تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801625887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح طلب و اصولگرای واقعی افراطی نمی شود/ اصولگرایان آیت الله مهدوی را خون به جگر کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دبیر کل حزب مردمسالاری در گفت و گو با ایرنا؛ اصلاح طلب و اصولگرای واقعی افراطی نمی شود/ اصولگرایان آیت الله مهدوی را خون به جگر کردند تهران- ایرنا- دبیر کل حزب مردمسالاری در تبیین اصلاح طلبی، اصولگرایی و افراط و تفریط در این دو جریان سیاسی می گوید: اصلاح طلب و اصولگرای واقعی هیچ وقت افراطی نمی شوند.


مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری در گفت و گو با خبرنگاران سیاسی ایرنا، شرایط سیاسی کشور، روند فعالیت احزاب و جریانات سیاسی و عملکرد دولت تدبیر و امید را تبیین کرد.
کواکبیان درباره هویت «اعتدال» گفت:«باید حرف آقای دکتر روحانی را پذیرفت که ما می توانیم اصلاح طلب و اصول گرای معتدل داشته باشیم. اعتدال بیشتر به جای جنبه های اندیشه ای ، تفکری و بحث های مربوط به جریانات سیاسی، به جنبه های رفتاری و عملکرد افراد بر می گردد؛ یعنی ما نمی توانیم بگوییم مثلا حتی به عدد انگشتان دست احزابی داشته باشیم که اینها طرفدار اعتدال هستند.»
«برخی احزاب قدرتمندی در بین اصولگرایان و اصلاح طلبان از ابتدای انقلاب وجود داشته اند و این که بگوییم در اثر یک انتخابات جریان سیاسی قدرتمندی ظهور و بروز کند، نیست.»
وی در پاسخ نسبت مشی سیاسی چهره های سیاسی جامعه با رییس جمهوری گفت: «در مورد لاریجانی و باهنر این موضوع را نمی دانم اما ناطق نوری هم مشی سیاسی اش قطعا با آقای هاشمی و روحانی هیچ اختلاف فکری نداشته است.
ناطق نوری در زمان مجلس با هر دوی اینها کار کرده است اما در خصوص اینکه بگویند باهنر به سمت اعتدال گرایی از نوع آقای حسن روحانی را بشنوید ولی باور نکنید.»
وی افزود: «چون آنها عقبه اصلی اصولگرایی و اصولگرایان سنتی هستند و هیچ وقت نمی آیند به این سمت و کار خودشان را می کنند ؛ این رویکرد شان حب به جریان اعتدال نیست و بعضا سمت آنها به طرف افراط است؛ به خاطر این که با تفکر احمدی نژادی مخالفت کنند این حرف ها را می زنند.
یک زمانی اینها البته نه آقای باهنر، دوستان ایشان در مجلس از لباس آقای احمدی نژاد تبرک می جستند یعنی وقتی احمدی نژاد وارد مجلس می شد فکر می کردند یک آدم مقدسی آمده که باید دست هم به او می کشیدند. حالا خوب الان می گویند «کی بود کی بود ما نبودیم».
اصولگرایان صرف، طرفدار احمدی نژاد بودند ولی به جهت مصلحت روزگار از آن فاصله گرفتند و اکنون نیز باز به جهت مصلحت روزگار حرف های اعتدال را می گویند.»
این فعال سیاسی درباره دسته بندی اصولگرایان میانه رو، اصولگرایان تندرو، اصلاح طلبان میانه رو، اصلاح طلبان تندرو چنین اظهار نظر کرد: «قطعا در بین اصولگرایان همانطور که معتدل وجود دارد، افراطی هم ممکن است وجود داشته باشد که حاصلش هم این تفکر دولت نهم و دهم به خصوص دولت دهم بود.
در بین اصلاح طلبان هم ممکن است عده ای کارهای افراطی بکنند؛تفسیری که بنده از اصولگرایی و اصلاح طلبی واقعی دارم این است که اصلاح طلب واقعی هیچ وقت افراطی نمی شود.
چون اصلاح طلب واقعی قرار است در چارچوب نظام اقدامات خودش را انجام دهد و اگر غیر از این باشد در وادی رادیکال شدن وارد می شود و یک جریان اپوزیسیون شکل می گیرد که دیگر اسمش را نمی توان اصلاح طلب گذاشت.
اصلاح طلب یعنی می خواهد قانون اساسی بماند نظام بماند و در نهایت درون این ساختار مشکلاتی که وجود دارد را اصلاح کند.
اما اگر کسی بخواهد کار افراطی بکند یعنی اینکه می خواهد ساختار شکنی کند که نباید اسم آن را اصلاح طلب گذاشت. اسم آن را رادیکال یا هر نام دیگری می گذاریم .
اصولگرایان واقعی هم همین هستند؛ اصولگرایان واقعی هم نمی تواند افراطی باشد؛ باید در مرزهای اصول واقعی حرکت کند. آن کسی که تندروی می کند معلوم است اصولگرای واقعی هم نیست.»

دبیر کل حزب مردم سالاری در اتهام اصولگرایان به اصلاح طلبان مبنی بر سهم خواهی از دولت روحانی افزود: می خواهم بگویم به عنوان حزب مردمسالاری که خودمان را می شناسیم اصلا و ابدا نه هیچ خواهش و تقاضایی داشتیم و حتی دنبال چیزی هم نرفتیم.دست آقای روحانی باید باز باشد برای افراد خودش.
کواکبیان در ادامه این گفتگو درباره جریان احمدی نژاد و خبرسازی هایی از بازگشت احتمالی وی به عرصه سیاست گفت: «این حرف ها بخش اعظمش مربوط به عملکرد این دولت فعلی است؛ یعنی دولت یازدهم چگونه عملکردی از خودش بروز می دهد که می توانند منتقدان ادعایی داشته باشند یا ادعایی نکنند.
جریان احمدی نژاد جریان پوپولیستی است؛ یعنی می گوید آقا چهل و پنج هزار تومان چیست، من یارانه را 200 هزار تومان می کنم ؛ خوب آن بنده خدایی که آگاهی لازم را ندارد و نمی خواهد دنبال تولید و کار برود می گوید این 200 هزا ر تومان را می گیرم. آگاهی بخشی به مردم درباره این عملکردها مهم است.»
وی ادامه داد: «اگر بخواهید با یارانه دولت را پیش ببرید مطمئن باشید شعار 200 هزار تومان به جای چهل و پنج هزار تومان جذابیت بیشتری دارد ؛ ما به عنوان یک حزب پیشنهاد لازم را به دولت دادیم و گفتیم که بعد از ثبت نام به طور قطع یارانه 10 نفر که مشخص شده بود تمکن مالی دارند را حذف کند که این موضوع نشد؛ خوب برای سال 94 هم باید برای پرداخت یارانه ها در بودجه فکری کند.»
کواکبیان در همین رابطه اضافه کرد: «به غیر از بحث های اقتصادی در عملکرد دولت موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و حتی انسجام و اتحاد اصلاح طلبان هم تاثیر گذار خواهد بود.
اگر اتحاد اصلاح طلبان حفظ شود همین نتایجی که در 92 گرفته شد در 94 هم بوجود می آید ولی اگر چند لیستی بخواهد مطرح شود مشکلاتی همچون سال 86 برای اصلاح طلبان پیش می آید.
در سال 86 ما ائتلافی داشتیم و بنده رییس ائتلاف مردمی بودم و خانم کروبی هم سخنگو بود؛ لیستی دادیم و از آن طرف هم لیستی به نام یاران خاتمی منتشر شد و حتی برخی از افراد دولت فعلی هم کاندیدای لیست یاران خاتمی بودند و جالب است که هیچ کدام از دولیست ما رای نیاورد و امثال رسایی کوچک زاده آرا را کسب کردند. »
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: «جریان و حرف ها و اخبار همه به عملکرد دولت مرتبط است و بخشی به انسجام و اتحاد اصلاح طلبان ربط پیدا می کند که البته نحوه اتحاد اصولگرایان هم در واقعیت یا کذب بودن آن خبرها و شایعات تاثیر می گذارد.
در مورد اصولگرایان هم البته باورم نمی شود اینها بتوانند در رده های مختلف به نتایجی برسند؛ کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری که جنبه ملی ترو عمومی تری داشت به نتیجه نرسیدند. همین برخی اصولگرایان آیت الله مهدوی کنی را خون به جگر کردند و هیچ کدام حرف ایشان را به عنوان محور اصلی اتحاد و وحدت گوش نکردند و باعث گلایه کردن ایشان شدند.»
وی همچنین درمورد رابطه مشایی و احمدی نژاد گفت: «بحث دیگر این است که مشایی زاییده احمدی نژاد بود نه احمدی نژاد زاییده مشایی. ایراد این است که همه فکر می کنند که مثلا یک موجود صد در صد منحرف و از جاده خارج شده ای به نام اسفندیار مشایی را از جایی آورده اند که احمدی نژاد را گول بزند؛ باید گفت که احمدی نژاد مشایی را گول می زد.
اصل این است که مشایی مدیر کل ساده ای در وزارت کشور در زمان هاشمی رفسنجانی بود و احمدی نژاد مشاهده کرد که از این عنصر می تواند استفاده های مطلوبی در بحث های مختلف ببرد و به همین علت به او پر وبال داد. الان هم اگربگویند این دو نفر از هم جدا شده اند من فکر می کنم رحیم مشایی می خواهد آبروی خود را حفظ کند نه احمدی نژاد. یعنی مشایی دیگر نمی خواهد ادامه دهد و نباید این روزها بر عکس فکر کنیم و درباره این اخبار باید روشنگری انجام شود.
من تصور می کنم اکنون جریان احمدی نژاد بیکار نمی نشیند و همه اینها که دانشگاه ایرانیان راه اندازی کنیم حرف است چرا که آنجا پاتوق سیاسی است.
درباره انتخابات آینده هم باید گفت که شخص خود احمدی نژاد شاید برای مجلس نیاید ولی خود را برای 96 آماده می کند.»
کواکبیان درباره همکاری اصلاح طلبان با دولت گفت: «بحث اصلاح طلب و اصولگرایان نیست؛ دولت باید به شعارهایی که داده پایبند باشد و ما هیچ چیز بیشتر نمی خواهیم؛ یکی از شعارهای دولت حقوق شهروندی است و باید پای اینها بایستد.»
وی ادامه داد: «اگر بخواهیم مقایسه امروز و گذشته را انجام دهیم و قیاس بین دولت یازدهم و دهم ، باید صد هزارمرتبه خدا را شکر کنیم که دولت دهم رفت؛ چون اگر نمی رفت باید فکر می کردیم که چه وضعیت اقتصادی و اجتماعی پیش خواهد آمد. دلار روز به روز بالا می رفت وروزانه برای ما مشکل اقتصادی پیش می آمد؛ تحریم ها افزوده تر می شد؛ مسایل اقتصادی ، توسعه سیاسی داخلی و جنبه های فرهنگی در همه زمینه ها مشکل داشتیم.
نمی گویم در این یک سال همه چیز خوب و گل و بلبل شده ولی حداقلش این است که آن روند فزاینده مشکلات دیگر نیست که باید خدا را شکر کنیم و جای شکر هم دارد.»
این فعال سیاسی همچنین گفت: «همین که توانستیم دلار را ثابت نگه داریم یک هنری بود که دولت از خودش بروز داده و شاید هم بهتر می توانست کار کند ولی همین هم که شما بیایید مثلا تورم را کنترل کنید این نکته مهمی است.
ما در بحث اقتصادی یک نوع ثبات و آرامش احساس می کنیم که البته زمان می برد هنوز بالاخره مسایلی هنوز هم وجود دارد که باید تولید در ریل خودش بیفتد.
در مجموع معتقدم که عملکرد دولت در زمینه های سیاست خارجی، تحولات اداری، مسایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی یک عملکرد ایجابی و مثبتی است؛ ما به همین دلیل است که در این یکسال حمایت کردیم چون می دانید بنده کسی نیستم که با کسی تعارف داشته باشم.»

دبیرکل حزب مردمسالاری درباره فعالیت احزاب در دولت یازدهم گفت: بنده طرح داده ام و ما خانه احزاب را که یک جایگاه حزبی نمی بینیم آنجا خانه احزاب است آنجا باید کار صنفی بکنیم. منتها می دانید دو طرف ماجرا یک عده ای از دوستان اصلاح طلب می گویند شورای مرکزی قبلی باید بیاید مجمع عمومی برگزار کنیم و یک عده ای هم می گویند ما اساس آنها را قبول نداریم و آنها مشروعیت لازم برای این کار ندارند. پیشنهاد من این بود که یک هیات 6 تا 7 نفری به عنوان هیات حکمیت بگذاریم و اینها موسسین اولیه خانه احزاب باشند رییس خانه احزاب سه دوره باشد و لذا همه باشند و اساسنامه جدید را درست کنند که اینطوری مشکل پیش نیاید که همه بگویند اصلاح طلبان خانه احزاب را گرفتند و ترکیبی باشد که انتخاب منطقی انجام شود که همه بتوانند بیایند یعنی تفکرات مختلف باشند.»
وی افزود: «متاسفانه طرح خانه احزاب از سوی ما را وزارت کشور جدی نگرفت و تا امروز هیچ اقدامی نشده است البته وزارت کشور یک اقدام دیگری که داشت این بود که لایحه مربوط به قانون احزاب را پیش نویس را در سایت خود گذاشت از احزاب هم نظرخواهی کرد و ما هم در 10 مورد نظر خود را گفتیم. به هر صورت می خواهم بگویم بله فضای سیاسی خیلی بهتر شده و باز شده است ؛ وقتی وزارت کشور بیاید و بگوید ما می خواهیم قانون احزاب را تغییر بدهیم اصلاح کنیم یعنی این که فضا مثبت است.»
کواکبیان ادامه داد: «یک حرف بی رودرواسی بزنم ما وزرامان عوض شدند، استاندارهایمان هم عوض شد بعضی از فرماندارهایمان هم عوض شده ولی بدنه اجرایی کشورمان هنوز بدنه احمدی نژاد است و این یک مقدار نمی خواهند کار پیش برود و باید برای آن علاجی شود.
نمی گویم که از تمام فرمانداران همه باید عوض می شدند ولی قبول ندارم که 60 درصد فرمانداران قبلی باشند فقط 40 درصد عوض شدند. اما فرمانداری که بعدا می خواهد انتخابات مجلس یازدهم را برگزار کند اگر قرار باشد هنوز تفکرش تفکر احمدی نژادی باشد پس چرا انتخاب 24 خرداد را برگزار کردیم. انتخابات برگزار می شود که دولت جدید سرکار بیاید؛ دولت جدید هم یعنی کابینه جدید این که فقط 4 تا وزیر بالادستی و استانداران عوض شوند ولی بدنه همان بدنه باشد چه اتفاقی می افتد. لذا من اگر انتقادی داشته باشم باید یک فکری برایش بکنیم.»
این فعال سیاسی درباره صدق و انصاف در نقد از دولت کونی گفت: «قطعا اگر 10 درصد از این انتقادات به عنوان یک رسالت انقلابی و وظیفه شرعی و تکلیف الهی باشد، 90 درصد دیگرغرض ورزی جناحی و خطی و ربطی است؛ یعنی هنوز برای برخی عقده شکست است که می خواهند انتقاد جویانه صحبت کنند.
یکی از همین آقایان چنان صحبت می کند که انگار نسبت به دولت با رژیم یزیدی مواجه شده و با یک دولتی که برآمده از شمر و خولی برخورد می کند که باسد گفت این دولت، دولت جمهوری اسلامی است.
این حرف ها که اینها از انگلیس آمده اند چه صحبتی است؛ یا آنکه مثلا کسانی آمده اند مستند من روحانی هستم را درست کردند و به باید گفت که برای رضای خدا این کار را نکرده اند، مشخص است که برای تخریب این کار را کردند.
یا اینکه شب نامه علیه دولت پخش می کنند؛ بالاخره رهبری نظام تبیین می کند مسایل خط امام و اینجا ما می آییم کار تخریبی می کنیم.
یا نکته ای که لشگر فیروز آبادی گفت. یا همین که سعیدی سپاه گفتند که آقا بعضی از نشریاتی که وابسته به نیروهای نظامی هستند هنوز بحث تخریبی شان را ادامه می دهند.
در عین حال هیچ وقت صدا و سیما فرصت برنامه یک جانبه را برای احزاب و اصلاح طلبان فراهم نمی کند ما می بینیم بعضی از آقایان تک و تنها در هر موضوعی بخواهند نظر می دهند حالا چه در سیاست خارجی، مسایل فرهنگی سیاست داخلی اما قبول کنیم صدا و سیما هنوز برخوردش برخورد دوستانه با این دولت نیست.»
وی تاکید کرد: «نمی گویم که صدا و سیما باید دولتی باشد در اختیار صد در صدی دولت باشد ولی باید معلوم شود که رویکردش چیست. یا فرض کنید بعضی از رسانه ها ، خبرگزاری ها بعضی جاهایی که بالاخره پول و امکانات این دولت استفاده می کنند طور دیگر برخورد می کنند.
اما معتقدم برخورد دولت برخوردهای خشن نباید با منتقدین باشد اما در عین حال اینقدر هم انعطافی و انفعالی نباید برخورد کند.
به نظرم یکی از نقاط ضعف دولت یازدهم در بخش رسانه ای موضوع است. یعنی بخش رسانه ای باید تقویت شود و بیایند این بولتن سازان ، شب نامه پراکن ها، دلواپسها و اینها را یک مقدار جواب بدهد.
بالاخره الان بنده ساز خودم را در روزنامه مردمسالاری می زنم یک روزنامه اصلاح طلب دیگر ساز خودش را می زند و فلان روزنامه دولتی ساز خودش را می زند .
دولت آقای حسن روحانی باید اقدامات خودش را مرتب به مردم بگوید؛ بیاید یک تلویزیون خصوصی برای خودش راه اندازی کند نه اینکه بخواهد جلوی نظام بایستد نه، حرف هایش را بزند.»

دبیرکل حزب مردم سالاری درباره مهمترین عامل پیروزی دکتر روحانی گفت: «مهمترین و اساسی ترین عامل پیروزی آقای روحانی برخورد های تند و افراطی و خشن بود که در هشت سال از سوی دولت های نهم و دهم صورت گرفت و شعار اعتدال هم در حقیقت یک نوع آتش نشانی بود برای آن فوران شعله های افراطی که قبل از آن بوجود آمد.
البته نامزدهای دیگر هم کم و بیش نقد عملکرد دولتها را داشتند ولی از این زاویه کمتر وارد شده بودند که مشکلمان این افراطی گری ها و برخوردهای تند و زیاده روی هایی بوده که در دولت نهم و دهم صورت گرفته است.
به ویژه بحث دور زدن قانون در بخش های مختلف ، نادیده گرفتن قانون و زیرپا گذاشتن قانون اینها بود که بگونه ای مطرح شد که می توان با اعتدال به جایگاه قانونی رسید.
این موضوعات شرایط اعتدال و بحث اعتدال گرایی و برخورد معتدل به نظر من نقش زیادی در پیروزی حسن روحانی داشت .
وی ادامه داد: به هر حال بحث مربوط به فضای انتخاباتی وحضور عارف به عنوان اصلاح طلبان و سپس کناره گیری وی بود؛ عامل دیگر عملکرد شورای نگهبان و عدم تایید صلاحیت آقای هاشمی بود چرا که مردم را به سمت گزینه معرفی شده از سوی رییس مجمع می برد.»
کواکبیان اضافه کرد: «من معتقدم همچنین حمایت مجموعه ای از نیروها که از آقای هاشمی رفسنجانی گرفته، خاتمی ، عارف و احزاب مردمسالاری و سایر احزابی که در شورای هماهنگی بودند البته حزب مردم سالاری دو روز قبل از آن که حتی جبهه اصلاحات آن اطلاعیه حمایت را بدهد حمایت خودش را از حسن روحانی اعلام کرده بود. چون آنها بعد از این که عارف کنار رفت اطلاعیه دادند و ما حتی پیش تر از آنها این کار را کردیم.
دبیرکل حزب مردمسالاری گفت: بحث تحولات بین المللی در این بحث بود یعنی می خواهم بگویم سمت و سوی شعارهای آقای حسن روحانی در مقایسه با سایر نامزدها این بود که بیشتر ابعاد بین المللی را در بر می گرفت و تاکید روی لغو تحریم ها، وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم ها و حل مشکلات بین المللی می کرد . نگاههایی بود که به حسن روحانی جلب شد یعنی از افکار عمومی گرفته از حمایت های بزرگان گرفته بحث رد صلاحیت ها گرفته اینها مجموعا باعث شد که حسن روحانی پیروز شود.»
گفت و گو از: محمد افضلی – عباس قزوینی
سیام**1058**7261

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن