تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805447656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفیت ایجاد شده در دشت مشهد بسیار بیش از پتانسیل زیستی آن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک کارشناس : ظرفیت ایجاد شده در دشت مشهد بسیار بیش از پتانسیل زیستی آن است مشهد - ایرنا - یک کارشناس منابع آبی گفت : ظرفیت ایجاد شده در بخش های جمعیتی، صنعتی و خدماتی در دشت مشهد بسیار بیش از پتانسیل و ظرفیت زیستی آن است.


مهندس محمد علایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : دشت مشهد بعنوان یکی از بحرانی ترین دشت ها وضعیت خطرناکی هم از نظر کمی و کیفی دارد و با چند مشکل جدی روبرو است که نخستین آن استفاده بیش از ظرفیت زیستی در این جهت است.
وی عنوان کرد : متاسفانه در طرح های توسعه ای ، ظرفیت زیستی مناطق مد نظر قرار نمی گیرد و هر بخش به میزان توان خود توسعه می یابد.
وی ادامه داد : در این سال ها توجه نشد که ظرفیت زیستی دشت مشهد حد معینی دارد و به فرض محال اگر منابع آب هم بی نهایت باشد ، باز آلودگی هوا ، خاک و نیز زه دار شدن دشت که موجب بالا آمدن سطح آب در برخی مناطق می شود ، چنانکه امروز در مشهد رخ داده ، زندگی را دشوار و مواجه با محدودیت می کند.
وی افزود : این در حالی است که به پیامدهای آسیب های طبیعی چون زلزله نیز توجه نمی شود.
وی گفت : از سویی الگوی مصرفی در دشت مشهد برای توسعه نبوده و هم اینک در غرب دشت که آبخوان اصلی است و مهمترین و راهبردی ترین سرمایه ما در این شهر محسوب می شود ، سطح آب زیرزمینی سالانه بیش از 1،5 متر کاهش می یابد و همزمان کیفیت آن نیز بدتر می شود.
وی ادامه داد : در این شرایط و با این درجه از بحران سرانه مصرف آب در مشهد بسیار بالاتر از سرانه جهانی است چنانکه سرانه هر شهروند مشهدی بیش از 200 لیتر در شبانه روز می باشد.
وی گفت : در بخش کشاورزی نیز نه الگوی کشت مدونی داریم و نه افزایش بهره روری آب مورد توجه قرار گرفته است.
این مسوول افزود : در این شرایط بیش از 35 درصد تولیدات کشاورزی و در بخش سبزی و صیفی حدود 50 درصد تولیدات به ضایعات تبدیل می شود.
وی افزود : این یعنی آنکه کشاورز ما با همه وجود برای تولید تلاش کرده اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی علیرغم مصرف آب بیش از نیاز ، بخش زیادی از تولیدات ما به ضایعات تبدیل می شود.
وی بیان کرد : با افزایش بازده و راندمان آبیاری در بخش کشاورزی و نزدیک کردن آن به میانگین جهانی می توان بدون خسارت به این بخش و کشاورزان گام های موثری در مدیریت بحران آب برداشت.
وی گفت : از بزرگترین اشتباهاتی که طی 40 سال گذشته در بخش صدور پروانه های حفاری و بهره برداری از چاه ها روی داده تعیین حجم و دبی آب چاه ها بدون توجه به میزان بارندگی سالیانه بوده است.
وی افزود : در گذشته در جریان خشکسالی ها با کاهش آب قنات ها ، چشمه ها و رودخانه ، کشاورزان به طور طبیعی آب کمتری در اختیار داشتند و زمین کمتری کشت می کردند اما امروز متاسفانه با حفر چاه ها این فرهنگ بسیار ارزشمند، نیکو و کارگشا که بزرگترین دلیل ماندگاری تمدن ایران در این منطقه خشک و نیمه خشک است به دست فراموشی سپرده شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در خشکسالی ها سهم کمتری از منابع آب زیرزمینی را برداشت کنیم، گفت : هیچ منطقی تایید نمی کند که در زمانی که بارندگی کمتر از 50 درصد میانگین بارش سالیانه است ما از منابع آب زیرزمینی بحرانی برابر ترسالی ها برداشت کنیم.
وی ادامه داد : این هدر دادن و نابودی آبخوان های زیرزمینی است زیرا بیش از 90 درصد منابع آب را کشاورزان برداشت می کنند و با آسیب رساندن به آبخوان های زیرزمینی و نابودی آنها پیش از همه کشاورزان متضرر می شوند.
علایی گفت : کشاورزان خود باید در این امر خیر و ضروری پیش قدم شوند و در سال های خشکسالی چون امسال میزان برداشت آب از چاه را متناسب با کاهش بارش ، کم کنند.
وی افزود : اگر کشاورزان که بیشترین مصرف کننده آب هستند همانند سال های گذشته برداشت کنند ضرر و زیان جبران ناپذیری به منابع آبی که متعلق به همه آنها است وارد می شود.
وی گفت : در بخش شرب و بهداشت شهری و روستایی هم این موضوع صدق می کند اگر هر شهروند یا روستایی متناسب با بارندگی ها میزان اسراف آب را کم کند، مشکل جدی بروز نمی کند.
این کارشناس افزود : از طرفی در این شرایط منطقی و اصولی نیست که از آب شرب بهداشتی و تصفیه شده به فضای سبز و خدمات و یا کاربری های دیگری که نیاز به آب تصفیه شده ندارد، استفاده شود.
وی ادامه داد : امروز در حوزه شهر مشهد با پدیده افزایش سطح آب زیرزمینی روبرو هستیم که می توان از آن برای آبیاری فضای سبز و نیز مانند آن استفاده کرد.
علایی اظهار کرد : اگر در بخش شرب و بهداشت ،متناسب با خشکسالی شدید ، اسراف نکردن را مبنا قرار دهیم و در بخش کشاورزی سهم خشکسالی را در مصرف آب رعایت کرده و از آب شرب و بهداشتی تصفیه شده به فضای سبز، خدمات و صنایع تحویل ندهیم با همکاری موثر مردم و مسوولان می توان خشکسالی و بحران آب سال جاری را مدیریت کرد.
2713/659

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن