تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830786165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های رسالت قرآن در عصر حاضر برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛
نخستین جلسه از سلسله نشست‌های رسالت قرآن در عصر حاضر برگزار شد خبرگزاری رسا ـ نخستین جلسه از سلسله نشست های رسالت قرآن در عصر حاضر در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید معارف، استاد دانشگاه عصر روز چهارشنبه چهارم تیرماه در نخستین جلسه از سلسله نشست های رسالت قرآن در عصر حاضر که در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود  با بیان این‌که طرح بنده طرحی ابتدایی است و ایرادهایی دارد و احتیاج به موشکافی و بازبینی های دیگر دارد تا به طرحی کامل برسد گفت: آنچه که از مطالعه برخی آیات قرآن می‌فهمیم این است که خداوند برای قران نقشی قائل است و قرآن را همانند شخصی حقیقی می‌داند و در بعضی جاها قرآن نقش یک راوی و قصه گو را ایفا می‌کند.معارف با تاکید بر این‌که نقش هایی که قرآن ایفا میکند بسیار زیاد است اظهار داشت: در بعضی جاها خداوند از آن به عنوان یک هدایت کننده یاد می‌کند و میفرماید که ما قرآن را نازل کردیم برای هدایت مردم و این چنین برداشت می‌شود که قرآن یک هدایت گر است. این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر ما این کتاب را فقط یک کتاب بدانیم و آن نقش هارا برای قرآن فرض نکنیم، رسالت های قرآن  از بین می‌رود و قرآن کتابی صامت می‌شود ابراز داشت: آنچه که مشهود است بین رسالت قرآن و رسالت مسلمانان در عصر حاضر تفاوت هایی وجود دارد اما وجه اشتراک هایی نیز وجود دارد که بنده سعی می‌کنم که فقط  رسالت های قرآن را بیان کنم تا از اتلاف وقت بپرهیزم و به موضوع اصلی جلسه که رسالت قرآن است بپردازیم.وی با اشاره به این‌که «شناخت قرآن وظرفیت های آن» « شناخت دوران معاصر وپیچیدگی های آن» « شناخت انسان به عنوان مخاطب قرآن» و« شناخت راهبرد های ایفای رسالت قرآن» چهار مولفه اصلی بحث رسالت قرآن در عصر حاضر هستند گفت: شناخت قرآن یک امر ذو مراتب است، یعنی شناخت هایی که از قرآن حاصل می‌شود گستردگی‌های فراوانی دارد، به طور مثال ما نسبت به قرآن شناخت علمی داریم که در آن از مباحث علمی که در قرآن مطرح می‌شود شناخت کسب می‌کنیم و یا شناخت‌های تاریخی، قانونی، جمعیتی و موضوعی که نسبت به قرآن کسب می‌کنیم. البته اکثر مسلمانان به یک شناخت شناسنامه‌ای نسبت به قرآن رسیده‌اند یعنی می‌دانند که قرآن چهارده قرن پیش و برای تکامل بشریت نازل شده است.معارف با بیان این‌که می‌توانیم بگوییم که قرآن برای دو امر نازل شده است اظهار داشت: وجه نخست آن است که برای اثبات نبوت پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده ومعجزه ای برای پیامبر(ص) است و وجه دوم آن این است که قرآن برای هدایت انسان‌ها نازل شده است و شامل قوانینی برای بهتر زندگی کردن است. این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که شناخت علمی قرآن آن است که بدانیم قرآن چه کتابی است و موضوع آن چیست و در مورد چه موضوعاتی بحث می‌کند و از چه علومی حرف می‌زند گفت: شناخت دیگر شناخت مفهومی قرآن است که بفهمیم مفاهیم قرآن چیست و برای رسیدن به این شناخت باید به شناخت کامل نسبت به قرآن برسیم تا بتوانیم قرآن را خوب بفهمیم، یعنی این که تاریخ آن را خوب بفهمیم و از لحاظ علمی هم آن را بشناسیم و در این صورت است که می‌توانیم قرآن را خوب بفهمیم که این امر را علم تفسیر قرآن می‌نامند. وی افزود: معصومین به طور کامل این علم را دارند و می‌توانند مفاهیم قرآن را به طور کامل تبیین کنند و در نبود آنها این امر به وسیله مجتهدین ومفسران قرآن انجام می‌شود که به تبع آن تفاسیر قرآن زیاد شده ومی‌بینیم که شبهات قرآنی هم زیاد می‌شود. معارف با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم جامعیت قرآن را تحلیل کنیم؟ و چطور این قرآن تمام مسائل زندگی انسان را در برگرفته است؟ گفت: جواب آن این است که در قرآن مسائل کلی و پایه های زندگی بیان شده که جامع هستند و در تمام دوران قابل استفاده هستند. وی با اشاره به این‌که امام علی (ع) در جنگ صفین مقابل افرادی قرار گرفتند که بیشتر آنها قاری قرآن بودند اظهار داشت: زمانی که ایشان ابن عباس را برای مذاکره نزد دشمن میفرستند، هرچه که ابن عباس برای آنها از قرآن دلیل می آورد آنها قبول نمی‌کنند و امام (ع) به ابن عباس میفرمایند که برای آنها از قرآن دلیل نیاور زیرا که قرآن تفاسیر زیادی دارد و هر کدام از آنها تفسیری از آیات قرآن دارند و این دلایل برای خود آنها قانع کننده است پس دلایلی که برای آنها می آوری را قبول نمی‌کنند.این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر همین مشکل وجود دارد زیرا که در زمان نزول قرآن پیامبر(ص) مفسر آن بود اما الان مفسران قرآن بسیارند و به تبع آن شبهات آن ها هم بسیار زیاد می‌شود.معارف با تاکید بر این‌که قرآن شوخی ندارد و وقتی قرآن مطلبی را بیان می‌کند از بیان آن هدفی دارد و میخواهد مفهمومی را به ما بفهماند خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم که آن مفهوم را بفهمیم، البته باید در مواجهه و پژوهش در قرآن تقوا را رعایت کنیم یعنی تقوای پژوهشی داشته باشیم و در هنگام پژوهش در قرآن باید فکر آزاد داشته باشیم.وی با تاکید بر این‌که در هنگام پژوهش به دنبال ایراد و اختلاف‌های بی مورد در قرآن نگردیم اظهار داشت: اگر با این پیش زمینه وارد پژوهش در قرآن شویم قطعا به جایی نمی‌رسیم و اختلاف های بسیاری خواهیم یافت که آن هم به دلیل این است که یک جانبه و از جبهه مقابله با قرآن در آن پژوهش کرده‌ایم.این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: ما عادت داشتیم که هر زمانی که اکتشاف جدیدی رخ می‌داد، تازه به دنبال مصداق آن در قرآن می‌گشتیم ومی‌گفتیم که قبلا در قرآن ذکر شده است ولی بهتر است که در قرآن تفکر کنیم و رموزی که درآن است را بیابیم زیرا قرآن پر است از این رموز که هنوز هم رمزگشایی نشده اند./9593/پ202/ص        



۱۳۹۳/۴/۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن