نمی کند. ما پس از سال دو هزار و سه در زمینه مبارزه با تروریسم به بغداد بسیار کمک کرده ایم. تغییری در موضع منطقه کردستان درباره تروریسم ایجاد نشده است. مسئله دوم این است که نباید موضوع تروریسم را با موضوع دیگری مرتبط کنیم، همان موضوعی که اکنون در مناطق سنی نشین روی می دهد. چه بسا بخشی از آنچه در این مناطق روی می دهد تروریسم وابسته به تشکیلات داعش باشد، اما حقیقت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که همه مسئله تروریسم نیست بلکه امور دیگری نیز مطرح است. تصور ما این است که برخورد با مشکل و حل و فصل از طریق گزینه نظامی صورت نمی گیرد. آنچه اکنون در عراق روی می دهد نیازمند راه حل سیاسی است. آنچه اکنون در عراق روی می دهد نتیجه به حاشیه راندن بخش اساسی عراق است که همان مؤلفه سنی است. اهل تسنن عراق احساس کردند که بخشی از طرح سیاسی به شمار نمی روند. آنچه دو سال پیش در فلوجه روی دهد خواسته های مشروع شهروندان این منطقه بود.لازم بود دولت به این خواسته ها پاسخ دهد و به  دور از توسل به قوه قهریه به دنبال راهکار سیاسی باشد.
مجری الجزیره در ادامه از وی پرسید: گفته شده است که پس از سفر اخیر شما به ایران از طریق تهران پیامی از مالکی به رئیس منطقه کردستان منتقل کرده اید که در آن وی از کردستان خواسته است از بغداد در مبارزه با افراد مسلح حمایت کند؟
  نیچروان بارزانی در پاسخ گفت: به هیچ وجه چنین نبود. سفر من به ایران به دعوت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. هدف از این سفر تشریح موضع منطقه کردستان درباره حوادث اخیر عراق بود. مسئله از نظر ما این است که موضوع صرفا به تروریسم مربوط نمی شود. ما آماده هستیم که از هر طرفی علیه تروریسم حمایت کنیم، اما موضوع این گونه نیست. موضوع فقط داعش نیست بلکه مسئله نیازمند حل و فصل سیاسی است که همه ما باید درباره آن با جدیت بیشتر فکر کنیم.
نخست وزیر منطقه کردستان عراق درباره سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه عراق، به اربیل و اینکه آیا واشنگتن خواسته های مشخصی از منطقه کردستان داشت و موضع کردستان درخصوص این سفر چیست افزود: به طور کلی، این سفر مثبتی بود. این سفر فرصتی برای ما بود تا موضع خود را به آنها شرح دهیم. ما به جان کری نیز موضع خود را بیان کردیم. رئیس منطقه کردستان به او گفت که  مشکل عراق نیازمند حل و فصل سیاسی و ریشه ای است. درباره برخورد با تروریسم، ما در منطقه کردستان عراق به مسئولیت خود عمل می کنیم، همان طور که در گذشته نیز، چه در عراق و چه در عرصه بین الملل، به مسئولیت خود عمل کرده ایم؛ اما آنچه اکنون باید انجام داد ایجاد نگرش سیاسی واضح در عراق برای حل مشکل پیش از فکر کردن درباره هر گونه حل و فصل نظامی است.
وی در خصوص اینکه آیا در سفر جان کری آمریکا درباره نخست وزیری مجدد نوری المالکی در عراق نیز موضع گیری کرد یا خیر پاسخ داد: آنچه ما از آمریکایی ها فهمیدیم این بود که آنها موضع خود را در این خصوص با شفافیت بیان نکردند تا مشخص شود که در این خصوص مخالف هستند یا موافق. آنچه به ما گفتند این بود که این مسئله مربوط به خود عراقی هاست و هر تصمیمی که عراقی ها اتخاذ کند، آمریکایی ها به آن احترام خواهند گذاشت.
این مسئول منطقه کردستان عراق در خصوص ماده صد و چهل قانون اساسی عراق درباره مناطق مورد منازعه در این کشور و اینکه اکنون نیروهای پیشمرگ وارد مناطق مورد منازعه  شده اند و پیش از این ترکیه درخصوص هرگونه تحرک کردستان عراق در این مناطق هشدار می داد، موضع کنونی آنکارا در این خصوص چیست گفت: اولا، ورود نیروهای پیشمرگ به این مناطق ارتباطی به ماده صد و چهل قانون اساسی عراق یا مواد دیگر آن ندارد.  نیروهای پیشمرگ برای ایجاد امنیت و حمایت از شهروندان در این مناطق وارد شده اند. لازم بود نیروهای پیشمرگ وارد این مناطق شوند. اگر پیشمرگها وارد این مناطق نمی شدند، داعش وارد می شد. ما مناطقی را که نیروهای پیشمرگ وارد شدند بخشی از کردستان می دانیم، اما کردستان نیز بخشی از عراق است. بنابراین، هدف از ورود نیروهای پیشمرگ به این مناطق حمایت از امنیت و ثبات شهروندان در این مناطق بود و این مسئله حائز اهمیت و برای ما دارای اولویت است. از این رو، ما تصمیم گرفتیم که نیروهای پیشمرگ وارد این مناطق شوند.
 نیچروان بارزانی در خصوص اینکه آیا خروج نیروهای پیشمرگ از این مناطق با بغداد قابل مذاکره است یا اینکه این نیروها در این مناطق باقی خواهند ماند نیز گفت: به هیچ وجه، امکان ندارد. باید واقع بین باشیم. ما با این مناطق بر اساس واقعیت کنونی در آنها برخورد می کنیم. در این مرحله، تصور نمی کنیم که عراق بتواند در این مناطق امنیت و ثبات  برقرار کند. از این رو، حضور نیروهای پیشمرگ در این مناطق برای حفاظت از ساکنان این مناطق ضروری است. بغداد باید این موضوع را بداند که هدف حفظ امنیت است. چه پیشمرگ و چه نیروهای ارتش عراق در این مناطق حضور داشته باشند مهم ترین مسئله امنیت است. اکنون، نیروهای پیشمرگ چنین نقشی دارند.
نخست وزیر منطقه کردستان عراق در خصوص موضع کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه و آمریکا در خصوص حضور نیروهای پیشمرگ در این مناطق نیز گفت: درباره موضع ترکیه سخن می گویم. موضع ترکیه از روز اول درباره همه اقدامات مثبت بود. ما در حال تماس مستمر با ترکیه درباره این مسئله هستیم. همچنین، با نخست وزیر ترکیه نیز دیدار خواهم کرد. از جمله موضوع های این دیدار در آنکارا موضوع عراق، از جمله کردستان خواهد بود. به طور کلی، می توانم بگویم که موضع ترکیه در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده است. ترکیه از اقدام ما در فراهم کردن امنیت و ثبات در این مناطق از جمله کرکوک و مناطق دیگر اظهار رضایت کرد. ترکیه می خواهد دولت کردستان نقش فعالی در این زمینه داشته باشد.
وی درباره علت سفرهای متوالی مسئولان مختلف احزاب و گروه های عراقی به اربیل در برهه کنونی نیز خاطرنشان کرد: عراق از دو مرحله عبور کرده است. مرحله اول، عراق پس از سال دو هزار و سه تا حوادث موصل بود و مرحله دوم، عراق پس از حوادث موصل است. ما باید با نگاه واقع‌بینانه به این نکته نگاه کنیم. اگر واقع‌بین نباشیم، اشتباه های بزرگی مرتکب خواهیم شد. باید درباره دوره پس از حادثه موصل، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اجتماعی، نگاه جدیدی داشت. عراق وارد مرحله جدیدی شده  و لازم است حل و فصلی که به دنبال آن هستیم حل و فصل در چارچوب تغییراتی باشد که پس از حوادث موصل روی داده است. آنچه روی داد مسئله ساده ای نیست بلکه زلزله ای بزرگ و بسیار سهمگینی بود که منطقه را به لرزه در آورد. از این رو، من تصور می کنم که حتی اکنون نیز فرصت برای رسیدن به حل و فصل سیاسی به دور از خشونت وجود دارد. ما باید واقع بین باشیم. حل و فصل با سردادن شعار و برگزاری جلسه  محقق نمی شود. مسئله بسیار بزرگ تر از این حرف هاست. ما باید واقع بین باشیم. وضع جدیدی ایجاد شده است و هرگونه حل و فصلی به لحاظ سیاسی و اجتماعی باید بر اساس تغییرات و واقعیت جدید باشد که ی باشد که روی داده است.
این مسئول منطقه کردستان عراق  با بیان اینکه بغداد بودجه کردستان را قطع کرده است و سبب ایجاد مشکلات اقتصادی برای آن شده است در خصوص اختلاف منطقه کردستان با بغداد در زمینه صدور نفت و در صورت حل نشدن این اختلاف ها نیز گفت: ما مجبور هستیم که گام هایی در این خصوص برداریم. زمانی که بغداد بودجه ما را قطع کرد، ما به استخراج نفت از منطقه کردستان اقدام نکردیم بلکه اکنون مجبور به این کار هستیم. ما نمی توانیم بدون بودجه مالی به حیات خود ادامه دهیم. ما نمی توانیم این وضع را در عراق و منطقه تحمل کنیم. بسیاری از آوارگان سوری اکنون در کردستان هستند. مسئله برای ما جنبه انسانی دارد. آنها به ما پنها آورده اند و نیاز به مدارس و خدمات هستند و ما باید به مسئولیت خود در برآورده کردن خواسته های آنها عمل کنیم. همه این اقدامات نیازمند بودجه ای است که بغداد قطع کرده است. بنابراین، ما چاره ای جز فروش نفت نداریم.
 نیچروان بارزانی خاطرنشان کرد:  پیش از این امیدوار بودیم که با بغداد به راه حلی برسیم و البته اکنون نیز امیدواریم و این از اولویت های ماست. اما همه درها به روی ما بسته شد و بغداد برای هیچ گونه حل و فصلی آمادگی نداشت. در تصور بغداد راه حل این است که ما در برابر آن تسلیم شویم و ما نیز تسلیم نمی شویم. ما قانون اساسی داریم. ما سیاست های خود را بر اساس قانون اساسی عراق اجرا می کنیم. مسئله فروش نفت نیز در چارچوب  قانون اساسی عراق صورت گرفت. ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم که نفت را متعلق به همه ملت عراق می داند. از این رو، اگر بغداد ما را از بودجه محروم می کند، ما نیز برای تامین نیازهای منطقه کردستان به فروش نفت اقدام می کنیم. بغداد آماده نیست بودجه منطقه کردستان را بدهد که حقوق نیروهای پیشمرگ نیز از این بودجه پرداخت می شود. آنها در جبهه های مختلف در عراق در حال جنگ هستند. بنابراین، آیا ما باید تسلیم شویم و منتظر جناب نخست وزیر باشیم؟ این به هیچ وجه روی نخواهد داد.
نخست وزیر منطقه کردستان عراق درباره حل و فصل مشکلات عراق افزود: اکنون، راه حل درست و نخست این است که فرایند سیاسی آغاز شود. طرحی سیاسی باید مطرح شود به گونه ای که اهل تسنن احساس کنند که شریک حقیقی در این طرح هستند و پس از آن تغییراتی در نخست وزیری روی دهد. ممکن نیست عملکرد کنونی نخست وزیر ادامه داشته باشد. بی گمان، این تغییر سبب خواهد شد که همه طرف ها احساس اطمینان کنند. ما قبول داریم که نخست وزیر باید شیعه باشد، اما باید نخست وزیر کنونی تغییر کند تا طرف های دیگر اطمینان حاصل کنند.
وی درباره اینکه موضع کنونی کردستان عراق در خصوص شیعیان و سنی ها در عراق چیست و اینکه موضع آن به کدام طرف نزدیک است گفت: موضع ما به ملت عراق نزدیک است. مسئله ما شیعه یا سنی نیست. اگر سنی ها به ما نیاز داشته باشند، ما به نقش خود عمل می کنیم، همان طوری که در گذشته درباره شیعیان چنین کرده ایم و آن زمانی بود که به کمک ما نیاز داشتند. حتی گروه های اصلی شیعه نیز مانند سنی ها آنچه اکنون در عراق روی می دهد را رد می کنند. موضع ما حمایت از شهروندان عراقی است و از هیچ طرفی علیه طرف دیگر موضع گیری نخواهیم کرد. موضع ما مشخص است و آن ایفای نقش مثبت در عراق است. ما از شیعیان، سنی ها، مسیحی ها، ترکمن ها و همه مولفه های عراق حمایت می کنیم.


دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن