تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804411528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت نفت درانتظارفازها و نيازها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ خرداد ۱۳۹۳ (۱۰:۰ق.ظ)
آفرينش: صنعت نفت درانتظار"فازها و نيازها"
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
درطي سال هاي گذشته بسياري از طرح هاي صنعت نفت به علت کمبود و يا نبود منابع مالي متوقف شده است، اجراي فازهاي پارس جنوبي و بسياري از طرح هاي حياتي ديگر به علت مشکلات مالي معطل مانده است و چشم به راه مساعدت و سرمايه گذاري از سوي دولت، نظام بانکي و بخش خصوصي مي باشد. درهمين راستا رييس جمهوري درنشست خبري خود از راه اندازي چهارفازپارس جنوبي درسال اخير خبرداد. اما شرايطي که صنعت نفت کشور و علي الخصوص پارس جنوبي در آن قرار گرفته است، هر هفته و هرماه مبالغي نجومي را تقديم قطريها مي کند. در شرايط کنوني و با توجه به حجم گسترده فعاليت ‎هاي قطر در پارس جنوبي، به نظر مي رسد که در اين ميدان بزرگ گازي بازي را به اين کشور واگذار کرده ايم. ميزان سرمايه گذاري ها و فعاليت هاي گسترده در پارس جنوبي در چند سال گذشته قطر را به ثروتمند ترين کشور دنيا تبديل کرده است.
با تداوم روند کنوني به نظر مي رسد که سرمايه گذاري هاي ايران در اين ميدان هنگامي به نتيجه مي رسد که ديگر هيچ گازي براي استحصال در اين ميدان وجود ندارد و تنها افسوس و صرف هزينه هاي سنگين و بي فايده نصيب ملت ايران خواهد شد. طرح هاي توسعه پالايشگاه هاي کشور نيازمند سرمايه گذاري هاي کلان وفوري مي باشند تاجان تازه اي به تجهيزات و فناوري هاي نفتي کشور دميده شود. اگر به جز حاشيه پردازي ها و سوء مديريت ها در صنعت نفت به فکر توسعه و سرمايه گذاري در اين ثروت ملي بوديم، با بهبود وضعيت پالايشگاه ها و به روزرساني آنها مي توانستيم در تامين بنزين داخلي خودکفا شويم و بنزيني با کيفيت مطابق با استانداردهاي جهاني توليد کنيم و متعاقبا مشکل آلودگي در بسياري ازکلان شهرهاي کشور حل مي شد و ميزان مرگ و ميرها براثر آلودگي هوا کاهش مي يافت. همچنين پالايشگاه هاي کشور به علت قدمت بالا و عدم تجهيزات پيشرفته قادر نيستند نفت خام را به مواد با ارزش نفتي همچون بنزين و گازوئيل تبديل کنند و به قولي ما طلا صادر مي کنيم و درمقابل نقره دريافت مي کنيم.
از ديگر فوايدي که سرمايه گذاري درتوسعه صنعت نفت و به ويژه فازهاي پارس جنوبي نصيب ما مي کند کاهش معضل بيکاري بسياري از جوانان در مناطق محروم جنوب کشورخواهد بود و مي تواند به صورت مستقيم و غير مستقيم سودهاي کلان نصيب ملت ايران کند.
آنچه در بالا گفته شد و عدم تحقق آنها موجب ناراحتي مردم گرديده، تنها گوشه اي از منابع و پتانسيل هاي کشور است که به علت بي توجهي و عدم سرمايه گذاري هاي به موقع و کافي بالفعل نشده اند. بسياري نهادهاي توليدي، صنعتي، اجتماعي و آموزشي در کشور براي راه اندازي و توسعه طرح هاي عمراني خود مجبورند با مشقت هاي فراوان و پشت سر گذاشتن بورکراسي هاي عريض و طويل و گذاشتن ضمانت هاي سنگين در بانک ها، تنها چند ميليارد تومان وام بگيرند که نهايتا به سبب اتلاف وقت، بسياري از اهداف عالي آنها در راستاي پيشرفت و ارتقاي جايگاه کشور، محقق نمي گردد و يا از کيفيت و تاثيرگذاري آن کاسته مي شود.
اما افسوس و حسرت اين فرصت هاي از دست رفته زماني دوچندان مي شود که يک شخص يا يک گروه به راحتي مي توانند چند هزار ميليارد تومان از سيستم بانکي کشور خارج کنند و سرمايه هاي اين مملکت و مردم را به يغما ببرند اما براي توسعه طرح هاي نيمه کاره همچون توسعه فازهاي پارس جنوبي امکان جذب منابع مالي از بانک ها وجود ندارد. بر اساس نظر کارشناسان انرژي، با سه هزار ميليارد تومان يک فاز پارس جنوبي به طور کامل اجرا و به بهره برداري مي رسد که از بهره برداري اين فاز، اين سه هزار ميليارد تومان تنها در چند ماه نزديک به ده هزار ميليارد تومان عوايد نصيب کشور مي کرد. آنچه گفته شد دردي از پروژه ها و طرح هاي نيمه کاره که منتظر منابع مالي هستند دوا نمي کند و همينطور ميزان پولي که از نظام بانکي خارج شده است را هم به سيستم برنمي گرداند، اما هدف از طرح اين بحث گوشزد کردن چالش ها و نيازهايي بود که در بالا تنها چند قلم آن را اشاره کرديم. ماهم از ميزان فشارها و تحريم هايي که براي صنعت نفت کشور حاصل شده است باخبريم اما از سوي ديگر بنابر گفته خود مسولان در اکثر مراحل اکتشاف تا استحصال نفت وگاز خود کفا شده ايم . نمي توان قبول کرد که بسياري از طرح هاي توليدي و سودآور ملي چشم به راه منابع مالي باشد و درمقابل به سبب برخي کم کاري ها و اقدامات غيرکارشناسي منابع مالي کشوربه هدر رود.
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن