تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818880674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا افزايش بهاي نفت رشد اقتصاد جهاني را با تهديد روبرو کرده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۳ (۱۱:۳۰ق.ظ)
آيا افزايش بهاي نفت رشد اقتصاد جهاني را با تهديد روبرو کرده است؟ کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که هرگاه هر بشکه نفت به ميزان 10 دلار افزايش يابد، رشد اقتصاد جهاني به ميزان 0.2 درصد کاهش مي يابد.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، اقتصاد جهاني همواره وابسته به بهاي نفت خام است. بدين ترتيب افزايش و يا کاهش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شاخص تعيين کننده رشد اقتصاد جهاني در دهه هاي اخير بوده است.
بسياري از کارشناسان مسائل اقتصادي نسبت به افزايش بهاي نفت در روزهاي اخير ابراز نگراني کرده اند؛ چرا که بهاي نفت خام که به عنوان استاندارد تعيين نرخ قيمت ها محسوب مي شود به تازگي به بالاترين ميزان خود در نه ماه گذشته يعني بالاتر از 115 دلار به ازاي هر بشکه رسيده است. اين افزايش ناگهاني قيمت نفت با تشديد خشونت ها در عراق همزمان شده است. عراق بعد از عربستان دومين کشور صادرکننده بزرگ نفت در ميان اعضاي اوپک محسوب مي شود.
کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که هرگاه هر بشکه نفت به ميزان 10 دلار افزايش يابد رشد اقتصاد جهاني به ميزان 0.2 درصد کاهش مي يابد. بنابراين نوسانات بهاي نفت تأثير عميقي بر رشد اقتصاد جهاني خواهد داشت. شکي وجود ندارد که افزايش بيش از حد بهاي نفت مي تواند محدوديت عمده اي براي فعاليت هاي اقتصادي در جهان اعمال کند.
جوليان جوزف، کارشناس ارشد اقتصاد جهاني در مرکز اکونوميست لندن مي گويد: اگر بالا رفتن قيمت ها نشان دهنده ي مشکلات تامين انرژي باشد و نه عدم تقاضا، عواقب ناشي از آن شديدتر خواهد بود.
نيل مک کينون، کارشناس مسائل اقتصادي نيز مي گويد کشورهاي وارد کنندگان انرژي نظير چين و ژاپن بيشترين لطمه را از تغييرات قيمت نفت مي بينند، درحالي که صادرکنندگان انرژي در خاورميانه بيشترين سود را مي برند.
در حال حاضر با توجه به جنگ داخلي در عراق و همچنين تداوم خشونت ها در اکراين اين دو عامل روي هم رفته مي توانند موجب افزايش 10 تا 15 دلاري بهاي نفت در بازارهاي جهاني باشند. با اين وجود با پايان بحران عراق اين مشکلات نيز به پايان خواهند رسيد. اما مشکلات درازمدت کاهش رشد اقتصاد جهاني ممکن است تأثيرات عميقي بر روند اقتصادي جهان داشته باشد.
جهان امروز بيش از پيش به انرژي نيازمند است؛ بنابراين ايالات متحده امريکا که داراي منابع انرژي غني نسبت به گذشته است مي تواند مانع رشد بيش از حد قيمت ها باشد.
از سوي ديگر بسياري بر اين باورند که تثبيت بهاي 100 دلاري نفت به ازاي هر بشکه نيز همچنان مانعي براي رشد اقتصادي جهان محسوب مي شود.
مرکز اکونوميست در جديدترين گزارش خود پيش بيني کرده است که با توجه به احتمال تشديد بحران عراق، قيمت نفت به 120 دلار صعود مي کند که از نظر کارشناسان اين مرکز، بهاي نفت در اين قيمت يک نقطه ي خطر محسوب مي شود.
جوليان جوزف همچنين مي گويد : پويايي و رشد اقتصاد جهاني تا زماني که قيمت نفت بالاي 100 دلار به ازاي هر بشکه باشد، غير ممکن به نظر مي ايد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن