تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820096136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به کام آمريکاي لاتين و مورالس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ خرداد ۱۳۹۳ (۲۳:۱۲ب.ظ)
مروري بر اجلاس گروه 77 در بوليوي؛ به کام آمريکاي لاتين و مورالس اجلاس گروه 77 در پنجاهمين سالگرد تاسيس آن در بوليوي بيش از هر زمان ديگري رنگ و بوي سياسي داشت و عملا مکاني براي رسيدگي به مشکلات آمريکاي جنوبي گشت.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، برگزاري اجلاس گروه 77 در پنجاهمين سالگرد تاسيس اين گروه در بوليوي بيش از هر زماني به اين اجلاس رنگ و بوي سياسي آن هم از نوع لاتينش بخشيد.
پيشينه
به عکس سازماني مانند جنبش عدم تعهد که با رويکردهاي سياسي به وجود آمد ، گروه 77 ريشه اي کاملا اقتصادي دارد.
گروه ۷۷ (G77)در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ و توسط ۷۷ کشور در حال توسعه در پايان نخستين نشستت کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس تأسيس شد.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development) که به اختصار "آنکتاد" ناميده مي‌شود با هدف يک پارچگي کشورهاي در حال توسعه با اقتصاد جهاني تاسيس شد.
آنکتاد يک رکن فرعي مجمع عمومي سازمان ملل متحد است و برمبناي قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل متحد بنا شده‌است.
اين نهاد از ابتداي تاسيس فاقد شخصيت حقوقي بين‌المللي بوده‌ و درتصميمات خود درعرصه تجارت بين‌الملل و توسعه اقتصادي مفهوم حاکميت اقتصادي را علاوه برحاکميت سياسي لحاظ نمود و اصل برابري، همکاري بين‌المللي مبتني برانصاف و وابستگي متقابل به نفع کشورهاي درحال توسعه را مورد تاکيد قرارداد.
آنکتاد در پي آزادي تجارت بين‌المللي (درچارچوب حمايت از کشورهاي توسعه نيافته جهان)، کاهش ضرر و ياري در جهت توسعه اقتصادي مي‌باشد.
اين نهاد اتخاذ رفتار مساعد را به نفع کشورهاي توسعه نيافته دانسته و سوق دادن اين گونه کشورها به يک سطح متوازن درجهت تعامل با ساير کشورها را قاعده و اصل مي‌داند.
آنکتاد در اصل محور مرکزي سازمان ملل متحد براي برخورد يکپارچه با تجارت و توسعه و مباحث مرتبط با حوزه‌هاي مالي، تکنولوژي و سرمايه گذاري و توسعه در کشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته‌است.
گروه 77 به عنوان بازوي اجرايي آنکتاد در حال حاضر 133 عضو دارد اما همچنان با نام 77 کشور پايه گذار آن شناخته مي شود.شعار اصلي اين سازمان "همکاري جنوب-جنوب" است. تعريفي که در زمان تاسيس آن به کشورهاي توسعه يافته لقب کشورهاي شمال و به کشورهاي در حال توسعه لقب جنوب مي دادند.
اعضاي اين گروه با کمک راهکارهاي سازمان ملل تلاش مي کنند با بهره گيري از توان يکديگر، هرچه بيشتر در مسير توسعه گام بردارند.
رويکردها
اوو مورالس رئيس جمهور بوليوي که براي يکسال عنوان رياست گروه 77 را از طرف کشورش بر عهده دارد تلاش زيادي کرد تا از اين مراسم به نفع آرمان هاي خويش بهره ببرد.
مورالس که براي حضور دوباره در انتخابات رياست جمهوري آماده مي شود تلاش کرد تا با بزرگ نمايي داشته هاي کشورش، نظرات موافق زيادي را به سوي خود جلب کند.
اصلي ترين محور اجلاس امسال البته ونزوئلا و حواشي آن بود. مادورو که در داخل کشور با چالش هاي فراواني رو به رو است، به خوبي توانست با استفاده از فضاي تريبون اجلاس، به عملکرد واشينگتن نسبت به ايجاد يک کودتاي نرم در کشورش به مانند آنچه در اوکراين رخ داد هشدار دهد.
وي در بخشي از سخنراني خود گفت: امروز وقت آن است که کشور هاي مداخله گر اجازه دهند کشورهاي جنوب هم روي پاي خود بايستند. امروز زمان احترام به مردان و زنان جنوبي است که مي خواهند مستقل زندگي کنند.
وي درعين حال دست به پيش بيني جالبي هم زد: در زمان تاسيس اين گروه ، جهان در يک وضعيت دو قطبي قرار داشت و در سالهاي اخير به وضعيتي تک قطبي درآمده است. امروز آمريکايي ها بايد بپذيرند که چه آنها بخواهند و چه نخواهند دنيا وارد مرحله جديدي از ظهور يک امپراتوري چندقطبي آزاد شده است.
مورالس هم در چندين مورد تلاش کرد تا با به ميان آوردن مساله ونزوئلا نسبت به خطرات مداخلات آمريکا در دنيا و به خصوص منطقه آمريکاي لاتين هشدار دهد.
وي با بهره گيري از حضور بان کي مون دبيرکل سازمان ملل که در اجلاس حاضر بوده اما کمترين مشارکت را در آن داشت با زير سوال بردن شوراي امنيت ، آن را "شوراي ناامني" خوانده و گفت که مردم دنيا از نفوذ قدرتهاي سلطه گر و زورگو در آن به تنگ آمده اند.
مورالس در عين حال تلاش کرد تا نظر موافق مسکو را هم براي پيوستن به اين گروه جلب کند. سفير روسيه در بوليوي در اعلام کرد اين دعوت رسمي به اطلاع آنها رسيده و دولت متبوع وي قول داده است شرايط حضور در اين گروه را بررسي کند.
ايران
پررنگ ترين بخش از حضور جمهوري اسلامي در اين اجلاس حضور معاون اول رئيس جمهور در آن بود. هرچند پيش از عزيمت جهانگيري به بوليوي ، مجيد تخت روانچي معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه کشورمان پيام کتبي حسن روحاني مبني بر دعوت از مورالس براي سفر به تهران در کنار عزم جدي ايران براي گسترش روابط با کشورهاي عضو را تقديم رئيس جمهور بوليوي کرده بود.
اسحاق جهانگيري هم پس از ورود به لاپاز مورد استقبال گسترده مورالس قرار گرفته و رئيس دوره اي گروه 77 از وي خواسته بود تا با پرداخت يک وام 200ميليون دلاري جهت توسعه امر دارو و کشاورزي در بوليوي موافقت کند.
جهانگيري در سخنراني خود در اين اجلاس بر عزم ايران بر توسعه مناسبات با آمريکاي لاتين تاکيد کرده و هکاري هاي "جنوب-جنوب" را تنها راهکار از بين بردن خشونت در دنياي امروز اعلام کرد.
وي در حاشيه اجلاس هم با تعدادي از نمايندگان و سران کشورهاي عضو از جمله شيلي ، کوبا و زيمبابوه ديدار و گفتگو کرد.
اجلاس گروه 77 در بوليوي در حالي به پايان رسيد که اعضاي آن با تصويب قطعنامه اي خواستار اقدان عملي کشورهاي عضو براي ريشه کني فقر در کشورهايشان تا سال 2030 شدند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن