تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815591790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هرمزگانی ها میهمان ماه ضیافت الله


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هرمزگانی ها میهمان ماه ضیافت الله بندرعباس – ایرنا – رمضان ماه ضیافت الله دوباره از راه رسید وهرمزگانی هانیز همچون سایر مسلمانان جهان و مردم ایران زمین به این مهیمانی خداوند دعوت شدند تا به حرمت این ماه گناهان 11ماه گذشته خود را که همچون کوله باری سنگین بر دوش احساس می کنند با عبادات خالصانه از روح وجان خود بزدایند.


به گزارش ایرنا، دراین ماه عزیر و با فضیلت بر همه مسلمانان شیعه وسنی استان تکلیف است که با قطعی شدن رویت هلال ماه از سوی ستاد استهلال به استقبال این ماه استثنایی بروند وفزونی رحمت و برکت این ماه را درک کنند.
غبارروبی و عطرافشانی مساجد واماکن متبرکه دردهه آخر ماه شعبان، خانه تکانی منازل، پیشوازی از ماه رمضان و پیدا کردن ماه درغروب نخست ماه مبارک از جمله آیین هایی قبل از شروع ماه مبارک رمضان است که مردم هرمزگان نیز به آن پایبند هستند.
روزه داری بیشتر مردم هرمزگان نیز در اواخر این ماه بویژه سه روز آخر و آخرین روز ماه شعبان که ˈیوم شکˈ گفته می شود، آغاز می شود و بعضی ها قضای روزه های سال گذشته و مابقی نیز به استقبال از این ماه می روند.
با قطعی شدن ماه برکت خدا که همه مردم بویژه دستگاه های فرهنگی و کانون های مساجد از قبل با تدارک برنامه ها و آیین های ویژه این ماه خود را به نوعی آماده کرده اند، روزه داری را از سحرگاه یکمین روز ماه رمضان با نیت 30 روزه آغاز می کنند وطی فرهنگ دیرینه مردم هرمزگان غذای اصلی خود را هنگام سحر می خورند تا درطول روز توان انجام کار را داشته باشند.
این ماه مافوق و وپرفضیلت خدا که شب های قدر را درخود جای داده، درهای آسمان و بهشت برروی همگان از بندگان صالح گرفته تا خطاکاران و گنهکاران عالم گشوده می شود و درهای جهنم بسته می شود و به حرمت این ماه از آمار جرم وجنایت کاسته می شود.
روزه دارانی هرمزگانی که درواقع همه اقوام ایرانی را به نوعی درخود جای داده است، امسال دردمای بالای 35 درجه تیرماه فصل تابستان درحالی به استقبال رمضان می روند تا با تحمل بیش از 16 ساعت عطش تشنگی وگرسنگی در روز، فقرا وتهیدستان را دریابند که چگونه شب را به روز و روز را به شب گذرانده اند.
هرچند تاکید شده است که روزه داران افطاری خود را با آب جوش و نمک باز کنند اما عطشی که در طول روز داشتند آها را به سمت خوردن آب خنک، هندوانه، میوه های آبدار و دسرهای شیرین وخنک از جمله فرنی، شله زد و شیر برنج می کشاند تا این عطش به نوعی برطرف شود.
البته هنوز بیشتر مردم نیز همچون گذشته وبنابر تاکید پزشکان عادت دارند به طور معمول افطاری خود را با آب جوش ونمک، چای کمررنگ، شیر و خرما باز کنند که دراین فصل خرمای تازه اعم از آلومهتری و نغار در بازار موجود است.
پخت شیرینی ها و نان های محلی از جمله نان ریخته همراه با سوراغ و مهیاوه و تخم مرغ، نان کلوچه ای با زعفران، رنگینه(با آرد برشته، روغن و رطب (خرما) همراه با هل و دارچین)، حلیم، آش، حریصه با ماهی درماه رمضان از دیگر غذاهایی است که در موقع افطار بین خانواده ها و زنان روستایی درهرمزگان رواج دارد.
بعضی از مردم سعی دارند قبل از افطاری نماز مغرب وعشا را به صورت جماعت یا فرادی به جا آورند که دچار سنگینی معده نشوند و بعضی دیگر نیز بعد از صرف افطاری نمازشان را می خوانند و پس از حدود دو ساعت شاف میل می کنند که دچار تهوع و یا نفخ شکم نشوند.
همچنین دراین ماه مبارک علاوه برخوردن سحری وافطاری آیین های دیگری نیز برگزار می شود که از آن جمله اعزام روحانیان و مبلغان دینی برای بیان احکام، قرائت قران وفسلفه نماز و روزه به سطح شهرها و روستاهای استان است و درمساجد حضور مردم بویژه جوانان و نوجوانان بیش از گذشته می شود و روزه داران پس از صرف افطاری به خواندن یک جز قرآن و دیگر دعاها ونمازهای وارده دراین ماه می پردازند.
از دیگر آیین های ماه رمضان در این استان، ختم شبانه یک جز از قران کریم در مساجد محل، منبر خوانی و دعا و زیارت ها، خواندن دعای جوشن کبیر و قرآن بر سرنهادن در شب های قدر، خواندن نمازهای مستحبی و احیای شب های قدر است.
از 15 رمضان که ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و روز اکرام ایتام است، خیرین ونیکوکاران، دستگاه های حمایتی به همراه مسوولان اجرایی استان طبق فرهنگ و رسم دیرینه به دید وبازدید از خانه های نیازمندان بویژه ایتام و دلجویی ازآنان می پردازند وهمچنین درهفته اکرام سبد غذایی بین نیازمندان توزیع می شود.
از شب بیست ویکم ماه رمضان که مصادف با شب شهادت حضرت علی(ع) است، محافل معنوی انس با قران نیز در مساجد، حسینیه ها و امامزاده ها برگزار می شود و کمیته امداد نیز دراین مدت (طرح جذب حامی) دراین مکان ها پایگاهی برای جذب حامی دایر می کند و همچنین گروهی از این مرکز نیز در استان تهران برای ایتام خود حامی جذب می کنند.
شب های 19 21 و 23 رمضان از شب های قدر بسیار مهم برای مردم هرمزگان است وبرخی اگر در شب های قبل به مسجد نرفته باشند به احترام این شب ها در این سه روز به مسجد می روند و به خواندن قرآن نماز و دعا تا پاسی از شب می پردازند.
همچنین ادای نذر و توزیع مواد غذایی بویژه آش، حلیم و شله زرد و شیربرنج به هنگام افطاری یکی دیگر از آیین های این ماه بخصوص در شب های قدر است.
مردم هرمزگان همچنین یک رسم دیرینه نیز دارند که از شب 21 رمضان (دهه آخر ماه رمضان) آیین های فاتحه خوانی برای اموات و درگذشتگان شروع می شود و بیشتر مردم برای اینکه یادی از فوت شدگان خود کنند، چند نفر قاری به منزل دعوت کرده و آنها هریک، یک جز قرآن برای آمرزش روح مردگان می خوانند.
روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نیز حال وهوای دیگری دارد و مردم سعی می کنند در دهه آخر ماه مبارک حتی آنهایی که از بیماری رنج می برند ازاین ماه با گرفتن روزه، دادن صدقه، خواندن قرآن و یا هرکار خیری خود را سهیم کنند.
در روز عید فطر هم یکی از سنت های حسنه مردم پرداخت فطریه و در اصطلاح محلی (سرروزه) است که پیش از نماز یا در صندوق های بهزیستی وکمیته امداد می اندازند و یا به نیازمندان نزدیک می پردازند.
نماز عید نیز با شرکت اقشار مختلف مردم هرمزگان در مساجد جامع هر شهر برپا می شود که مردم پس از یک ماه روزه داری آیین شکرگزاری به درگاه خداوند به جا می آورند و بعد از خواندن نماز عید به زیارت اهل قبور می روند وبه یاد درگذشتگان خود قران و فاتحه می خوانند وهمچون عید نوروز پس از آن به دیدار اقوام ونزدیکان و بزرگ ترهای فامیل می روند.
عید فطر در نزد مردم هرمزگان بعنوان یکی از اعیاد مهم اسلامی است که آن را گرامی می دارند و جشن شکرگزاری به درگاه خداوند برپا می کنند.
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بیش از 800 مبلغ برای ترویج فرهنگ دینی ومذهبی به شهرستانهای هرمزگان اعزام می شوند.
ˈماه رمضان آمد میهمان خدا هستیم، بردار به درگاهش شبها به دعا دستیˈ ک/4
از رقیه غلامی زاده
7195/668

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن