تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803031106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نارضایتی نخلداران از شیوه خرید توافقی خرما/ قیمت خرید نصف قیمت تمام شده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > بوشهر گزارش مهر/
نارضایتی نخلداران از شیوه خرید توافقی خرما/ قیمت خرید نصف قیمت تمام شده است
بوشهر - خبرگزاری مهر: بخشی از خرماهای تولید شده در استان بوشهر در سال 92 هنوز به فروش نرسیده است و دولت نیز برای حمایت از کشاورزان خرید توافقی خرما را در دستور کار قرار داده است که این شیوه خرید توافقی اصلا مورد رضایت نخلداران نیست و خرما را با قیمتی حدود نصف قیمت تمام شده تولید خرما از کشاورزان می‌خرند.



به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاوری به ویژه در بخش نخل و خرما است که افراد بسیار زیادی در این استان به کار در عرصه تولید و فراوری و فروش خرما اشتغال دارند. شهرستان دشتستان به عنوان بزرگترین قطب تولید خرمای استان بوشهر است که دارای حدود شش میلیون اصله نخل است و سالانه حدود 140 هزار تن خرما در این شهرستان توسط نخلداران تولید می‌شود. امسال به علت کاهش تقاضا در فصل برداشت و پس از آن، حدود 20 هزار تن از خرمای تولید شده در شهرستان دشتستان هنوز به فروش نرسیده است و نخلداران با مشکلات زیادی برای فروش خرمای خود مواجه هستند. تا دو ماه دیگر خرمای سال 93 هم وارد بازار می شود و این موضوع می‌تواند باعث شود تا این 20 هزار تن هیچ‌وقت خریداری نشود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، طرح خرید توافقی خرما از این هفته آغاز شده است. در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و دولت می‌تواند با خرید خرمای مانده کشاورزان، خرما را در سبد کالای ماه رمضان قرار داده و از این طریق کمک خوبی برای نخلداران و خرید خرمای آنها باشد. خرید خرما از کشاورزان در حال حاضر با استقرار یک کارگروه و مرکز خرید در شهرستان دشتستان انجام می‌شود که این شیوه خرید توافقی خرما مورد رضایت نخلداران نیست و بسیاری از آنها حاضر به فروش محصول خود به این صورت نیستند.

خرید خرما به صورت مستقیم از کشاورزان مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرید توافقی خرما با حضور مباشران اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی ایران آغاز شده است که خرمای مردم که از سال گذشته باقی مانده است را خریداری می‌کنند. علی قنبری با اشاره به خرید خرما در کارخانه بسته بندی خادم جنوب دشتستان اضافه کرد: نخلداران با مراجعه به این کارخانه می توانند خرمای خود را به صورت توافقی به فروش برسانند. وی در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری خرمای نخلداران نیز بیان داشت: قیمت یک کیلوگرم خرمای بدون افت یک‌هزار تومان است که این خرما در بسته‌های 20 کیلوگرمی بسته‌بندی شده باشد و دارای شاخص‌های تعیین شده باشد. مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر با اشاره به خرید خرمای درجه دو از کشاورزان با 10 درصد افت قیمت، ادامه داد: خرید به صورت چک‌لیستی انجام می‌شود و مبلغ مورد نظر به صورت مستقیم به حساب کشاورزان واریز می‌شود. وی ادامه داد: کار خوبی که در این زمینه صورت گرفته است، خرید خرما به صورت مسقیم از کشاورزان است که با معرفی‌نامه جهاد کشاورزی برای فروش خرمای خود می‌آیند و این کار باعث می‌شود تا دست دلالان کوتاه شود. قیمت خرید خرما از کشاورزان نصف قیمت تمام شده است یکی از کشاورزانی که برای فروش خرمای خود به محل تعیین شده برای خرید خرما از کشاورزان مراجعه کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه قیمت عنوان شده به هیچ وجه مناسب نیست و این شاخص‌های تعیین شده با خرمای ما هم‌خوانی ندارد. صمصامی که در حال برگرداندن خرمای خود به انبار خانگی بود، افزود: دولت وعده‌های بسیاری را برای حمایت از کشاورزان و نخل‌داران داده است ولی در عمل شاهدیم که چنین اقداماتی به درد کشاورزان نمی‌خورد. وی اضافه کرد: تولید هر کیلوگرم خرما با احتساب آبیاری، گرده‌افشانی، کود‌دهی، شخم‌زنی، برداشت، هزینه کارگر و حمل و نقل و . . . . برای ما حدود 12 هزار ریال هزینه دارد و در حالی که هم‌اکنون تنها 10 ‌هزار ریال از ما خریداری می‌شود.

این کشاورز ادامه داد: مباشران این شرکت، بر روی خرما ما افت گذاشته‌اند و قیمتی که می‌خرند، 800 تومان است و با احتساب هزینه حمل و نقل و بارگیری تا این شرکت، حدود 600 تا 700 تومان دست ما را می گیرد که  قیمت خرید خرما از کشاورزان نصف قیمت تمام شده است. یکی دیگر از کشاورزان نیز به خبرنگار مهر گفت: به مرکز خرید خرما مراجعه کرده‌ام ولی اینها خرمای ما را نپسندیده‌اند و اعلام کرده‌اند که این خرما قابل خریداری نیست. حسن‌پور ادامه داد: زمان زیادی تا رسیدن زمان برداشت خرمای امسال نمانده است ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم که خرمای سال گذشته خود را به فروش برسانیم و این خرما روی دست ما خواهد ماند. بخش خیلی کمی از خرمای کشاورزان خریداری شده است/ خرید تضمینی جایگزین خرید توافقی شود مسئول خانه کشاورز شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه این شیوه خرید خرما اصلا مناسب نیست و قیمت پیشنهادی اصلا سودی برای کشاورزان ندارد و کشاورزان باید خرمای خود را با ضررکرد بالایی بفروشند. حسن فریبرزی ادامه داد: این شرایطی که برای خرید خرما از سوی کارشناسان این شرکت اعلام شده است، تنها برای خرمای امسال مناسب است و خرماهای مانده از سال گذشته این شرکت رنگ و پوست و . . . را ندارند. وی تصریح کرد: هر چند تعداد زیادی از کشاورزان برای خرید خرمای خود به این مرکز مراجعه کرده‌اند ولی فقط بخش کمی از این خرما‌ها مورد پسند واقع شده است و بخش عمده‌ای از خرما خریداری نشده است. مسئول خانه کشاورز شهرستان دشتستان افزود: برای خرمای کشاورزان که به این مرکز مراجعه می کنند، 10 یا 20 درصد افت زده می‌شود که مردم از این وضعیت ناراضی هستند و خرمای خود را در این مرکز نشان می‌دهند و پسندیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی باید جایگزین خرید توافقی خرما شود، بیان داشت: مسئولان تعاونی هم تابع شرایط خاصی هستند و چون باید خرما را به فروش برسانند، ناچارند که خرمای با کیفیت را خریداری کنند ولی دولت باید خرید تضمینی را جایگزین خرید توافقی کند تا خرمای کشاورزان بر اساس نرخ تعیین شده به فروش برسد. فریبرزی تاکید کرد: در شرایط کنونی، کشاورزان باید خرمای درجه یک خود را نیز مجددا در انبار خود پاکسازی کنند و افت آن را جدا کنند و خرمای گلچین خود را به این مراکز منتقل کنند که در صورت داشتن رنگ و یا پوست پوست بودن با افت قیمت مواجه می‌شود. وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده در حال حاضر حدود 20 هزار تن خرمای سال گذشته نخلداران دشتستانی فروش نرسیده است که از زمان آغاز خرید توافقی خرما فقط حدود 10 تن خریداری شده است. مسئول خانه کشاورز شهرستان دشتستان گفت: هر چند در روز ابتدایی تعداد زیادی از کشاورزان برای فروش خرمای خود مراجعه کرده بودند ولی امروز و با توجه به قیمت‌ها و شاخص های اعلام شده برای خرما، شاهد کاهش چشمگیر تعداد مراجعان بوده‌ایم. تغییر در قیمت خرما بر عهده استان نیست/ قیمت از مرکز اعلام می‌شود مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش قیمت خرما وجود دارد یا نه، اظهار داشت: قیمت را ما اعلام نمی‌کنیم و قیمت خرید خرما از سوی مرکز اعلام شده است و باید با شرایط و ضوابط تعیین شده هماهنگی داشته باشد. علی قنبری ادامه داد: نحوه این نرخ‌گذاری در اختیار استان نیست و ما می توانیم این درخواست‌های کشاورزان را به مرکز منتقل کنیم و این کار را هم انجام داده‌ایم. وی اضافه کرد: خرید خرما از کشاورزان به صورت روتین ادامه دارد و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مرکز اعلام شده، خرمای خود را به فروش برسانند. مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر در مورد کسر قیمت از خرمای تحویلی کشاورزان نیز گفت: سقف قیمت خرید خرمای بدون افت 10 هزار ریال است که به ازای هر درصد افت، 100 ریال از قیمت خرید خرما کسر می‌شود. وی ادامه داد: کیفیت خرماهایی که به این مرکز ارائه می‌شود متفاوت است و تفاوت قیمت‌ها به علت همین شاخص‌ها است که برخی از خرماها بین یک تا 20 درصد افت دارند که به همین میزان با کسر قیمت مواجه می‌شوند. قنبری تاکید کرد: از همه توان و ظرفیت برای خرید خرما از کشاورزان استفاده خواهیم کرد و همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا کشاورزان دغدغه کمتری داشته باشند.


۱۳۹۳/۴/۴ - ۱۳:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن