تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803055240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت نفت انقلابي يا ماقبل انقلابي / قسمت دوم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۳ (۱۲:۲۶ب.ظ)
وزارت نفت انقلابي يا ماقبل انقلابي / قسمت دوم دکتر حسن نفيسي
در قسمت اول يادداشت پيش رو به رويدادهاي نفتي ايران در دوران پيش از انقلاب و سياست هاي حاکم بر اين نهاد اشاره شد. در اين قسمت يادداشت به اين پرسش پاسخ داده خواهد شد که آيا به واقع وزارت نفت جمهوري اسلامي در طول مدت عمر خود به اقتضاي شرايط و اهداف انقلاب؛ يعني استقلال کامل از غرب و هم سو با منافع ملي کشور عمل کرده است؟ به بيان ديگر آيا اين وزارتخانه آرمان هاي انقلاب و اهداف اقتصادي عدالت محور را پيش برده است؟
قسمت دوم يادداشت دکتر حسن نفيسي، کارشناس مسائل اقتصادي را ملاحظه مي فرماييد:
به موازات تغيير و تحول در مهم ترين نهاد نفتي که پيش و پس از انقلاب متولي کليه امور مربوط به اکتشاف و بهره برداري و توزيع و... نفت بود (شرکت ملي نفت)، در مهر سال 1358 لايحه قانوني تشکيل وزارت نفت تصويب شد و اين وزارتخانه کار خود را آغاز کرد. در ماده 1 اين قانون چنين مي خوانيم:
"به موجب اين قانون وزارتخانه‌اي به نام وزارت نفت تأسيس مي‌گردد. شرکت ملي نفت ايران و شرکت ملي صنايع پتروشيمي و شرکت ملي گاز ايران و شرکت‌هاي تابعه در ابواب جمعي وزارت نفت قرار مي‌گيرند و وابسته به آن خواهند بود."
علي اکبر معين فر، نخستين وزير نفت ايران، در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود اظهار کرد که "شرکت نفت در تمام سطوح و به تدريج پاکسازي خواهد شد. و روزنامه رسمي کشور برنامه وزير نفت را پاکسازي شرکت از عناصر ناباب، جلوگيري از اتلاف پول و کوتاه کردن دست ضدانقلاب اعلام کرد.

با نگاهي به درآمد نفت ايران در طي مديريت 10 وزير، که حدود 1000 ميليارد دلار برآورد شده است، به پرسشي باز مي گرديم که در سرآغاز مقاله ذکر شد. گرچه پاسخ به اين پرسش با توجه به شرايط تحريم و رويدادهاي متعددي که در سي سال گذشته رخ داده اندکي دشوار است، ليکن ارزيابي اهداف مندرج در برنامه پنجم، به خصوص بند 8 اين سند "تغيير نگاه به نفت و گاز و درآمدهاي حاصل از آن، از منبع تأمين بودجه عمومي به "منابع و سرمايه هاي زاينده اقتصادي" و همچنين مأموريت حفظ و صيانت از دارايي عمومي، به وضوح نشان مي دهد که اين هدف تحقق نيافته است. بنابراين بيراه نيست اگر بگوييم آرمان هاي اصلي انقلاب در وزارت نفت به جد گرفته نشده اند و سرنوشت اقتصادي کشور که 80 درصد به درآمد نفت وابسته است، به همان راهي رفته است که پيش از انقلاب رايج بوده؛ يعني عدم ايجاد سرمايه هاي زاينده ي اقتصاد؛ و عدم سرمايه گذاري درآمد نفت در پيشبرد برنامه هاي توسعه، با اين تفاوت که چنين درآمدي نسبت به سال هاي پيش از انقلاب رقمي بسيار بالاتر از مجموع درآمد نفت چندين دهه را نشان مي دهد. مشکل فقط به اين ختم نمي شود، بلکه صحبت از مفقود شدن بخشي از درآمد نفت، اختلاس و ويژه خواري ها تحت عناوين مختلف و... است.
انگليس و ساير قدرت هاي غربي سال هاست که از نهادهاي نفتي کشور اخراج شده اند، حکومت پهلوي سه دهه پيش سرنگون شده، عناصر ناباب و ضد انقلاب از شرکت نفت پاکسازي شده اند، و سکان مديريت نفت در تمام اين سال ها در دست نيروهاي پس از انقلاب بوده. پس چه عاملي سبب شده رانت خواري و اختلاس از مهم ترين نهاد اقتصادي کشور سر برآورد؟ چگونه مي شود رقم درآمد شرکت نفت پيش از واريز به خزانه کل کشور با رقم پس از واريز به خزانه متفاوت از آب در مي آيد؟ (اختلاف 1و نيم ميليارد دلاري ديوان محاسبات پس از تفريق بودجه اي سال هاي 90 و 91)، اين پول کجا رفته ودر کجا هزينه شده است؟ جز آنکه نتيجه بگيريم نقصي ساختاري در مجموعه نفت کشور وجود دارد آيا مي توانيم دليل ديگري در پس اين اتفاقات قائل باشيم؟ البته بعيد است نيروهاي خدوم و انقلابي، يک وزارتخانه ي ماقبل انقلابي را اداره کنند و خداي ناکرده بالعکس! شايد هم بتوان رد پاي بروز چنين مشکلاتي را در ريشه هاي عميق تري جستجو کرد، از جمله احتمال وجود تفکر، نگرش هاي غير انقلابي در بين طيف گسترده نيروهاي فعال در شرکت نفت و همچنين وزارتخانه و عدم نظارت دقيق نهاد مجلس و همچنين نظارت مردم بر عملکرد وزارتخانه نفت، و حتي از اين فراتر شايد هنوز ساختار اين نهاد نيازمند تغييرات بنيادي است تا زمينه بروز هرگونه رانت و اختلاس به کلي از ميان برداشته شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن