تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819102617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایان عمرتروریسم تکفیری/ تغییرات جدی در پیش است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پایان عمرتروریسم تکفیری/ تغییرات جدی در پیش است بیروت – ایرنا – ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان در دیدار با « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت تاکید کرد که « جریان افراط گرایی دینی » تاریخ گذشته شده و به پایان عمر خود نزدیک شده است.


به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی « الاخبار» هم در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: اکنون معادله روشن شده است ، «باراک اوباما» رییس جمهوری آمیرکا به نبود مخالفان معتدل قادر به سرنگون کردن نظام سوریه اعتراف کرده ، واشنگتن و غرب و کشورهای منطقه ، القاعده ، داعش و النصره را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و بر مبارزه تا نابودی کامل آنها تاکید کرده اند.
رییس جمهوری آمریکا اعتراف کرده است که « مخالفان معتدلی وجود ندارند تا قادر به پیروزی در سوریه باشند» و « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه هم مدت ها منتظر این « عبارت سحرآمیز» بود.
مستاجر کاخ سفید فرمان سرنگونی نظام سوریه را با زور ، پول و رسانه صادر و فرماندهان نظامی و سیاستمداران آمریکایی هم با او همراهی کردند اما در حقیقت در حال زمینه سازی برای رشد و تقویت گروه های تروریستی تکفیری و در راس آنها القاعده و داعش بودند.
آمریکایی ها که خود ، جهان و مردم آن را در معرض خطر تروریسم تکفیری قرار داده اند اکنون با « رفتاری اسرار آمیز» به کشورهای حامی تروریسم فشار وارد می کنند تا گروهک هایی مانند داعش و النصره را در فهرست تروریست ها قرار دهند.
در هر صورت به نظر می رسد که اکنون دور، دور « بشار اسد» است.
او 17 ماه آینده میلادی ( 26 تیرماه) و هنگام نطق در پارلمان سوریه به مناسبت آغاز سومین دوره ریاست جمهوری خود ، این اوضاع خطرناک را به اوباما و مقامات نظامی و سیاسی آمریکا گوشزد خواهد کرد و به اروپای غربی و در راس آن آمریکا طعنه خواهد زد که برای فروپاشی نظام بحران و جنگی را به سوریه تحمیل کردید و اکنون اعتراف می کنید که مخالفان معتدلی وجود ندارد و تروریسم و حامیان آن مشکل اصلی هستند ، چه پاسخی به مردم جهان و تاریخ دارید؟
الاخبار تاکید کرد: توصیف اخیر اوباما از مخالفان نظام سوریه یک نظریه گذرا نبوده بلکه نتیجه بررسی های دقیق واقعیت جنگ و میدان در سوریه و عراق است.
اقدام« ریچارد بلاد» سناتور ایالت ویرجینیا هم که اخیرا در نامه ای به بشار اسد به دلیل موفقیت های ارتش سوریه در رویارویی با تروریست ها تبریک گفت و قدردانی کرد، یک اقدام عادی نبود که بتوان براحتی از کنار آن عبور کرد.
روزنامه لبنانی الاخبار براساس « اطلاعاتی خاص» نوشت : تغییر رویکرد اوباما و نامه سناتور آمریکایی ناشی از تماس هایی پنهانی بین سوری ها و آمریکایی ها است که سرانجام تصمیم گرفتند به شکل های مختلف نتایج آن را علنی کنند و حتی مسئولان سابق در شورای روابط خارجی آمریکا خواستار همکاری واشنگتن با دمشق شده اند.
الاخبار تاکید کرد: آیا هیچ انسان عاقلی می پذیرد سفر خانم « بثینه شعبان» مشاور رییس جمهوری سوریه به اوسلو یک دیدار عادی بوده است، برعکس این سفر یک نشانه از صدها نشانه تغییر شرایط است.
نمی توان از مواضع اخیر اوباما ، تشکر سناتور آمریکایی ، درخواست « جان کری» وزیرخارجه آمریکا در بیروت از ایران ، روسیه و حزب الله آن هم از روی متن مکتوب برای کمک به حل بحران سوریه ، سفر مشاور رییس جمهوری سوریه به اوسلو و ... بدون تامل و تعمق گذشت.

** آیا تغییرات جدی پیش روی قرار دارد؟
الاخبار با طرح این سئوال نوشت: نگاهی به نقشه سیاسی کنونی نشان می دهد که
1- آمریکا تصمیم گرفته است در جنگ علیه تروریسم در عراق شرکت کند اما سئوال این است که آیا می تواند برای جلوگیری از تروریسم در عراق ، اردن و لبنان بدون همکاری با سوریه که تروریست ها از آنجا به عراق آمده اند، اقدامی کند، اگر تصمیم به همکاری با سوریه گرفته ، طرف آن که خواهد بود، آیا مخالفان مسلح معتدل که اوباما اعلام کرده است وجود ندارند، پس آیا بجز ارتش و نظام کنونی می تواند روی طرف دیگری حساب کند.
2- سازمان ملل متحد اعتراف کرد که همه مواد شیمیایی موجود در انبارهای سوریه را تحویل گرفته و این یک گزینه بسیار مهم راهبردی است و ثابت می کند که همکاری با دمشق بهتر از رویارویی و جنگ با آن است و زمینه را برای روابط جدید فراهم کرده است و اصولا همکاری های منطقه ای و سازمان ملل با دمشق مثمر ثمر بوده و از جمله می توان به فراهم شدن زمینه آشتی مخالفان با نظام و رسیدن کمک های بشردوستانه به نیازمندان اشاره کرد.
3- جبهه جولان فعال شده و بهتر از همه در دو سوی این جبهه به اصلاح ارتش آزاد سوریه و حامیان آن و ارتش صهیونیستی اسرار آن را می دانند اما آیا بجز ارتش عربی سوریه طرف دیگری می تواند این جبهه را خاموش کند؟
4- در لبنان همه درک کرده اند که انتخاب رییس جمهوری بدون مشارکت سوریه امری محال است و کسانی که تماس ها و ارتباطات در ماه های گذشته را پیگیری کرده اند، دریافته اند که آمریکایی ها و فرانسوی ها تلاش می کنند تا از طریق تهران ، رای و نظر دمشق را بدست آورند.
اما جواب تهران چه بوده ؟، تهران همواره اعلام کرده است که باید به دمشق بروید و ما اکنون می خواهیم فقط موضوع هسته ای محور مذاکرات با شما باشد تا به سرانجام برسد.
کسانی که نحوه تشکیل دولت لبنان و اجرای برنامه امنیتی را تعقیب کرده اند، می دانند که ایران با دمشق مشورت کرد و نتیجه این مشورت زمینه را در این دو پرونده لبنانی تسهیل کرد و سپس آمریکایی ها با این نتیجه همراهی و تفاهم کرده و بر سعودی ها فشار وارد کردند که باید آن را بپذیرد.
5- ملاحظه می کنیم که روس ها و سعودی ها هم وارد مرحله تفاهم شده اند و در کمتر از یک هفته وزیران خارجه عربستان و روسیه سفرهای متقابل داشتند و سوریه و عراق هم در راس فهرست مذاکرات و تفاهم ها بودند.
روسیه خواستار تغییر بادهایی شده است که از عربستان به سوی سوریه می وزد، مقامات روسی اصرار شدید دارند که نتیجه ملاقات های با ریاض به نفع دمشق باشد.
این گشایش در روابط ریاض و مسکو با حمله شدید رسانه های غربی علیه سعودی ها همراه شده است.
روزنامه انگلیسی «تایمز» دیروز بطور آشکار از ریاض به عنوان تامین کننده مالی تروریست ها در عراق یاد کرد و این اقدام را به ضرر منافع غرب و انگلیس خواند.
اکنون به نفع سعودی ها نیست که همه مواضع علیه آنها باشد بنابر این ناچار هستند فضا را بویژه با توجه به تفاهم سیاسی در خصوص تشکیل دولت آینده عراق تغییر دهند.
6- تفاهم آمریکایی ، روسی ، ایرانی ، سعودی و سوری برای جلوگیری از تروریسم اکنون کاملا ضروری است و فرصت های گذشته برخی دولت ها برای حمایت از گروه های تکفیری به بهانه اعمال فشار بر نظام های سوریه و عراق اکنون بسیار محدود شده است.
این دولت های در منطقه از میان این دو گزینه مجبور هستند یکی را انتخاب کنند، آیا می خواهند به صف مبارزه با تروریسم بپیوندند و یا همچنان سوار قطار تروریسم حرکت کنند که در این صورت باید منتظر خشم و مبارزه جهانی با تروریسم باشند.
اکنون شرایط به مرحله و نقطه ای از تهدید و خطر رسیده که معنای ادامه حمایت از تروریسم ، خودکشی است.
7- اکنون معادله روشن شده است ، اوباما به نبود مخالفان معتدل قادر به سرنگون کردن نظام سوریه اعتراف کرده ، واشنگتن و غرب و کشورهای منطقه ، القاعده ، داعش و النصره را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و بر مبارزه تا نابودی کامل آنها تاکید کرده اند و در این چارچوب همکاری با ارتش های منطقه ای نیازی حتمی است زیرا آمریکا بویژه شخص اوباما نمی خواهد ارتش این کشور باردیگر وارد باتلاق جنگ مستقیم در عراق شود.
الاخبار تاکید کرد: اکنون یک شمیشر با دو لبه از نیام بیرون آمده است، برخی می گویند که اوباما گزینه حمله به نظام سوریه را بجای همکاری با آن انتخاب می کند و البته این گزینه قبل از تفاهم ایران و آمریکا ممکن بود و اکنون یک طرح قوی تر جایگزین آن شده است.
اکنون نمی توان با تروریسم در عراق مبارزه و با ایران تفاهم کرد مگراینکه گشایشی در روابط وهمکاری با سوریه صورت بگیرد.
اکنون بحث در باره چگونگی ایجاد تحولات است و اینجاست که دقیقا معنا اعتراف اوباما را درک می کنیم .
« بشار اسد» در کاخ الشعب دمشق منتظر است، چه کسانی بزودی درهای کاخ را خواهند زد بعداز اینکه از شکستن درها عاجر ماندند و شاید هم زنگ درها را فشار داده باشند.
خاورم ** 1324

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن