تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820279129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي آثار پديده تغيير اقليم بر توليدات کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ تير ۱۳۹۳ (۱۵:۱۳ب.ظ)
بررسي آثار پديده تغيير اقليم بر توليدات کشاورزي پديده تغيير اقليم يکي از مهم ترين چالش هاي زيست محيطي جهان است که با انتشار روز افزون گازهاي گلخانه اي و پديده هاي ارتباط از راه دور بر سرعت آن افزوده شده است که از پيامدهاي شناخته شده ناشي از تغيير اقليم، تغيير در ميزان بارش باران، افزايش وقوع خشک سالي و مناطق بياباني و تغيير در سطح منابع آب سطحي و زير زميني مي باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، در مطالعه حاضر جهت بررسي آثار پديده تغيير اقليم بر توليدات کشاورزي شهرستان شيراز، 3 حلقه چاه واقع در دشت شيراز انتخاب گرديد. آمار ميانگين سطح آب اين چاه ها طي سال هاي 1357- 1387 بر روي متغير سال رگرس شد.
با استفاده از آمار ساليانه بارندگي طي سال هاي 1337- 1387 و شاخص بارندگي استاندارد، احتمال وقوع سال خشک در شهرستان شيراز تعيين؛ سپس با استفاده از برنامه ريزي رياضي تصادفي دو مرحله اي و آمار زراعي شهرستان شيراز طي سال هاي 1357- 1387، آثار اعمال 5 سناريو پمپاژ با احتمال وقوع سال خشک بررسي شد.
نتايج بخش اول مطالعه نشان داد که سطح آب چاه هاي کشاورزي مورد نظر در سطح (034/0p=) کاهش معناداري به ميزان 0.4- يافته اند.
همچنين، محاسبه شاخص بارندگي استاندارد در شهرستان شيراز نشان داد که احتمال وقوع سال خشک، 0.2 است. نتايج حل مدل نشان داد که کاهش بلندمدت درآمد و سود کشاورزي تحت تغيير اقليم ملايم در سال خشک به ترتيب4.5 و 6.4 درصد و در مقابل کاهش کوتاه مدت درآمد و سود کشاورزي در سناريوي مشابه به ترتيب از 54 و 30 درصد تا 74 و 85 درصد برآورد شد. آب مورد استفاده کشاورزي در کوتاه مدت و بلند مدت کمتر از وضعيت موجود به دست آمد. کاهش در مصرف آب باعث کاهش در عملکرد و درنتيجه درآمد کشاورزي منطقه خواهد شد اما، از وارد آمدن خسارات بلندمدت به سطح توليد محصولات زراعي و منابع آب زيرزميني جلوگيري مي کند.
در پايان با توجه به نتايج به دست آمده از سناريوهاي مختلف اقليمي و امکان وقوع حالات مختلف تغيير در سطح منابع آب زيرزميني، اتخاذ سياست هاي حمايتي در جهت افزايش انگيزه زارعين در استفاده بهينه از منابع آب پيشنهاد مي گردد.
نويسندگان: ندا اسد فلسفي زاده، محمود صبوحي صابوني.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن