تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استراتژي هسته‌اي ايالات متحده امريکا و هم پيمانان آسيايي آن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ خرداد ۱۳۹۳ (۱۰:۷ق.ظ)
استراتژي هسته‌اي ايالات متحده امريکا و هم پيمانان آسيايي آن استراتژي هسته اي ايالات متحده امريکا و هم پيمانان آسيايي آن، بخش ديگري از کتاب «خطر هسته اي امريکا براي صلح جهاني»، نوشته دکتر حسن نفيسي است.اين بخش به چگونگي و چرايي انعقاد پيمان هاي حمايتي- امنيتي آمريکا با برخي از کشورهاي آسيايي مي پردازد.
به گزارش خبرگزاري موج، پايه سيستم پيمان‌هاي آمريکايي در منطقه آسيا و اقيانوس آرام عبارتست از پيمان امنيت آمريکا و ژاپن. متن اوليه اين پيکان در واشنگتن تهيه شد و در ماه سپتامبر سال 1951 در سان فرانسيسکو بين طرفين امضا گرديد. متن دوم که به پيمان همکاري متقابل و تضمين امنيت بين ايالات متحده آرميکا و ژاپن موسوم است، در ماه ژانويه سال 1960 در واشنگتن به امضا رسيد. از نظر شکل ظاهري، اين دو پيمان پيمان‌هاي نظامي دو جانبه‌اي هستند که کمک ايالات متحده آمريکا را در صورت بروز خطر براي امنيت ژاپن پيش بيني مي نمايند. چنين فرمول بندي، بنا به نظر مولفان آن، بايد قانون مند بودن اين اسناد يعني سازگاري آنها را با مفاد ماده 9 قانون اساسي ژاپن تامين کند. مطابق با تغيير رسمي اين ماده، ژاپن فقط حق محدود دفاع جمعي ازخود را دارد ( با مجاز بودن شرکت در موافقت هايي که تامين دفاع از ژاپن را در نظر دارد در صورتي که پيوستن آن به پيمان‌ها واتحادهاي نظامي براي انجام عمليات مشترک به منظور دفاع از هر يکي از شرکت کنندگام ممنوع است.) وليکن اهميت واقعي اين اسناد براي صلح وامنيت آسيا به مراتب وسيع تر وخطرناک تر از اين است. با در نظر داشتن همکاري نزديک با ايالات متحده آمريکا در رشته دفاع، اين اسناد وابستگي محکم ژاپن را به استراتژي نظامي آمريکا در منطقه آسيا و اقيانوس آرام و به خصوص از نظر موشکي و هسته‌اي تامين مي‌کند.
ايالات متحده آمريکا، بنا به يک سلسله ملاحظات، توجه ويژه ‌اي به ژاپن در برنامه ريزي استراتژيک خود مبذول مي‌نمايد. قبل از هرچيز موقعيت جغرافيايي ژاپن توجه لشکرکشان آمريکايي را جلب مي کند. اخيرا در اسناد رسمي آمريکا با اصرار ويژه اي تاکيد مي‌شود ژاپن نزديک به خطوط ارتباطي مهم دريايي و هوايي شرق دور شوروي قرار دارد. در صورت بروز بحران، اين امر مي‌تواند باعث شدت عمليات اتحاد شوروي در قسمت غربي اقيانوس آرام شود.
ارزش ژاپن به عنوان پايگاه از نقطه نظر مخافل نظامي آمريکا عبارت از آن است که آن کشور از نظر قدرت اقتصادي دومين کشور دنيا پس از ايالات متحده آمريکا است و مدرن‌ترين صنايع نيروي کار ماهر و زير بنايي تکاملي يافته دارد. اين امر امکان مي دهد براي تدارکات مادي و فني در زمينه آماده سازي و انجام عمليات جنگي ايالات متحده آمريکا و هم پيمانان آن در تمام منطقه آسيا و اقيانوس آرام در هر مرحله گسترش زد و خورد، از ژاپن استفاده شود و همين مسأله ويژگي مناسبات نظامي دو کشور راتعيين کرده است. طبق ماده 1 پيمان امنيت سال 1951 ايالات متحده حق داشت که در ژاپن از طريق موافقت اداري ويژه مشخص خواهد شد. چنان که م.واينستاين پژوهشگر برجسته آمريکايي در زمينه مسائل سياست نظامي ژاپن خاطر نشان مي سازد، اين موافقت از نظر ماهيت خود، موافقت براي اجاره پايگاه بوده است.
پيمان امنيت جديد سال 1960 نيز ارتباط نزديک ميان تضمين امنيت ژاپن توسط آمريکا و استفاده نيروهاي مسلح ايالات متحده آمريکا از خدمات و خاک ژاپن را برقرار مي‌کرد ( به ترتيب، ماده هاي 5 و6 پيمان). بدين ترتيب، حق استفاده ايالات متحده از پايگاه‌هاي ژاپن بدون هيچ کنترل عملي به عنوان شرط ضروري براي پناه دادن اين کشور زير چتر هسته‌اي آمريکا تلقي مي‌شود.
محافل حاکمه ژاپن بر پايه اين پيمان‌ها اصول عمده استراتژي ژاپني بعد از جنگ را فرمول بندي کرده اند. محافل حاکم ژاپن به هر وسيله از نقطه نظر حمايت هسته‌اي ايالات متحده آمريکا از ژاپن وحضور نيروهاي مسلح آمريکا در کشور خود پشتيباني مي‌نمايند؛ زيرا اين امر بايد اثر بازدارنده در دشمن احتمالي بگذارد و به اين ترتيب از احتمال حمله به ژاپن (چه حمله هسته‌اي وچه با کاربرد وسايل معمولي) بکاهد.
پيداست که مجموعه مناسبات نظامي ميان ايالات متحده آمريکا و ژاپن به گونه اي است که ايالات متحده آمريکا از مزاياي به مراتب بيشتري نسبت به ژاپن برخوردار است. به ويژه، ايالات متحده مي تواند در خاک ژاپن پايگاه‌هاي نظامي براي خود بسازد و در محوطه ي آنها از حقوق نامحدود برخوردار باشد. مقامات دولتي ژاپن از امکان کنترل جابه جايي واحدهاي نظامي آمريکا، استقرار وسايل فني نظامي و مقدار آنها و... محرومند. بدين ترتيب، ايالات متحده آمريکا در ژاپن در امر انتخاب استراتژيک، آزادي کامل دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن