تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812824238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکیه پناهجویان خارجی فراری به اروپا را باز می گرداند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ترکیه پناهجویان خارجی فراری به اروپا را باز می گرداند آنکارا - ایرنا - مجلس ترکیه قرارداد بین دولت آنکارا و اتحادیه اروپا در خصوص استرداد آن دسته از پناهجویان خارجی را که به طور قاچاق از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی متواری می شوند، تصویب کرد.


به گزارش ایرنا، دولت آنکارا بعد از مدت ها مذاکره و اعمال فشار از سوی اتحادیه اروپا در خصوص جلوگیری ترکیه در استفاده از این کشور توسط پناهجویان خارجی برای فرار به کشورهای اروپایی، این قانون را در آذر ماه سال گذشته به تصویب رسانده بود.
آنکارا در مقابل نیز از اتحادیه اروپا قول گرفته است با اجرایی شدن این قرارداد، شهروندان این کشور در سفر به اتحادیه اروپا از اخذ ویزا معاف شوند.
ˈاستفن فولهˈ مسوول توسعه در کمیسیون اروپا روز پنجشنبه در پیامی که به زبان ترکی در یکی از صفحات اجتماعی منتشر کرد، از مصوبه مجلس ترکیه استقبال و ابراز خرسندی کرده است.
مصوبه مجلس ترکیه به دنبال تایید رییس جمهوری و انتشار آن توسط نخست وزیر در روزنامه های رسمی ترکیه، اجرایی می شود.
ترکیه این قرارداد را در ژوئن سال گذشته امضا کرده بود. به این ترتیب با تصویب این قرارداد، ترکیه آن دسته از پناهجویان کشورهای ثالثی را که از طریق خاک این کشور به کشورهای اتحادیه اروپا متواری می شوند را پس می گیرد.
بر اساس این توافق، با اجرایی شدن طرح یاد شده، اتحادیه اروپا ظرف سه سال و به طور مرحله ای، روادید ورود برای اتباع ترکیه را لغو خواهد کرد.
مذاکرات بین آنکارا و اتحادیه اروپا برای لغو مقررات روادید برای اتباع ترکیه در تیر ماه سال گذشته شروع شده است.
این کشور همواره خواهان لغو مقررات روادید برای اتباع خود از سوی اتحادیه اروپا بود که در نهایت کمیته نمایندگان دایمی اتحادیه اروپا (COREPER) در لوکزامبورگ سال گذشته موافقت خود را با آغاز مذکرات لغو مقررات روادید برای اتباع ترکیه، اعلام کرد.
اساس روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را قرارداد 1963 میلادی موسوم به ˈقرارداد آنکاراˈ تشکیل می دهد. از آن تاریخ به بعد ترکیه حدود نیم قرن است که موضوع پیوستن به اتحادیه را دنبال می کند.
ترکیه در 14 آورﯾﻞ 1987 میلادی ﻋﻀﻮﯾﺖ ﺧﻮد در اﺗﺤﺎدﯾﻪ اروﭘﺎ را ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﺷﺪ. در ﺳﺎل 1995 اﺗﺤﺎدﯾﻪ اروﭘﺎ و ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻗﺮارداد الحاق گمرکی به امضا رساندند که از سال 96 بطور مرحله ای اجرا شده است.
ترکیه در سال 1999 میلادی ﻣﺠﻮز ﻧﺎﻣﺰدی ﻋﻀﻮﯾﺖ در اﺗﺤﺎدﯾﻪ اروﭘﺎ را درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮد اﻣﺎ این اتحادیه ﻣﺬاﮐﺮات ﻋﻀﻮﯾﺖ را ﺑﻪ ﺑﻌﺪ از گفت و گوهای ﺳﯿﺎﺳﯽ درﺑﺎره ﻣﺴﺎیل ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ، ﺣﻞ و ﻓﺼﻞ ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﻣﺮزی ﺑﺎ ﯾﻮﻧﺎن و ﻣﻮﺿﻊ ﺳﺎزﻧﺪه ﺗﺮﮐﯿﻪ در ﻗﺒﺎل ﻗﺒﺮس ﻣﻮﮐﻮل ﮐﺮد. در چهارم اﮐﺘﺒﺮ 2005 ﻣﺬاﮐﺮات ﻋﻀﻮﯾﺖ ترکیه در اﺗﺤﺎدﯾﻪ اروﭘﺎ آﻏﺎز ﺷﺪ، ولی با گذشت بیش از هشت سال هنوز پیشرفت خاصی در این خصوص حاصل نشده است.
موضوع لغو روادید اتحادیه اروپا برای اتباع ترکیه، موضوع تازه ای نیست و ترکیه با عنوان کردن الحاق گمرکی خود به اتحادیه اروپا و با استناد به قرارداد پایه 1963 میلادی این موضوع را مطرح می کند. آخرین بار در سال گذشته موضوع انعقاد قراردادی بین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص بازپس گیری پناهجویانی که از ترکیه به اتحادیه اروپا می روند و در مقابل لغو روادید اتحادیه اروپا برای اتباع ترکیه مطرح شد.
بر اساس تعهدات بین المللی ترکیه، این کشور فقط آن دسته از پناهجویانی را که از ترکیه به اروپا بروند، می پذیرد. این در حالی است که بخش عمده ای از پناهجویان از کشورهای خاورمیانه و آسیا به ترکیه آمده و از طریق این کشور به اروپا می روند. اروپا برای اعاده این پناهجویان به ترکیه، به دولت آنکارا فشار می آورد.
موضوع منتفی شدن ورود بدون روادید اتباع ترکیه به اتحادیه اروپا در حالی دوباره در افکار عمومی ترکیه به چالش کشیده می شود که هم دولت و هم مردم این کشور پذیرفته شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را چندان حیاتی ارزیابی نمی کنند. نخست وزیر ترکیه گفت که این کشور نمی تواند تا ابد در انتظار عضویت باشد و می تواند این موضوع را از دستور کار خارج سازد.
کارشناسان با اشاره به دشواریهای جدی در فرآیند لغو روادید و موضوع بازپس گیری پناهجویان کشورهای ثالث توسط ترکیه، می گویند که در صورت لغو روادید برای اتباع ترکیه عازم اتحادیه اروپا، آنکارا مجبور خواهد شد مطابق قوانین اروپایی در مقررات معافیت روادید با برخی از کشورهای همسایه های شمالی، شرقی و جنوب شرقی خود تجدید نظر کند. ترکیه در دوره اخیر با انعقاد قراردادهایی مقررات روادید با سوریه و روسیه را لغو کرده است.
این در حالی است که موضوع همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا و عضویت کامل این کشور با این اتحادیه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و به رغم اینکه حدود هفت سال از شروع مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می گذرد، هنوز پیشرفت ملموسی در این زمینه دیده نمی شود.
خاورم/2011** 1597

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن