تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802416179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا همکار امريکا در بحران عراق نمي شويم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ تير ۱۳۹۳ (۹:۳۴ق.ظ)
جوان: چرا همکار امريکا در بحران عراق نمي شويم
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جوان چين نوشت:
با اشغال برخي از شهر هاي بزرگ در مناطق سني نشين از سوي گروهک هاي تروريستي ، عراق وارد مرحله جديدي از حيات سياسي- امنيتي خود گرديد و دولت مرکزي در اين کشور را دچار بحران نمود. حوادث روز هاي گذشته در اين کشور نشان مي دهد که استقلال و وحدت ارضي عراقي ها با تهديدات جدي مواجه شده و عبور از اين تهديدات، هوشمندي، تدبير و مجاهدت تمامي عراقي هاي وفادار به استقلال و سر بلندي اين کشور اعم از شيعه، سني و کرد را طلب مي کند.
با پيدايي بحران در عراق، دولتمردان امريکا در سطح رئيس جمهور و وزير امور خارجه، با اتخاذ مواضع مبهم و دو پهلو، به نوعي براي کمک به دولت عراق و سر کوب تروريست ها اعلام آمادگي و به ضرورت همکاري ايران در اين موضوع اشاره نمودند. در همين راستا برخي از رسانه هاي داخلي با اشاره به منافع مشترک امريکا و جمهوري اسلامي در عراق و مشترک بودن تهديد تروريست ها براي هر دو کشور (ايران و امريکا)، به طرح ضرورت همکاري و اقدام مشترک تهران- واشنگتن پرداختند. مواضع جمهوري اسلامي و خصوصاً بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين خصوص نه تنها باب همکاري بين ايران و امريکا را بست، بلکه هر نوع مداخله امريکايي ها در بحران عراق از طريق اقدام نظامي را، غير موجه اعلام نمود. اين نوشتار به دنبال پاسخ کوتاه به چرايي عدم همکاري ايراني با امريکا براي حل بحران عراق است.
براي فهم درستي و حقانيت موضع جمهوري اسلامي در قبال بحران عراق، بايد تحليل درستي از ماهيت اين بحران و بازيگران شکل دهنده بحران در سه سطح داخلي، منطقه اي و فرامنطقه اي اين بحران داشت.
جرياني که در داخل عراق با عنوان داعش نسبت به اشغال برخي از مناطق و شهر هاي اين کشور اقدام نمود، داراي ماهيت بعثي – تکفيري با حاميان مشخص منطقه اي و فرامنطقه اي است. اين جريان ائتلافي شامل گروهک داعش با اعضايي از کشور هاي مختلف، جريان نقشبنديه وابسته به حزب بعث و باز ماندگان رژيم صدام با محوريت عزت ابراهيم الدوري، گردان انقلاب بيستم، جيش المجاهدين و جيش الاسلامي و برخي ديگر گروه ها با ماهيت بعثي و تکفيري مي شود. کشور هايي چون ترکيه، عربستان، قطر، امارات و اردن نقش آشکار و بر جسته اي در حمايت از اين جريان تروريستي بحران آفرين براي دولت و ملت عراق داشته اند.
سؤال اين است که امريکايي ها، چه نسبتي با اين جريان بعثي- تکفيري دارند؟
اسناد و مدارکي وجود دارد که حکايت از نقش اصلي ايالات متحده در ايجاد بحران عراق مي کند. در واقع مي توان گفت فتنه اي که در عراق پديد آمده و اين کشور را وارد مرحله اي بي ثبات و ناپايدار نموده و در معرض تجزيه قرار داده، طراح اصلي اش امريکايي ها و متحدين آنها در منطقه هستند. جريان بعثي – تکفيري در عراق، بازيگران و مجريان اين طرح هستند. آنچه امروز در عراق دنبال مي شود، بخشي از طرح امريکايي ها براي مقابله با نظام هاي مردم سالار در منطقه غرب آسيا است. امريکايي ها به شدت نگران شکل گيري و تثبيت نظام ها و دولت هاي مردم سالار در کشور هايي چون افغانستان، سوريه و عراق بوده و بر همين اساس با روند هاي سياسي در اين کشور ها مقابله مي کنند. ايالات متحده بر اساس نقشه اي که مي توان آن را «نقشه شکل دهي به خاور ميانه بزرگ يا جديد» ناميد، به غرب آسيا لشکر کشي کرده و دو کشور اسلامي افغانستان و عراق را به اشغال خود در آورده است.
امريکايي ها به رغم صرف هزينه هاي بسيار سنگين و باور نکردني مادي و معنوي در عراق، بازنده اصلي تحولات اين کشور بودند و آنچه در پي اشغال اين کشور پديد آمد، زمينه ها و بستر هاي شکل گيري يک نظم مدني- سياسي بر مبناي رأي مردم عراق بود. اين نظم مدني- سياسي جديد، به طور طبيعي عراق را از حوزه ژئوپلتيکي عربي و قدرت هاي فرامنطقه اي خارج و متحد ژئوپلتيکي جمهوري اسلامي نمود. امريکايي ها در اولين، دومين و سومين انتخابات پار لماني عراق، تلاش فراواني کردند تا عناصر جريان هاي همسو با خود و متحدين منطقه اي خود را وارد پار لمان عراق نمايند و از اين طريق دولتي همراه و تأمين کننده منافع غرب و ارتجاع عرب در اين کشور شکل دهند. در هر سه انتخابات، ايالات متحده و متحدينش با شکست و ناکامي مواجه شده و با راهيابي نمايندگان عمدتاً مستقل و مردمي و غير وابسته به امريکا و ارتجاع عرب، عراق مسير نهادينه سازي روند هاي سياسي يک نظام مردم سالار را طي نمود.
آنچه اين روز ها و در پي سومين انتخابات پار لماني عراق که منجر به پيروزي جريان هاي مستقل و مردمي گشت، با اقدامات تروريستي يک جريان- بعثي تکفيري رخ نمود، در واقع جنگ عليه دموکراسي و روند هاي سياسي غير مطلوب ايالات متحده و برخي از دولت هاي منطقه مانند عربستان، ترکيه، قطر، اردن و امارات است. امريکايي ها با کمک برخي از کشور هاي منطقه و جريان بعثي- تکفيري، با بحران آفريني و بي ثبات سازي عراق، مي خواهند مانع از نهادينه شدن نظم مدني- سياسي جديد عراق شوند.
دليل نقش آفريني امريکايي ها در اين بحران در سطح مديريت بر تر، اظهارات مقامات ايالات متحده براي حل بحران است. امريکايي ها به جاي حمايت از شکل گيري دولت جديد عراق طبق قانون اساسي و روند هاي طبيعي سياسي، اکنون تلاش مي کنند تحت عنوان ضرورت تشکيل دولت آشتي ملي، خواست و اراده خود را بر عراقي ها تحميل نمايند و دولت دلخواه با عناصر مورد نظر شان را در بغداد به قدرت بر سانند.
امريکايي ها بار ها اعلام کرده اند با دولت نوري المالکي مخالفند. امريکايي ها بار ها تلاش کرده اند در عراق، دولتي با نخست وزيري عناصري چون اياد علاوي تشکيل شود، ناکامي امريکايي ها در شکل دهي به چنين دولت دلخواه از طريق روند هاي سياسي، آنان را به سمت استفاده از خشونت و فعال سازي گروهک ها و جريان هاي تروريستي سوق داده است. در چنين شرايطي، بديهي است که جمهوري اسلامي نه تنها دخالت امريکا براي حل بحران عراق را مفيد نمي داند، بلکه اين کشور و متحدينش را بازيگران اصلي بحران عراق دانسته و مخالف هر نوع دخالت آنان در اين کشور است.
بر همين اساس رهبر معظم انقلاب اسلامي، طي بياناتي بسيار مهم در جمع مسئولان قضايي کشور، با اشاره به قضاياي عراق و بحران پديده آمده در اين کشور فر مودند: «هدف اصلي از قضاياي اخير در عراق، محروم کردن مردم اين کشور از دستاورد هايي است که به رغم حضور و دخالت امريکا به دست آورده اند، که مهم ترين آن، حاکميت نظام مردم سالاري است... امريکا از روال کنوني در عراق، يعني بر گزاري انتخاباتي با مشارکت خوب مردم و تعيين گزينه هاي مورد اعتماد مردم، راضي نيست، زيرا امريکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گيرد و افراد گوش به فر مان امريکا حاکم باشند، اين نوع نگاه امريکايي ها به مسائل عراق، از اظهارات جان کري در سفر اخيرش به اين کشور کاملاً قابل فهم است. جان کري در ديدار با مسعود بارزاني، چالش اصلي عراق را نه گروهک هاي تروريستي، بلکه تشکيل دولت جديد عراق اعلام کرد! آيا پيامي صريح تر از اين مي تواند منويات و نقشه هاي امريکا عليه ملت عراق را آشکار سازد؟ در واقع امريکايي ها تغيير دولت در عراق را، به عنوان راه حل بحران اين کشور اعلام مي کنند.
جالب آنکه امريکايي ها در هنگام سخن گفتن از ضرورت همکاري ايران براي حل بحران عراق، مساعدت جمهوري اسلامي را براي تحقق چنين هدفي مد نظر دارند. بديهي است که دولت جمهوري اسلامي ايران، هر گز بر خلاف مصالح و منافع ملت عراق با ايالات متحده همکاري نخواهد کرد و با هر نوع اقدام امريکايي ها نيز به همين دليل مخالف است.

نويسنده:
دکتر يدالله جواني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن