تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802421621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش خبرنگار اعزامی فارس به عراق-3 اردوگاه آوارگان «خازر»؛ روایت بمب‌های کپسولی تروریستها و آرزوهایی که بر باد رفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش خبرنگار اعزامی فارس به عراق-3
اردوگاه آوارگان «خازر»؛ روایت بمب‌های کپسولی تروریستها و آرزوهایی که بر باد رفت
سؤالات آوارگان از تازه واردهای غریبه به دو زبان عربی و ترکی پرسیده می‌شود چرا که اهالی تلعفر عمدتاً ترکمن هستند و به همراه اهالی موصل آواره شده‌اند.

خبرگزاری فارس: اردوگاه آوارگان «خازر»؛ روایت بمب‌های کپسولی تروریستها و آرزوهایی که بر باد رفت

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به عراق، منطقه «خازر» نقطه صفر مرزی منطقه کردستان عراق و موصل است که طی دو هفته گذشته شاهد رویدادهایی از جمله درگیری بین نیروهای پیشمرگه کردستان و گروه بعثی تکفیری داعش بوده است. عازم این منطقه می‌شویم تا گزارشی داشته باشیم از اردوگاه خازر که آوارگان درگیری‌های اخیر تلعفر، موصل، کرکوک و رشیدیه را در خود جای داده است. در آخرین نقطه تماس بین کردها و عرب‌های جنوب، پاسگاه ایست و بازرسی قرار داشت که این روزها محل خود را چند کیلومتر جلوتر آورده است و این یعنی آنکه کردها چند کیلومتر جلوتر آمده‌اند این روزها، تا بنا به گفته خودشان امنیت را در مناطق کردی عربی‌نشین که سالها محل اختلاف بین منطقه کردستان و دولت مرکزی بود و از آن به عنوان ماده 140 یاد می‌شود، را تامین کنند. در ابتدای ورودی اردوگاه «جی اس ام» شبکه تلویزیونی«DHA» ترکیه رخ نمایی می‌کند تا به ما یادآور شود که ترکیه هم یکی از بازیگران اصلی این تحولات در عراق است. اردوگاه شامل 500 خانوار بین 4 تا 8 نفری است که رقمی بالغ بر 1600 نفر را شامل می‌شود. در ابتدای ورود به اردوگاه چشمان کنجکاو برخی از آوارگان به استقبالمان می‌آید و سوالاتی از این دست که اهل کجایید و برای چه به اینجا آمده‌اید. سؤالات به دو زبان عربی و ترکی پرسیده می شود چرا که اهالی تلعفر عمدتاً ترکمن هستند و به همراه اهالی موصل آواره شده اند. برخی از آنها تا همزبانی پیدا می‌کنند، درد دل خود را آغاز می‌کنند و از وضعیت جاری و اوضاعی که در دیارشان داشتند می گویند. یکی از بمب‌های کپسولی(بمبهای دست ساز از کپسول گاز) تروریست‌ها می‌گوید که بی هدف پرتاب شده و  خانه و کاشانه و خویشان و بستگانشان را از بین برده است و آن دیگری از فرزندان خود می گوید که در منطقه مانده اند و چند روزی است که از آنها خبری ندارد. یکی از آنها که مرد میانسالی است می گوید در تلعفر سرباز بوده و فرار کرده است. دلیل فرارش را که می پرسی، جواب می دهد: ارتش حرفه ای و فرماندهان آنها هیچ کاری نکرده و فرار کردند؛ از من که برای امرار معاش مدتی به ارتش پیوسته بودم چه انتظاری دارید؟! مردی حدوداً چهل ساله جلو آمده و از مشکلات اردوگاهی می گوید که 10 روز است ایجاد شده و عنوان می کند که آب کم است و سرویس بهداشتی کفاف این جمعیت را نمی کند بطوریکه بچه ها و مسن‌ترها نمی توانند در صف های طولانی منتظر بمانند و در بیابان اطراف اجابت مزاج می‌کنند که همین موضوع در گرمای کنونی آلودگی را به همراه دارد. او می گوید که خانواده 12 نفری خود و برادرش در 2 چادر 16 متری کنار هم مستقر هستند اما خانم ها در چادرهایی جداگانه ساکن شده اند.

مشغول صحبت هستیم که یک وانت با بار هندوانه وارد اردوگاه شده و شروع به پخش هندوانه ها بین اهالی می کند. هندوانه در گرمای کنونی منطقه که گاهی تا 50 درجه هم می رسد حکم مسکنی موقتی برای همه دردهای این آوارگان را دارد. یکی از پلیس های این اردوگاه می گوید اینجا هر روز صبح کردهای منطقه که توانایی مالی دارند با ماشین های پر از آذوقه یا یخ و آب به این اردوگاه آمده و به هموطنان خود کمک می کنند. در بین چادرهای یکدست آوارگان یکی از چادرها که کمی بزرگتر است و رنگ متفاوتی دارد، خود نمایی می کند. حضور امدادگر فرانسوی در اردوگاه با ورود به آن دو جوان فرانسوی را می‌بینیم که مشغول امداد رسانی، معاینه و بازی با کودکان هستند. امانوئل 27 ساله می گوید که عضو سازمان کمک رسانی به کودکان است و تاکنون در کشورهای زیادی در دنیا و از جمله خاورمیانه نظیر سوریه و عراق فعالیت داشته است.

او پیش از این در حلب، ادلب، دیر الزور و عفرین سوریه و نیز «گازی انتب» ترکیه به کار امدادرسانی مشغول بوده و این روزها با شروع درگیری در عراق به این کمپ آمده است. بچه‌ها شاید شادترین افراد این اردوگاه باشند؛ آنها غم از دست دادن را هنوز درک نکرده‌اند و از این وضعیت به عنوان تغییری موقتی برای بازی و دوستیابی استفاده می کنند. اتوبوسی در نزدیکی ورودی اردوگاه به چشم می خورد که بیمارستان سیار بوده و به بیماران کمک های پزشکی می رساند. مسئول این بیمارستان سیار که از کردهای عراق است می گوید روزانه 300 نفر برای خدمات پزشکی مراجعه می کنند. 500 خانواده با 3 مامور پلیس محافظت می‌شوند کودکان و زنها جعبه های سازمان خیریه بارزانی را روی سر خود حمل می کنند که در آن وسایل ضروری آشپزخانه نظیر بشقاب و ماهیتابه و قاشق و چنگال و لیوان است تا آنهایی که همه وسایل زندگی خود را رها کرده و فرار کرده اند برای تهیه غذایشان لنگ نمانند.

وضعیت امنیتی و نظم اردوگاه بد نیست. پلیسی که وظیفه ایجاد آرامش و نظم در این اردوگاه را دارد اما می‌گوید شرایط نه تنها برای آوارگان بلکه برای خود آنها نیز مطلوب نیست و کم آبی برای آنها نیز وجود دارد. او می گوید تنها 3 مامور در این اردوگاه وجود دارد که از بیم حملات احتمالی یا درگیری و بیم جانشان، جرات خوابیدن را هم ندارند. در حین خروج از اردوگاه شاهد ورود آوارگان جدید هستیم که با ماشین‌های سواری و بدون هیچ اسباب خانه وارد می‌شوند و چه غمناک است نگاه های آنها که هنوز گویا باورشان نمی‌شود خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و آواره شده‌اند؛ آنهایی که به واسطه بمباران و تیراندازی‌های کور تروریست‌ها، فرزندان و بستگان و کاشانه خود را از دست داده‌اند و امروز آمده‌اند تا آینده شان را از این اردوگاه رقم بزنند. زمان خروج از اردوگاه، امانوئل و دوستش را می بینیم که با پایان روز و فرارسیدن شب کار امداد رسانی خود را تعطیل کرده و به محل اقامت خود در اربیل باز می‌گردند و این تضاد را می‌توان طنز تلخ روزگار نامید که یکی از آن سوی دنیا آمده تا با ویرانی این منطقه آنچه را می خواهد برای خود و هم مسلکانش بنا کند و یکی نیز از آن سوی دنیا آمده تا به آوارگان حاصل از این جنگ کمک کند. انتهای پیام

93/04/04 - 08:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن