تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802529325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراق صحنه ای برای بازیابی آبروی از دست رفته پشتیبانان تروریسم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عراق صحنه ای برای بازیابی آبروی از دست رفته پشتیبانان تروریسم تهران- ایرنا- تروریست ها و پشتیبانان غربی- عربی- عبری آنان پس از ناکامی در سوریه به عراق برگشته اند ولی هرگز در قد و قواره رویارویی با اراده مردم در بازگرداندن ثبات به این کشور نیستند.


خبرگزاری رسمی کویت (کونا) بیست و هفتم خرداد گزارش کرد: ارتش عراق موفق شد بیش از 300 نفر از شبه نظامیان گروه تروریستی- بعثی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش را به هلاکت رساند.
بر پایه این گزارش، سرهنگ «قاسم عطا» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در یک نشست رسانه ای گفت نیروهای امنیتی عراق در منطقه «الصقلاویه» 200 تن و در دیگر مناطق استان الانبار هم 62 تروریست را از پای در آوردند.
در استان صلاح الدین هم ارتش توانست روستای «الصقور» را آزاد و 38 نفر از دهشت افکنان داعش را هلاک کند. در استان دیالی هم 15 تن از تکفیری ها به دست سربازان ارتش عراق کشته شدند.
همچنین شبکه تلویزیونی رسمی «العراقیه» بیست و هفتم خرداد در گزارشی از آخرین وضعیت میدان های نبرد عراق اعلام کرد ارتش با هدف پاکسازی منطقه «تلعفر» در استان نینوا از شر تروریست ها، نیروها و جنگ افزارهایی را به این منطقه فرستاده است.
داعش طی روزهای گذشته در مناطقی از استان های نینوا و صلاح الدین پیشروی هایی داشت، ولی پس از اعلام مراجع شیعه و علمای اهل تسنن بر لزوم رویارویی با دهشت افکنان، مردم این کشور به طور داوطلبانه در کنار ارتش، یورش های گسترده ای را علیه دهشت افکنان در عراق آغاز کرده اند.
** پیروزی سحرآمیز یا خیانت افسران رژیم بعثی؟
اگرچه برخی رسانه های پشتیبان دهشت افکنان و نیز شبکه های مجازی تکفیری ها با سقوط شهر موصل یک جنگ روانی به راه انداختند تا مردم و نظامیان عراق در نبرد با دهشت افکنی روحیه خود را از دست بدهند اما ادامه مقاومت مردم و ارتش در شهرهای عراق نشان داد قدرت گروه دهشت افکن داعش نبود که به سرنگونی موصل و پیشروی شبه نظامیان در برخی شهرها منجر شد، بلکه خیانت افسران بازمانده از رژیم بعثی بود که پای تروریست ها را برای ورود به موصل و دیگر شهرها باز کرد.
در این پیوند، روزنامه «الثورة» سوریه بیست و ششم خرداد در گزارشی تحلیلی به قلم «امین حطیط» نوشت: برخی اشغال موصل به دست گروه دهشت افکنی داعش و پیشروی تروریست های اجاره ای در برخی مناطق نینوا، دیاله و صلاح الدین را یک پیروزی سحرآمیز قلمداد می کنند.
به نوشته روزنامه الثورة در روند سقوط موصل درگیری و نبرد ویژه ای رخ نداد و فقط طرح های توطئه آمیزی از سوی برخی عناصر داخلی و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای پایه ریزی شد که بسیاری از نیروهای نظامی خیانتکار آن را به اجرا درآوردند.
نیروهای خیانتکار ارتش عراق در موصل تسلیم شدند و پایگاه های خود را به نیروهای اندک داعش تقدیم کردند. بنابراین در این شهر نبردی رخ نداده است تا بتوان قضاوت کرد کدام یک از 2 طرف دست برتر را داشتند.
الثوره تاکید کرد «برخی افسران بازمانده از دوران رژیم صدام، کشورهای منطقه و ایالات متحده آمریکا به طور کامل از این طرح آگاهی داشته اند».
** هدف قرار دادن روند سیاسی عراق
پیروزی چشمگیر ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، به همراه شکست ائتلاف هایی به رهبری افرادی مانند «ایاد علاوی»رییس فهرست «الوطنیه» و «اسامه نجیفی» رییس ائتلاف «متحدون»، در به دست آوردن اکثریت مجلس باعث شد برخی کشورهای منطقه که در انتخابات عراق خود را بازنده دیدند، بکوشند در روند سیاسی عراق سنگ اندازی کنند. آنان هم اکنون از دهشت افکنان اجاره ای، به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف و منافع خود استفاده می کنند.
روزنامه الثورة نیز با اشاره به این امر نوشت: منطقه موصل صحنه زشت ترین دسیسه ها بوده که طراحان آنها خواسته اند در برابر پیروزی های سیاسی و نظامی محور مقاومت سنگ اندازی کنند و این محور را به زانو در آورند.
به نوشته تحلیلگر روزنامه الثوره، یکی از برجسته ترین مقاصد یورش به موصل و دیگر شهرهای عراق، هدف قرار دادن روند سیاسی این کشور بوده است.
انتخابات چندی پیش عراق نشان داد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی می تواند دولت را تشکیل دهد و برای حل چالش های عراق وارد عمل شود. بنابراین برخی کشورهای منطقه می خواهند در برابر تشکیل دولت در این کشور سدهایی ایجاد کنند، چرا که تشکیل دولتی قدرتمند در عراق سبب می شود آنها نفوذ و موقعیت راهبردی خود در این کشور را بیش از پیش از دست بدهند.
** ناکامی در سوریه و هدف قرار دادن عراق
پیروزی های نظامی ارتش سوریه همه شرط بندی های محور غربی- عربی- عبری برای به زانو درآوردن دمشق را ناکام گذاشته است. تنگ شدن حلقه محاصره بر دهشت افکنان سبب شد آنان در سوریه فضای مناسبی برای فعالیت و طرح های خود نداشته باشند.
به تدریج برخی پشتیبانان منطقه ای هم از این گروه ها ناامید شدند و پشتیبانی خود را کم کردند. این مساله دهشت افکنان را وادار کرد برای فعالیت خود محیط مناسبی را بجویند. بنابراین ترویست ها اکنون عراق را هدف قرار داده اند.
در این پیوند، روزنامه الثوره بیست و ششم خرداد نوشت: گروه دهشت افکنی داعش که در سوریه سخت ترین شکست ها و زیان ها را متحمل شده با هدف قرار دادن شهرهای عراق خواسته است بر شکست های خود سرپوش نهد و روحیه جنگجویان خود را که به سبب شکست سیاسی، امنیتی و نظامی در سوریه در پایین تر سطح است، بالا برد.
همچنین روزنامه «الوطن» عمان بیست و ششم خرداد در گزارشی به قلم «خمیس التوبی» نوشت: تلاش برای تجزیه عراق، انتقام شکست در سوریه است.
به باور این تحلیلگر، اوضاع سوریه و عراق به هم گره خورده و سقوط شهرهای عراق آغازی برای پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ است؛ زیرا برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند این طرح را بر پایه خواسته رژیم صهیونیستی و همپیمانان این رژیم پیش ببرند.
افزون بر این، «زهیر الخطیب» دبیرکل «جبهة البناء» لبنان، بیست و ششم خرداد در گفت و گو با تارنمای «النشرة» این کشور گفت: پایداری دولت و ارتش سوریه دسیسه های رژیم صهیونیستی و غرب را ناکام گذاشته است. اکنون آنها به سبب شکست خود مجبور شده اند توطئه های خود را به سوی عراق ببرند تا دفتر فتنه در کشورهای عربی و اسلامی همیشه باز و پا بر جا باشد.
** دستاورد یورش دهشت افکنان به عراق
از نگاه تحلیلگران مسائل عراق، یورش دهشت افکنان به این کشور نه فقط نتایجی را برای آنان به همراه نداشته، بلکه این مساله نتایجی واژگونه را به بار آورده است؛ به طوری که هدف قرار دادن عراق سبب شده است میان مردم این کشور نوعی همگرایی علیه دهشت افکنان به وجود آید و چهره واقعی تکفیری ها هر چه بیشتر آشکار شود.
به طور کلی می توان دستاوردهای یورش دهشت افکنان اجاره ای به شهرهای عراق را در موارد زیر خلاصه کرد:
- بیداری مردم عراق
مردم عراق پس از مشاهده اقدام های ویرانگر دهشت افکنان در شهرهای این کشور به خود آمدند. آنان اختلاف های مذهبی و فرقه گرایی پیشین را کنار گذاشته و مبارزه با دهشت افکنی را در صدر امور قرار دادند. مراجع تقلید شیعیان و علمای اهل تسنن هم ماجراجویی های داعش و اندیشه تکفیری را محکوم کرده و از مردم این کشور خواستند برای نبرد با دهشت افکنان آمادگی داشته باشند.
- برطرف شدن مشکلات موجود در راه اصلاح ساختار ارتش
یورش دهشت افکنان به شهرهای عراق سبب شد مشکلاتی که در راه پاکسازی نیروهای نظامی- دفاعی بود، رنگ ببازد. تلاش برای تشکیل نیروهای داوطلب در مبارزه با تروریست ها و پشتیبانی از شهروندان از مهمترین مسائل در این زمینه است.
-آگاهی بخشی به برخی فریب خوردگان و قربانیان هجمه های رسانه ای
بسیاری از رسانه های مخالف دولت عراق همواره جوانان این کشور را به جنگ طایفه ای و مذهبی تشویق و تحریک می کردند اما یورش دهشت افکنان به شهرهای عراق و به راه افتادن کشتار طیف های گوناگون مردمی به این جوانان نشان داد تروریست ها میان پیروان مذاهب و ادیان گوناگون فرقی نمی گذارند و تیرهای تفنگ تکفیری ها همه را هدف قرار می دهد.
- انسجام عراق و سوریه در نبرد با دهشت افکنان
یورش ها به عراق و بسیج مردم این کشور سبب شد تا جبهه مبارزه با تروریسم هرچه بیشتر تقویت شود. اکنون هماهنگی عراق و سوریه در مبارزه با دهشت افکنی باعث شده است نبرد، شتاب بیشتر و خسارت کمتری برای هر 2 کشور به همراه داشته باشد.
** سیاست یک بام و 2 هوای آمریکا در مبارزه با دهشت افکنی
آمریکا در مبارزه با تروریسم، سیاست یک بام و 2 هوا را دنبال می کند. این کشور که تروریست ها را در دامن خود پرورش داده است، در برخورد با آنان فقط بر پایه منافع خود عمل می کند. در هر جا که اقدام دهشت افکنان با برنامه های آمریکا همخوانی نداشته باشد این کشور به رویارویی بر می خیزد و در هر منطقه که تروریست ها منافع این کشور را در نظر داشته باشند، از پشتیبانی آمریکا برخوردار خواهند بود.
در این پیوند، تارنمای «الوطن آنلاین» عربستان بیست و چهارم خرداد به نقل از «هیثم مالح» عضو کمیته حقوقی ائتلاف ملی مخالفان سوریه، نوشت: چشم پوشی آمریکا از جنایت های گروه داعش در سوریه و سپس موضع گیری های سریع کاخ سفید درباره اقدام های این گروه در عراق نشان می دهد در سیاست های آمریکا تناقض هایی وجود دارد.
او افزود: این گروه در هر 2 کشور به دهشت افکنی دست می زند، اما موضع گیری های آمریکا در این باره به طور کامل تفاوت دارد.
مالح تاکید کرد «بسیار شگفت آور است که آمریکا اقدام داعش در عراق را محکوم می کند آن هم در زمانی که درباره چگونگی کمک به بغداد اختلاف گسترده ای میان کنگره آمریکا و کاخ سفید وجود دارد. این در حالی است که همین گروه دهشت افکنی در سوریه دست به جنایاتی می زند که عقل و منطق هم آن را باور نمی کند؛ بدون اینکه جامعه بین الملل خم به ابرو بیاورد».
به گفته او، دولت آمریکا در پشتیبانی از بغداد مردد به نظر می رسد؛ به طوری که «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، به طور آشکار گفته است این کشور به عراق نیرو نمی فرستد و مسوولیت رهایی این کشور بر عهده رهبران عراق است.
** فرجام سخن
با توجه به اینکه گروه های تروریستی پس از ناکامی های پی در پی در سوریه تنها راه فرار از تنگنا را در هدف قرار دادن شهرها و مردم عراق دیدند، به نظر می رسد در این گیر و دار تشکیل بسیج مردمی و همبستگی طیف ها و گروه های گوناگون عراق می تواند بهترین نسخه شفابخش باشد و این کشور را به طور کلی از چنگ داعش خارج کند.
کشورهای پشتیبان دهشت افکنان در سوریه و عراق هم اکنون به این نتیجه رسیدند که با ابزار تروریست های اجاره ای نخواهند توانست برنامه های خود را در منطقه پیش ببرند، بنابراین اگر این کشورها در ظاهر اقدام دهشت افکنان را در عراق محکوم می کنند فقط به این دلیل است که بخشی از حیثیت از دست رفته خود را بازیابند.
تروریست های اجاره ای که پس از ناکامی در سوریه، به عراق برگشته اند هرگز در قد و قواره ای نیستند که یارای رویارویی با اراده مردمی را داشته باشند و این اراده می تواند ریشه آنان را بخشکاند و اتاق های فکر این گروه ها را بطور کلی برچیند.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**9278**1961**1358

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن