تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکیه و اتحادیه اروپا در روند قهر و آشتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ترکیه و اتحادیه اروپا در روند قهر و آشتی آنکارا- پنجاه و دومین نشست شورای ترکیه و اتحادیه اروپا برای بررسی روند پیوستن ترکیه به آن اتحادیه، با سابقه بیش از نیم قرن روند قهر و آشتی با شکایت های طرفین از یکدیگر آغاز شد.


به گزارش ایرنا، در این نشست که امروز (دوشنبه) در بروکسل آغاز شد، مولود چاوش اوغلوˈ وزیر مسوول مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه یونان به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا، ریاست هیاتهای طرفین را بر عهده دارند.
آناتولی در گزارشی در این رابطه نوشت: آنکارا بر سر میز مذاکره امروز از برخی سیاست های اتحادیه اروپا و بی مهری های برخی کشورهای عضو این اتحادیه علیه آنکارا شکایت و گلایه خواهد کرد.
خبرگزاری دولتی ترکیه می افزاید: آنکارا از برخی اظهارات و بیانیه های اتحادیه اروپا و مقامات آن علیه ترکیه ناخشنود است و آنکارا بر این باور است که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با اقتصاد قوی خود و اهمیت نقش راهبردی این کشور در منطقه به نفع اتحادیه اروپا خواهد بود.
شنبه گذشته نیز ˈرجب طیب اردوغانˈ در سفر خود به فرانسه کرده بود که اتحادیه اروپا برای یک اقتصاد قوی به ترکیه نیاز دارد و ترکیه کشوری نیست که همیشه در انتظار عضویت در این اتحادیه بماند.
نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در شهر لیون فرانسه، گفت: صبر ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا محدود است.
وی افزود: اتحادیه اروپا برای یک اقتصاد قوی به ترکیه نیاز دارد و این اتحادیه به مردم جوان و فعال ترکیه نیاز دارد، ترکیه کشوری نیست که تا ابد در انتظار پذیرش خود به اتحادیه اروپا در اطاق انتظار بماند.
مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا در نیم قرن اخیر همواره با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بوده و در راستای تحولات مهم جهانی و در ارتباط با تحولات داخلی بنیادین در ترکیه به ویژه در دوران های چهار کودتای نظامی در این کشور دستخوش تعلیق ها، توقف و در مقاطعی نیز به همراه شتاب بوده ولی همواره آلمان و فرانسه در پیوستن کامل ترکیه به آن اتحادیه کارشکنی کرده اند.
در سال گذشته میلادی انتقادهای مستمر اروپا از نقض حقوق بشر و نبود آزادی بیان و مطبوعات در ترکیه و واکنش های تند مقامات ترکیه به اعتراض های اروپا مناسبات ترکیه را در مسیر واگرایی با اتحادیه اروپا قرار داد.
در یک سال گذشته در پی هر تحول مهم و حادثه اجتماعی و سیاسی تعیین کننده در جامعه ترکیه، اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان و فرانسه به عنوان لوکموتیو این اتحادیه هشدارهای تند به ترکیه داده و دولت آنکارا را مورد انتقاد تند قرار داده اند.
این انتقادها در تابستان گذشته با انتقادهای تند کشورهای اروپایی از نحوه برخورد دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با تظاهرات ضد دولتی موسوم به ˈپارک گزیˈ که از استانبول آغاز و به دیگر شهرهای ترکیه سرایت کرد، شروع و متعاقب آن با بازداشت های خبرنگاران و روزنامه نگاران روابط را تیره تر و نهایتا با حادثه اخیر کشته شدن 301 تن از معدنچیان ترکیه در معدن زغال سنگ منطقه سوما در غرب ترکیه و برخورد تند برخی از مسوولان دولت ترکیه با معترضان به اوج خود رسید که مسوولان ترکیه و اتحادیه اروپا یکدیگر را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا دولت ترکیه را به نادیده گرفتن حق کامل آزادی بیان و همچنین کاربرد خشونت نامتناسب در مقابله با تظاهرات کنندگان متهم کرده و این موارد را ناقض ضوابط اتحادیه اروپا در مورد رعایت حقوق و آزادی بشر در نظام های دمکراتیک دانسته اند.
در حالیکه در دهه گذشته ترکیه و اتحادیه اروپا بر اساس تحولات جهانی و برخی ملاحظات سیاسی در هر دو طرف به سرعت در جهت همگرایی با یکدیگر پیش می رفتند اکنون در سه، چهار سال اخیر روند واگرایی میان آنان آغاز شده و سردی بر روابط مستولی است.
آلمان پیش از این به علت خشونت نیروهای پلیس و امنیتی ترکیه علیه معترضان در مقابله با اعتراضات ضددولتی در این کشور مخالف آغاز از سرگیری مذاکرات درباره روند عضوت ترکیه در اتحادیه اروپا شده بود.
طی سه سال اخیر پیشرفتی در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به وجود نیامده و آلمان و فرانسه با اعلام مخالفت تلویحی خود با عضویت کامل ترکیه در آن اتحادیه خواهان برقراری ارتباطی دیگر مانند مشارکت و یا شریک با امتیاز میان اتحادیه اروپا با ترکیه شده اند.
در مقابل، نخست وزیر ترکیه نیز اروپا را به دو رویی و اجرای سیاستهای دوگانه متهم کرده و از اینکه ترکیه را حدود نیم قرن در اطاق انتظار نگهداشته و با عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا موافقت نشده است، به تندی از این اتحادیه شکایت کرده و حتی به نوعی توام با شوخی تهدید کرده که اگر اتحادیه اروپا ترکیه را نپذیرد، ترکیه نیز عضویت در پیمان شانگهای را آزمایش خواهد کرد.
از سوم اکتبر سال 2005 میلادی که مذاکرات نهایی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز شده تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و دو طرف تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.
اگرچه بخش عمده ای از خاک ترکیه در قاره آسیا واقع شده و اکثر مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند اما از زمان ایجاد جمهوری ترکیه در سال 1923 میلادی اکثر دولت های ترکیه معتقد بوده اند که ارتباط با اروپاییان منافع این کشور را بیشتر تامین می کند و در نتیجه، بر اروپایی بودن کشورشان تاکید داشته اند.
به رغم اینکه مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی آغاز شده است هنوز موانعی عمده بر سر راه عضویت ترکیه وجود دارد و کشورهای آلمان و فرانسه چندان تمایلی به پذیرش کامل ترکیه در اتحادیه اروپا از خود نشان نمی دهند.
موانع اصلی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا عبارتند از اختلاف ارضی و سیاسی با بخش یونانی نشین قبرس و اختلاف سیاسی با یونان که هر دو اعضای کامل اتحادیه هستند و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بستگی به توافق آنها دارد.
جمعیت حدود 76 میلیونی ترکیه و مسلمان بودن این کشور نیز از جمله مواردی هستند که مانع پذیرش سهل ترکیه در اتحادیه اروپا می باشند، چرا که جمعیت ترکیه بیشتر از مجموع حدود 6 کشور عضو این اتحادیه می باشد و مسلمان بودن مردم ترکیه نیز از نظر فرهنگی موجب بروز ناهماهنگی در این اتحادیه است.
همچنین، طی دهه های گذشته، شرایط سیاسی ترکیه به علت وقوع چهار کودتای نظامی با انتقاداتی از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه بوده است.
هر چند در سال های اخیر، شرایط سیاسی ترکیه به عنوان یک نظام دمکراتیک به طور نسبی مورد قبول قرار گرفته بود ولی سیاست های دولت اردوغان در سرکوب مخالفان و جاه طلبی های برخی از مسوولان ترکیه موجب سردی در مناسبات شده است.
ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند که خوشبینانه ترین گمانه زنی در مورد زمان عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد و شرایط جهانی و تحولات فعلی در منطقه اگر به همین شکل کنونی بماند، شاید عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تبدیل به یک رویا و خیال شود.
آخرین نظرسنجی ها در ترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم این کشور به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا که در سال 2005 حدود 70 درصد بود،به زیر 46 درصد کاهش یافته است.
برغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.
خاورم **2010/1275

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن