تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820903995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر بورسیه های غیر قانونی اخراج شوند، وزیر استیضاح می شود!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اگر بورسیه های غیر قانونی اخراج شوند، وزیر استیضاح می شود!
گویا این‌گونه نظارت که گاهی حتی مداخله در کار قوا و مداخله در امور اجرایی کشور نیز محسوب می‌شود، تنها مختص این دولت است، تخلفات دولت گذشته از بورسیه هزاران دانشجوی دکترای تا انتخاب روسای دانشگاه‌ها و همچنین اخراج هزاران دانشجو و استاد که در دولت دهم اتفاق افتاد گویا مسئله مهمی نبوده است.
کد خبر: ۴۱۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲ - 27 June 2014



برخی می‌خواهند دولت را ذبح کنند
یکی از وزارت خانه‌های که در دولت یازدهم حساسیت زیادی بر روی آن وجود داشت وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، و مجلس جز اصلی‌ترین نهادی است همواره تمام تحرکات در این وزارت خانه را از نزدیک پیگیری می‌کند و کوچک‌ترین خطای این وزارت خانه را رصد می‌کند.

به گزارش «تابناک»، ‌حتی این حساسیت مجلس شورای اسلامی به قدری بود که باعث گردید تا این وزارت خانه به مدت حدود 6 ماه توسط سرپرست اداره گردد، اکنون نیز مجلس بر تمام اتفاقات درون سازمانی این وزارت خانه اشراف کامل دارد، و از انتصابات وزیر تا امتحانات دانشجویان نیز ورود کرده است.

اما گویا این‌گونه نظارت که گاهی حتی مداخله در کار قوا و مداخله در امور اجرایی کشور نیز محسوب می‌شود، تنها مختص این دولت است، تخلفات دولت گذشته از بورسیه هزاران دانشجوی دکترای تا انتخاب روسای دانشگاه‌های شناسنامه‌دار و همچنین اخراج هزاران دانشجو و استاد که در دولت دهم اتفاق افتاد گویا مسئله مهمی نبوده است.

به هر حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه نمایندگی و از جایگاه نظارتی مجلس طرح استیضاح وزیر علوم را که از چندی  پیش بحث‌ها در رابطه با آن آغاز شده بود را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده‌اند، الیاس نادران آخرین جلسه هفته گذشته درخواست استیضاح فرجی دانا را با 50 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه کرد او دراین‌باره می‌گوید:  اما آقای ابوترابی‌فرد آن را اعلام وصول نکردند لذا انتظار است امروز به این درخواست رسیدگی شود تا فرآیند خود را بعد از اعلام وصول طی کند.

وی یادآور شد: طبیعی است نمایندگان استیضاح‌کننده آمادگی مذاکره با وزیر علوم را دارند تا حرف‌های وزیر را حتی در جلسات غیرعلنی بشنوند، اما به طور حتم از حق طبیعی خود کوتاه نمی‌آیند.

اما به نظر می‌رسد این استیضاح با بقیه استیضاح‌هایی که تا کنون در مجلس روی داده است قدری متفاوت تر باشد، بررسی ابعاد گوناگون این طرح جای سؤال بسیاری را در ذهن ایجاد کرده است و چند نکته در این جا وجود دارد، اول اینکه تا کنون محورهای استیضاح از سوی کسی عنوان نشده است.

به طوری که نصیری قیداری درباره آن می‌گوید: هنوز رسماً دلیل استیضاح روشن نیست اما آنچه که باعث شد تا نمایندگان در 8 دی ماه سال گذشته وزیر را فرابخوانند و کارت زرد به او دهند انتصابات در دانشگاه‌ها بوده است و آنچه که این روزها داغ برخی از نمایندگان را تازه کرده ممکن است انتصابات وزیر علوم در دانشگاه‌های بزرگی هم چون تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس و شریف باشد.

نکته دیگری که در این ماجرا گنگ مانده، این است که کسی از نمایندگان حاضر نیست دراین‌باره صحبت کند، روز گذشته خبرنگار تابناک به تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تماس گرفت، اما نمایندگان یا پاسخگو نبودند و یا به محض باخبر شدن از موضوع بلافاصله گوشی خود را قطع کردند.

جواد هروری، نماینده قائنات پس از اطلاع از موضوع با بهانه‌ای مکالمه را به نیم ساعت بعد موکول کرد اما تا ساعت 23 موفق به مکالمه با وی نشدیم، علیرضا سلیمی نماینده استان مرکزی بعد از اطلاع از موضوع گوشی خود را بدون خداحافظی و در وسط مکالمه قطع کرد و نادران که از طراحان این طرح بود بعد از باخبر شدن از موضوع به بهانه دیگری مکالمه را نیمه‌تمام رها کرد.نمایندگان دگری عضو این کمیسیون نیز رفتارهای مشابهی از خود نشان دادند.

به هر حال در اواخر شب گذشته توانستیم با حجت الله درویش پور نماینده ایذه و باغ مالک تماس حاصل کنیم و دلیل استیضاح وزیر و همچنین دلیل این‌گونه رفتار نمایندگان را از وی جویا شوریم، این نماینده در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: دلایل زیادی برای  استیضاح وزیر علوم وجود ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند و دلیل آن هم به خاطر انتسابات اخیر روسای دانشگاه تهران شریف و چند دانشگاه دیگر و همچنین استفاده از مشاورین از جمله توفیقی بوده است.

البته بحث‌های در خصوص اسلامی کردن دانشگاه نیز مطرح است اما در اینجا باید بگویم که دلیل اصلی این استیضاح مسئله بورسیه 300 دانشجوی دکترایی است که در زمان دولت دهم صورت گرفته است و تمام این موارد که اعلام می‌شود در واقع نوعی بهانه و سرپوش برای اصل ماجراست.

برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس به دلیل اینکه وزارت علوم اعلام کرده است که در حال بررسی پرونده این افراد است و ممکن است در بورسیه این افراد تجدیدنظر شود این کار را انجام داده‌اند این نمایندگان دوست ندارند که بورسیه شدگان از دانشگاه اخراج شوند.

نمایندگان استیضاح‌کننده در واقع با این حربه می‌خواهند وزیر علوم را تحت فشار قرار دهند تا پرونده این افراد مورد بررسی قرار نگیرد.

این نماینده در پاسخ به این سؤال که وزارت خانه که هنوز کسی را مقصر نکرده و گفته است که در حال پیگیری موضوع است و نمایندگان هم باید از حق مردم دفاع کنند و درواقع به نوعی باید در این کار وزیر را کمک کنند گفت: اینان به دنبال منافع حزبی خود هستند و قصد دارند با این کار هر طور شده نیروهای خود را وارد دانشگاه کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن