تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنترل بیولوژیک شته ها در گلخانه های خیار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کنترل بیولوژیک شته ها در گلخانه های خیار تهران - ایرنا - محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اعلام کردند کنترل بیولوژیک شته ها در گلخانه های خیار با استفاده از فرآورده های بیولوژیک Aphipar و Ervipar و زنبورهای پارازیتوئید ، روشی امکان پذیر و کاملا دوستدار محیط زیست است.


به گزارش روزپنجشنبه ایرنا از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، شته ها از آفات مهم محصولات گلخانه ای به شمار می آیند و در صورت عدم کنترل خسارت قابل ملاحظه ای به این محصولات وارد می کنند.
از این رو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی پروژه ای با عنوان کنترل بیولوژیک شته ها در گلخانه های خیار با استفاده از فرآورده های بیولوژیک Aphipar و Ervipar تعریف کرد و در آن به بررسی کنترل بیولوژیک شته ها پرداخت.
شهرام شاهرخی خانقاه مجری این پروژه دراین باره گفت: در این تحقیق امکان کنترل بیولوژیک شته های خیار در گلخانه با استفاده از زنبورهای پارازیتوئید مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: این زنبورها از یک شرکت هلندی در ایران تهیه شدند و آزمایش ها و تحقیقات در گلخانه های کشاورزان منطقه پیشوا و ورامین انجام شد.
شاهرخی ادامه داد: بعد از بررسی های لازم نقاطی از گلخانه که آلودگی بوته ها از شته ها آغاز شده بود، زنبورها رها سازی شدند، قبل از رها سازی زنبورهای پارازیتوئید و 10 روز پس از رها سازی، تعداد شته های زنده و مومیایی شده در 20 نقطه آلوده گلخانه روی برگ های 20 بوته خیار شمارش شد و با مقایسه آماری داده ها، نسبت به تعیین کارایی زنبورهای پارازیتوئید رها سازی شده اقدام شد.
شاهرخی خانقاه گفت: همچنین برای تعیین درصد آلودگی بوته ها به شته ها و درصد تاثیر زنبورها، تعداد 50 بوته خیار در فواصل حدود 10 متر به طور تصادفی مورد بازدید قرار گرفت.
وی اظهار کرد: نتایج تحقیقات نشان داد زنبورهای پارازیتوئید رها سازی شده تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش جمعیت شته ها داشته اند به طوری که در 10 روز پس از آخرین رها سازی، بیش از 93.2 درصد جمعیت شته ها تحت تاثیر زنبورها قرار گرفته بودند.
شاهرخی تاکید کرد: کاهش معنی دار جمعیت شته های خیار پس از رها سازی زنبورهای پارازیتوئید، کارایی قابل قبول این گروه از دشمنان طبیعی در کنترل بیولوژیک شته های محصولات گلخانه ای را نشان داد.
به گفته وی این تحقیق با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی در تولید محصولات گلخانه ای انجام شد که موفقیت آمیز بوده است.
علمی ( 2 ) **9014**1588

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن