تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802731837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اراده ملی بر توسعه برنامه های هوا فضا در کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پیشگام ترویج علم و تاریخ فضانوردی درایران : اراده ملی بر توسعه برنامه های هوا فضا در کشور است تهران- ایرنا- پیشگام ترویج علم و تاریخ فضانوردی درایران با بیان اراده ملی بر توسعه برنامه های هوا فضا در کشور است گفت: در این راستا باید بر فعالیت های تحقیقاتی و برنامه های عملیاتی همزمان کار کرد.


** توسعه همزمان فعالیت های تحقیقاتی و عملیاتی
سیروس برزو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا بر توسعه ماهواره های خدماتی در کشور با اعزام سفینه های سرنشین دار به فضا مغایرتی با یکدیگر ندارد بر تداوم فعالیت های تحقیقاتی و عملیاتی این دو حوزه به موازات هم تاکید کرد.
وی درباره اولویت های هوافضا در ایران و اختلاف نظر بر سر اهمیت پرتاب ماهواره های خدماتی یا پروازهای سرنشین دار در کشور گفت: من از مخالفان پروازهای سرنشین دار بودم چون اعتقاد داشتم و دارم که ما به انواع ماهواره ها نیاز داریم اما یک نکته را باید توجه کنیم که ما در کشوری زندگی می کنیم که این کشور قانون دارد و مسوولان ما باید قانونمدار و ما هم باید مطیع قانون باشیم.
سیروس برزو روزنامه نگار علمی پیش کسوت و برنده جایزه ترویج علم سال 1392، پایه گذار و سردبیر نخستین مجله فضایی کشور و مولف هفت کتاب در رشته هوا و فضا است.
وی با بیان اینکه طرح پرواز مداری انسان چند سال قبل در شورای عالی فضایی به تصویب رسیده و به سازمان فضایی ابلاغ شده است، گفت: در این مصوبه، به سازمان فضایی به عنوان مجری ماموریت داده شده تا انسان را در مدار زمین قرار دهد.
پیشگام ترویج دانش فضانوردی در کشور تاکید کرد: حال اگر دولتمردان به این نتیجه برسند که اولویت ها تغییر کند آنها تصمیم گیرنده هستند و باید از مجاری قانونی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه پروژه های پرتاب ماهواره های خدماتی (مخابراتی، هواشناسی، نظاره گر و نظایر آن) و پروازهای سرنشین دار می تواند به موازات یکدیگر در کشور دنبال شود، گفت: این دو مغایرتی با هم ندارند زیرا در مرحله اول در بسیاری وجوه این دو مقوله زیرپایه های مشترک دارند؛ به طور مثال موشکی که می تواند یک ناو سرنشین دار چند تنی را به مدار پایین در اطراف زمین برساند، توانایی حمل ماهواره های چند صد کیلوگرمی به مدارهای بالایی را دارد در مرحله دوم، پروازهای سرنشین دار چیزی نیست که به فوریت بتوانیم به آن برسیم و نیازمند سال ها پیگیری دارد و پیشرفت های خوبی که در زمینه ماهواره داشته ایم نیز در کنار آن تداوم یابد.
برزو تاکید کرد: پرتاب ماهواره برای کشور خیلی ضروری است و ما باید خود را از اسارت ماهواره های غربی و کشورهایی که با ما رابطه حسنه ندارند خارج کنیم.
وی در ادامه به برخی مشکلات سازمان فضایی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که سازمان فضایی گرچه یک سازمان راهبردی است اما توان و قدرت اجرایی یک سازمان راهبردی را ندارد.
برزو افزود: خوشبختانه یکی از اقدامات ارزشمندی که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد بودیم این بود که تغییرات ناگهانی و یک مرتبه ای در بسیاری جاها از جمله سازمان فضایی صورت نگرفت و دکتر ترکان بعد از بررسی های تخصصی اعلام کرد که یکپارچگی سازمان باید حفظ شود.
به گفته وی یکی از مشکلات سازمان فضایی این است که طی 10 سالی که از عمر آن می گذرد بیش از پنج رییس و مسوول عوض کرده است.
وی تغییرات مدیریتی بسیار سریع برای سازمان های استراتژیک و راهبردی را به یک سونامی تشبیه کرد و گفت: اغلب روسای جدید، برنامه های جدید اجرا می کنند و همیشه پایبندی روی برنامه های قبلی نیست و این موضوع که هرچند سال و حتی هر چند ماه یکبار، رییس و مدیر یک سازمان استراتژیک مانند سازمان فضایی تغییر کند برای سازمان مشکل ساز می شود.
وی بر لزوم بها دادن و حمایت بیشتر از سازمان فضایی به منظور اجرای پروژه ها تاکید کرد و گفت: مسلما در این نهاد هم مشکلاتی وجود دارد اما باید با همدلی و نگاه غیر سیاسی، در جاهایی که نقطه ضعف وجود دارد هم با تدبیر چاره اندیشی کرده و از به هم ریختگی و نابسامانی جلوگیری کرد.

**اختلافات آمریکا و روسیه در حوزه هوافضا یک فرصت بی نظیر برای کشور ماست

کارشناس ایرانی تاریخ فضانوردی، اختلافات پیش آمده میان آمریکا و روسیه در حوزه های هوافضا را یک فرصت بی نظیر برای کشورمان توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به اعلام آمادگی معاون سازمان فضایی روسیه برای آموزش فضانوردان ایرانی باید به سرعت وارد عمل شده و برای انعقاد قرارداد در این رابطه اقدام کنیم.
وی ادامه داد: فعالیت کارشناسان ما در زمینه فضانوردی بیشتر تئوریک بوده است و کمتر به پروژه های فضایی سرنشین دار و آثار پروازهای سرنشین دار بر روی انسان و آموزش های علمی فضانوردی ورود عملی پیدا کرده اند در صورتیکه در سند جامع توسعه هوا فضای کشور که در دی ماه 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است انجام ماموریت های سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار به صراحت از اهداف ایران در این برنامه ها ذکر شده است.
به اعتقاد وی بستن قرارداد رسمی در زمینه آموزش نیروی انسانی می تواند پای کارشناسان ما و نامزدهای فضانوردی را به مراکز آموزشی باز کند و تجربه عملی بسیار خوبی دراختیار آنها قرار دهد.
پیشگام ترویج دانش فضانوردی در کشور خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی کارشناسان ما در محیط عملی آموزش قرار بگیرند بسیار عینی تر و سریعتر برای حل مشکلات پیش رو، می توانند گام بردارند و می توانند به جای اینکه همه مسائل را از اول تجربه کنند، بسیاری از راه ها را میان بر بروند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر ما قبل از طراحی و ساخت یک ناو سرنشین دار، بتوانیم فضانوردی به مدار زمین بفرستیم و بتوانیم برای کار طراحی و ساخت سفینه خودمان از افرادی استفاده کنیم که قبلا به مدار زمین سفر کرده باشند هم سریعتر و هم بهتر نتیجه خواهیم گرفت و روشن است که در این صورت، اعزام مهندسان و نیروهای فنی باید در اولویت قرار گیرد.
برزو بیان داشت: مهندسان هوافضا در آموزش های عملی به تجربیاتی دست خواهند یافت که در طراحی و ساخت سامانه های مربوط به سفینه های فضایی سرنشین دار کمک شایانی به آنها خواهد کرد و البته پرواز مداری این توانایی را به شکل بسیار چشمگیری افزایش خواهد داد.
وی با یادآوری اینکه تجربه روس ها در این زمینه به دهه 60 میلادی برمی گردد، گفت: در آن زمان فردی به نام ˈسرگئی کارالیوفˈ مدیریت امور فضایی این کشور را عهده دار بود و او پیشنهاد کرد در کنار خلبان ها، افراد فنی نیز آموزش های فضانوردی را ببینند و به فضا اعزام شوند تجربه موفق پرواز وسخد-1 در سال 1964 باعث شد که بعد از این تاریخ تقریبا در تمامی پروازهای سرنشیندار روسی، یک مهندس هم حضور داشت.
برزو افزود: این تجربه ها موجب شد که متخصصان فنی، شرایط زندگی در فضا را لمس کنند و در بازگشت، این موضوع در طراحی و ساخت سامانه ها و دستگاه ها به آنها کمک زیادی کرد.
وی تصریح کرد: در شرایط حاضر که تحریم ها همچنان برقرار است، آمریکایی ها اجازه سفر فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی به ما نمی دهند زیرا مطابق قرارداد روسیه و آمریکا، اعزام فضانوردان کشورهای مختلف به این ایستگاه فضایی باید با توافق هر دو طرف روس و آمریکایی باشد.
کارشناس تاریخ فضانوردی اضافه کرد: اما قضیه به همین جا ختم نمی شود زیرا این قرارداد در سال 2020 پایان می یابد و روس ها نیز قصد دارند بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی را جدا کرده و مستقلا از آن استفاده کنند زیرا بخش های اساسی این ایستگاه متعلق به روسیه است و با تغییرات جزئی، قابلیت استفاده مستقل را دارد.
وی یادآور شد: حتی تا آن زمان نیز می توانیم یک قرارداد برای پرواز مستقل با ناو سایوز را با روسیه منعقد کنیم زیرا سفینه فضایی سایوز در حال حاضر امکانات زیست 20 روز پرواز مستقل را داراست و این امکان هم می تواند افزایش یابد.
وی تاکید کرد: اکنون شرایط بسیار خوبی فراهم شده است زیرا آمریکا و روسیه با هم اختلاف پیدا کرده اند و روس ها متوجه شدند نباید بیش از این به آمریکایی ها امتیاز بدهند و از طرف دیگر با دوستان روسیه مراوده بیشتری داشته باشند.
برزو فضای همکاری ایران و روسیه در زمینه های علمی و هوافضا را بسیار مساعد دانست و گفت: با وجود سفیر جدید ایران در مسکو (دکتر مهدی سنایی) که وجهه خوبی در جوامع علمی و دانشگاهی روسیه دارد، فرصت خوبی برای تقویت همکاری ها فراهم شده است.
وی نقش اراده و خواست ملی در توسعه برنامه های فضایی را یک عامل تاثیرگذار و کلیدی خواند و گفت: مردم ما باید بدانند سرمایه گذاری در حوزه هوافضا، هزینه های بی معنی و پوچ نیست و تا زمانی که مردم درک درستی از فواید سرمایه گذاری در زمینه سفرهای فضایی و فناوری فضایی نداشته باشند دستیابی به اقتدار در این عرصه تسریع نخواهد شد.
برزو افزود: ما باید ماهواره در مدار زمین داشته باشیم و باید سیستم های هواشناسی و مخابراتی ایران تحت کنترل خودمان باشد و این امکان میسر نمی شود مگر اینکه با پشتوانه مردمی، در زمینه فضانوردی، گام های محکمی برداریم.
وی تاکید کرد: اگر در این حوزه روشنگری شود همانطور که در انرژی هسته ای، مردم پشت سر مسوولان کشور ایستادند در فضانوردی هم این اتفاق خواهد افتاد.

**اراده مردم ایران از لغو تحریم ها تاثیرگذارتر است

پیشگام ترویج دانش فضانوردی در کشور درخصوص تاثیر کاهش یا لغو تحریم ها علیه ایران بر صنعت فضانوردی گفت: بدون شک، لغو تحریم ها تاثیرگذار است ولی شخصا اراده مردم را از لغو تحریم ها تاثیرگذارتر می دانم.
وی یادآور شد: ما دردوران دفاع مقدس، همین تحریم ها را داشتیم ولی در همان شرایط به دلیل حمایت های مردم از نظام، ما خیلی از موانع را برداشتیم و آنچه امروز به عنوان دستاوردهای موشکی و فضایی می بینیم و حتی ماهواره برهای ما حاصل زحمت هایی است که از آن موقع شروع و پایه گذاری شده است.
برزو موفقیت هیات مذاکره کننده ایرانی در برابر 1+5 را در نتیجه پشتیبانی مردم دانست و گفت: اگر پشتیبانی مردم از هیات مذاکره کننده نباشد پیشرفتی حاصل نمی شود و الان هم بعضی موانع برداشته شده و از این به بعد هم امیدواریم موانع بیشتری مرتفع شود.
از: زینب کارگر
علمی (4)**1055**1599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن