تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802795378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال انصراف اردوغان از نامزدی ریاست جمهوری، بحث روز ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

احتمال انصراف اردوغان از نامزدی ریاست جمهوری، بحث روز ترکیه آنکارا – ایرنا – اظهارات ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه در خصوص نامزد حزب حاکم برای ریاست جمهوری می توانند همه را شگفت زده کنند، محافل سیاسی در آنکارا را به حرکت درآورده و گمانه زنی هایی را در خصوص احتمال انصراف وی از نامزدی ریاست جمهوری به دنبال داشته است.


به گزارش ایرنا، در حالیکه فقط 10 روز به پایان مهلت قانونی اعلام نامزدی احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در 10 اوت(19 مرداد) آینده برگزار می شود، باقی مانده است، هنوز حزب آک نامزد خود را اعلام نکرده و منتظر نهایی شدن نامزد مشترک احزاب مخالف است تا راهبرد خود را نسبت به آن روشن سازد.
اظهارات شب گذشته اردوغان در راه بازگشت از فراسنه به ترکیه، امروز (دوشنبه) در صدر مهمترین اخبار سیاست داخلی ترکیه قرار گرفت.
به نوشته روزنامه های پرشمارگان ترکیه، اردوغان در داخل هواپیما در گفت وگو با نمایندگان اصحاب رسانه که وی را در سفر دوره ای به اتریش و فرانسه همراهی می کردند، از احتمال تصمیم گیری در جهت عکس انگاره های حاکم بر جامعه ترکیه سخن گفته است.
اردوغان در پاسخ به اینکه چرا حزب ˈآکˈ نامزد خود را برای ریاست جمهوری به طور رسمی اعلام نمی کند، با اشاره به اینکه در حال حاضر نامزد احزاب مخالف برای ریاست جمهوری روشن نشده است، گفت: آخرین مهلت اعلام رسمی نامزدی ریاست جمهوری به شورای عالی انتخابات ترکیه سوم جولای (برابر 12 تیرماه جاری) است.
رهبر حزب حاکم ترکیه در پاسخ به اینکه در صورت تغییر نامزد احزاب مخالف برای ریاست جمهوری، حزب حاکم ˈآکˈ چه تصمیمی خواهد گرفت، گفته است: این احتمال وجود دارد و در چنین صورتی ما می توانیم تصمیمی شگفت انگیز داشته باشیم.
ناظران سیاسی در آنکارا با اشاره به اینکه اردوغان پیشتر نیز در مورد احتمال نامزدی خود در ریاست جمهوری ترکیه، اظهارات مشابهی داشته است، می گویند که حزب آک مایل است اردوغان را بر مسند ریاست جمهوری ترکیه بییند ولی احتراما تصمیم گیری نهایی را به شخص اردوغان واگذار کرده است.
در حالیکه به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی، نامزدی اردوغان به ریاست جمهوری، ˈاعلام آنچه معلوم استˈ خواهد بود، ولی اظهارات دیشب اردوغان نشان می دهد احتمال گزینه دوم یعنی درخواست از ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی ترکیه برای نامزدی به یک دور دیگر در مقام ریاست جمهوری را نیز نباید از نظر دور داشت.
این آگاهان با اشاره به اینکه پیشتر ˈدولت بافچه لیˈ رهبر حزب حرکت ملی در قالب رایزنی های حزب متبوع خود برای تعیین نامزدی مشترک احزاب مخالف با عبدالله گل دیدار کرد و به وی پیشنهاد کرده بود که نامزد مشترک احزاب مخالف برای ریاست جمهوری ترکیه شود، می گویند، با توجه به بالا بودن احتمال قبول دید عبدالله گل در جامعه ترکیه و در بین مخالفان حزب آک، شاید چنین گزینه ای تا حد زیادی بتواند جامعه ترکیه را از فرایند قطب بندی شدیدی که در دوره اخیر در آن قرار گرفته باز دارد و زمینه را برای کاهش التهابات سیاسی فراهم آورد.
شایان ذکر است که احزاب مخالف ترکیه بعداز یک دوره طولانی رایزنی به این توافق اصولی دست یافته اند که برای شکشتن قدرت بلامنازع سیاسی حزب آک در جامعه ترکیه، نامزدی را انتخاب کنند که نه تنها از جناح اپوزیسیون، بلکه از درون حزب حاکم نیز طرفدار پیدا کند.
در این راستا در نظر دارند بطور رسمی ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی را در مقابل نامزد حزب حاکم ترکیه قرار دهند.
رهبری بلامنازع ˈرجب طیب اردوغانˈ بر حزب حاکم ترکیه در بیش از یک دهه اخیر و موفقیت های وی در هر انتخاباتی که در این دوره برگزار شده، او را به مرحله ای رسانده که اکنون محافل حزب حاکم، ریاست جمهوری را برای اردوغان به عنوان ˈفرایند تکمیلیˈ این رهبری ارزیابی کرده و تاکید دارد، تنها نامزد ریاست جمهوری این حزب در انتخابات 10 اوت آینده (نوزدهم مرداد)، اردوغان است.
با توجه به شرایط موجود، باور عمومی در جامعه ترکیه به ویژه نزد طرفداران حزب حاکم در راستای نامزدی ریاست جمهوری اردوغان شکل گرفته است.
به هر روی تحلیل گران سیاسی معتقدند امکان عرض اندام جدی نامزد مشترک احزاب مخالف در مقابل اردوغان ضعیف است. اما آنچه که چالش جدی پیش روی سیاست در آنکاراست، دوران بعداز ریاست جمهوری اردوغان در ترکیه می باشد.
به عقیده این تحلیل گران، نظرسنجی های انجام شده از جامعه ترکیه نشان می دهد به احتمال زیاد اردوغان می تواند در دور اول انتخابات با بیش از 50 درصد رای مردم به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شود.
اما پرسش این است که با توجه به اینکه درست یک سال دیگر قرار است انتخابات عمومی در ترکیه برگزار شود، چه کسی سکاندار حزب قدرتمند حاکم خواهد شد تا بتواند این حزب را همانند اردوغان برای چنین انتخابات حساس و سرنوشت سازی آماده کند تا بتواند حداکثر کرسی های لازم را برای تدوین قانون اساسی جدید احراز و نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به نظام ریاستی و یا نیمه ریاستی تغییر دهد؟
اکنون حزب حاکم ترکیه این دغدعه را دارد که آیا با دور شدن اردوغان از رهبری حزب حاکم و رییس جمهور شدن، حزب حاکم همچنان قدرت خود را در جامعه ترکیه حفظ خواهد کرد؟
از سوی دیگر مخالفت شدید با اردوغان در قشر گسترده ای از جناحهای مخالف در ترکیه، نشان می دهد با انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری، تنور سیاست در ترکیه همچنان داغ خواهد بود و التهابات سیاسی نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه احتمال تشدید آن نیز است.
برخی از کارشناسان گمانه زنی می کنند که اظهارات دیشب اردوغان در خصوص احتمال یک تصمیم گیری در جهت عکس انتظارات و انگاره های حاکم بر جامعه، این احتمال را تقویت می کند که اردوغان با انصراف از نامزدی خود و معرفی عبدالله گل به عنوان نامزد حزب آک برای ریاست جمهوری دور جدید در ترکیه، تا حد زیادی از التهابات سیاسی در جامعه بکاهد تا خود را برای دور بعدی با یک قانون اساسی جدید و مجلسی با حضور قدرتمند نمایندگان حزب حاکم آماده کند.
ناگفته نماند بنابر نتایج این نظرسنجی ها که رسانه های نزدیک به دولت اردوغان منتشر کرده اند 42 درصد داوطلبان شرکت کننده در این نظرسنجی ها گفته اند که همچنان به حزب حاکم رای خواهند داد. این نسبت در میان طرفداران و اعضای حزب حاکم 79 درصد است.
مردم ترکیه در 10 اوت آینده به پای صندوقهای رای خواهند رفت که برای اولین بار رییس جمهوری خودرا بطور مستقیم انتخاب کنند.
تاکنون رییس جمهور توسط نمایندگان مجلس ترکیه انتخاب می شد که وظایف و اختیارات آن براساس ماده 104 قانون اساسی این کشور تعریف شده است.
براساس قانون اساسی جاری ترکیه در صدر قوه مجریه نخست وزیر قرار دارد؛ اما با اصلاح قانون اساسی در سال 2010 میلادی اختیار انتخاب رییس جمهوری از مجلس گرفته شده و به خود مردم واگذار شد. براساس این اصلاحات رییس جمهوری ترکیه برای یک دوره پنج ساله انتخاب و یک نفر حداکتر می تواند برای دو دوره رییس جمهور شود.
خاورم/2011**1275

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن