تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820744149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش تهيه سياسي امريكا براي داعش


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آتش تهيه سياسي امريكا براي داعش
جان كري، وزير امور خارجه امريكا در گرماگرم نبرد عراق با تروريست‌هاي داعش ديروز وارد بغداد شد و با رهبران طيف‌هاي مختلف سياسي در اين كشور ملاقات كرد، ملاقات‌هايي كه به گفته وزير خارجه امريكا براي «ايجاد اصلاحات سياسي» با هدف «متحد شدن گروه‌هاي سياسي عراق مقابل داعش» انجام مي‌شود. نيويورك تايمز ديروز نوشت كه جان كري خواستار ايجاد «يك دولت جديد و فراگير» در عراق است.


جان كري، وزير امور خارجه امريكا در گرماگرم نبرد عراق با تروريست‌هاي داعش ديروز وارد بغداد شد و با رهبران طيف‌هاي مختلف سياسي در اين كشور ملاقات كرد، ملاقات‌هايي كه به گفته وزير خارجه امريكا براي «ايجاد اصلاحات سياسي» با هدف «متحد شدن گروه‌هاي سياسي عراق مقابل داعش» انجام مي‌شود. نيويورك تايمز ديروز نوشت كه جان كري خواستار ايجاد «يك دولت جديد و فراگير» در عراق است.
به گزارش جوان، جان كري ديروز همزمان با تشديد رويارويي‌هاي ارتش و نيروهاي داوطلب عراقي، در سفري غير منتظره وارد عراق شد و با رهبران سياسي از طيف‌هاي مختلف از جمله نوري المالكي نخست وزير، عمار حكيم رئيس مجلس اعلا، اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق، هوشيار زيباري وزير خارجه و فلاح فياض مشاور امنيت ملي ملاقات كرد. جان كري در ملاقات با النجيفي كه از رهبران پرنفوذ اهل سنت عراق است، در حالي كه از طريق مترجم سخن مي‌گفت، تأكيد كرد كه عراق به طور موازي و همزمان بايد دو مسير را طي كند: «من به اينجا آمده‌ام تا پيام تعهد پرزيدنت اوباما و مردم امريكا براي كمك به عراق را ابلاغ نمايم. همان‌طوري كه شما هم مي‌دانيد ما در عراق دو مسير داريم: يكي اوضاع امنيتي و ديگري وضعيت سياسي است. ما نيازمند آن هستيم كه روي هر دو اينها به طور موازي كار كنيم.» كري گفته كه داعش «تهديدي براي همه ما» است و بالاترين اولويت «مردم عراق، يكپارچگي كشور، مرزهايش و حاكميت آن است. » او پيش از نجيفي، با عمار الحكيم، رئيس مجلس اعلاي عراق و هوشيار زيباري وزير خارجه كرد عراق نيز گفت‌وگو كرد و ملاقات 40 دقيقه‌اي خود با زيباري را «خوب» توصيف نمود. وزير خارجه اوباما همچنين در ملاقات با عمار حكيم گفت: «از اينكه شما را مي‌بينم خوشحالم. من خاطرات زيادي از ملاقات با پدر شما (آيت الله محمد باقر حكيم) دارم و مي‌دانم كه خانواده شما نقش بلند مدت و برجسته‌اي در سياست و حيات عراق دارد. »
   مالكي نباشد...
جان كري بعد از ملاقات با رهبران سياسي از طيف‌هاي مختلف، با نوري المالكي به مدت دو ساعت پشت درهاي بسته ملاقات كرد، ديداري كه به نوشته روزنامه كورير، به نظر نمي‌رسد در فضايي دوستانه انجام شده باشد. وزير خارجه امريكا در ديدار با نخست وزير عراق در بغداد گفت: امريكا خود را براي نابودي كامل داعش آماده كرده است و مالكي نيز داعش را تهديد براي جهان دانست. كري روز يك‌شنبه پيش از سفر به عراق در قاهره گفته بود: « ايالات متحده مايل است مردم عراق رهبري داشته باشند كه نماينده همه مردم عراق باشد.» به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، ايالات متحده طي روز‌هاي اخير خطي مشخص را دنبال و تأكيد كرده كه نمي‌خواهد در مسائل سياسي داخل عراق دخالت كند ولي بسياري از مقام‌هاي امريكايي در خفا ترديد خود‌شان را درباره اينكه مالكي بتواند حكومتي غير قوميتي را رهبري كند، ابراز كرده‌اند. كري روز يك‌شنبه در لفافه اين موضع امريكا را بيان كرد و گفت: «اين به مردم عراق بستگي دارد كه رهبر آينده خودشان ار انتخاب كنند. ولي ما تذكر داده‌ايم كه كرد‌ها ناخرسندي خود را از وضع كنوني ابراز كرده‌اند، سني‌ها ناخرسندي خودشان را از وضع كنوني اعلام و برخي شيعيان هم ناخرسندي ابراز كرده‌اند. » همه اينها باعث شد كه بيشتر منابع هدف سفر ديروز وزير خارجه امريكا را تحت فشار قرار دادن مالكي براي كناره‌‌گيري بدانند.
   ملاقات پشت درهاي بسته
از محتواي ملاقات دو ساعته مالكي با كري چيز زيادي به بيرون درز نكرده است ولي جين ساكي سخنگوي وزارت خارجه امريگا گفت كه كري به رهبران عراقي تأكيد خواهد كرد كه تا جاي ممكن روند شكل دادن به دولت عراق را سريع‌تر طي كرده و حكومتي تشكيل دهند كه نماينده منافع همه عراقي‌ها باشد. رويترز هم گزارش كرد كه كري در بغداد سعي كرده نوري المالكي را براي ايجاد يك دولت جديد تحت فشار بگذارد. ائتلاف دولت قانون به رياست نوري المالكي نخست وزير عراق تأكيد كرد كه امريكا با نوع موضعگيري خود درقبال سوريه و حمايت از تروريست‌ها، گروه مسلح موسوم به دولت اسلامي در عراق و شام (داعش) را وارد عراق كرده است. به گزارش العالم، شاكر الدراجي عضو فراكسيون ائتلاف دولت قانون در مجلس نمايندگان عراق امروز (دوشنبه) اعلام كرد: امريكا در وقايع كنوني عراق دست دارد و با ارسال اسلحه و تروريست‌ها به سوريه باعث ناآرام شدن عراق نيز شده است زيرا اين اسلحه و تروريست‌ها به عراق نيز منتقل مي‌شوند و مجموعاً نحوه تعامل امريكا با عراق نادرست است. نماينده مجلس نمايندگان عراق اعلام كرد: عراق با تجاوز خارجي مواجه است و طبق توافقنامه استراتژيك بين واشنگتن و بغداد، اگر عراق با تجاوز خارجي مواجه شود، امريكا بايد از عراق حمايت كند. شبكه امريكايي «سي ان ان» به نقل از برخي مسئولان كاخ سفيد اعلام كرد كه دولت امريكا تا زماني كه نوري مالكي دولت را ترك نكند، به ارتش عراق كمك نظامي نخواهد كرد.
   اوباما: به تنهايي نمي‌توانيم
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌و‌گو با سي‌ان‌ان گفت: « داعش در حال تبديل شدن به يك معضل جهاني است و گروهي است كه ايالات متحده بايد به آن توجه داشته باشد اما نمي‌توانيم به تنهايي اين گروه تروريستي را خطاب قرار دهيم. همانطور كه چند روز قبل هم گفتيم، ما نمي‌توانيم به تنهايي از عهده مقابله با اين گروه برآييم و سربازان امريكايي را براي اشغال ساير كشورها اعزام كنيم. بلكه بايد بيشتر تمركز كنيم و استراتژي بهتري را در نظر بگيريم. بايد شركت داشته باشيم و پليس و نيروهاي محلي را براي انجام بهتر كارها آموزش دهيم. » اين موضع دولت اوباما در حالي ابراز شده كه كري نيز در بغداد با رهبران عراقي ملاقات كرد. منابع خبري ديروز يك بار ديگر خبر اشغال چهار شهر الرطبه، رواه، عانه و القائم در استان الانبار در غرب عراق را بازتوليد كردند. اين جهت‌گيري خبري همزمان با سفر كري تشديد شده است. بي‌بي سي هم نوشت: نيروهاي داعش و گروه‌هاي مسلح هم پيمان وي مناطق وسيعي از صحراي بزرگ غرب عراق را به كنترل خود در آوردند و كنترل چهار شهر جديد و سه گذرگاه مرزي را به دست گرفتند. داعش همچنين سياست رعب و وحشت را همچنان دنبال مي‌كند. به نوشته رسانه‌هاي عراقي، سركردگان داعش به تمام مساجد شهر موصل دستور دادند كه پرچم اين گروه تروريستي را بر فراز مسجد به اهتزاز درآورند. در پي عدم موافقت برخي مساجد با اين اقدام، تاكنون 12 امام جماعت مساجد مختلف موصل اعدام شده‌اند. با اين حال، منابع خبري ديروز گزارش كردند كه رزمندگان گردان‌هاي حزب الله عراق با صدور بيانيه‌اي از پاكسازي كامل منطقه منتهي به مرقد امامين عسكريين ( عليهم السلام ) در شهر سامرا خبر داد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن